Wolven pakken pony in weide in Peer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:40

Dankje HC, voor die voortreffelijke illustratie van mijn punt.
De wolf past ongetwijfeld prima in jouw beeld van hoe de wereld zou moeten zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:42

elnienjo schreef:
Van mij hoeft de wolf niet persé dood hoor, zet ze lekker in Alaska uit als je ze graag wil laten leven.

Van anderen mag jij in Mongolie paard gaan zitten, hoort paardhouden niet in NL thuis, is paardrijden in NL ethisch niet te verantwoorden.
Hier in Spanje worden ze als trekpaarden voor karren vervangen door electrische koetsen. Dat zijn wérkdieren en in NL is het allemaal lol van de eropzitter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:43

Huertecilla schreef:
Kuggur schreef:
Voor mij id de situatie simpel, de vraag is heeft de natuur in nederland het ecologische draagvlak voor een populatie van apex predatoren als de wolf.

Goede vraag waar een vrij goed gekwantificeerd antwoord op mogelijk is. Let wel; als indicatie voor jouw vraag mbt de voeldselpiramide waar de mens nu de enige apex-predator is.

Kijk naar wat die mens als roofdier rooft. Kijk naar de cijfers van de jacht :)*
Hoeveel herten, zwijnen, reeën, konijnen, hazen schiet jagend NL jaarlijks af en hoeveel wolven kan dat voeden.

En die cijfers zijn niet te vergelijken. Jagers hebben strenge beperkingen qua leeftijdsgroep, geslacht, seizoen. Wolf heeft er 0 en kiest bewezen voor leefijdscategorie 2 dagen - 6 maanden. Iets met duurzaam jagen als soort van veehouder zonder omheiningen ipv grijp mals, jong en nog onhandig zonder zorg over hoeveel daarvan een populatie aan kan. En dat verschil lijk jij doelbewust niet te willen snappen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:43

Huertecilla schreef:
Mindim schreef:
Wat een onzin.
De schaapskuddes die hier de heide begrazen, gaan gewoonlijk in de nachten de kooi weer in.

Sterker nog; de wolf was de réden dat het cultuurlandschap heide onstond. Dat de schapen ´s nachts op stal moesten. Overdag de natuurlijke begroeiing wegvreten en ´s nachts de mest in de stal. Dan blijft arme grond over waar alleen de erica welig op tiert.
De heide in NL is dankzij de wolf onstaan.

Nog nooit zoveel onzin gelezen :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:47

Kuggur schreef:
Dankje HC, voor die voortreffelijke illustratie van mijn punt.
De wolf past ongetwijfeld prima in jouw beeld van hoe de wereld zou moeten zijn.

Je springt naar conclusie.

Hint; ik schrijf helder dat er een conflict tussen belangen IS.
Ik schrijf verder dat het conflict niet overal hetzelfde van aard is en dus de compromissen ook anders moeten zijn.

Waarin ik blijkbaar verschil in mening is dat ík vind dat er compromissen nodig zijn: Dat alle wolven dood voor het belang van een klein deel (en bovendien voor een groot deel achterhaalde) van de mensenbelangen geen realistisch uitgangspunt is.

tamary

Re: Wolven pakken pony in weide in Peer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:00

Jij schetst het alsof het conflict is tussen jagers en wolf met zijkantje veehouders. Echter gezien de ontwikkelingen qua wildstand in alle andere gebieden met een groeiende wolvenpopulatie is dat universeel een ramp gebleken. Brand en verlies van biodiversiteit diersoorten is de rode draad die zulke plekken verbind. Dat maakt niet zo zeer andere compromissen en conflicten, maar dezelfde. Overal is immers natuurbrand op zo'n schaal funest en eigenlijk niet natuurlijk, maar het gevolg van overpredatie. En dat zien we al sinds einde laatste ijstijd toen natuurlijke vijand wolf uitstierf.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:33

tamary schreef:
Jij schetst het alsof het conflict is tussen jagers en wolf met zijkantje veehouders. .

Jij leest blijkbaar selectief.
Jacht is één aspect van een belangenconflict schrijf ik.
Ik vind het opvallend hoe dit aspect achterwege blijft in de kritiek van veehouders/paardrijder. Dat de veehouders/paardrijders belang hebben bij een grotere/betere beschikbaarheid van natuurlijke prooi.
Traitioneel echter liggen paardrijden en jagers bijna letterlijk bij elkaar in ben en zo blijft de boze wolf over als de booswicht.

De werkelijkheid is dat de wolf er is, wettelijke bescherming heeft en dat er een conflict in met en in verschillende mensenbelangen. In de meeste delen van Europa is het een confiict van mensenbelengen mbt het beheer van de ´natuur´ in wat natuurlijke ogende parken en omliggende gebieden zijn.
Het uitzetten van koniks en wisenten is pricipieel hetzelfde. Ook die botsen met de belangen van bijvoorbeeld wandelaars.
Nederland is in míjn ogen een bijna krampachtig voorbeeld van ´natuur´ is kleine parkjes en is de wolf het enige hoog profiel voorbeeld van échte natuur. Een heel interessant ´experiment´ in een dichtbevolkt gebied.

Voor wie wat meer perspectief interessant vindt in de populatie luipaarden in Mumbay (de hoogste dichtheidd van luipaarden ter wereld!) en die van de leeuwen in/rond het Gir park.
Als je achteruit stapt is hét verschil de mentaliteit van de bevolking.

De luipaarden in Mumbay beheren de zwerfhonden en dat zou je kunnen doortrekken naar reewilld en wolven in NL.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:40

tamary schreef:
En dat zien we al sinds einde laatste ijstijd toen natuurlijke vijand wolf uitstierf.

In Nederland is de wolf pas aan het einde van de 19de eeuw verdwenen (rond 1800 kwam die nog in redelijke aantallen voor). De laatste melding is uit 1879.
Slechts ruim honderd jaar geen wolf in NL dus...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:48

Huertecilla schreef:
elnienjo schreef:
Van mij hoeft de wolf niet persé dood hoor, zet ze lekker in Alaska uit als je ze graag wil laten leven.

Van anderen mag jij in Mongolie paard gaan zitten, hoort paardhouden niet in NL thuis, is paardrijden in NL ethisch niet te verantwoorden.
Hier in Spanje worden ze als trekpaarden voor karren vervangen door electrische koetsen. Dat zijn wérkdieren en in NL is het allemaal lol van de eropzitter.

In Mongolie staan ze nog met beide benen op de grond. Nederland worst gekker en gekker. Hebben ze de stieren voor het stierenvechten in Spanje ook al vervangen voor een elektrische fiets? Want naar verluidt doen ze dat nog steeds in Spanje.

Je kunt natuurlijk ook gewoon de toreador voor een wolf vervangen. Dan gaan de hippe stadsmensen uit Barcelona en Madrid het vanzelf weer leuk vinden.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:53

cursebreaker schreef:
Loretta schreef:
Het wordt pas ironisch wanneer de schapen weg zijn. Dan beginnen de natuurorganisaties te klagen dat de heide dicht groeit. Maar waar moeten die schapen dan eigenlijk naar toe?

Maar eigenlijk geeft de komst van de wolf natuurorganisaties zelf allerlei problemen met het behalen van allerlei natuurwensen. Dat is best wel ironisch eigenlijk. Met de toevoeging van de wolf aan omze postzegeltjes natuur gaat er gewoon van alles verdwijnen.

Bij ons hier op de Brunssummerheide is de schaapsherder overdag met de schapen in de weer en 's nachts staan ze op stal. Ze komen telkens terug naar binnen. Dan zou er geïnvesteerd moeten worden in dit soort vergelijkbare mogelijkheden op alle plekken waar dit nog niet zo is bv. Is wel intensiever qua werk en praktisch misschien echt wel lastig op sommige plekken, neemt meer tijd en geld in beslag e.d. maar het Zou op de meeste plekken denk ik wel bewerkstelligd kunnen worden bv.

Getrainde honden inzetten is denk ik ook snel geroepen, maar zal in de praktijk ook echt geen oplossing gaan zijn. Waar haal je idd in eerste instantie zulke goed getrainde honden massaal vandaan? Want het gaat niet meer om een enkele plek waar het nodig gaat zijn waarschijnlijk.

Eens. En dan zou dus naar een soort boma toe moeten zoals de Maasai ze maken, met menselijke bewaking ‘s nachts (en overdag ook als ze grazen). Alleen dat vergt nog een wat grotere aanpassing van hoe mensen in ons westerse land invulling geven aan hun dag en werkzaamheden. Ik heb het sterke vermoeden dat weinig mensen (en ook de regering niet met de schaarste op de arbeidsmarkt) daar zin in hebben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:03

Het lijkt mij bijzonder onaangenaam om als herder van een kudde wolven tegen te komen.Hoe verdedig je je dieren dan? En ook je herdershond is er beslist niet tegen opgewassen. Dit kan echt niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:05

anjali schreef:
Het lijkt mij bijzonder onaangenaam om als herder van een kudde wolven tegen te komen.Hoe verdedig je je dieren dan? En ook je herdershond is er beslist niet tegen opgewassen. Dit kan echt niet.

Dat is alleen maar mogelijk met wapens. Probleem is alleen dat er in ons aangeharkte landje waar al nauwelijks plaats is voor de wolf. Zeker geen plaats is voor het wilde westen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:07

Huertecilla schreef:
tamary schreef:
En dat zien we al sinds einde laatste ijstijd toen natuurlijke vijand wolf uitstierf.

In Nederland is de wolf pas aan het einde van de 19de eeuw verdwenen (rond 1800 kwam die nog in redelijke aantallen voor). De laatste melding is uit 1879.
Slechts ruim honderd jaar geen wolf in NL dus...

Woordje vergeten : van.
Wolf heeft geen natuurlijke vijand om de populatie te reguleren. Mens is dat eerder gaan doen uit noodzaak ( nl ook willen eten, veiligheid), dan wat anders. Tot einde laatste ijstijd had wolf competitie van zeker 2 soorten grote kat en een beren soort. Sindsdien is er niks groters (anders dan mens) om populatie te reguleren anders dan voedsel op. Dan is natuur het laten regelen een recept voor nog sneller uitsterven van veel diersoorten en dat is voor een leefbaar (menselijk) habitat funest.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:12

Loretta schreef:
Want naar verluidt doen ze dat nog steeds in Spanje.

Sterker nog; bij de populaire dorpsevenementen met dergelijk vee in de straten zijn verbluffend veel mensen omgekomen dit jaar.
Meer dan wereldwijd door wolven deze eeuw.
Alles is relatief

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:13

Ik heb soms het idee (sorry als ik het fout heb) dat onze "regering" van alle landbouwhuisdieren en dieren die grasland nodig hebben afwil en daarom het zo moeilijk mogelijk wil maken om ze te hebben en die nog over zijn dankzij eigenwijze eigenaren,daar laten ze dan maar wolven op los waar je niets aan mag doen.Straks hebben die alle weidedieren vermoord en zullen dan toch door willen blijven eten en zullen de steden intrekken.Lekker joh.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:14

tamary schreef:
Woordje vergeten : van.
Wolf heeft geen natuurlijke vijand om de populatie te reguleren. Mens is dat eerder gaan doen uit noodzaak ( nl ook willen eten, veiligheid), dan wat anders. Tot einde laatste ijstijd had wolf competitie van zeker 2 soorten grote kat en een beren soort. Sindsdien is er niks groters (anders dan mens) om populatie te reguleren anders dan voedsel op. Dan is natuur het laten regelen een recept voor nog sneller uitsterven van veel diersoorten en dat is voor een leefbaar (menselijk) habitat funest.

Tot nu toe heeft de wolf zich steeds verder kunnen verspreiden. Jonge wolven die uit de roedel verstoten waren gaan op zoek naar nieuw gebied. Na Nederland komt de Noordzee en daar houdt het dan op. Zuidwaarts zitten ook wolven en noordwaarts is ook water. Zonder beheer wordt het uiteindelijk een heel erg groot probleem.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:19

anjali schreef:
Ik heb soms het idee (sorry als ik het fout heb) dat onze "regering" van alle landbouwhuisdieren en dieren die grasland nodig hebben afwil en daarom het zo moeilijk mogelijk wil maken om ze te hebben en die nog over zijn dankzij eigenwijze eigenaren,daar laten ze dan maar wolven op los waar je niets aan mag doen.Straks hebben die alle weidedieren vermoord en zullen dan toch door willen blijven eten en zullen de steden intrekken.Lekker joh.

Dat idee heb ik ook.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:20

anjali schreef:

Het huidige beleid is door een zeer efficiente lobby vanuit natuurorganisaties ontstaan. Die tijdens het proces weinig weerwoord kregen en de wolf zeer eenzijdig hebben belicht. De problemen rond de wolf hebben ze er niet bij verteld. Sterker nog ze hebben de wolf gebagatelliseerd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:29

Loretta schreef:
anjali schreef:

Het huidige beleid is door een zeer efficiente lobby vanuit natuurorganisaties ontstaan. Die tijdens het proces weinig weerwoord kregen en de wolf zeer eenzijdig hebben belicht. De problemen rond de wolf hebben ze er niet bij verteld. Sterker nog ze hebben de wolf gebagatelliseerd.

Momenteel maken ze zich druk over een spinnetje (de Wolfspin (!)) wat ik echt belachelijk vind zo'n klein beestje, maar een echt gevaarlijk dier als de wolf die krijgt een beschermde status en mag ongehinderd de geliefde huisdieren van anderen vermoorden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:30

Loretta schreef:
anjali schreef:

Meer geidealiseerd tot sluitend component van elk natuurlijk ecosysteem op land. Even vergetende dat niks gewensts de populatie wolven reguleerd. Iets met niet opgelet bij biologie, geschiedenis of andersinds huidige omstandigheden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:31

Dat is wat te eenvoudig gesteld Loretta.

Er zijn verschillende winden welke dit in de zeilen blazen.
Neem het onderwerp opwarmen van de aarde.
Er zijn enórm zwaarwegende belangen welk hiermee verband houden en het implementeren van regels onder die vlag maken het noodzakelijk dat ´groen´ bij de bevolking verkocht wordt. Zonder bereidheid daarvoor veel over te hebben is er geen politiek draagvlak.
Dat groen is ecologie is natuur en ja de wolf maakt daar deel van uit. En nee, bepaald niet door natuurlobby alleen. Die heeft gewoon de tijd mee.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:39

Huertecilla schreef:
Dat is wat te eenvoudig gesteld Loretta.

Er zijn verschillende winden welke dit in de zeilen blazen.
Neem het onderwerp opwarmen van de aarde.
Er zijn enórm zwaarwegende belangen welk hiermee verband houden en het implementeren van regels onder die vlag maken het noodzakelijk dat ´groen´ bij de bevolking verkocht wordt. Zonder bereidheid daarvoor veel over te hebben is er geen politiek draagvlak.
Dat groen is ecologie is natuur en ja de wolf maakt daar deel van uit. En nee, bepaald niet door natuurlobby alleen. Die heeft gewoon de tijd mee.

Je kunt heel veel aan de biodiversiteit doen. Daar heb je de wolf niet bij nodig. Insecten als bijen zijn belangrijker dan de wolf. De wolf lost het klimaat probleem niet op, de wolf lost het stikstofprobleem niet op. De wolf maakt zelfs de oplossing voor het stikstofprobleem namelijk overstappen op extensieve veehouderij moeilijker. De bio industrie heeft geen last van de wolf.

En de huidige natuurbeschermers, het enige waar ze mee bezig zijn dat is het draagvlak voor natuurherstel naar de griezelemoezen helpen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:49

Leuk dit gefilosofeer maar als je als eigenaar je ponies smorgens zo aantreft heb je daar maling aan.

Je wilt zelf veilig over straat en je wilt alles wat je dierbaar is beschermen.

Ik denk dat niemand hier de pest aan de wolf heeft. Maar wel aan zn gedrag t.a.v van het luie jachtgedrag. Het zoekt de makkelijkste en goed doorvoede prooi. De wolf toont dus steeds minder natuurlijk gedrag. Nl het bejagen van oude, zwakke, zieke wilde dieren. De wolf is gevolueerd tot een uitgekookte jager op moddervette super gezonde landbouwdieren die niet weg kunnen. Het uitgangspunt van de pro- wolvers ( instant houden wild populatie dmv natuurlijke vijand) is ontspoort. Zoals zoveel “ van achter de pc natuurprojectjes “ zijn ontspoort. De natuur van nu is niet de natuur van 250 jaar geleden. Alles is gecultiveerd. We willen ons schuldgevoel afkopen voor onze eigen vernietigingsdrang. Dus maken we natuur. Maar zo werkt het niet. Helemaal niet in dicht stedelijke gebieden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:54

Dadelijk klagen de pro wolvers nog dat de wolven te dik zijn.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:55

Hahahahahah.....

Triest, maar als ze karkassen maar voor 10 % aanvreten en de volgende pakken, zit je niet ver van deze opmerking af.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 12-09-22 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt