Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rocamor schreef:wie zijn volgens jou dan wel de goede trainers? Heb je voorbeelden van trainers die jij goed vindt. Zowel western als engels?
prompter schreef:Als je van een afstand kijkt, zijn ook alle hulpteugels raar. Bindt een hond op die manier vast aan zijn lijf en de wereld is te klein. Maar bij het paard mag het allemaal.
Popstra schreef:een hond weegt hooguit 40 kilo
een paard zo een 500 even ruim gemeten. beetje rare vergelijking.
maar vroeger trokken honden trouwens ook een kar….
Popstra schreef:een hond weegt hooguit 40 kilo
Elisa2 schreef:Ik heb het idee dat er wel heel eenzijdig gekeken wordt, ken paarden die..als ze alleen in de wei staan steeds meer last krijgen van onschuldige buikpijn. Gas..deze hebben het echt nodig om te lopen. Alleen in de wei staan is voor dit soort paarden niet goed. En ze geven dan vaak ook aan dat ze willen lopen.
Zit natuurlijk ook een deel in hoe ze gehouden worden, van nature trokken ze veel meer km's op een dag en dat kunnen ze niet in onze afgesloten paddocks en weilanden.
Maar deze worden zeker niet gelukkiger of gezonder van alleen in de wei staan. Er wordt een beetje aan voorbij gegaan dat paarden bewegingsdieren zijn.
Elisa2 schreef:Dus als de buitenwereld zich een beetje zou verdiepen in de geschiedenis van een paard dan zouden ze wellicht dingen gaan begrijpen.
Cer schreef:Elisa2 schreef:Dus als de buitenwereld zich een beetje zou verdiepen in de geschiedenis van een paard dan zouden ze wellicht dingen gaan begrijpen.
Nja.. dat gaat niet vliegen vrees ik..
Het ziet er gewoon raar uit, het is het enige dier wat zo op deze manier gebruikt wordt .. dat het zn overleven dankt aan het bereden worden, met alle hulpmiddelen van dien, is gewoon raar.
Nogmaals, mij maakt het niet uit, maar ik kan me heel goed voorstellen dat als de buitenwereld paarden in een wei ziet spelen (of ergens in het wild) en ze zien een gemiddelde paardenwedstrijd, dat mensen ondertussen denken "hm, dat is gek"
Daphara schreef:Popstra schreef:een hond weegt hooguit 40 kilo
Totdat minderheidsbewegingen daar tegen gingen protesteren en het uiteindelijk de norm, zelfs wet werd dat honen geen kar meer mochten trekken.
Nu hebben we dier & recht, reken er op dat als zij hun zin krijgen, dat paardrijden er helemaal uit gaat op den duur.
Als wij onszelf niet willen reguleren, dan wordt het voor ons gedaan.
Laten we wel wezen, de meeste paarden ontlenen hun bestaansrecht aan het feit dat ze gereden worden. Als rijden ooit verboden wordt, zie imo je binnen 20-30 jaar alleen nog hier en daar een shet in de wei lopen.
Neem mijn ras, de Shire, van oudsher een werkpaard op de boerderij en in de industrie, vanaf de industriële revolutie namen hun aantallen snel af en na de 2e Wereldoorlog bestond van het ras nog maar enkele tientallen paarden. Hun nut was er niet meer, dus werd er niet meer mee gefokt, de paarden waren vervangen door trekkers en vrachtwagens en gingen massaal naar de slacht.
Ja, misschien was er hier en daar een menner die het nog leuk vond om een Shire voor de kar te zetten, maar dat was minimaal. Deze grote paarden kosten nou eenmaal ook meer in onderhoud.
Het heeft meer dan 70 jaar gekost (en heel wat outcross) om het ras weer op te bouwen. Nog steeds zijn er maar (pin me er niet op vast) 1500 fokmerries wereldwijd, waarvan ik er dan één heb![]()
Wat denk je dat er met die heetbloederige dressuur elastiekjes gaat gebeuren als er niet meer gereden mag worden?