Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:47

lies schreef:
Pvdd is geen regeringspartij.

Ik vind het wel ingewikkeld hoor, als ik dierenliefhebbers hier op het forum zo boos hoor zijn op de wolf die alleen maar zijn instinct volgt. Het zijn geen moordenaars, maar ze doden om te overleven. Ook bijvoorbeeld katten (die 100 miljoen vogels doden per jaar) zijn geen moordenaars, ze weten gewoon niet beter. Ja, heel zielig voor de schapen (en vogels in het geval van katten), maar nogmaals; waar is de ophef over de 1.75 MILJOEN dieren PER DAG die geslacht worden in Nederland?

Die 175 miljoen is NIET in Nederland maar wereld wijd. Bovendien is de mens hier met bijna 18 miljoen en de wolf met 50 stuks. Gisteren zijn hier dus zeker 20 stuks schapen verscheurd door, ik weet niet met hoeveel ze waren, maar de roedel hier bestaat uit 4 wolven. Dus dan moeten er gisteren in Nederland 90 miljoen dieren geslacht zijn. Klopt jou vergelijking en redenering?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:56

lies schreef:
Ja, ik begrijp de angst tot een zekere hoogte. Logisch ook, ik zit in precies dezelfde situatie als de meesten hier. En toch ben ik niet zo bang dat het mijn paarden overkomt en laat ik ze 24/7 buiten.
Ik probeer wat nuance in de discussie te brengen, vind namelijk de angst overtrokken en vind het wat hypocriet dat die schapen er steeds bij gesleept worden, door mensen die helemaal geen schapen hebben en het verder wel prima vinden dat er 500000 schapen per dag worden geslacht.

Als je wel schapenboer/fokker/houder bent, dan begrijp ik volledig je angst, want voor hen is er WEL een reëel gevaar. Alsnog zijn daar wel regelingen voor, die gelijk afgeschoten worden, als; helpt niet/werkt niet/kan niet. Probeer het in ieder geval? Je kunt er subsidie voor krijgen. Wat hartstikke schappelijk is, want normaal gesproken valt zoiets wel onder ondernemersrisico, lijkt me. Ik zie hier in de omgeving schapen achter een 50cm hoog netje staan. Dat zijn sitting ducks. Moet ik dan medelijden met die schapenboer hebben als zijn schapen worden verscheurd, terwijl hij verzaakt zijn dieren te beschermen (wat hij overigens wel wettelijk verplicht is)?

Nou Lies, ik woon in Westerveld, de gemeente met de vele wolvenaanvallen.
En terwijl ik zelf geen schapen heb, vind ik al die aanvallen verschrikkelijk. |(

Het beeld van vredige weide met schaapjes gaat verdwijnen.

Gisteren met die aanval overdag ! zijn ook de buren getraumatiseerd geraakt.
Hun paarden klapten na het buitenzetten s ochtends de lijnen uit, en er kwamen talloze gewonde en in shock drachtige schapen hun erf op.
Dit raakt mensen diep. Deze dieren hebben immens veel pijn en angst moeten doorstaan.

Je hoeft geen eigenaar te zijn om dit erg te vinden.

Moet men nu alles 24 /7 binnen zetten ? Is dat dierenwelzijn ?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 11:02

pillow schreef:
lies schreef:
Pvdd is geen regeringspartij.

Ik vind het wel ingewikkeld hoor, als ik dierenliefhebbers hier op het forum zo boos hoor zijn op de wolf die alleen maar zijn instinct volgt. Het zijn geen moordenaars, maar ze doden om te overleven. Ook bijvoorbeeld katten (die 100 miljoen vogels doden per jaar) zijn geen moordenaars, ze weten gewoon niet beter. Ja, heel zielig voor de schapen (en vogels in het geval van katten), maar nogmaals; waar is de ophef over de 1.75 MILJOEN dieren PER DAG die geslacht worden in Nederland?

Die 175 miljoen is NIET in Nederland maar wereld wijd. Bovendien is de mens hier met bijna 18 miljoen en de wolf met 50 stuks. Gisteren zijn hier dus zeker 20 stuks schapen verscheurd door, ik weet niet met hoeveel ze waren, maar de roedel hier bestaat uit 4 wolven. Dus dan moeten er gisteren in Nederland 90 miljoen dieren geslacht zijn. Klopt jou vergelijking en redenering?

Er staat 1,75 miljoen per dag in Nederland.
En dat getal klopt.
Als je je dat ook maar probeert voor te stellen gaat je hoofd tollen ( mijne wel)
Dat heeft niets met de wolf te maken. Maar geeft wel een beeld van getallen en verhoudingen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 11:11

sterregoud schreef:
Nou Lies, ik woon in Westerveld, de gemeente met de vele wolvenaanvallen.
En terwijl ik zelf geen schapen heb, vind ik al die aanvallen verschrikkelijk. |(

Het beeld van vredige weide met schaapjes gaat verdwijnen.

Gisteren met die aanval overdag ! zijn ook de buren getraumatiseerd geraakt.
Hun paarden klapten na het buitenzetten s ochtends de lijnen uit, en er kwamen talloze gewonde en in shock drachtige schapen hun erf op.
Dit raakt mensen diep. Deze dieren hebben immens veel pijn en angst moeten doorstaan.

Je hoeft geen eigenaar te zijn om dit erg te vinden.

Moet men nu alles 24 /7 binnen zetten ? Is dat dierenwelzijn ?

Natuurlijk is dat erg. Ik vind het ook verschrikkelijk, kan er niet naar kijken. Alleen nogmaals, ik vind het hypocriet dat men het niet heeft over die 500000 schapen die per dag worden geslacht voor menselijke consumptie (en de andere dieren samen 1.75 miljoen per dag).

Ik ben er ook niet voor om de paarden 24/7 binnen te zetten. Als die wolf zich hier zou vestigen en ik mijn paarden niet meer buiten kan houden, zouden er voor mij 2 opties zijn; verhuizen of paarden verkopen.
Risico's horen bij het leven en zo ook keuzes maken. Niet alles kan worden opgelost, het leven is niet maakbaar. Misschien word ik morgen wel doodziek. Moet ik ze ook verkopen. Het is niet anders.

pillow schreef:

Goed lezen. Er worden 1.750000 dieren per dag geslacht in nederland.
En deze beredenering kan ik niet volgen hoor. Ik las overigens dat er niet 20, maar 5 schapen zijn gedood (al dan niet doordat ze in de sloot zijn beland).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 11:50

Citaat:
ik vind het hypocriet dat men het niet heeft over die 500000 schapen die per dag worden geslacht voor menselijke consumptie

Zouden ze er een doden en deze opvreten, tja dan is het minder erg, dan nu een heel weiland afslachten, sommigen zwaar verwonden en niet opvreten.
Dat is niets meer of minder dan moordlust, niet om te jagen voor het eten

rien10

Re: Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:10

Ik snap nog steeds niet wat dieren houden voor de slacht en vervolgens slachten te maken heeft met het verscheuren van een dier door een wolf.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:14

Over de slacht:
https://opendata.cbs.nl/?fbclid=IwAR3bC ... 0575736514
Ik heb me ook verbaasd! Vraag me trouwens wel af of er misschien ook schapen zijn die worden geïmporteerd voor de slacht, aangezien er in 2021 860.000 schapen in NL waren. In dat jaar zijn er 672.000 geslacht - dat is bijna de hele populatie....

https://www.clo.nl/indicatoren/nl2124-o ... 0in%202020.

Toch blijf ook ik het bijzonder vinden dat er steeds wordt gekeken naar de slacht. Schapen hebben juist een zeer aangenaam leven voordat ze worden geslacht, dus qua dierenwelzijn kun je daar weinig op aanmerken.

Risico's horen inderdaad bij het leven. Maar het evenwicht in Nederland is geen natuurlijk evenwicht, het wordt in stand gehouden met allerlei mogelijke middelen, van bescherming van soorten tot wildwissels tot jacht.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 01-03-23 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:15

tienus63 schreef:
Wat mij gisteren opviel in de docu op Rtvoost over de wolf, is dat een deskundige zei dat een zwervende wolf plek op zoekt om zich te vestigen die vergelijkbaar is met de plek waar die is opgegroeid en de manier van jagen en prooien waar die mee is opgegroeid.

Ik vat die opmerking op als de ellende die nu in Zuidwest Drenthe gaande is, wordt alleen maar groter en zal zich uitbreiden naar andere landbouwgebieden.
De jongen hebben geen vrees voor bebouwing en mensen en hebben geleerd landbouwhuisdieren aan te vallen en stallen in te gaan.

Ik quote mezelf nog maar even.
Ik vrees dat het zich uit gaat breiden als een olievlek.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:17

En geen schapen meer is ook geen wol, ze worden nl vooral voor de wol gehouden..
Tja dan zijn het schapenwollen sokken en geen geitenwollen sokken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:35

Echwel schreef:
Citaat:
ik vind het hypocriet dat men het niet heeft over die 500000 schapen die per dag worden geslacht voor menselijke consumptie

Dat is wereldwijd waarschijnlijk. De Nederlandse slachtschapen worden haast allemaal geëxporteerd omdat er hier weinig schaap gegeten wordt. En zoveel slachtschapen zijn er sowieso niet in Nederland.
En houd alsjeblieft op om deze wrede moordpartijen te vergelijken met de slacht voor menselijke consumptie. Het 1 heeft helemaal niks met het ander te maken.
Laatst bijgewerkt door pillow op 01-03-23 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:38

Ehh, nee, schapen worden hier in ieder geval niet voor de wol gehouden. Dat is echt niets meer waard en raak je nauwelijks kwijt. Hoewel men nu begint na te denken over de isolatiewaarde van wol, dus wie weet!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:55

Echwel schreef:
Citaat:

Zouden ze er een doden en deze opvreten, tja dan is het minder erg, dan nu een heel weiland afslachten, sommigen zwaar verwonden en niet opvreten.
Dat is niets meer of minder dan moordlust, niet om te jagen voor het eten

Nee Echwel, ik vind het heel jammer dat jij dit nog steeds niet weet. Dit is geen moordlust, en dit is ook al in meerdere topics uitgelegd.

Pillow, je doet er ook aan mee, door het over "moordpartijen" te hebben. Wie is hier nu niet goed geïnformeerd? Of probeer je bewust een statement te maken dat niet klopt?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 13:06

In Drenthe zijn tenminste subsidie regelingen. Ik vind het belachelijk dat die niet voor Overijssel gelden.
De provinciale verkiezingen zijn bijna. Kijk eens goed naar wat de partijen bieden.
Zo is GroenLinks van mening dat de wolf welkom is in Nederland, en dat hij beschermd moet worden. Tegelijkertijd zijn zij voor betere en meer subsidie regelingen voor gedupeerden.
Daar zou je wel eens méér aan kunnen hebben dan een partij die roept dat Nederland te vol is voor de wolf, en dat hij zou moeten worden afgeschoten. Dat gaat namelijk toch niet gebeuren aangezien het tegen de Europese wetgeving is.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 13:07

mooney schreef:
Lukasje schreef:
Er gebeuren ook wolvenaanvallen bij daglicht. ‘s Nachts ophokken is geen waterdichte garantie.

Er is een verschil tussen niets doen en geen waterdichte garantie.

Ik vind dat dus een kulargument. Niemand met paarden s nachts binnen of een wolfwerende omheining denkt dat de dieren compleet veilig zijn. Je weet wel dat ze veiliger zijn dan de dieren die zonder goede omheining 24/7 buiten staan.

En omdat je massa's geld uitgeeft, elke week veel werk er in steekt en je al van te voren weet dat het de wolven niet tegen houdt wordt je het een keer spuugzat. Er is geen combi meer te vinden tussen de dieren beschermen en ze een prettig leven geven. Die wolf komt procentueel gezien erg vaak onder een auto loopt op opritten en tussen de huizen geeft een boel mensen schrik en zit zelf uit nood in Nederland omdat hij pecht heeft en de zwakte is en daarom uit Duitsland of Frankrijk moest vertrekken. Maar zouden ze kunnen vluchten bleven ze hier niet. Wie wordt hier nou alleen maar blij van? De mensen die verdienen aan de wolf en die aan dierenleed weinig gelegen is. De wolf lijkt het vee lijdt en de eigenaren lijden en de mensen die willen recreeren of met honden wandelen lijden ook.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 13:10

Nikass schreef:
In Drenthe zijn tenminste subsidie regelingen. Ik vind het belachelijk dat die niet voor Overijssel gelden.
De provinciale verkiezingen zijn bijna. Kijk eens goed naar wat de partijen bieden.
Zo is GroenLinks van mening dat de wolf welkom is in Nederland, en dat hij beschermd moet worden. Tegelijkertijd zijn zij voor betere en meer subsidie regelingen voor gedupeerden.
Daar zou je wel eens méér aan kunnen hebben dan een partij die roept dat Nederland te vol is voor de wolf, en dat hij zou moeten worden afgeschoten. Dat gaat namelijk toch niet gebeuren aangezien het tegen de Europese wetgeving is.

De Optie is BBB , zij willen net als in Zweden gebeurt de wolf idd afschieten als hij een probleem vormt. Zweden heeft dezelfde EU regels. Wat heeft mem in Nederland gedaan met de groenen voorop? De regels voor afschot verzwaren bij de regels die de EU geeft. Groen Links liep daarmee voorop en velen er achteraan. Nederland denkt een beter land te zijn voor de wolf dan Zweden. De onkunde is hier erg hoog. Dus die regel zal moeteb worden terug gedraaid en daarvoor heb je PVV of BBB nodig. Dus wordt het BBB zeker geen PVV voor ons.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 13:12

Probleemwolven mogen en worden geschoten in andere Europese landen.
Het is op Europees niveau gewoon toegestaan, dat wil zeggen Nederland zou dat ook kunnen en mogen doen.

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 13:57

Rien

Ik snap nog steeds niet wat dieren houden voor de slacht en vervolgens slachten te maken heeft met het verscheuren van een dier door een wolf

Wellicht is dat nu het hele probleem , het niet begrijpen, voelen, beseffen, dat er meer dan een miljoen dieren moedwillig gedood worden om opgegeten te worden. En....totaal onnodig. Ze worden levend niet uitelkaar gescheurd, dat is waar voor zover ik weet, maar wel gedood terwijl ze meestal nog aan het begin van hun volwassenheid zijn. Om het nog maar niet te hebben over de talloze dierproeven op kerngezonde dieren die geen kant opkunnen. Hoe denken we dat de dieren in de dierentuinen gevoerd worden? Allemaal gezonde dieren die hun leven worden opgeofferd zodat wij dieren kunnen gaan bekijken. Ik zou talloze a 4tjes kunnen volschrijven waarom wat wij mensen doen zoveel erger is dan de wolf die moet overleven.
Hoor net dat stal afgebrand is waar schapen en lammeren instonden. Ook weer zoiets. Hoe kan dat, net zoals de talloze branden bij varkens en kippen? Wij zijn toch zo goed voor onze dieren?

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 14:02

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 14:11

Ja, ik vind dit wel mooi verwoord Cajabol, ik kan het niet beter zeggen. Niet begrijpen dat de slacht minstens zo vervelend voor de schapen en andere dieren is, dan het verscheurd worden door een wolf, is bewust wegkijken van ander leed, dan het leed dat de wolf aanricht.

Dus ik vind het niet minder erg, wat de wolf aanricht, het is alleen wel een natuurlijk en logisch proces in het leven van een schaap. In tegenstelling tot de slacht. En een mooi leven voor schapen voor ze geslacht worden kunnen we ook over twisten (en dan vergeten we voor het gemak de slachtlammeren maar). Vast bij sommige schapen (of andere dieren) houders, maar er zijn er ook genoeg die er niet naar omkijken en het als bedrijfsvoorraad beschouwen.

Rizette schreef:
De Optie is BBB , zij willen net als in Zweden gebeurt de wolf idd afschieten als hij een probleem vormt. Zweden heeft dezelfde EU regels. Wat heeft mem in Nederland gedaan met de groenen voorop? De regels voor afschot verzwaren bij de regels die de EU geeft. Groen Links liep daarmee voorop en velen er achteraan. Nederland denkt een beter land te zijn voor de wolf dan Zweden. De onkunde is hier erg hoog. Dus die regel zal moeteb worden terug gedraaid en daarvoor heb je PVV of BBB nodig. Dus wordt het BBB zeker geen PVV voor ons.

Er is nog nooit een 'groene' partij aan de macht geweest in ons land, dus hoe je dit probleem nu weet te spinnen naar de schuld van de 'groenen' is mij een raadsel, eerlijk gezegd.
Laatst bijgewerkt door lies op 01-03-23 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 14:11

cajabol schreef:
Ik zou talloze a 4tjes kunnen volschrijven waarom wat wij mensen doen zoveel erger is dan de wolf die moet overleven.
Hoor net dat stal afgebrand is waar schapen en lammeren instonden. Ook weer zoiets. Hoe kan dat, net zoals de talloze branden bij varkens en kippen? Wij zijn toch zo goed voor onze dieren?

Probeer je eens te verplaatsen in de schapen en paardenhouders in de regio’s waar de wolf rondloopt, misschien helpt dat?
Die hebben geen boodschap aan filosofische uitgangspunten…..

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 14:26

Ik ben paardenhouder in de regio waar de wolf rondloopt (niet vaak meer, maar afgelopen najaar continu zichtmeldingen binnen een straal van 1km). Kan me er dus prima in verplaatsen. Maar nog steeds ben ik niet pro of anti wolf.

Sidenote (maar voor mij dus niet geheel los te zien van deze discussie): Ik denk dat we met zijn allen eens wat beter moeten gaan nadenken over de manier van dieren houden, de manier waarop we het wild willen beheren (wat in mijn ogen zijn doel voorbij is geschoten) en de manier waarop we (vlees) consumeren. Kan allemaal wel een onsje minder, wat mij betreft. Ben niet tegen het eten van vlees, maar alles eromheen en de hoeveelheden gaan echt helemaal nergens meer over.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 14:29

Nikass schreef:
Nee Echwel, ik vind het heel jammer dat jij dit nog steeds niet weet. Dit is geen moordlust, en dit is ook al in meerdere topics uitgelegd.

Pillow, je doet er ook aan mee, door het over "moordpartijen" te hebben. Wie is hier nu niet goed geïnformeerd? Of probeer je bewust een statement te maken dat niet klopt?

Hoe wil jij het noemen dan? Met predatie of doden om te eten heeft het in ieder geval niks te maken. En ik ben prima geïnformeerd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 14:36

tienus63 schreef:
Probleemwolven mogen en worden geschoten in andere Europese landen.
Het is op Europees niveau gewoon toegestaan, dat wil zeggen Nederland zou dat ook kunnen en mogen doen.

Maar het gaat in dit topic niet over een enkele probleem wolf. Het gaat erom dat mensen vinden dat Nederland niet geschikt is voor de wolf en dat ze dus allemaal moeten worden geweerd.
De vraag is natuurlijk wanneer wordt de wolf een probleem?
Hebben we er al alles aan gedaan om ons land zo in te richten dat er aan beide kanten zo min mogelijk schade te betreuren op is?

Het gaat erom dat mensen niet willen inzien dat wij al generaties lang teveel landbouw/productie dieren houden die een te grote belasting zijn op de natuur. En men wil dit niet veranderen, men wil blijven volharden in het aanpassen van de natuur aan de eigen bedrijfsvoering.
Díe mentaliteit moet eindelijk anders.
Op de één of andere manier heeft men helemaal geen problemen met de grote aantallen dieren die jaarlijks worden doodgereden in het verkeer, en de duizenden die jaarlijks worden afgeschoten omdat het er anders teveel zijn. En inderdaad die afschuwelijke stalbranden, en gezonde dieren die met honderd duizenden geruimd worden. De dierenliefde is wel erg selectief.

Rizette waar haal jij de fantasie vandaan dat de wolf op de vlucht is uit Duitsland, en vervolgens gedwongen is om in Nederland te blijven?
En in welk jaar had Groen Links het voor het zeggen volgens jou?

Kendra; ik heb te doen met de mensen die een paar hobby diertjes hebben, waar ze ziel en zaligheid in stoppen, en die misschien niet veel geld hebben, in elk geval geen subsidie krijgen, en die zich daarom misschien genoodzaakt zien om met hun hobby te stoppen.
Maar de schapenhouders kunnen maatregelen treffen lijkt me?
En dat is niet overal even eenvoudig, dat geloof ik direct, en dus ben ik er ook voorstander van dat de overheid enige zorg uit handen neemt door middel van een goede subsidie regeling en goede voorlichting.
Ik vind het wel treurig als de enige optie waar jullie mee komen is "geen wolf in Nederland". En imo is het ook geen reële oplossing.
Dus wat hebben jullie nodig? Wat zou jullie voorstel zijn?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 14:43

pillow schreef:
Nikass schreef:

Hoe wil jij het noemen dan? Met predatie of doden om te eten heeft het in ieder geval niks te maken. En ik ben prima geïnformeerd.

Nou nee, je slaat de plank behoorlijk mis. De wolf is niet van natuurlijke jager geëvolueerd in moordmachine.
Niet híj is verandert, wij mensen hebben zijn omgeving verandert. Wij hebben dieren in hokken gestopt en de natuurlijke selectie afgeschaft, waardoor we een kwetsbare soort hebben gecreëerd die niet meer goed weet te overleven, tenzij wij onze intelligentie inzetten om deze kwetsbare dieren bescherming te bieden.
Helaas vindt men het zoveel makkelijker om een zondebok aan te wijzen en verder niets te doen.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 14:53

Nikass schreef:
pillow schreef:

Nou nee, je slaat de plank behoorlijk mis. De wolf is niet van natuurlijke jager geëvolueerd in moordmachine.
Niet híj is verandert, wij mensen hebben zijn omgeving verandert. Wij hebben dieren in hokken gestopt en de natuurlijke selectie afgeschaft, waardoor we een kwetsbare soort hebben gecreëerd die niet meer goed weet te overleven, tenzij wij onze intelligentie inzetten om deze kwetsbare dieren bescherming te bieden.
Helaas vindt men het zoveel makkelijker om een zondebok aan te wijzen en verder niets te doen.

Dan word het tijd, dat wij ook maar weer in hutjes gaan wonen. Zonder allerlei technologieën en zelf voor eten zorgen :D