Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:26

Ik keek voor de grap eens wat beter in de paspoorten van de paarden die ik heb.
Niet alle paspoorten hebben hetzelfde medische inlegvel/medische deel, dat al ten eerste.
Ik heb een paar oudere paarden en paspoorten waar expliciet in staat dat een 'niet slachten' verklaring bij verkoop moet herbevestigd worden door de nieuwe eigenaar :))

Ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurt als een nieuwe eigenaar dat niet doet :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:37

StalNollie schreef:
Maar ook de kosten (vind ik) maar dat willen ze dan weer niet

Ja bij een lease constructie wordt er een vast bedrag bepaald en de zorgkosten etc zijn dan voor de eigenaar.

Als leaser kun je dan zelf wel een geschikt zadel regelen want dat hoeft de eigenaar niet te doen.

Maar ja als je zeggenschap wil houden dan moet je het dier niet afstaan doe je dat wel dan heb je niks meer te zeggen en dat is niet meer dan logisch.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:55

Ik heb bij verkoop wel een contract opgesteld.
Ja heel penny maar wel dat ik bij verkoop de eerste ben die op de hoogte gesteld word.
Is dat rechtsgeldig, nee. Maar na een nare ervaring voelde dat fijn.
Daarentegen stond ook in dat contract dat mijn paardje 3 maanden op proef mocht. Wie doet dat nu dan nog? Nou ik, want ik wilde zo meer kans creëren dat ze op de juiste plek kwam.
En dat staat ze!!

Dus vond het wel een contract dat voordelen heeft voor koper en verkoper.

Ik vraag zelf verder nooit om updates, want ja ik sta ook achter het principe verkocht is verkocht.
Maar ik krijg ze wel :)
Nieuwe eigenaar heeft ook eens gevraagd waarom vraag je er niet naar?
En heb ik aangegeven dat ik niet wil bemoeien. Verkocht is verkocht. Maar ik stiekem wel heel benieuwd ben hoe het gaat.
Dus nu weet ze dat het geen desinteresse is, maar om de eigenaar niet te dwingen contact te houden.
En nu krijg ik dus regelmatig een berichtje. Pas een eerste wedstrijd bijvoorbeeld.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:59

Ibbel schreef:
Ik keek voor de grap eens wat beter in de paspoorten van de paarden die ik heb.
Niet alle paspoorten hebben hetzelfde medische inlegvel/medische deel, dat al ten eerste.
Ik heb een paar oudere paarden en paspoorten waar expliciet in staat dat een 'niet slachten' verklaring bij verkoop moet herbevestigd worden door de nieuwe eigenaar :))

Ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurt als een nieuwe eigenaar dat niet doet :D

In principe is in de huidige paspoorten "ooit ongeschikt, altijd ongeschikt" omdat je geen medicijnregistratie hoeft bij te houden van paarden die ongeschikt zijn voor humane consumptie.

Dus als je een paard verkoopt, weet je nooit of het paard medicatie gehad heeft, die het dier voor eeuwig uitsluiten voor de slacht.

Dus dieren die nu uitgesloten zijn, al dan niet door de eigenaar ipv de dierenarts, die kunnen na verkoop niet ineens weer wel geschikt worden voor slacht voor humane consumptie, daar hoeft niemand bang voor te zijn die om wat voor reden zijn paard moet verkopen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:01

Maar zoals je zelf al aangeeft @Duopenotti is dat niet rechtsgeldig.
Voor jou voelde dat goed.

Bij de verkoop van je dier gewoon zorgen dat het idd goed voelt en dat je dier goed terecht komt. Dat ben je je dier verplicht vind ik.

Helaas willen mensen er ook vaak gewoon vanaf en vind er een transactie plaats en het dier is verkocht en als ze dan later lezen dat het weer is doorverkocht schreeuwen ze moord en brand. Maar net als dat zij het recht hadden het dier te verkopen had die ander dat ook. En net als dat die ander zogenaamd een blijvend gouden stalletje kon bieden en dat niet kon. Bleek dat eerder toch ook niet.

Om het wel even in perspectief te plaatsen.

Verkoop je je dier dan is het niet meer van jou en heb je er niks over te zeggen. Simpeler kan niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:11

Marije_jiplover schreef:
In principe is in de huidige paspoorten "ooit ongeschikt, altijd ongeschikt" omdat je geen medicijnregistratie hoeft bij te houden van paarden die ongeschikt zijn voor humane consumptie.

Dus als je een paard verkoopt, weet je nooit of het paard medicatie gehad heeft, die het dier voor eeuwig uitsluiten voor de slacht.

Dat weet ik. Maar ik vind het verrassend dat er in oudere paspoorten dus wél staat dat het herbevestigd moet worden (net als dat je als eigenaar ook nog moet tekenen als de DA 'm aftekent) en ik vraag me écht af wat voor zin dat heeft.

Ten eerste omdat je paard met 1 handtekening van 1 oude eigenaar/1 DA permanent ongeschikt is, dus wat er verder ook door een eigenaar nog in ondertekend wordt is volkomen onnodig.

Waarom zet je die onzin er dan in? En aangezien die dieren met 1 handtekening toch al niet bij de slager terecht komen, wat voor nut hebben die verdere verklaringen bij euthanasie?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:31

zou toch eigenlijk veel beter zijn als dit digitaal, gekoppeld aan het levens/chipnummer, vastgelegd wordt. Als ook het medisch dossier.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:37

Het schijnt in de I&R te staan, want dat staat op de OP :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:43

Ibbel schreef:
Het schijnt in de I&R te staan, want dat staat op de OP :D

veearts komt vanmiddag toevallig, ik zal het haar eens vragen of ze alles daarin registreert. Ik betwijfel het :) ben benieuwd.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:54

Ibbel schreef:
Dat weet ik. Maar ik vind het verrassend dat er in oudere paspoorten dus wél staat dat het herbevestigd moet worden (net als dat je als eigenaar ook nog moet tekenen als de DA 'm aftekent) en ik vraag me écht af wat voor zin dat heeft.

Ten eerste omdat je paard met 1 handtekening van 1 oude eigenaar/1 DA permanent ongeschikt is, dus wat er verder ook door een eigenaar nog in ondertekend wordt is volkomen onnodig.

Waarom zet je die onzin er dan in? En aangezien die dieren met 1 handtekening toch al niet bij de slager terecht komen, wat voor nut hebben die verdere verklaringen bij euthanasie?

Misschien zit dat meer in de sfeer dat je als koper van zo'n paard er dus voor tekent dat je weet dat deze voor consumptie is uitgesloten en niet alsnog kan claimen bij de verkoper oid?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:34

Dat zou dan wel heel inconsequent zijn van de overheid. Paspoort heeft geen enkele juridische status qua eigendomsbewijs, maar moet dan wel mogelijke juridische geschillen kunnen beslechten na verkoop?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:44

Ik laat alles zoals het is. De stokoude dieren hier behouden het paspoort zoals het is. Ik ga niets meer invullen, toevoegen, omkeren, herstellen, registreren of wat dan ook. Rendac haalt ze op als ze omgevallen zijn. De rest doet de overheid maar...ben na 40 jaar paarden helemaal klaar met het registratie circus van de overheid en EU.

Hier wordt niets opgegeten en gewoon ingeslapen zodra ik het nodig acht. Niemand de me daarin tegen houdt. Mijn eigen integriteit naar de dieren toe is me vele malen belangrijker dan de regelziekte van overheidsinstanties. Bij deze ben ik burgelijk ongehoorzaam!! Beboet me ervoor, straf me, sluit me op....

Mijn dieren, mijn geld, mijn keuze! Een paard van 35 jaar heeft me tienduizenden euro’s gekost. Heeft me zowat even zoveel belasting gekost. Ik heb daardoor mijn “ schuld “ aan de overheid ingelost. Van dat geld heeft de overheid vele monden kunnen voeden. De voedselketen zit niet te wachten op een paar stukjes oud paardenvlees. Dus gaan mijn dieren na bewezen diensten niet oud ,versleten en of ziek op transport om in een slachthuis te wachten op een genadeschot.

Driewerf nee!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:13

Dramatisch hoor. Wat jij voor waanzinnige bedragen aan je paarden besteed is compleet irrelevant.
Je "schuld" aan de overheid afgelost...wat een redenatie... _O-

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:24

Kuggur schreef:
Dramatisch hoor. Wat jij voor waanzinnige bedragen aan je paarden besteed is compleet irrelevant.
Je "schuld" aan de overheid afgelost...wat een redenatie... _O-

Als voedselverspilling een van de drijfveren van de EU is inzake het verplicht moeten slachten van je privé eigendommen is het niet zo irrelevant dunkt mij. Voedeselverspilling/ geldverspilling. De bedragen zijn wel van relevantie aangezien daar btw over wordt afgedragen welke door de overheid zinnig kan worden aangewend om voedselverspilling bij bijv. supermarkten en industrieen aan te pakken.

De 200 euro slachtwaarde is slechts een fractie van wat er is verdiend aan het hebben en houden van paarden. Eigenlijk lachwekkend laag. De overheid heeft goed verdiend aan het feit dat ik paarden houd. En aan die van jou en alle anderen. De redenatie van verspilling is dan ook een absurde op het totaal.

Dus het aanpraten van schuldgevoel door overheden op het hebben en egoistisch laten inslapen zonder slachtopbrengst van huisdieren zoals paarden, is volslagen uit proportie. Dus hier geen schuldgevoel aangezien ik mijn bijdrage daaraan allang heb ingelost.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:44

@pareltjes, er is dus helemaal geen verplichting tot slachten. Echt niet.

Nogmaals, het enige verschil is dat jij niet meer mag beslissen voor een volgende eigenaar. Bij verkoop vervallen je rechten om een paard uit te sluiten van de slacht, niets meer, niets minder.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:44

Pareltjes schreef:
Als voedselverspilling een van de drijfveren van de EU is inzake het verplicht moeten slachten van je privé eigendommen...

Kun jij niet lezen, begrijp je niet wat je leest, of wil je het niet begrijpen?
Meer opties zijn er niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:46

Zucht. Léés dit soort zaken nou eerst eens goed door. Het gaat niet over "verplicht moeten slachten".
Ik wil best in discussie gaan, maar niet met mensen die geen benul hebben van waar het over gaat, en maar wat verzinnen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:50

Zodra emoties om de hoek komen, gaat het gezonde verstand het raam uit. En het vermogen tot lezen ook, kennelijk.

Pareltjes: al zou je een koe of een varken erop na houden om op te rijden, ook díe hoef je niet verplicht te laten slachten, ook al gaan er dagelijks vrachtwagens vol richting de slachthuizen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:55

Mij wordt het beslissingsrecht ontnomen......of het alleen bij verkoop is maakt niet uit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:56

Nee dat word je niet ontnomen.

Of het moet zijn dat je ook beslissingsrecht wilt over het paard van je buurman of stalgenoot?
met andere woorden paard van een ander....

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:58

Pareltjes schreef:
Mij wordt het beslissingsrecht ontnomen......of het alleen bij verkoop is maakt niet uit.

Zolang het jouw paard is kun je nog steeds beslissen of het geslacht mag worden of niet.
Zodra het niet meer jouw paard is, kun je dat in de toekomst niet meer.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:01

Pareltjes schreef:

Als je wil blijven beslissen moet je niet verkopen. Bij verkoop vervallen alle rechten.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:07

Dat bedoel ik dus...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:12

Pareltjes schreef:
Dat bedoel ik dus...

Wat zou daar het probleem van zijn? Dat is toch het hele idee van verkoop? Dat het daarna zeg maar niet meer van jou is maar van degene die ervoor betaald heet en de koper genoemd wordt.

Of wil jij ook zeggenschap blijven houden over een verkocht boek, een huis of auto?
Laatst bijgewerkt door oomens op 20-09-22 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:13

Pareltjes schreef:
Dat bedoel ik dus...

Ik snap het even niet, als je verkoopt had je al niets meer te vertellen over 99,9% van het paard; hoe het paard gehouden wordt, hoe het paard gereden wordt, voer, bitloos of wel met bit etc etc.
Je kon alleen zorgen dat het paard niet meer geslacht wordt.
Alleen dat aspect wordt aangepast.