Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:34

liespr schreef:
Edit: typo, en ik ben het heel erg eens met Veronica *\o/*

En ik met jou!

Overigens ben ik zelf vaak op wedstrijden en ik zie ook regelmatig momenten dat ruiters tegen hun beperkingen aanlopen. Geweld en boosheid naar het paard vind ik niet toelaatbaar en zal ik ook best iets van zeggen. Maar niemand is perfect, leren paardrijden duurt een leven lang en zolang een ruiter nog beter wil worden en bij wil leren, vind ik het allemaal niet zo dramatisch (geweld natuurlijk ontoelaatbaar). Iedereen maakt fouten en er is echt niemand heilig.

Laatst hoorde ik een ruiter heel lelijk doen tegen diens groom en toen heb ik ook best even op mijn tong moeten bijten, maar ik weet ook dat je de situatie niets helpt als je er iets van zegt. Het is allemaal de spanning en de wens om het goed te doen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:36

Ayasha schreef:
Weet je wat ook niet helpt? Alles opnoemen dat niet helpt en zelf niks bijdragen kwa oplossing.
Alles laten zoals het nu gaat helpt de sport niet. Je verzetten tegen elke verandering die zou kunnen helpen, helpt niet.

Voor jou geldt hetzelfde als voor iedereen:
Het is niet omdat je mening op een ander deel van het spectrum hangt dat je aan het helpen bent. :+

Ben jij eigenlijk lid van de KNHS en rijd je Z1 of hoger met stang en trens?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:40

Veronica2 schreef:
Ayasha schreef:
Weet je wat ook niet helpt? Alles opnoemen dat niet helpt en zelf niks bijdragen kwa oplossing.
Alles laten zoals het nu gaat helpt de sport niet. Je verzetten tegen elke verandering die zou kunnen helpen, helpt niet.

Voor jou geldt hetzelfde als voor iedereen:
Het is niet omdat je mening op een ander deel van het spectrum hangt dat je aan het helpen bent. :+

Ben jij eigenlijk lid van de KNHS en rijd je Z1 of hoger met stang en trens?

Ik ben van België dus neen, ik ben geen lid van het KNHS. Ga je me nu zeggen dat ik niks te zoeken heb in deze discussie? :+

Ja ik heb hoger dan Z1 gereden. Ik heb vroeger met S&T gereden op andermans paarden maar vind het een totaal onnodig hulpmiddel dus het heeft er bij mijn eigen paarden nooit in gehangen.

Janneke2

Re: Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:47

Hmmm, wat zou de dressuur als sport vooruit helpen...?

Misschien de term 'het paard aan de teugel rijden' afschaffen, of beter gezegd gewoon vervangen door 'een rijpaard goed rijden'.
Dwz: je dier trainen om de achterhand goed te gebruiken, dragen en voorwaarts en graag ook in balans en recht.

(Naar de letter van de wet staat dat deels in das Skala der Ausbildung. Maar al jaren zie ik dat mensen de tact en ontspanning overslaan, ipv aanleuning uitnodigen moet het dier in de krul en dat wordt dan 'aan de teugel' genoemd en daarna worden er allerlei 'vreemde zaken' gedaan. Tegenwoordig zijn er ruiters die eelt op de mondhoeken willen ofzoiets, bit moet consequent van links naar rechts door de mond....)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:54

Janneke2 schreef:
Hmmm, wat zou de dressuur als sport vooruit helpen...?

Misschien de term 'het paard aan de teugel rijden' afschaffen, of beter gezegd gewoon vervangen door 'een rijpaard goed rijden'.
Dwz: je dier trainen om de achterhand goed te gebruiken, dragen en voorwaarts en graag ook in balans en recht.

(Naar de letter van de wet staat dat deels in das Skala der Ausbildung. Maar al jaren zie ik dat mensen de tact en ontspanning overslaan, ipv aanleuning uitnodigen moet het dier in de krul en dat wordt dan 'aan de teugel' genoemd en daarna worden er allerlei 'vreemde zaken' gedaan. Tegenwoordig zijn er ruiters die eelt op de mondhoeken willen ofzoiets, bit moet consequent van links naar rechts door de mond....)

Het skala is geen trap, die je trapsgewijs doorloopt waarbij de ene trap bevestigd moet zijn en dat automatisch ook blijft als je een trap hoger gaat…. Takt, losgelatenheid en ontspanning horen alle drie in de gewenningsfase. Spanning gaat ten koste van de takt. Je kunt dus jaren trainen op enkel takt, als je de ontspanning en aanleuning niet hebt ga je dat nooit krijgen.

Goed rijden is gewoon niet eenvoudig. Dan kunnen we wel gaan bashen op alles en iedereen, maar ik ga er liever vanuit dat iedereen binnen zijn kennis en kunde zijn best doet.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:57

Ik vraag me altijd af wanneer er afgedaan is met het klassieke rijden. Is dat iets van de laatste 30 jaar, of iets wat al weet ik het hoelang leeft? En is modernisering van trainingstechnieken (mits niet onvriendelijk) per se slecht?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:05

denisesilver schreef:
Ik vraag me altijd af wanneer er afgedaan is met het klassieke rijden. Is dat iets van de laatste 30 jaar, of iets wat al weet ik het hoelang leeft? En is modernisering van trainingstechnieken (mits niet onvriendelijk) per se slecht?

Het voordeel van het klassieke systeem (Skala) is dat het altijd toepasbaar is op elk paard en moderne technieken zijn dat niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:07

denisesilver schreef:

Rollkür komt uit de jaren 70. Wil niet zeggen dat iedereen toen stopte met de klassieke methode, maar het voordeel van de lage, rondere halshouding werd wel gezien en door steeds meer ruiters omarmd. Om die lage ronde halshouding goed toe te kunnen passen moet je echter al goed paard kunnen rijden en aan veel voorwaarden van het skala voldoen. Mi is het geen vervanging, maar een aanvulling. Immers als jij maar 1 houding mag aannemen word je ook steeds stijver.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:14

996981 schreef:
Het skala is geen trap, die je trapsgewijs doorloopt waarbij de ene trap bevestigd moet zijn en dat automatisch ook blijft als je een trap hoger gaat….

Wat mij betreft is das Skala der Ausbildung een wenteltrap - en de meeste mensen zijn stomverbaasd als ik dat soort dingen zeg
(zoals verzamelende oefeningen met een groentje rijden - please note dat ik een werkwoord gebruik).

(Het woord Skala betekent trap, met de mogelijkheid van wenteltrap.)
Citaat:
Takt, losgelatenheid en ontspanning horen alle drie in de gewenningsfase. Spanning gaat ten koste van de takt. Je kunt dus jaren trainen op enkel takt, als je de ontspanning en aanleuning niet hebt ga je dat nooit krijgen.

I know.
(Maar wat mijn stalgenoten hier van snappen:...???)
Citaat:
Goed rijden is gewoon niet eenvoudig.

Klopt.
Oud grapje uit de tijd dat niemand sprak over reïncarnatie: 'Om goed te kunnen rijden heb je twéé levens nodig...!'

Maar misschien kunnen we de dressuur als sport vooruit helpen door verwarrende termen te schrappen.
'Aan de teugel' wil niet zeggen dat het hoofd achter de loodlijn moet ;
we schrappen de term,
en stellen dat we het paard helpen om ons goed te dragen met de achterhand.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:17

Aan de teugel rijden heeft nooit dezelfde betekenis gehad als achter de loodlijn :roll: dus je hoeft er helemaal niets aan te veranderen. Dat jij het blijkbaar enorm verwarrend vindt is jouw probleem.

Jouw stalgenoten hebben jou waarschijnlijk wel zien rijden, dat zou een en ander aan verbaasde reacties over jouw theorieen kunnen verklaren ja :=

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:20

Skala betekent niet trap…
Skala der ausbildung betekent iets als; schaal van africhting, mate van africhting.

Wellicht kun jij je stalgenoten helpen als ze het niet snappen. Dat helpt meer dan over ze klagen op een online forum.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:23

996981 schreef:
Rollkür komt uit de jaren 70. Wil niet zeggen dat iedereen toen stopte met de klassieke methode, maar het voordeel van de lage, rondere halshouding werd wel gezien en door steeds meer ruiters omarmd. Om die lage ronde halshouding goed toe te kunnen passen moet je echter al goed paard kunnen rijden en aan veel voorwaarden van het skala voldoen. Mi is het geen vervanging, maar een aanvulling. Immers als jij maar 1 houding mag aannemen word je ook steeds stijver.

Ik heb in de jaren 1990 Anky een paar keer een demonstratie / clinic zien geven.

Zij ziet het als aanvulling.

Ik blijf één enkel ding niet snappen: de nadruk op 'voor'.
Rekken van het nuchiale ligament...? (Geen idee of dat kan en of het goed is.)
Dat nuchiale ligament is niet je vijand.
Net zoals 'geklets' over 'dat dit paard een dikke nek heeft en dus wel lastig zal nageven'.

Een paard balaceert met behulp van zijn hals.
Slim zijn.
Breng je dier in zijn romp in balans, dwz werk aan de 'buik'spieren, het kantelen van het bekken, het maken van een 'bolle' rug, het correct ondertreden van de achterbenen - 'en de hals is als boter zo zacht'.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:38

Janneke2 schreef:
996981 schreef:

Ik heb in de jaren 1990 Anky een paar keer een demonstratie / clinic zien geven.

Zij ziet het als aanvulling.

Ik blijf één enkel ding niet snappen: de nadruk op 'voor'.
Rekken van het nuchiale ligament...? (Geen idee of dat kan en of het goed is.)
Dat nuchiale ligament is niet je vijand.
Net zoals 'geklets' over 'dat dit paard een dikke nek heeft en dus wel lastig zal nageven'.

Een paard balaceert met behulp van zijn hals.
Slim zijn.
Breng je dier in zijn romp in balans, dwz werk aan de 'buik'spieren, het kantelen van het bekken, het maken van een 'bolle' rug, het correct ondertreden van de achterbenen - 'en de hals is als boter zo zacht'.

Het gaat niet over het nuchiale ligament. Het gaat over de vergrote mobiliteit in de rug die ontstaat in een lagere hoofd-hals positie. Enne; de hoofd-hals aanzet heeft wel degelijk effect op nageeflijkheid. Een paard met een dunne hoofd-hals aanzet gaat makkelijk achter de teugel omdat daar nu eenmaal de ruimte voor is achter de kaak.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:05

996981 schreef:
Skala der ausbildung betekent iets als; schaal van africhting, mate van africhting.

Wellicht kun jij je stalgenoten helpen als ze het niet snappen. Dat helpt meer dan over ze klagen op een online forum.

Nee hoor, Skala betekent zoveel als het geheel/overzicht (combinatie van aspecten) van africhting van begin tot eind en dat is in dit geval als verzameling is bereikt. Maar je bent natuurlijk nooit echt klaar en begint elke rit weer met elementen van de onderkant en werk je waar mogelijk door naar de zwaardere elementen. Maar zodra je iets verliest zoals impuls of rechtgerichtheid, dan ga je daar eerst mee aan de slag en pas als het weer in orde is ga je verder. Tijdens een training hobbel je dus regelmatig het Skala op en neer om iets te herstellen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:28

Veronica2 schreef:
996981 schreef:

Nee hoor, Skala betekent zoveel als het geheel/overzicht (combinatie van aspecten) van africhting van begin tot eind en dat is in dit geval als verzameling is bereikt. Maar je bent natuurlijk nooit echt klaar en begint elke rit weer met elementen van de onderkant en werk je waar mogelijk door naar de zwaardere elementen. Maar zodra je iets verliest zoals impuls of rechtgerichtheid, dan ga je daar eerst mee aan de slag en pas als het weer in orde is ga je verder. Tijdens een training hobbel je dus regelmatig het Skala op en neer om iets te herstellen.

Ja, zo kijk ik inderdaad ook tegen het skala aan.

Ik zie hier een aantal keer op de man worden gespeeld, dat is niet nodig hè :Y)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:32

996981 schreef:
Elisa2 schreef:
En met die instelling verandert er dus nooit wat?

Het is zo gemakkelijk voor ruiters om in ego te gaan zitten en over paardenwelzijn heen te stappen. Niet alleen bij wedstrijd ruiters trouwens..

Ook niet altijd bewust..

Hoezo verandert er nooit wat? Nogmaals; hoe vaak ben je te vinden op concoursterrein? Er zijn echt steeds meer mensen die netjes en diervriendelijk willen rijden en dat ook doen. De afgelopen 5-10 jaar zie je steeds minder druk of ruk en pluk werk.

Valt toch echt tegen, vind ik. Ik probeer steeds weer met goede moed naar concoursen te gaan (kijken), maar ben elke weer teleurgesteld. Laatst online kaarten gekocht voor drie dagen Indoor Friesland, ik heb één dag gekeken en was er alweer klaar mee, ik heb vrijwel geen een rustige (stang en trens) mond gezien. Op een andere subtop wedstrijd, waar ik in levende lijve was, zag ik een bekende dressuuramazone vreselijk losrijden en niks of niemand die ingreep en oké...ikzelf durfde het ook niet...maar dat zou dan toch door een toezichthouder gedaan moeten worden? Amateurwedstrijden ga ik nauwelijks, dus mss dat het daar wel verbetert?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:33

Veronica2 schreef:
996981 schreef:

Nee dus. Het einddoel van het skala is bereikt als het paard durchlässig is. Verzameling is daar onderdeel van. Niet het doel.

Daarnaast kun je ook aan impuls, takt, losgelatenheid werken ín een oefening. Je hoeft niet altijd terug. Als je takt in piaffe niet altijd goed is, betekent het niet dat je paard in de basis niet voor elkaar is. Iedere oefening zorgt voor een ander evenwicht en heeft dus invloed op takt, ontspanning etc.

Afbeelding

Afbeelding

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:36

Elisa2 schreef:
Daarom wilde ik juist het ideaal veranderen door een verandering van de proeven en de focus te verleggen. Van mij mag de hele dressuur sport hervormd worden. Zodat juist die mentaliteit verandert. Laat de focus ook vooral liggen op paardenwelzijn als we over 20 jaar nog met paarden bezig willen zijn.

Maar ik ben wel benieuwd welke oplossingen jullie zien zonder steeds te wijzen naar instructeurs en de jury,s. Want die kunnen maar een deel van het probleem oplossen.

Ben het zeker met je eens dat in de amateursport (tenminste van de mensen die ik ken) de ruiters vaak veel teveel proefgericht bezig zijn en eigenlijk de oefeningen als doel hebben en dus niet het trainen van het lichaam van het paard. Ze weten vaak niet eens of ze een links of rechts gebogen paard hebben en waarom ze de oefeningen doen die ze doen. Ik vind ook dat een dressuurproef veel vrijer zou moeten zijn. Dus zoiets als een kür op muziek, je moet alle onderdelen laten zien en mag zelf bepalen wanneer en als een onderdeel mislukt heb je kans om nog een of twee onderdelen opnieuw te doen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:37

manubres schreef:
996981 schreef:
Hoezo verandert er nooit wat? Nogmaals; hoe vaak ben je te vinden op concoursterrein? Er zijn echt steeds meer mensen die netjes en diervriendelijk willen rijden en dat ook doen. De afgelopen 5-10 jaar zie je steeds minder druk of ruk en pluk werk.

Valt toch echt tegen, vind ik. Ik probeer steeds weer met goede moed naar concoursen te gaan (kijken), maar ben elke weer teleurgesteld. Laatst online kaarten gekocht voor drie dagen Indoor Friesland, ik heb één dag gekeken en was er alweer klaar mee, ik heb vrijwel geen een rustige (stang en trens) mond gezien. Op een andere subtop wedstrijd, waar ik in levende lijve was, zag ik een bekende dressuuramazone vreselijk losrijden en niks of niemand die ingreep en oké...ikzelf durfde het ook niet...maar dat zou dan toch door een toezichthouder gedaan moeten worden? Amateurwedstrijden ga ik nauwelijks, dus mss dat het daar wel verbetert?

Maar wie zegt dat jouw perceptie de waarheid is? Iedereen kijkt vanuit zijn perceptie en vindt dit de waarheid.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:49

996981, ik denk dat als je takt en dus ook ritme verliest in piaffe dat er wel een basisvoorwaarde eventjes ontbreekt. In een proef kan je weinig anders dan stug door gaan in piaffe totdat je het verplichte aantal passen hebt gedaan, als je wat meer trainend rijdt in een proef dan rijd je eruit. In een training zou je toch echt eerst moeten stoppen met piaffe en terug naar stap en dan van achter naar voren daar te herstellen voordat je weer opnieuw piaffe aanvraagt. Als je paard makkelijker vanuit passage piaffeert dan kan je vanuit de passage opnieuw de overgang rijden, maar dan de voorwaartse drang iets meer toelaten. Mooi voorbeeld was van de zomer tijdens het EK hoe Von Bredow haar Dalera in de GPS liet piafferen, scholend, trainend, spanningsvrij en iets meer naar voren, maar met ritme en regelmaat.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:11

Veronica2 schreef:
996981, ik denk dat als je takt en dus ook ritme verliest in piaffe dat er wel een basisvoorwaarde eventjes ontbreekt. In een proef kan je weinig anders dan stug door gaan in piaffe totdat je het verplichte aantal passen hebt gedaan, als je wat meer trainend rijdt in een proef dan rijd je eruit. In een training zou je toch echt eerst moeten stoppen met piaffe en terug naar stap en dan van achter naar voren daar te herstellen voordat je weer opnieuw piaffe aanvraagt. Als je paard makkelijker vanuit passage piaffeert dan kan je vanuit de passage opnieuw de overgang rijden, maar dan de voorwaartse drang iets meer toelaten. Mooi voorbeeld was van de zomer tijdens het EK hoe Von Bredow haar Dalera in de GPS liet piafferen, scholend, trainend, spanningsvrij en iets meer naar voren, maar met ritme en regelmaat.

Ja dat klopt. Dan ontbreekt er een basisvoorwaarde ín de oefening. Niet in zijn algemeen. Soms heeft het paard simpelweg ook tijd nodig om ritme en takt te vinden, doordat het evenwicht verschuift. zeker als de oefening nog nieuw is. Direct naar voren er uit rijden is niet altijd de oplossing, daar gebrek aan voorwaartse drang niet altijd het probleem is :)

Op bokt roept men snel bij fouten in de hogere oefeningen dat de basis dus niet correct is. Dit is gewoon niet zo. Dat je de juiste takt, balans, aanleuning etc hebt in arbeidsdraf, betekent niet dat dit automatisch zo blijft als je meer gaat verzamelen. Dat ik met 100km per uur best netjes kan autorijden betekent ook niet ineens dat ik een Ferarri kan besturen (even als stom voorbeeld). Ik kan ook prima op 1 been staan. Als ik dat moet gaan doen op een bal wordt het lastiger. Betekent dit dat ik dat niet moet oefenen omdat ik het niet foutloos kan? Betekent het dat ik dit altijd 100% goed moet doen, als ik het wel kan?

Van ruiters wordt vaak verwacht dat ze 100% van de tijd het plaatje behorend bij het einddoel laten zien. Zo werkt het gewoon niet. Opleiden van een paard is een hobbelig proces, geen lineaire lijn die bij aankomst op de eindbestemming in beton gegoten is.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:20

Ik denk dat er ergens wel een kern waarheid in zit, wanneer meerdere mensen die perceptie delen.

Maar ik denk ook dat het per kring zou kunnen verschillen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:24

denisesilver schreef:
Ik denk dat er ergens wel een kern waarheid in zit, wanneer meerdere mensen die perceptie delen.

Maar ik denk ook dat het per kring zou kunnen verschillen.

Als maar genoeg mensen het zeggen zal het wel waar zijn?

1% van alle Amerikanen gelooft dat de aarde plat is. Dat zijn 3.310.000 mensen. Zal wel een kern van waarheid inzitten dan? :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:29

Mening naar waarneming en mening naar waanidee zijn twee verschillende dingen. Erg slecht vergelijk.

Verder wel goed verwoordt wat je hierboven zei.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:41

Citaat:
(...) Soms heeft het paard simpelweg ook tijd nodig om ritme en takt te vinden, doordat het evenwicht verschuift. zeker als de oefening nog nieuw is. Direct naar voren er uit rijden is niet altijd de oplossing

Klopt.
Soms is het een prima optie,
soms is het het stomste wat je kunt doen.
(Als een dier het evenwicht kwijt is, is het imho het slimste om je dier te helpen dit te hervinden.
Met alle respect voor Das Skala, het woord evenwicht staat er niet in.)

Citaat:
Op bokt roept men snel bij fouten in de hogere oefeningen dat de basis dus niet correct is. Dit is gewoon niet zo. Dat je de juiste takt, balans, aanleuning etc hebt in arbeidsdraf, betekent niet dat dit automatisch zo blijft als je meer gaat verzamelen.

Kalm laten roepen.
... dat is de kunst: paard loopt fijn in balans etc - hoe goed lukt het om 'te schakelen'...?
Het ene paard kan het 'van nature' (... vanwege de fokmeesters...) goed, de andere wat minder.

Citaat:
Van ruiters wordt vaak verwacht dat ze 100% van de tijd het plaatje behorend bij het einddoel laten zien. Zo werkt het gewoon niet.

Van dag tot dag zal ik het iedereen afraden.
... maar op gegeven moment in dit topic gaat het over proeven rijden en dan is het wel de bedoeling.