Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 16:37

kitsunemimi schreef:
Ik heb t even opgezocht, maar ik betaalde voor een manege in de randstad ongeveer 135.00 euro 12 jaar geleden voor een kwartaalkaart die is nu 270.00

Die is dan dus fors duurder geworden, want op basis van de inflatie had dat 186 euro moeten zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 16:39

Hier een in de buurt die het online heeft staan
Afbeelding

kitsunemimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 16:45

Ibbel schreef:
kitsunemimi schreef:
Ik heb t even opgezocht, maar ik betaalde voor een manege in de randstad ongeveer 135.00 euro 12 jaar geleden voor een kwartaalkaart die is nu 270.00

Die is dan dus fors duurder geworden, want op basis van de inflatie had dat 186 euro moeten zijn.

Ja inderdaad tis gewoon bijna het dubbele van toen.

kitsunemimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 16:55

DuoPenotti schreef:
Hier een in de buurt die het online heeft staan
[ [url=m/JXy3Cv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja dit is nog enigzins schappelijk voor de mensen die t kunnen bekostigen, en oh wat had ik graag in de landelijke contreien gewoond. :+

Maar hier is t gewoon weinig keus/duur. De meeste hier zijn er mee gestopt overgegaan op coaching etc.verkocht of het volledig pension gemaakt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 16:59

kitsunemimi schreef:
[
Maar hier is t gewoon weinig keus/duur. De meeste hier zijn er mee gestopt overgegaan op coaching etc.verkocht of het volledig pension gemaakt.

Logisch ook..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:01

nps schreef:
Elisa2 schreef:
Lezen is een kunst ;) , ik rep nergens over RIJDEN.

Edit: ik zeg ook nog meerdere malen dat mensen er moeite voor moeten doen.

Dus ik ga niet reageren verder op dingen die ik nooit gezegd heb.

Maar als je het niet hebt over paardrijden kan je toch op heel veel plekken naast maneges oop de paardenexperience beleven? Pensionstallen, paardeneigenaren… iedere stal ooit kan handjes en hulp gebruiken.

Dat heb ik dan ook al een paar keer geschreven..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:01

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:03

DuoPenotti schreef:
Elisa, waarom zijn paarden voor die mensen belangrijk?
Dieren, ja.
Maar paarden? Nee.

De meeste mensen kennen paarden niet eens. Komen die dan wat te kort in hun leven? Of hoe moet ik dat zien.
En nee dat bedoel ik niet flauw of zo, maar ik zie dat echt niet.

Natuurlijk als je al paarden kent die je beter laten voelen, uiteraard dan geldt dat.
Maar zeg ik weer, wat je nooit hebt gehad raak je ook niet kwijt

Jij kent geen mensen die al jong vanaf kinds af aan alleen maar totaal obsessed waren door paarden? Die paarden op tv zagen en er helemaal weg van waren?
Die niks liever willen dan alleen maar in de buurt zijn van paarden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:07

Over hoe belangrijk paarden kunnen zijn. Ik heb een tijdje een heel lief meisje van 13 begeleidt. Zij heeft een angststoornis, alleen bij de paarden voelt zij zich goed en kan zij ontspannen omdat ze dan meer in het hier en nu kan zijn. Paarden heeft ze leren kennen via de zorgboerderij. De paarden werken beter dan welke therapie dan ook.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:07

StalNollie schreef:
Ook dat ... De echte vroegere pennys meisjes (jongens) niet aan te komen als verzorgertjes voor je pony's

Als ze alleen al kijken naar de Pony vallen ze er nog af hahaha. Moet ook wel zeggen dat de meeste lessen die gegeven worden bar en bar slecht zijn

En dat 'bar en bar slecht' is gebaseerd op wat? Bovendien ook niet origineel hoor, echt zo'n kreet die ik al 40 jaar te pas en te onpas langs zie komen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:14

Elisa2
Ja en ik ken ook kinderen die astronaut of straaljager piloot willen worden.
Ik ken ook mensen die dierenarts wilde worden maar dat ook niet konden. Of of..

En draaien zorgboerderijn ook zo slecht dan?
Met al die dure budgetten?
Die blijven vast wel bestaan.

Dat er minder maneges en pensionstallingen komen. Zeker.
Maar het verdwijnt nooit allemaal.

Voor minder mensen bereikbaar. Vast ook. Zoals er zoveel niet bereikbaar is om het leven.
Waarom dat bij paarden als enige niet mag?

Elisa2

Re: Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:16

Ik geloof niet dat ik ergens zeg dat maneges de enige optie zijn. Het wordt wel lastiger zonder maneges.

Ik zou het zonde vinden in ieder geval, gun andere mensen ook hun vitamine Paard. Zeker degenen die het hard nodig hebben!

kitsunemimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:19

Gatekeeping : paardensport editie

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:21

Maar mensen hebben ook hard boodschappen, energie, kleding etc nodig..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:21

Ik gun heel veel mensen van alles.

Ik denk dat het belangrijker is dat dierenarts kosten niet zo verschrikkelijk duur zijn.
Dat een konijn, een hondje, een kat binnen bereik blijft voor mensen zonder een dikke portemonnee.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:25

Elisa2 schreef:
Ik geloof niet dat ik ergens zeg dat maneges de enige optie zijn. Het wordt wel lastiger zonder maneges.

Ik zou het zonde vinden in ieder geval, gun andere mensen ook hun vitamine Paard. Zeker degenen die het hard nodig hebben!

Dit!! En gun mensen ook de hobby die je zelf al je hele leven doet. Ik begrijp echt die nijd niet richting maneges en manegeklanten.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:30

Volgensmij gunt iedereen dat anderen. Maar niet als het ten koste gaat van manege eigenaren en/of paarden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:33

JudithGigi schreef:
Volgensmij gunt iedereen dat anderen. Maar niet als het ten koste gaat van manege eigenaren en/of paarden.

Dit..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:33

Met die redenatie kunnen beter alle manages stoppen en iedereen stoppen met paardrijden. Je ontkomt er niet aan dat sommige dingen ten koste gaan van de paarden. Tenzij er ingezet wordt op innovatie, eerst beginnen op een simulator bijv.

Poetslessen, grondwerk lessen etc. enfin, ik val in de herhaling.

Het is ook niet zo dat alle prive paarden zulke geweldige ruiters of huisvesting mogelijkheden hebben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:37

Bij privé paarden gaat ook nog wel veel veranderen de komende jaren. Die blijven echt niet buiten schot.

De hele sector gaat uitgedund worden.
Alles duurder.

Stikstof gedoe dus minder paarden mogen houden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:38

Elisa2 schreef:
Met die redenatie kunnen beter alle manages stoppen en iedereen stoppen met paardrijden. Je ontkomt er niet aan dat sommige dingen ten koste gaan van de paarden. Tenzij er ingezet wordt op innovatie, eerst beginnen op een simulator bijv.

Poetslessen, grondwerk lessen etc. enfin, ik val in de herhaling.

Het is ook niet zo dat alle prive paarden zulke geweldige ruiters of huisvesting mogelijkheden hebben.

Eigenlijk is het werk wat manegepaarden doen echt geweldig en niet in geld uit te drukken. Veel mensen denken dat er in de manege alleen afdankertjes rondlopen, maar een goed manegepaard is zijn gewicht in goud waard. Ze moeten sterk zijn, geduldig, braaf, meedenkend, zuinig op zichzelf, ga dat maar eens zoeken. Als het met een paard niet lukt, is dat vaak om dezelfde redenen als bij privepaarden en manegepaarden worden ook gewoon behandeld en als dat niet meer lukt dan gaat hij eerder naar de paardenhemel dan bij een particulier en dat is voor het paard fijner. Wat zou daar precies slecht aan zijn?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:40

Ik denk jullie op betere maneges kwamen dan ik :+

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:43

Veronica2 schreef:
Elisa2 schreef:

Dit!! En gun mensen ook de hobby die je zelf al je hele leven doet. Ik begrijp echt die nijd niet richting maneges en manegeklanten.

Wil 't gerust uitleggen hoor.

De manege waar ik als kind altijd werd gedumpt was heel bereikbaar (niet duur). Ik heb er onwijs veel plezier aan beleefd.

Pas later zag ik dat het zo goedkoop was omdat de paarden in smalle stands stonden, niet/amper los buiten kwamen en allemaal vreselijk slecht passend harnachement hadden. En dat de kids op de foto's allemaal heel blij keken, maar de paarden niet. Inmiddels weten we veel meer over het goed houden van dieren en beseffen we ons dat het geen objecten zijn.

Om bovenstaande goed te doen, moet je geld steken in dingen goed doen. Paardrijden en bezuinigen gaan vaak niet heel goed samen met diervriendelijkheid.

Er zijn hele goede maneges. En ook veel vreselijk slechte.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:49

Maar als dat manege paard goud waard is. Waar ik het mee eens ben.
Goed gehuisvest hoort te worden. Hoe kan dat in 1 zin staan met goedkoop en moet voor iedereen bereikbaar blijven?

Precies HsHancox.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:51

Klopt, daarom zeg ik ook herhaaldelijk dat het ook een kans is voor maneges om te hervormen. Ik ken er verschillende, goede en slechte.

Net als dat je goede en slechte paarden eigenaren hebt. Goede en slechte pensionstallen, goede en slechte sportstallen etc

Ik ben nog altijd voor betere voorlichting, lessen, goed voorbeeld geven etc.

Niemand hier heeft het over dat het zo goedkoop mogelijk moet. Alleen dat het jammer is als alles zou verdwijnen.
Heb al verschillende opties gegeven waarin maneges kunnen hervormen en contact met paarden mogelijk kunnen houden voor mensen met een kleinere beurs. Maar daar wordt steeds bewust niet op gereageerd omdat mensen kennelijk liever trappen dan in oplossingen denken.