Nee er zullen meer veedieren aangevallen worden door het ontbreken van natuurlijke prooi.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Asciugamano schreef:Loretta schreef:Waar geen wild is daar voegt de wolf weinig toe aan de biodiversiteit. Zorgt alleen maar voor problemen. Het grootste probleem namelijk de zeer beperkte mogelijkheden om bij te sturen is ook door de mens veroorzaakt. En wel door mensen in Brussel.
Het hoefde allemaal niet zo infewikkeld te zijn. Roedel gesticht in een gebied zonder natuurlijke prooidieren. Gewoon de roedel verwijderen. Probleeem opgelost. Maar ja, de mens uit Brussel houdt teveel van micromanagen.
Volgens mij draai jii de boel een beetje om?
We kunnen, met jouw redenering, ook gewoon al het wild en natuur verwijderen.
De laatste decennia zijn er op verschillende plaatsen, diverse soorten geherintroduceerd of vanzelf door positieve verandering terug gekomen.
De wolf is daar 1 van.
Voor zover ik weet, was er kortgeleden nog spraken van een zwijnenplaag op de Veluwe.
Veel te veel beesten in de Oostvaardersplassen enz
Genoeg te vreten, lijkt me?
Of moeten we die, samen met de wolf en de laatste reeen en hazen maar afschieten? Alles opgelost?
Dreamboy schreef:Genoeg te vreten in de Oostvaarders plassen? Nou niet echt.
senna21 schreef:Citaat:Wanneer er meer landbouwgrond beschikbaar komt, o.a. i.v.m. de stikstofproblematiek en -oplossingen, kan een groot deel (het meeste?) aan de natuur teruggegeven worden.
De jacht verminderen, zodat er weer meer een natuurlijk evenwicht ontstaat enz.
En dus minder landbouwdieren houden, dan kunnen er ook minder door wolven opgevreten worden.
Klinkklare onzin en waanzinnig kortzichtig. Nederland is cultuurlandschap. Dat verandert niet tenzij de mensheid verdwijnt.
Mac schreef:Asciugamano schreef:En dus minder landbouwdieren houden, dan kunnen er ook minder door wolven opgevreten worden.
Minder landbouwdieren gaat gebeuren in de massastallen. Die dieren komen niet buiten.
Mellow schreef:Wij hebben hier in de buurt een "plaag" van 250/300 damherten maar geen wolf op dit moment. Dus iets met natuurlijke prooi? Ipv daarvan zitten ze 30 km verderop waar dus blijkbaar geen ree meer is.
Er is in het verleden 1 damhert hier gevonden die vermoedelijk is aangevallen door een wolf. Maar de rest van de Damherten zijn er nog en de wolf is vertrokken.
Dreamboy schreef:Mellow schreef:Wij hebben hier in de buurt een "plaag" van 250/300 damherten maar geen wolf op dit moment. Dus iets met natuurlijke prooi? Ipv daarvan zitten ze 30 km verderop waar dus blijkbaar geen ree meer is.
Er is in het verleden 1 damhert hier gevonden die vermoedelijk is aangevallen door een wolf. Maar de rest van de Damherten zijn er nog en de wolf is vertrokken.
Waarom zou je achter een damhert aan gaan jagen als er lekker vlees tussen draden staan die geen kant op kunnen. Beest is ook niet gek.
Mellow schreef:Wij hebben hier in de buurt een "plaag" van 250/300 damherten maar geen wolf op dit moment. Dus iets met natuurlijke prooi?.
Dat is dus precies mijn punt als mensen het hebben over hun "natuurlijke prooien".
Lindsey_99 schreef:Mellow schreef:Wij hebben hier in de buurt een "plaag" van 250/300 damherten maar geen wolf op dit moment. Dus iets met natuurlijke prooi?.
Dat is dus precies mijn punt als mensen het hebben over hun "natuurlijke prooien".
De waterleidingduinen zijn nou niet echt makkelijk bereikbaar voor een wolf. Tenzij ie de tram pakt. Zet die herten in Dwingelo en reken maar dat de wolf ze achterna gaat.
Ik ben er ook bang voor dat het vee, koeien etc wat nu nog in de weides kan in de goede helft van het jaar, helemaal niet meer buiten komt als wolven blijven aanvallen. Dan bereiken we het omgekeerde van wat we eigenlijk het liefste zien; scharreldieren buiten/in de wei. Nog meer ipv minder intensieve veehouderij.
Lindsey_99 schreef:Mellow schreef:Wij hebben hier in de buurt een "plaag" van 250/300 damherten maar geen wolf op dit moment. Dus iets met natuurlijke prooi?.
De waterleidingduinen zijn nou niet echt makkelijk bereikbaar voor een wolf. Tenzij ie de tram pakt. Zet die herten in Dwingelo en reken maar dat de wolf ze achterna gaat.
Ik ben er ook bang voor dat het vee, koeien etc wat nu nog in de weides kan in de goede helft van het jaar, helemaal niet meer buiten komt als wolven blijven aanvallen. Dan bereiken we het omgekeerde van wat we eigenlijk het liefste zien; scharreldieren buiten/in de wei. Nog meer ipv minder intensieve veehouderij.
tamary schreef:Dat dus en die concentratie levert meer dierziektes op incl. soorten die ook voor de mens gevaarlijk worden, naast de schade aan milieu door concentratie mest, meer gebruik fossiele brandstof voor oogsten gras, stank, herrie, etc.
En dat is buiten het leegjagen van de natuur gerekend dat de wolf doet. Enkel verliezers dus als wolf aantallen niet fors omlaag gereguleerd worden.
tamary schreef:Zover ik de telling ken zeker 51.
Asciugamano schreef:Tegenover meer dan 1,5 miljoen voor onze eigen consumptie….
het feit dat ik het hypocriet vind dus, zie ik het probleem ook niet zo hoor.
verdrietig enz.
Maar om daarom nou een beschermde diersoort af te knallen waar er nog maar zo weinig van zijn….
Asciugamano schreef:tamary schreef:Zover ik de telling ken zeker 51.
Ok.
Een wolf eet 3 - 4 kg per dag.
Maakt 200kg dus. Hoeveel schapen zijn dat? 4?
Maar ze doden er meer en eten niet alle.
Dus voor elk schaap dat gegeten wordt, doden ze er 5 (?)
Maakt 20 per dag, over heel Nederland.
Als ze alleen schaap zouden eten. (Dat doen ze niet, maar ok)
20 schapen per dag, tegenover meer dan 1,5 miljoen voor onze eigen consumptie….
De reden dat zwervende wolven een schaap pakken is omdat dat gemakkelijker is, op dat moment. Ze zijn risicomijdend en schapen staan nou eenmaal meestal in een afgelegen weitje, buiten.
Overigens lijkt het mensen niet zo veel uit te maken dat die beesten in weer en wind onbeschut tegen kou, regen of juist hitte staan. (En daaraan ook dood gaan. Ik vermoed meer dan 20 per dag, maar dat terzijde))
Om een lang verhaal kort te maken; naast het feit dat ik het hypocriet vind dus, zie ik het probleem ook niet zo hoor.
Ja natuurlijk is het verschrikkelijk als net jouw pony wordt gegrepen, verdrietig enz.
Maar om daarom nou een beschermde diersoort af te knallen waar er nog maar zo weinig van zijn….