Britt Dekker 'onverwachts' naar NK dressuur: 'Ongelofelijk trots'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:43

CharleyT schreef:
[

Vraagje: is je sneer naar de juryleden sarcastisch of serieus? Waarom zien ze het ook niet meer zo goed?

Nee, zeker niet sarcastisch. Ik heb vaak bij Schotman geschreven, kundige lieve dame, maar ze ziet ( ogen gaan achteruit) het echt niet meer. Ook zijn beide juryleden erg gevoelig voor als je bij hun een clinic rijdt of lest.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:11

janouk schreef:
Onze paardensport heeft meer ambassadeurs nodig zoals Britt, want de paardensport staat onder druk van de publieke opinie.
En het laatste wat de paardensport kan gebruiken is de onderlinge verdeeldheid en nare reacties. Mag je dan geen kritiek hebben, zeker wel, maar aan opbouwende kritiek hebben combinaties meer.

Laten we lekker vol genieten van onze paarden met respect voor de paarden en ook respect onze mede ruiters.

Hier ben ik het dus mee eens.
Ik wens dat we in België ook een Britt Dekker hadden ( en ik en helemaal niet van de insta- generatie)

De manier van rijden?
Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is, van de shetjesmenner tot de gp-ruiter. Allemaal mensen met een paard in hun hart.
En respect voor wie op wedstrijd durft om daar voor zijn waarheid geplaatst te worden door een extern oog.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:15

koend schreef:
En respect voor wie op wedstrijd durft om daar voor zijn waarheid geplaatst te worden door een extern oog.

_/-\o_

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:27

Mooi gezegd koend +:)+

pol013

Re: Britt Dekker 'onverwachts' naar NK dressuur: 'Ongelofelijk trots'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 08:26

Heel juist gezegd Koend.

Dat maakt je niet beter dan iemand die niet op wedstrijd gaat. Maar ga er maar aan staan. Thuis denk je dat je het voor elkaar hebt. Maar het dan allemaal maar uitvoeren in die gestandaardiseerde setting is zo simpel niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 08:28

Mee eens.

Op wedstrijd rijden is veel lastiger dan thuis in de bak, paard loopt altijd minder dan thuis.

En dan vind iedereen er ook nog eens wat van. :-)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:41

Benzz schreef:
CharleyT schreef:
[

Vraagje: is je sneer naar de juryleden sarcastisch of serieus? Waarom zien ze het ook niet meer zo goed?

Nee, zeker niet sarcastisch. Ik heb vaak bij Schotman geschreven, kundige lieve dame, maar ze ziet ( ogen gaan achteruit) het echt niet meer. Ook zijn beide juryleden erg gevoelig voor als je bij hun een clinic rijdt of lest.

Ik prijs me gelukkig dat ik clinics en lesgeven nooit doe of ga doen Ook geen handel in paarden, gewoon volledig onafhankelijk. En zo hoort het eigenlijk ook.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:02

Ik volg wel eens clinics gegeven door juryleden. Ik vind dat juist interessant want in onze discipline (reining) veranderd er nogal wel eens wat over hoe ze graag een manouvre willen zien. Wat heel leerzaam is voor de wedstrijd ruiters.
Wat willen ze graag zien en wat niet.
Heel verfrissend elke keer.

Lijkt mij voor elke discipline wel bevorderlijk als jurys dit deden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:15

Elisa2 schreef:
Mee eens.

Op wedstrijd rijden is veel lastiger dan thuis in de bak, paard loopt altijd minder dan thuis.

Maar wie volgt nog het advies van wijlen een geziene instructeur: train je paarden minimaal een klasse hoger dan waarin je ze op wedstrijden uitbrengt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:44

Ik denk de meeste mensen wel? Zo heb ik het althans ook geleerd en doorgegeven. Maar dan moet een combinatie vaak als nog in een klasse groeien.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:51

Jawel, veel mensen nemen ook al oefeningen mee van de volgende klasse.

Ik zeg dan dat je oefeningen hebt op wedstrijdniveau, en oefeningen op oefenniveau (hoger dan wat je loopt op de wedstrijd, het is maar wat je paard aanbiedt. Spelenderwijs, voor de leuk, geen druk) maar je moet daarin ook niet overdrijven.
Je moet geen dressuurgalopwissels oefenen als je alle voorwaarden nog niet voor elkaar hebt. Tenzij natuurlijk ... je paard dat vanzelf perfect en correct aanbiedt. Ik heb er zo eentje gehad, was altijd juist.
Mijn huidige paard maakt er een rommeltje van. Ik laat die wissels voor wat ze zijn. Nu optimaliseer ik de voorwaarden en volgende winter laat ik mij goed begeleiden om die stap te zetten.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:58

Clinics door juryleden zijn zeker interessant.
Ik rijd LRV België en wij moeten zelf min. 1 x per jaar jureren ( lager dan je e igen niveau). We krijgen er ook opleiding voor.
Het is een goedkoop en leerrijk systeem. Als je het zelf hebt moeten doen, ga je ook niet rap meer een jury afzeiken.

Nadeel is dat je vooral in de laagste reeksen ook wel eens een flauwe jury tegenkomt.
Mar zoals hier ook al iemand schreef: op het einde van het seizoen sta je in de ranking gewoon op de plaats die je verdient.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:46

ikke schreef:
Elisa2 schreef:
Mee eens.

Maar wie volgt nog het advies van wijlen een geziene instructeur: train je paarden minimaal een klasse hoger dan waarin je ze op wedstrijden uitbrengt.

Nou dat deed ik wel en gaf ik mijn leerlingen ook altijd mee. Maar dan nog is proeven rijden moeilijk. Je moet zorgen dat wat je op wedstrijd vraagt eigenlijk easy is voor het paard. Je presteert ongeveer 80% van je kunnen en dan heb je het super gedaan. Je moet dus zorgen dat wat je vraagt makkelijk is voor het paard, niet op de toppen van zijn kunnen. Ook voor het vertrouwen is dat beter. Een paard is vaak al wat onzeker op onbekend terrein en als de ruiter dan ook nog eens hele moeilijke dingen gaat vragen dan krijg je heel veel spanning. Het is dus beter om makkelijke dingen te vragen op wedstrijd, dat geeft vertrouwen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:37

Elisa2 schreef:
Mee eens.

Dat is mijn ervaring helemaal niet, dat een paard thuis beter loopt. Mijn paard liep op wedstrijd beter, en een aantal van de paarden die ik heb uitgebracht ook

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:38

Dorine92 schreef:
Elisa2 schreef:
Mee eens.

Dat is mijn ervaring helemaal niet, dat een paard thuis beter loopt. Mijn paard liep op wedstrijd beter, en een aantal van de paarden die ik heb uitgebracht ook

Ik heb er maar eentje gehad waarbij dit zo was. Alle anderen liepen thuis veel fijner.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:29

Suzanne F. schreef:
Nou dat deed ik wel en gaf ik mijn leerlingen ook altijd mee. Maar dan nog is proeven rijden moeilijk. Je moet zorgen dat wat je op wedstrijd vraagt eigenlijk easy is voor het paard. Je presteert ongeveer 80% van je kunnen en dan heb je het super gedaan. Je moet dus zorgen dat wat je vraagt makkelijk is voor het paard, niet op de toppen van zijn kunnen. Ook voor het vertrouwen is dat beter. Een paard is vaak al wat onzeker op onbekend terrein en als de ruiter dan ook nog eens hele moeilijke dingen gaat vragen dan krijg je heel veel spanning. Het is dus beter om makkelijke dingen te vragen op wedstrijd, dat geeft vertrouwen.

Zo rijd/train ik ook. Op wedstrijd moet het gevraagde een makkie zijn voor de paarden. Dan blijft het ook leuk. Hoewel wij altijd 70 procent zeggen en geen 80 haha.

Nu waren mijn paarden daardoor erg makkelijk op wedstrijd allemaal, want gevraagde was bekend en spanning af te vloeien. Maar proef zelf rijden is toch anders en moeilijker als training waar je overnieuw kan beginnen.

Alleen kom ik nu op het punt dat ik in training nog niet ver genoeg vooruit gewerkt heb, omdat paard het huidige niveau op wedstrijd vele malen simpeler doet als gedacht. Ik had gedacht een heel seizoen of langer dit niveau te blijven rijden en niet vanaf het debuut zo te scoren. Maar dan blijven we alsnog langer op dit niveau of nog een tijd thuis. Want eerst thuis vooruit werken weer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:08

Dorine92 schreef:
Elisa2 schreef:
Mee eens.

Misschien zeg ik het verkeerd. :)

Het is lastiger om hetzelfde niveau in de ring vast te houden als oefeningen exact op een bepaalde plek uitgevoerd moeten worden ipv wanneer het op dat moment het juiste moment is in de training. Zeker als ze dan net niet helemaal 100% voor elkaar zijn in de ring door bijvoorbeeld omstandigheden als te kort of te lang losrijden. Spanning (bij ruiter of paard) en allerlei andere externe omstandigheden die een rol kunnen spelen die er vaak thuis in de training niet zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:10

Over het algemeen is de regel wel, thuis 100% voor elkaar om op 80% of minder op wedstrijd te kunnen presteren. Maar wel paard afhankelijk.

Ik heb er ooit eentje gehad, begin jaren 90, die werd zo heet op wedstrijd, die reed ik thuis los, de vrachtwagen in en zo de ring in. Anders was ze niet te rijden.

Overigens is 100% thuis voor elkaar ook een uthopie is :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 07:27

Ligt een beetje aan het africhtingsniveau denk ik, ik bedoel met 100% voor elkaar. Goed van achter naar voren en helemaal durchlassig. Dat lijkt me op een gegeven moment toch wel een realistisch doel in de training.

Sommige paarden hebben natuurlijk een gebruiksaanwijzing..

Sprak eens iemand die 4 keer op dag rijdt incl. 1x concours dan..die vond ik niet helemaal goed in de bovenkamer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 07:40

Het gaat idd niet om 100 procent goed of dat je thuis 100 procent zou kunnen scoren. Maar dat je thuis het niveau makkelijk aan kan en ook achter elkaar, goed gereden en alle oefeningen onder de knie. Dan heb je nog steeds onderdelen die moeilijker zijn voor jullie als combinatie, maar wel het beste wat je op dat moment kan. Dat is jouw 100 procent en op wedstrijd gaat het meestal toch niet net zo goed, door allerlei omstandigheden. Spanning bij paard of juist ruiter, druk die je jezelf oplegt, losrijden wat net anders gaat, in of uitlopen van starttijd, noem maar op.
Dan kan je niet verwachten dat je die 100 procent van het niveau van thuis gaat halen.

En dan is jouw 100 procent van thuis in punten misschien 67 procent qua punten en ga je op wedstrijd naar de 63 bijvoorbeeld. Dat wisselt ook een beetje per combinatie, sommige zitten veel dichter bij elkaar :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 07:41

Elisa2 schreef:
Ligt een beetje aan het africhtingsniveau denk ik, ik bedoel met 100% voor elkaar. Goed van achter naar voren en helemaal durchlassig. Dat lijkt me op een gegeven moment toch wel een realistisch doel in de training.

Sommige paarden hebben natuurlijk een gebruiksaanwijzing..

Sprak eens iemand die 4 keer op dag rijdt incl. 1x concours dan..die vond ik niet helemaal goed in de bovenkamer.

Arm dier. Wat ik vroeger weleens deed was thuis losrijden als ik wist dat de bodem van de losrijring heel slecht was. Vroeger reed je vaak los in de buitenbak en was je proef in de binnenbak. De bak thuis was prima dus dan reed ik thuis los en kon ik bijna zo de binnenbak in voor de proef.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 07:43

Dat is dan denken in het belang van het paard, daar lijkt me niets mis mee. :-)

Dat was dit niet inderdaad...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 07:48

Grappig die commentaren, maar wordt er ook rekening mee gehouden dat Britt gewoon een amateur is die veel geluk heeft gehad met een toppaard? Doe het haar maar eens na onder de druk die er van alle kanten op staat.

Betreffende de juryleden, zou wat zijn als die twee van te voren afgesproken hebben: 'wat er ook gebeurd, we moeten Britt het hoogste percentage geven?' Nou daar geloof ik toch echt niets van en daar doe je mijn collegajuryleden echt ernstig te kort mee!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 07:49

MyWishMax schreef:
Het gaat idd niet om 100 procent goed of dat je thuis 100 procent zou kunnen scoren. Maar dat je thuis het niveau makkelijk aan kan en ook achter elkaar, goed gereden en alle oefeningen onder de knie. Dan heb je nog steeds onderdelen die moeilijker zijn voor jullie als combinatie, maar wel het beste wat je op dat moment kan. Dat is jouw 100 procent en op wedstrijd gaat het meestal toch niet net zo goed, door allerlei omstandigheden. Spanning bij paard of juist ruiter, druk die je jezelf oplegt, losrijden wat net anders gaat, in of uitlopen van starttijd, noem maar op.
Dan kan je niet verwachten dat je die 100 procent van het niveau van thuis gaat halen.

En dan is jouw 100 procent van thuis in punten misschien 67 procent qua punten en ga je op wedstrijd naar de 63 bijvoorbeeld. Dat wisselt ook een beetje per combinatie, sommige zitten veel dichter bij elkaar :+

Dat vind ik een heel realistische weergave Mywishmax.

We kunnen wel net doen of niemand wedstrijd spanning (of afleiding) heeft maar in de praktijk zie (en voel) je toch echt iets anders en zijn er veel meer factoren die je prestatie beïnvloeden dan alleen een goede beoordeling.

De paarden die op wedstrijd beter presteren zijn zeldzaam. Je mag gemiddeld gezien al blij zijn als je een paard hebt die hetzelfde reageert als thuis (even los van welk samenspel van factoren paard/ruiter daaraan ten grondslag ligt)

Maar om dan terug te komen op dit topic: dus hoef je niet zo snoeihard te oordelen over een proef. Je kunt nooit inschatten (zonder het te vragen) of het paard thuis ook zo gereden wordt. Soms 'moet' je in de proef roeien met de riemen die je hebt en je proef zo goed mogelijk uitzingen.
Wat je daarna thuis doet met die info is wél heel boeiend. Als je paard sterk wordt en je haalt je punten, ga je er dan thuis aan verder sleutelen? Of ga je er dan vanuit 'dat het wel prima is' en laat je het zo. Dat zegt wat mij betreft veel meer...Maar daar krijgen wij niks van mee.

Al geeft 'genoeg om aan verder te werken' we leen hint dat degene zelf ook nog niet tevreden is met het getoonde.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 07:59

Ik denk altijd dat mijn paarden beter zijn op wedstrijd, maar eerlijk gezegd doordat we thuis zwaarder trainen en echt de moeilijke dingen mee pakken zijn de wedstrijden veel simpeler. En gaat zo'n proef echt wel heel fijn en makkelijker dan thuis. :+ Want zelfs een proefje oefenen in training zoeken we net de grens op van wat we kunnen.
Mijn paarden hebben niet zoveel spanning, ik heb ze geloof ik allemaal geconditioneerd dat knotten veel voer en lekkers betekent. :+

Ik heb zelf bijvoorbeeld last van spanning voordat ik op stap. Erop is het weg, maar ik kan wel veel druk om mezelf leggen. In mijn geval ga ik daar heel secuur van rijden, dus alleen maar een pluspunt, maar anderen stoppen bijvoorbeeld met echt rijden om zo netjes mogelijk te zitten. Mijn ergste zenuwen komen bij prijsuitreikingen wat natuurlijk nergens op slaat, want je kan er niks meer aan doen op dat moment, het is wel beter als spanning in de proef. Maar zowel mensen als paarden zijn rare wezens waar je niet altijd een logische reden hebt voor spanning. En hoe je daarop reageert.