Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:26

Ik denk dat velen een te romantisch beeld hebben van wat men binnen politie en dierenbescherming kan met dit soort zaken.
Het is niet voor niets dat op Bokt soms zaken staan welke na jaaaaaaren pas eindelijk aanhangig zijn gemaakt.
Iedereen op Bokt roept dan verontwaardigd: "jeeeetje, hoe kan het toch zijn dat dit jaren heeft geduurd????".

Nou.... omdat politie en dierenbescherming beperkte middelen hebben... en eerstgenoemde ook te weinig interesse.

Het enige dat soms de ellende kan doorbreken is de publieke opinie.
Dat zie je bijvoorbeeld met Oostvaardersplassen en ik heb het zelf meegemaakt met jarenlange strijd tegen verwaarloosde dieren, op het moment dat pers, radio of televisie zich ermee gaan bemoeien en er openheid ontstaat over de misstanden, wordt er vaak opeens wel heel hard gerend door alle instanties om de boel te redden.

Het is wel een beetje eng hoeveel mensen hier roepen dat ze ook niet gefilmd moeten worden. Dat dit echt niet kan.
En dat degenen die bruut gedrag altijd ongeoorloofd vinden geen verstand hebben van zaken en penny's zijn.

De sport graaft haar eigen graf op deze manier....

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:27

Ik lees dat deze stal al vaker in opspraak is geweest. Volgens mij ging dat vooral over geld toch? Over dierenwelzijn heb ik nog nooit iets gelezen (maar hoor het graag als het wel zo is).
Wat ik mij afvraag, er zijn daar heel veel ruiters en grooms die daar al jaren met veel plezier werken. Als het er echt zo slecht aan toe gaat daar zullen deze ruiters en amazones daar dan aan verbonden willen blijven? De meeste die daar rijden zijn zo goed dat ze overal aan de slag kunnen en toch blijven ze trouw aan Helgstrand. Ik vind daar wel wat van (positief uiteraard).

En is het onlogisch dat hij zich al een beetje in wil dekken? Hij weet niet wat er gefilmd is en wanneer. Er zijn op een stal met pakweg 500 paarden op 1 dag meer situaties dan wij in een jaar mee maken. Ongetwijfeld dat er een keer een een klap tegen z’n hoofd krijgt of een klap met de zweep met rijden of een keer rond ingesteld wordt als hij afgeleid blijft in het werk. Ik denk als we op de gemiddelde manage een verborgen camera zouden plaatsen er veel meer dierenleed te zien is dan hier.
Hier wordt geld verdiend met deze paarden en dat wil dus zeggen dat ze moeten voldoen aan de vraag van de klant. En er zit echt geen klant te wachten op een kopschuw en bang paard. Ik denk echt dat iedereen daar het beste probeert te doen voor de paarden.

Het leven als groom daar zal inderdaad wel zwaar en onderbetaald zijn maar ook dat weten we niet zeker. De groom van Andreas is gewoon te volgen op Instagram en werkt al 10 jaar voor hem met veel plezier. Daarnaast komt er geregeld voorbij hoe veel werk ze moeten verzetten en hoe hoog de druk soms is maar daar krijgen ze ook een aantal keer per jaar goede waardering voor in de vorm van feestjes en etentjes. Het is niet dat ze niet gewaardeerd worden. Juist bij Helgstrand weten ze hoe belangrijk goede grooms zijn en het behouden daarvan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:30

xmarliez schreef:
Ik lees dat deze stal al vaker in opspraak is geweest. Volgens mij ging dat vooral over geld toch? Over dierenwelzijn heb ik nog nooit iets gelezen (maar hoor het graag als het wel zo is).
Wat ik mij afvraag, er zijn daar heel veel ruiters en grooms die daar al jaren met veel plezier werken. Als het er echt zo slecht aan toe gaat daar zullen deze ruiters en amazones daar dan aan verbonden willen blijven?

Het is hetzelfde als bij The Voice of het Mattijs van Nieuwkerk debacle.
Mensen willen zo graag hogerop, klimmen in de business en blijven werken voor de sector waar ze tegenop kijken, dat ze daar ontzettend veel voor over hebben.
Eerst wordt er een kleine grens overschreden, en daarna steeds meer..... en omdat het de cultuur is, en iedereen het lijkt te accepteren, ga je niet zeiken..... te meer omdat je er dan gewoon uitvliegt. Voor jou tig anderen.

Het is blijkbaar dermate ernstig dat iemand toch zo dapper is geweest de beerput open te trekken.

prompter

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:33

Ik vraag me af waarom dit programma specifiek deze stal heeft uitgekozen om een undercover groom te plaatsen. Kennelijk waren er verwachtingen dat er speciale beelden gemaakt konden worden (of ze er nu zijn of niet, dat weten we niet). Het is een grote en kostbare operatie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:36

Is het een grote operatie? je moet iemand met een camera (mobiele telefoon) binnen hebben.. daarna montage, wat zie ik dan over het hoofd?
De legale kwesties weet je, of je betaalt achteraf een boete / mag het niet uitzenden
Youtube staat vol met dat soort dingen denk ik?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:39

Je moet eerst iemand vinden met de skills om groom te worden op zo'n grote stal, die ook nog bereid is daar een half jaar rond te lopen en opnames te maken met risico op ontdekking. Dat zal iemand niet voor puur het salaris van een groom doen denk ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:40

Babootje schreef:
fransje23 schreef:
Als ik het goed begrijp zijn de beelden gemaakt door een medewerker van het programma die zich als groom voor heeft gedaan.
De opzet is dus beelden maken voor het programma.

Ja dat begrijp ik heel goed. Ik bedoel ermee te zeggen dat ik de intentie (sensatieprogramma) en de hele opzet verkeerd vind. En daar heeft Helgstrand zeker een punt,

Als je daar al als groom zou werken en je ziet echte misstanden dan kan ik me best nog voorstellen dat je daar beelden van maakt en er mee naar de politie of andere instelling die daarvoor is stapt.

W.b. Helgstrand; ik ben geen fan van hem als ruiter. Te weinig sensibel. Maar voorval 'blauwe tong' is bijna 20 jaar geleden. Ik ken geen andere voorvallen, maar misschien heb ik iets gemist.
Moet je iemand die 20 jaar geleden in de fout ging en zn hoofdstel niet goed heeft gecontroleerd (kinketting zat te strak) dat nog steeds nadragen?

Algato schreef:
20 jaar geleden??? In 2015 nog aangeklaagd en waarschuwing en boete gekregen. Dit jaar nog uitgebeld vwg bloed en er is nog veel meer.

Excuus. Het was 10 jaar geleden (2014). Maar mijn opmerking blijft.
Uitgebeld op de bloedregel gebeurt wel vaker en hoeft niet altijd te betekenen dat er grof gereden wordt. Volgens Helgstrand beet het betreffende paard door spanning in de ring af en toe op de tong.
Ook Isabell Werth is vorig jaar uitgebeld op de bloedregel. Van haar kun je nu echt niet zeggen dat zij grof of oneerlijk is. Het ligt wat genuanceerder als het lijkt.
Dus wat is er nog veel meer?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:42

Babootje schreef:
Dus wat is er nog meer?

Dat is de vraag he?

Maar je mag er vanuit gaan dat men niet al die moeite doet terwijl ze alleen maar vlechtjes staan te maken daar op stal.... :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:43

xmarliez schreef:
Wat ik mij afvraag, er zijn daar heel veel ruiters en grooms die daar al jaren met veel plezier werken. Als het er echt zo slecht aan toe gaat daar zullen deze ruiters en amazones daar dan aan verbonden willen blijven?

Het is hetzelfde als bij The Voice of het Mattijs van Nieuwkerk debacle.
Mensen willen zo graag hogerop, klimmen in de business en blijven werken voor de sector waar ze tegenop kijken, dat ze daar ontzettend veel voor over hebben.
Eerst wordt er een kleine grens overschreden, en daarna steeds meer..... en omdat het de cultuur is, en iedereen het lijkt te accepteren, ga je niet zeiken..... te meer omdat je er dan gewoon uitvliegt. Voor jou tig anderen.

Ninx schreef:
Het is blijkbaar dermate ernstig dat iemand toch zo dapper is geweest de beerput open te trekken.

Een acteur of actrice die door een programma betaald wordt.. Wat is daar dapper aan?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:44

prompter schreef:
Ik vraag me af waarom dit programma specifiek deze stal heeft uitgekozen om een undercover groom te plaatsen. Kennelijk waren er verwachtingen dat er speciale beelden gemaakt konden worden (of ze er nu zijn of niet, dat weten we niet). Het is een grote en kostbare operatie.

Het is de grootste handelsstal van Europa en het doel is om wereldwijd de grootste te worden voor de handel in dressuurpaarden. Daarnaast vervullen ze een grote rol in de fokkerij in Europa, hebben verschillende hengsten in beheer en natuurlijk ook merries en jonge paarden. De genoemde Andreas Helgstrand heeft dit bedrijf in relatie korte tijd hard laten groeien samen met een grote Nederlandse investeringsmaatschappij.
Het bedrijf is een tijd terug ook te zien geweest in een aflevering van Boer zoekt vrouw vanwege een bezoek aan dat bedrijf.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:45

Babootje schreef:
Ninx schreef:

Een acteur of actrice die door een programma betaald wordt.. Wat is daar dapper aan?

Ik vind het dapper wanneer iemand undercover durft te gaan om misstanden aan de kaak te stellen.

En waar komt dat acteur of actrice vandaan? Is dat iets nieuws? Het is toch een groom?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:46

Ninx schreef:
Babootje schreef:
Dus wat is er nog meer?

Dat is de vraag he?

Maar je mag er vanuit gaan dat men niet al die moeite doet terwijl ze alleen maar vlechtjes staan te maken daar op stal.... :')

Nee, ik vind niet dat je er "gewoon" vanuit mag gaan.
Ik ben zeker geen Helgstrand fan maar de heksenjacht is inderdaad al begonnen.
Ongetwijfeld zal er best iets zijn waarvan men vindt dat het niet door de beugel kan. Maar meningen verschillen enorm op dat vlak en dat is al te zien aan de enorme discussies hierover op bokt.
Maar nu de beelden er dan zijn ben ik zeker ook wel benieuwd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:49

Babootje schreef:
Ninx schreef:

Ninx schreef:
Ik vind het dapper wanneer iemand undercover durft te gaan om misstanden aan de kaak te stellen.
En waar komt dat acteur of actrice vandaan? Is dat iets nieuws? Het is toch een groom?

Nee joh, het programma heeft iemand ingehuurd die daar undercover heeft gefilmd.
Moest natuurlijk wel enige paardenervaring hebben natuurlijk. Maar ik denk geen professional; die begint er niet aan of je moet echt willen stoppen met je werk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:50

Babootje schreef:
Ongetwijfeld zal er best iets zijn waarvan men vindt dat het niet door de beugel kan. Maar meningen verschillen enorm op dat vlak en dat is al te zien aan de enorme discussies hierover op bokt.

Het is niet realistisch tijd, geld en moeite te steken in alledaagse zaken die prima door de beugel kunnen.... daar schuilt geen logica in toch?

Er is zeker veel discussie over. En dat is maar goed ook.
Het is niet aangenaam dat de sport onder een vergrootglas ligt, maar in alle eerlijkheid ontzenuwt de sector dat zelf ook niet bepaald.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:51

Babootje schreef:
Nee joh, het programma heeft iemand ingehuurd die daar undercover heeft gefilmd.
Moest natuurlijk wel enige paardenervaring hebben natuurlijk. Maar ik denk geen professional; die begint er niet aan of je moet echt willen stoppen met je werk.

Eh ja?

Wat wil je daarmee zeggen dan? Het maakt toch geen reet uit of het een profi groom, een actrice of Janny de buurvrouw is?
Je wilt iets aan het licht brengen.... het zal mij bananen wezen wie je daarvoor meebrengt.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:57

Ninx schreef:
Ik denk dat velen een te romantisch beeld hebben van wat men binnen politie en dierenbescherming kan met dit soort zaken.
Het is niet voor niets dat op Bokt soms zaken staan welke na jaaaaaaren pas eindelijk aanhangig zijn gemaakt.
Iedereen op Bokt roept dan verontwaardigd: "jeeeetje, hoe kan het toch zijn dat dit jaren heeft geduurd????".

Nou.... omdat politie en dierenbescherming beperkte middelen hebben... en eerstgenoemde ook te weinig interesse.

Het enige dat soms de ellende kan doorbreken is de publieke opinie.
Dat zie je bijvoorbeeld met Oostvaardersplassen en ik heb het zelf meegemaakt met jarenlange strijd tegen verwaarloosde dieren, op het moment dat pers, radio of televisie zich ermee gaan bemoeien en er openheid ontstaat over de misstanden, wordt er vaak opeens wel heel hard gerend door alle instanties om de boel te redden.

Het is wel een beetje eng hoeveel mensen hier roepen dat ze ook niet gefilmd moeten worden. Dat dit echt niet kan.
En dat degenen die bruut gedrag altijd ongeoorloofd vinden geen verstand hebben van zaken en penny's zijn.

De sport graaft haar eigen graf op deze manier....

Vooral dit dus. Het is wel erg gemakkelijk om te denken dat de politie of dierenbescherming wel ingrijpt als dat nodig is. Als dat het geval was geweest, waren heel veel dieren een stuk beter af.

Kunnen we ook gewoon even onderzoek doen naar het desbetreffende programma waar we het over hebben trouwens? Want wat doet jullie allemaal überhaupt het idee geven dat ze daar voor een appel en een ei een operatie neerzetten? Hebben jullie Operation X al een keer bekeken? Ingelezen over wat het programma doet? Wat ik heb gevonden, is het zeker geen programma dat voor sensatie maar naar grote namen gaat om daar ff wat chaos te scheppen voor de kijkcijfers. Ze doen veelal grote, serieuze onthullingen. Ik vraag mij dan af waarom het deze keer anders zou moeten zijn? Wat doet het voor een programma wat al minstens 20 jaar succesvol is en serieuze misstanden heeft onthuld om een grote stal onterecht bloot te stellen?

Dat het geen professional is, is ook een flinke aanname Babootje. Dat weten we helemaal niet. Je zou je ook kunnen afvragen of Helgstrand maar iedere willekeurige persoon met enige ervaring aanneemt. Dat weet ik niet. Maar goed, daar hebben we echt nul komma nul informatie over.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:58

Ninx schreef:
Babootje schreef:

Het is niet realistisch tijd, geld en moeite te steken in alledaagse zaken die prima door de beugel kunnen.... daar schuilt geen logica in toch?

Het is niet aangenaam dat de sport onder een vergrootglas ligt, maar in alle eerlijkheid ontzenuwt de sector dat zelf ook niet bepaald.

Je kan niet ontkennen dat in het verleden zaken verdraaid en op een akelige manier ge-edit zijn om maar een bepaald negatief beeld op willen roepen? Net als dat je van een topruiter ook heel ongunstige momenten op de foto kan zetten en dat die dan met een bepaalde intentie opzettelijk de wereld in geholpen worden?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:00

princequillo schreef:
Kunnen we ook gewoon even onderzoek doen naar het desbetreffende programma waar we het over hebben trouwens? Want wat doet jullie allemaal überhaupt het idee geven dat ze daar voor een appel en een ei een operatie neerzetten? Hebben jullie Operation X al een keer bekeken? Ingelezen over wat het programma doet? Wat ik heb gevonden, is het zeker geen programma dat voor sensatie maar naar grote namen gaat om daar ff wat chaos te scheppen voor de kijkcijfers. Ze doen veelal grote, serieuze onthullingen. Ik vraag mij dan af waarom het deze keer anders zou moeten zijn? Wat doet het voor een programma wat al minstens 20 jaar succesvol is en serieuze misstanden heeft onthuld om een grote stal onterecht bloot te stellen?

Dat het geen professional is, is ook een flinke aanname Babootje. Dat weten we helemaal niet. Je zou je ook kunnen afvragen of Helgstrand maar iedere willekeurige persoon met enige ervaring aanneemt. Dat weet ik niet. Maar goed, daar hebben we echt nul komma nul informatie over.

Fijne toevoeging princequillo!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:05

Veronica2 schreef:
Je kan niet ontkennen dat in het verleden zaken verdraaid en op een akelige manier ge-edit zijn om maar een bepaald negatief beeld op willen roepen? Net als dat je van een topruiter ook heel ongunstige momenten op de foto kan zetten en dat die dan met een bepaalde intentie opzettelijk de wereld in geholpen worden?

Dat zal vast zijn gebeurd, al heb ik zo geen incident in gedachten....

Maar wanneer je een aaneengesloten sequentie ziet zonder edits, kun je toch een eerlijk beeld krijgen.

Ik denk dat er veel ongunstige momenten op foto kunnen komen, omdat er nu eenmaal veel ongunstige momenten zijn. Daar was gewoon minder gevoeligheid of aandacht voor.
Mensen zien nu gewoon meer.
Dus je kunt boos zijn op de foto, of vaststellen dat we echt nog heel hard moeten werken om welzijn te verbeteren.

Dat de wedstrijdsport ook nog eens extremer wordt qua beweging, en het type paarden dat men rijdt, helpt daar niet echt aan mee natuurlijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:05

Ninx schreef:
Babootje schreef:

Ninx schreef:

Wat er mis mee is is dat geen hoor en wederhoor vooraf is toegepast. Dat vind ik weer niet logisch want dat hoort (journalistiek) wel zo te zijn. Daar heeft BOOS toch een stuk beter in gehandeld in het verhaal The Voice.

Ik snap de beweegredenen best dat zo'n sensatieprogramma dit brengt. Het onderwerp is actueel; Helgstrand, de dressuurpaardenkoning, heeft met zijn handel ook genoeg vijanden gemaakt. Zo verkocht hij een paard dat bij hem in training stond voor een hoger bedrag dan dat hij de verkoopster vermeldde en stak zo onrechtmatig een flink bedrag in eigen zak. De verkoopster had te weinig middelen om een rechtszaak te starten en heeft na wat onderhandelen nog wat "kruimels" ontvangen. Het is een handelaar zoals zovelen met streken maar dan in het hogere segment. Dan maak je absoluut geen vrienden dus er zullen er genoeg zijn die zijn bloed al of niet terecht wel kunnen drinken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:08

Veronica2 schreef:

Ninx schreef:
Maar wanneer je een aaneengesloten sequentie ziet zonder edits, kun je toch een eerlijk beeld krijgen.

En dat is dus precies waar Helgstrand om vraagt. Het ruwe onbewerkte filmmateriaal. Maar dat krijgt hij niet.
Dat geeft ook wel te denken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:11

Ik denk dat in de paardensector (en ook in andere sectoren met dieren) vaak een soort bedrijfsblindheid heerst. Men doet dingen op een bepaalde manier waar men zelf geen kwaad in ziet omdat het zo nu eenmaal gaat. Maar buitenstaanders kijken daar dan anders tegenaan. Echter dit hoeft niets met het hier besproken geval te maken te hebben want niemand hier weet immers nog wat hier aan de hand is. Ik spreek dus in het algemeen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:12

Cer schreef:
Is het een grote operatie? je moet iemand met een camera (mobiele telefoon) binnen hebben.. daarna montage, wat zie ik dan over het hoofd?
De legale kwesties weet je, of je betaalt achteraf een boete / mag het niet uitzenden
Youtube staat vol met dat soort dingen denk ik?

Het zal niet gewoon met een mobiele telefoon zijn gegaan, gok ik.
Althans dan verwacht ik dat ze zich gaan vragen waarom iemand filmt als er echt nare dingen gebeuren.
Dit is ook geen gewoon YouTube filmpje

Een medewerker heeft, denk ik, langere tijd undercover daar gewerkt.
Er zal research gedaan zijn door een redactie etc.
Er zal niet over een nacht ijs zijn gegaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:14

prompter schreef:
Je moet eerst iemand vinden met de skills om groom te worden op zo'n grote stal, die ook nog bereid is daar een half jaar rond te lopen en opnames te maken met risico op ontdekking. Dat zal iemand niet voor puur het salaris van een groom doen denk ik.

Ah zo, ik heb geen idee wat de ervaring moet zijn voor zo'n stal.. misschien was het iemand die alleen hoefde te vegen, misschien hadden ze al iemand in het team met enige affiniteit met paarden..misschien hadden ze een stagiar bij het programma die ze konden missen (het schijnt een groot programma te zijn?)

Offtopic, was Marco B nou ook iemand uit de zaak Boos/The Voice?
Ik weet niet of er echt hoor/wederhoor is gepleegd of ze hebben gezegd 'je mag reageren maar we filmen je reactie meteen, je mag niet eerst kijken'

Citaat:
Dit is ook geen gewoon YouTube filmpje

Dat snap ik, het was meer zo van 'het hoeft tegenwoordig niet zo duur, je kunt met een telefoon prima opnames maken, editten en publiceren'

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:15

princequillo schreef:

Denk je echt dat als je professioneel groom bent en het wordt bekend in het wereldje dat jij je hiervoor hebt laten gebruiken (en dat zal ongetwijfeld) je uberhaupt ergens nog werk krijgt? Los van de persoon Helgstrand (if you love him or hate him) niemand met een trainingsstal op dat niveau wil toch iemand over de vloer die dit achter je rug om doet?
Dat het niet om een professional gaat ligt daarmee toch voor de hand? Of je moet erg graag willen stoppen met je werk (maar dat zei ik al).