Duits paard loopt met hoofd en staart aan elkaar vastgebonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 23:34

De vraag is wie dat bepaald. Dat laat zich niet echt helder vastleggen.

Dat kun je ook door trekken naar hulpmiddelen. Als ik aan de hand langs een doorgaande weg moet neem ik altijd een hengstenketting mee voor de zekerheid. Die klik ik op dat stukje vast en daarna als ik de weg af ben weer los. Maar als ik sommige posts op bokt moet geloven ben ik daarmee ook een enorme kortzichtige hardhandige paardenmishandelaar.

Grenzen zijn ontzettend vloeibaar en afhankelijk van je referentie kader. Ik heb vroeger ook dingen geleerd in de omgang met paarden waar ik nu echt niet meer aan zou denken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 02:00

Rocamor schreef:
wie zijn volgens jou dan wel de goede trainers? Heb je voorbeelden van trainers die jij goed vindt. Zowel western als engels?

Er zijn wel goede trainers. Maar mijn voorkeur heeft het altijd gehad om vooral overal mee te nemen wat je kan gebruiken en weg te laten wat je niks vindt.

Niet elke trainer heeft dezelfde kwaliteiten. Zo is de een heel goed met paarden met wat meer pit bijv en kan goed probleem oplossend werken. Een andere kan weer heel goed wedstrijd gericht trainen en echt de puntjes op de i zetten.

Dus zoek je een trainer moet die goed bij het paard en je niveau passen.

Ideaal zou een hele goede trainer alles kunnen en mensen van start tot eind kunnen begeleiden, maar ik zie toch meer dat mensen op een gegeven moment een bepaalde richting op gaan en daar in ontwikkelen.
En vaak als je langer bezig bent en een goede naam krijgt, kan je ook wat selectiever worden.

Het zou wel fijn zijn als trainers daar ook eerlijk in zijn en of iemand bij de basis helpen als die mist of dan een andere trainer adviseren als zij zich daar niet veel meer mee bezig willen houden.

Toen ik nog lesgaf werd ik gebeld door mensen die graag een zit/houding les wilden, want hun bekende trainer gaf daar geen aandacht aan.
Dan zijn ze of niet toe aan die lessen of de trainer moet ze zelf daarbij helpen of doorsturen. Nu werd ik gebeld, maar vaak zijn mensen niet eerlijk.

Vaker worden toch meerdere trainers versleten. Dan komt A op een voetstuk en is geweldig. A kan het voordoen, alles klinkt aannemelijk en A kan niet kapot.
Na een tijd valt van alles tegen en gaan ze naar B. Zelfde verhaal.

En ik denk ook echt dat als mensen vanaf het begin meer over het paard leren, ze ook betere keuzes kunnen maken in wat goede, passende lessen zijn. Het steeds vastlopen, weer zoekende zijn en de zoveelste trainer vinden is een flinke bobbel op de weg.

Schuur_

Re: Duits paard loopt met hoofd en staart aan elkaar vastgebonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 08:03

Eerder in het topic werd er door iemand gezegd dat nu ze zelf uit de sport is er met andere ogen naar kijkt. Bij mij hetzelfde, ik ben er al jaren uit maar hou nog steeds enorm van paarden. Ik sluit ook niet uit dat ik ooit nog paarden ga houden maar of ik ga rijden? Ik vind het bijna niet meer ethisch verantwoord. Wel samen wandelen of iets dergelijks maar meer als dat?

DuoPenotti zei in haar bericht 'ik hang er een ijzer in en dat is speciaal gevormd en ik probeer er niet aan te trekken maarja soms gebeurt dat toch'. Zo een uitspraken zijn eigenlijk niet ok toch? Als je er niks inhangt hoef je ook nergens aan te trekken?

In zijn algemeen: Als ik er even over nadenk schrik ik er van hoe het eigen plezier en prestatiedrang bij velen ten koste gaat van het welzijn van het paard.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 08:18

wel, als je het vanaf een afstand ziet (en dat is lastig) en je ziet wat er op en aan en in een paard gehangen en gebonden wordt om ermee te kunnen werken..
sterker nog, die dingen moeten allemaal wel want hij moet je wel leren dragen dus hij moet ook nog eens op een hele bepaalde manier leren bewegen omdat de mens die erop zit (ja) anders niet goed gedragen wordt.. En die hele leer is vrij ingewikkeld want niet veel mensen hebben dat goed onder de knie..
ja, als je dat vanaf een afstandje bekijkt is het natuurlijk wel een beetje een raar verhaal.. :)
die hele toestand verdwijnt als je ze gewoon in de wei laat (gechargeerd) :) (net als andere huisdieren die er gewoon zijn om te zijn)

Zeg ik als iemand die (wedstrijd/sport) gereden heeft (ooit, geen idee of ik het weer ga doen).
Ik vind het superleuk om met paarden te zijn, maar ik kan wel zien dat het in basis dus een beetje een gek verhaal is... :+

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 09:26

Als je van een afstand kijkt, zijn ook alle hulpteugels raar. Bindt een hond op die manier vast aan zijn lijf en de wereld is te klein. Maar bij het paard mag het allemaal.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 09:30

Klopt.. als je al bij een hoofdstel en teugels begint wat raar is, dan is alles wat erna komt ('hulp'teugels, 'hulp'middelen) meer raar, nog raarder....raarderder.. Nou ja, dat dus :P

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 09:52

een hond weegt hooguit 40 kilo
een paard zo een 500 even ruim gemeten. beetje rare vergelijking.

maar vroeger trokken honden trouwens ook een kar….

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 09:56

prompter schreef:
Als je van een afstand kijkt, zijn ook alle hulpteugels raar. Bindt een hond op die manier vast aan zijn lijf en de wereld is te klein. Maar bij het paard mag het allemaal.

Je wilt niet weten wat er bij honden allemaal gebruikt wordt hoor. Hoor je mensen niet over en wordt zelfs doodnormaal gevonden. Dus die wereld te klein klopt niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:02

Popstra schreef:

maar wat wil je daar dan mee zeggen?

MWM: ik heb geen idee wat er bij een hond gebruikt wordt.. Ik zie ze hier gewoon een beetje door t park rennen, of ze lopen aan een lijntje.. maar ja, t is de stad ook he :D
Overigens, honden fokken ligt onder vuur, stroom-prikbanden mogen (dacht ik?) niet meer, couperen mag (dacht ik) niet meer?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:11

Ik heb het idee dat er wel heel eenzijdig gekeken wordt, ken paarden die..als ze alleen in de wei staan steeds meer last krijgen van onschuldige buikpijn. Gas..deze hebben het echt nodig om te lopen. Alleen in de wei staan is voor dit soort paarden niet goed. En ze geven dan vaak ook aan dat ze willen lopen.

Zit natuurlijk ook een deel in hoe ze gehouden worden, van nature trokken ze veel meer km's op een dag en dat kunnen ze niet in onze afgesloten paddocks en weilanden.

Maar deze worden zeker niet gelukkiger of gezonder van alleen in de wei staan. Er wordt een beetje aan voorbij gegaan dat paarden bewegingsdieren zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:17

Idd de stroombanden en prikbanden mogen niet meer, (maar gebeurt echt gewoon nog) maar er zijn nog veel meer dingen die zonder probleem mogen die in verkeerde of onervaren handen enorm schadelijk zijn. Ook als ze gewoon aan een lijntje lopen ;) en daar wordt niet raar van opgekeken hoor
Fokken ligt wel onder vuur, ja, maar dan bij rassen die echt enorme gezondheidsklachten hebben. Maar er zijn nog zoveel meer dingen die bij honden ook normaal gevonden worden. Dus dat bepaalde dingen bij honden ineens weer raar gevonden zou worden is niet zo. Maar het bewijst daar wel dat er zomaar iets ingevoerd kan worden op basis van hoe iets eruit ziet en niet op wat echt niet oké is.

Couperen mag al jaren niet meer, net als bij paarden ;) regels hebben weinig nut als er geen of weinig handhaving is.

En hond is wel lichter, maar ik vind de gemiddelde paarden veel makkelijker als honden hoor :') hoewel 40 kilo echt niet hooguit is. Dat weegt de mijne al en dat is niet de grootste die je kan hebben. Kan makkelijk dubbel zo zwaar en gewicht zegt ook weinig over de kracht. Misschien het verschil tussen roofdier en prooidieren.

Nu heb ik weer een paard dat heel gelukkig wordt van werken. Mensen roepen altijd dat dat vanwege de aandacht is en als je dan ineens niet rijdt het paard minder aandacht krijgt. Bij ons weet ik zeker dat het niet zo was, alles was hetzelfde, alleen de training ontbrak. En paard werd narrig, niet naar ons, wel naar andere paarden. Dat verdween weer toen we de training oppakten. En nee, dat was ook niet vanwege verkeerd opgroeien oid. Hele leven in kuddes gestaan, stond hele dagen buiten en daarnaast dus alle aandacht. Ook geen pijn. We hebben toch paarden geselecteerd op willen meewerken, dus ik vind het logisch dat er paarden zijn dke er ook echt gelukkig van worden. Aan ons de taak om te zorgen dat ze dat blijven en je dus aan te passen aan het paard.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:19

Popstra schreef:

Totdat minderheidsbewegingen daar tegen gingen protesteren en het uiteindelijk de norm, zelfs wet werd dat honen geen kar meer mochten trekken.

Nu hebben we dier & recht, reken er op dat als zij hun zin krijgen, dat paardrijden er helemaal uit gaat op den duur.
Als wij onszelf niet willen reguleren, dan wordt het voor ons gedaan.

Laten we wel wezen, de meeste paarden ontlenen hun bestaansrecht aan het feit dat ze gereden worden. Als rijden ooit verboden wordt, zie imo je binnen 20-30 jaar alleen nog hier en daar een shet in de wei lopen.

Neem mijn ras, de Shire, van oudsher een werkpaard op de boerderij en in de industrie, vanaf de industriële revolutie namen hun aantallen snel af en na de 2e Wereldoorlog bestond van het ras nog maar enkele tientallen paarden. Hun nut was er niet meer, dus werd er niet meer mee gefokt, de paarden waren vervangen door trekkers en vrachtwagens en gingen massaal naar de slacht.

Ja, misschien was er hier en daar een menner die het nog leuk vond om een Shire voor de kar te zetten, maar dat was minimaal. Deze grote paarden kosten nou eenmaal ook meer in onderhoud.

Het heeft meer dan 70 jaar gekost (en heel wat outcross) om het ras weer op te bouwen. Nog steeds zijn er maar (pin me er niet op vast) 1500 fokmerries wereldwijd, waarvan ik er dan één heb :+

Wat denk je dat er met die heetbloederige dressuur elastiekjes gaat gebeuren als er niet meer gereden mag worden?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:22

Elisa2 schreef:
Ik heb het idee dat er wel heel eenzijdig gekeken wordt, ken paarden die..als ze alleen in de wei staan steeds meer last krijgen van onschuldige buikpijn. Gas..deze hebben het echt nodig om te lopen. Alleen in de wei staan is voor dit soort paarden niet goed. En ze geven dan vaak ook aan dat ze willen lopen.

Zit natuurlijk ook een deel in hoe ze gehouden worden, van nature trokken ze veel meer km's op een dag en dat kunnen ze niet in onze afgesloten paddocks en weilanden.

Maar deze worden zeker niet gelukkiger of gezonder van alleen in de wei staan. Er wordt een beetje aan voorbij gegaan dat paarden bewegingsdieren zijn.

Als je goed leest wat hier staat.... dan is het in basis uberhaupt toch raar dat we ze hebben?
we houden ze zo onnatuurlijk (dat lees ik hier) dat er nog meer onnatuurlijke dingen gedaan moeten worden om ze een beetje aan de gang te houden...

Let wel, míj maakt het niet uit .. maar, vanaf de buitenwereld naar de paarden'sport' kijkend... dan is dat toch gek?

(wat er met honden is, zal allemaal wel, daar gaat het hier in principe niet over :) )

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:26

Nou nee, als je naar de geschiedenis kijkt dan dankt het huidige paard zijn overleving aan het zich laten domesticeren door de mens.

Er was vroeger nog een paardenras in Afrika die zich niet liet domesticeren en die is uitgestorven omdat het daarom opgegeten werd. (ben even de naam kwijt)

Dus als de buitenwereld zich een beetje zou verdiepen in de geschiedenis van een paard dan zouden ze wellicht dingen gaan begrijpen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:29

Het gaat ook niet om de honden, maar dat we mogelijk met het rijden van paarden dezelfde kant op gaan als we zelf geen actie ondernemen om hun welzijn te verbeteren en gebruik van zweep, sporen en bit (gebruik ik ook) vol blijven verdedigen. Als we niet open willen staan voor het idee dat het anders kan en moet, dan kan er geen open gesprek plaats vinden.

Wij kunnen niet verwachten dat de buitenwereld zich gaat verdiepen, de bal ligt bij ons en als wij hem niet spelen, dan komen wij imo buiten de wedstrijd en wordt de uitkomst voor ons bepaald.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:30

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:35

Elisa2 schreef:
Dus als de buitenwereld zich een beetje zou verdiepen in de geschiedenis van een paard dan zouden ze wellicht dingen gaan begrijpen.

Nja.. dat gaat niet vliegen vrees ik..

Het ziet er gewoon raar uit, het is het enige dier wat zo op deze manier gebruikt wordt .. dat het zn overleven dankt aan het bereden worden, met alle hulpmiddelen van dien, is gewoon raar.
Nogmaals, mij maakt het niet uit, maar ik kan me heel goed voorstellen dat als de buitenwereld paarden in een wei ziet spelen (of ergens in het wild) en ze zien een gemiddelde paardenwedstrijd, dat mensen ondertussen denken "hm, dat is gek"

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:38

Hmja, het enige wat wij kunnen doen is het goede voorbeeld geven en goede voorlichting geven zodat mensen wel iets meer gaan snappen van paarden voordat ze oordelen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:42

Ik vind het ook moeilijk, want de meeste die ik hier zie en spreek die niks met paarden hebben interesseert het ook niet. Dus voorlichting zullen ze niet eens lezen of kijken, maar dat zijn ook niet degene die tegen zijn.

Degene die zo extreem tegen zijn staan dan weer niet open voor een eerlijke discussie (net zoals sommige die weer voor zijn, maar dat zie je in de paardenwereld onderling al). Goede discussies of gewoon gesprekken en ondersteunt met goed! en relevant onderzoek zijn nodig, alleen daar is wel geld voor nodig.

Goede voorbeelden, ja heel fijn. Maar niet het gewoon negeren van kritiek, juist onderbouwen waarom iets goed is en dat verlangt wordt. En duidelijker zijn in het afkeuren van misstanden...

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:42

Cer schreef:
Elisa2 schreef:

Nja.. dat gaat niet vliegen vrees ik..

Het ziet er gewoon raar uit, het is het enige dier wat zo op deze manier gebruikt wordt .. dat het zn overleven dankt aan het bereden worden, met alle hulpmiddelen van dien, is gewoon raar.
Nogmaals, mij maakt het niet uit, maar ik kan me heel goed voorstellen dat als de buitenwereld paarden in een wei ziet spelen (of ergens in het wild) en ze zien een gemiddelde paardenwedstrijd, dat mensen ondertussen denken "hm, dat is gek"

Eens, dan horen en lezen ze artikelen van groepen als “dier & recht” en al snel wordt wat zij roepen de norm voor hen.

De buitenwereld wil zich niet verdiepen, net zoals ik geen zin zou hebben om me echt te verdiepen in bijvoorbeeld de formule 1. Ik vind het (bij wijze van) een milieu vervuilend, geld verspillend stelletje seksisten.
Moet ik me er in gaan verdiepen waar die sport vandaan komt en waarom zij bestaansrecht zouden moeten hebben?

Zo werkt de wereld niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:46

Nou, toen ik nog op de Dier en Recht pagina mocht komen gaf ik vaak wel enige uitleg bij mensen die zomaar iets riepen. Een enkeling pakte dat goed op en ging zo anders nadenken..daar deed ik het voor. Helaas mag ik daar daarom nu niet meer komen...

Maar ik denk wel dat dit soort dingen heel belangrijk zijn, waar dat dan ook is..irl of onder een paardensport artikel.

Onderbouwing inderdaad, daar gaat het om.

Ik heb ook geen zin om me te verdiepen in zaken die me niet interesseren, maar ben gelukkig ook niet zo stom om er dan wel allemaal vooroordelen en meningen over te hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:50

Nou ja ik vind wel wat van de Formule 1 hoor :')
Maar ik ga dan weer niet in een protestgroep ofzo...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:53

Ik formuleerde het ook een beetje hard en kort door de bocht geloof ik, zo bedoelde ik het niet.

Ik weet niks van de Formule 1 als we dat even als voorbeeld nemen, van wat ik weet interesseert het me ook niet en lijkt het me ook nogal milieuvervuilend.

Maar als er petities tegen zijn dan zou ik die weer niet snel tekenen voordat ik me verder ingelezen heb, zo bedoelde ik het meer.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 13:27

Daphara schreef:
Popstra schreef:

Totdat minderheidsbewegingen daar tegen gingen protesteren en het uiteindelijk de norm, zelfs wet werd dat honen geen kar meer mochten trekken.

Nu hebben we dier & recht, reken er op dat als zij hun zin krijgen, dat paardrijden er helemaal uit gaat op den duur.
Als wij onszelf niet willen reguleren, dan wordt het voor ons gedaan.

Laten we wel wezen, de meeste paarden ontlenen hun bestaansrecht aan het feit dat ze gereden worden. Als rijden ooit verboden wordt, zie imo je binnen 20-30 jaar alleen nog hier en daar een shet in de wei lopen.

Neem mijn ras, de Shire, van oudsher een werkpaard op de boerderij en in de industrie, vanaf de industriële revolutie namen hun aantallen snel af en na de 2e Wereldoorlog bestond van het ras nog maar enkele tientallen paarden. Hun nut was er niet meer, dus werd er niet meer mee gefokt, de paarden waren vervangen door trekkers en vrachtwagens en gingen massaal naar de slacht.

Ja, misschien was er hier en daar een menner die het nog leuk vond om een Shire voor de kar te zetten, maar dat was minimaal. Deze grote paarden kosten nou eenmaal ook meer in onderhoud.

Het heeft meer dan 70 jaar gekost (en heel wat outcross) om het ras weer op te bouwen. Nog steeds zijn er maar (pin me er niet op vast) 1500 fokmerries wereldwijd, waarvan ik er dan één heb :+

Wat denk je dat er met die heetbloederige dressuur elastiekjes gaat gebeuren als er niet meer gereden mag worden?

Maar zou dat erg zijn dan? ;)
Zijn die paarden ermee gebaat om geboren te worden om hun leven lang iets te moeten doen dat tegen hun natuur in gaat?
Op zich zou je dat al kunnen zien als iets dat hun welzijn nou niet bepaald bevordert.
Maar als ze door die dwang ook nog eens pijn en ongemak ervaren, hadden ze toch beter niet geboren kunnen worden?
Dus ‘bestaansrecht’ lijkt me geen argument. Bestaansrecht hebben alleen dieren in de vrije natuur.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 13:29

Sizzle schreef:
Welzijn is geen exacte wetenschap.
niet?
Een dierenarts kan volgens mij heel goed bepalen of een dier verwondingen, pijn en/of ongemak heeft.