Stikstofplan baart paardenhouders zorgen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:03

wilmatj schreef:
Weet je wat ik me wel eens af vraag, ze willen graag vee minderen in nederland vanwege de co2 uitstoot. Bijkomend voordeel is dat er dan weiland over is, want de boeren hebben dat niet meer nodig. Ipv dat ze daar dan mooie gebieden willen maken waar dus de natuur weer tot leven komt, nee willen ze huizen bouwen. 1 hectare weiland neemt zoveel co2 op, 1 hectare huizenbouw helemaal niets meer.. Als het vee echt het probleem was, dan werd het vee weg gestuurd. Maar werd de natuur ook de natuur gelaten. Daarnaast zijn wilde bermen langs boeren weilanden en akkers vaak al verplicht. Die randjes heb je ook nog wel eens in dorpen. Maar toevallig zie ik vele meer soorten bloemen en plantjes daar langs die weilanden dan in de dorpen.. Hoe kan dit dan als die vele co2 het probleem zou zijn?

Wat ik ook onwijs bijzonder vind, die veestapel is toch het probleem? Waarom wordt er dan niet als eerst al dat wilde vee weg gedaan? Wilde runderen, herten, paarden., stoten allemaal co2 uit en leveren niemand helemaal niets op.. Lijkt mij dan toch de gemakkelijkste keuze?

Ik als boeren dochter en paardeneigenaar zal het allemaal wel niet snappen.. Maar ik snap niet waarom sommige mensen echt overtuigd zijn dat vee weg moet.. Maar vervolgens mij dit ook niet kunnen uitleggen.

Stikstof.. = N2, geen Co2 , en hier gaat het om ammoniak ( NH3) wat blijkbaar voor mensen die hun eigen onderzoek doen al te ver gegrepen is, dat laatste was niet als reactie op jouw post overigens..

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:03

oomens schreef:
wilmatj schreef:
Weet je wat ik me wel eens af vraag, ze willen graag vee minderen in nederland vanwege de co2 uitstoot. Bijkomend voordeel is dat er dan weiland over is, want de boeren hebben dat niet meer nodig. Ipv dat ze daar dan mooie gebieden willen maken waar dus de natuur weer tot leven komt, nee willen ze huizen bouwen. 1 hectare weiland neemt zoveel co2 op, 1 hectare huizenbouw helemaal niets meer.. Als het vee echt het probleem was, dan werd het vee weg gestuurd. Maar werd de natuur ook de natuur gelaten. Daarnaast zijn wilde bermen langs boeren weilanden en akkers vaak al verplicht. Die randjes heb je ook nog wel eens in dorpen. Maar toevallig zie ik vele meer soorten bloemen en plantjes daar langs die weilanden dan in de dorpen.. Hoe kan dit dan als die vele co2 het probleem zou zijn?

Wat ik ook onwijs bijzonder vind, die veestapel is toch het probleem? Waarom wordt er dan niet als eerst al dat wilde vee weg gedaan? Wilde runderen, herten, paarden., stoten allemaal co2 uit en leveren niemand helemaal niets op.. Lijkt mij dan toch de gemakkelijkste keuze?

Ik als boeren dochter en paardeneigenaar zal het allemaal wel niet snappen.. Maar ik snap niet waarom sommige mensen echt overtuigd zijn dat vee weg moet.. Maar vervolgens mij dit ook niet kunnen uitleggen.

Waar haal je vandaan dat weiland CO2 vastlegt? Het belangrijkste kenmerk van weiland is dat er regelmatig gegraasd of gemaaid wordt. Wat er wordt vastgelegd, wordt vaak hetzelfde seizoen alweer geoogst en terug uitgestoten.
Gezond, levend veen, dát legt langdurig CO2 vast, maar ja, dat is nauwelijks meer te vinden doordat de waterstand overal is verlaagd tbv de landbouw, en doordat de veengebieden die er nog wel zijn, door overbemesting flink vergrast en verrijkt zijn, waardoor de veenvormende mossen het nakijken hebben.

een weiland neemt toch echt meer op dan een woonwijk.. dat is alles wat ik erbij wil zeggen. Als ze de weilanden van de boeren die opgekocht worden weer natuur laten worden, zouden veengebieden weer terug komen.. Waterstand hoeft ook niet verlaagd te worden dan toch? Dus daar zou ik nog in kunnen komen, als de regering dat wilde gaan doen. Maar dat gaan ze niet doen.. Ze willen gaan bouwen, snelwegen aanleggen enzovoorts.. -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:10

wilmatj schreef:
een weiland neemt toch echt meer op dan een woonwijk.. dat is alles wat ik erbij wil zeggen. Als ze de weilanden van de boeren die opgekocht worden weer natuur laten worden, zouden veengebieden weer terug komen.. Waterstand hoeft ook niet verlaagd te worden dan toch? Dus daar zou ik nog in kunnen komen, als de regering dat wilde gaan doen. Maar dat gaan ze niet doen.. Ze willen gaan bouwen, snelwegen aanleggen enzovoorts.. -O-

Dat ligt er helemaal aan hoe je die woonwijk inricht. Een weiland zal meer opnemen, maar als een woonwijk groen wordt ingericht vol bomen, plantsoenen, groene daken en tuinen vol groen dan kan dan wel eens heel erg meevallen. Daarnaast zijn nieuwe woningen doorgaans duurzamer; beter geïsoleerd, gasvrij, met zonnepanelen..

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:14

8nnemiek schreef:
wilmatj schreef:

Dat ligt er helemaal aan hoe je die woonwijk inricht. Een weiland zal meer opnemen, maar als een woonwijk groen wordt ingericht vol bomen, plantsoenen, groene daken en tuinen vol groen dan kan dan wel eens heel erg meevallen. Daarnaast zijn nieuwe woningen doorgaans duurzamer; beter geïsoleerd, gasvrij, met zonnepanelen..

Waarom is plan 1 niet om elke woningeigenaar tot vergroening te dwingen ipv boeren weg halen. Want dat zou principe dus veel op kunnen leveren.

Ik snap zelf niet zo goed dat ze nederlandse boeren, die onwijs duurzaam zijn in vergelijking tot andere landen, weg willen hebben..

Als er veel meer stikstof in andere landen komt, dan is het toch gewoon het probleem verplaatsen?

Het is leuk dat de regering in ene bedenkt dat we hals over kop minder stikstof uit moeten stoten, maar dat hadden ze lekker 10 jaar geleden moeten bedenken of nu stapje voor stapje verduurzamen op gewoon een normale manier. 1 volledige sector naar de klote werken lijkt mij gewoon niet de oplossing.

Al denk ik dus dat die veehouderijen ook niet het probleem zijn, teveel aan mensen is wel een probleem. En dan heb ik het niet alleen over een teveel in nederland, maar een teveel op de wereld.

BigOne

Re: Stikstofplan baart paardenhouders zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:26

Snap niet dat mensen co2 en stikstof door elkaar blijven halen.
En 10 jaar geleden? 30 jaar geleden werd er al gezegd dat er te veel stikstof was. Maar de lobby is zo groot dat diverse ministers het elke keer weer geprobeerd hebben met pappen en nathouden. Wanneer Bleker de EHS de nek niet had omgedraaid was het nu een stuk beter geweest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:37

wilmatj schreef:
Weet je wat ik me wel eens af vraag, ze willen graag vee minderen in nederland vanwege de co2 uitstoot.

Kooldioxide is een groot probleem,
methaan is een nog erger broeikasgas,
maar momenteel gaat het over stikstof.
Citaat:
Bijkomend voordeel is dat er dan weiland over is, want de boeren hebben dat niet meer nodig.
Hoe bedoel je 'over'...?[/quote]
Als we het hebben over broeikasgassen, hebben we de veenweidegebieden (al. dan niet met extensieve veeteelt) HARD nodig.
(Is net niet het stikstof gedoe, maar wel heel belangrijk.)
Citaat:
Ipv dat ze daar dan mooie gebieden willen maken waar dus de natuur weer tot leven komt, nee willen ze huizen bouwen.

Wie is "ze"..?
Projectontwikkelaars willen dat vast wel, maar dan moet ook onder andere het bestemmingsplan worden aangepast.
Citaat:
Daarnaast zijn wilde bermen langs boeren weilanden en akkers vaak al verplicht.

Ik ben blij met alle kleine beetjes.
Citaat:
Die randjes heb je ook nog wel eens in dorpen. Maar toevallig zie ik vele meer soorten bloemen en plantjes daar langs die weilanden dan in de dorpen.. Hoe kan dit dan als die vele co2 het probleem zou zijn?

GEEN idee.

Zoek het eens uit, zou ik zeggen.

En in het Dwingelderveld doen momenteel ook allerlei 'stikstof planten' hun entree - ten koste van de planten die je niet zo snel langs de kant van de weg ziet...

(Het is wat ingewikkeld, kooldioxide en stikstof zijn verschillende stoffen...)
Citaat:
Wat ik ook onwijs bijzonder vind, die veestapel is toch het probleem? Waarom wordt er dan niet als eerst al dat wilde vee weg gedaan?

Desinformatie.
Intensieve veehouderij is het probleem.
Niet de koeien zelf.
Kobisten op andet voer, zo veel mogelijk in de wei - dat scheelt alvast bakken.
Citaat:
Wilde runderen, herten, paarden., stoten allemaal co2 uit

Mensen ademen ook kooldioxide uit, en on topic is stikstof.

Citaat:
(Wilde dieren...) en leveren niemand helemaal niets op.. Lijkt mij dan toch de gemakkelijkste keuze?

Mij niet.
"Dit beest levert geen winst op, hup, het beest mah uitsterven" - dat wil je hopelijk niet....?

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:39

Ann schreef:
_Mir schreef:
Voor diegene die zijn of haar oogkleppen af willen doen en goede argumenten zoeken...

(Misschien ook jij Danique_G)

Er zijn genoeg platforms die het goed uitleggen waaronder blackbox. Daar staat veel informatie op die het haarfijn uitleggen.

Met alle respect, als jij black box een betrouwbare info site vindt, vraag ik me af wie er oogkleppen op heeft.

Noem eens op waarom het niet betrouwbaar zou zijn?

Anders spreken we elkaar wel over een tijdje..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:45

wilmatj schreef:
Als ze de weilanden van de boeren die opgekocht worden weer natuur laten worden, zouden veengebieden weer terug komen.. Waterstand hoeft ook niet verlaagd te worden dan toch? Dus daar zou ik nog in kunnen komen, als de regering dat wilde gaan doen. Maar dat gaan ze niet doen.. Ze willen gaan bouwen, snelwegen aanleggen enzovoorts.. -O-

Wat wel leuk is: zoek eens op 'land van ons/ Oud Ade'.
Daar wordt het Zuid-Hollandse veenweidegebied 'in ere hersteld', er komt 'lekker ouderwets' extensieve veehouderij op, en denkbaar aangevuld met zoiets als hennepteelt. (Of een andere nuttige plant, die economisch en ecologisch rendabel is.)

Waterstand MOET omhoog, anders verbrand het veen (heel veel gras is nu al een soort van geel).

En we hebben al tien jaar rechtse kabinetten die dol zijn op snelwegen aanleggen -
dus práát mij er niet van 'dat dit een verkapte actie zou zijn' om wegen aan te leggen.
"Daar hebben ze echt geen omwegen voor nodig", zo leert de ervaring.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:48

Jaren geleden is er al begonnen met de PAS, diverse onderzoeken over Emissie en zo vele kleine stapjes.

Al de kleine stapjes hebben tot nu toe onvoldoende effect gehad.

Volgens mij is er wel degelijk geluisterd, alleen onvoldoende/verkeerde maatregelen.

Boeren willen zeker wel meewerken, alleen als minder vee hetzelfde resultaat opbrengt.

Vergroening van de steden vind ik mooi punt. Ben wel benieuwd hoeveel bokkers een groene tuin hebben (waarbij ik verwacht dat het percentage hier hoger zal zijn dan gemiddeld in Nederland)

Interessante informatie:

https://decorrespondent.nl/13583/je-hoeft-boerengeweld-niet-goed-te-praten-om-de-wanhoop-van-boeren-te-begrijpen/1496968847-1bec83e7

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:50

oomens schreef:
BrankaZ schreef:
En de consument die de prijs niet wil of kan betalen.

Dat is toch geen probleem zolang de producten dan maar niet goedkoper vanuit het buitenland hier op de markt gedumpt worden?
Als prijzen van vlees zodanig stijgen dat het niet meer dagelijks voor iedereen toegankelijk is, dan is dat toch nog geen ramp? Dat mag best een luxeproduct worden, in plaats van "nu bij een xxl bucket chickenwings de derde sparerib gratis!".

Wordt de markt voor vlees een heel stuk kleiner als het veel duurder wordt? Ja, dus dan kan de sector vanzelf al krimpen tot een verantwoorde grootte.

En daar zit nu net het probleem. Onze markt wordt wagenwijd open gezet voor het dumpen van die producten. Denk aan het CETA verdrag dat onlangs door de eerste kamer is gefietst. TTIP staat ook al klaar.
Ik vind het geen ramp als vlees duurder wordt, eet al een jaar of 20 vegetarisch.
Mijn vriend is overigens akkerbouwer en ik zie dus in praktijk hoe wurgend alle regels zijn terwijl hij zich de tandjes werkt om zijn bedrijf draaiende te houden. Zijn inkomen is afhankelijk van het weer, de markt (vraag en aanbod), etc. En dan zijn er mensen zonder kennis van de praktijk staan te roepen dat alle boeren miljonair zijn, subsiediegraaiers zijn, alleen maar bezig is met natuur verwoesten, etc.
Het is vreselijk frustrerend als je steeds moet aanhoren hoe iedereen beter weet hoe jij je werk moet doen en er van achter een bureau soms de stomste regels worden verzonnen.

Zelf heb ik 2 paarden en ik ben overtuigt dat paardenhouders op termijn ook aangepakt gaan worden. Niet voor niets moeten paarden ineens verplicht geregistreerd worden. Laatst was er ook een overzicht waarin stond dat een volwassen paard ten opzichte van een aantal jaar geleden dubbel zoveel stikstof zou uitstoten.
Ik zie mijzelf beslist niet als complotdenker, maar dat soort dingen overtuigen mij wel dat paardenhouders en pensionstallen ook geraakt gaan worden door de regels rond stikstof. Ik denk dat menig stal in de buurt van natura 2000 gebieden liggen, dat zijn prachtige plekken om buiten te rijden.

Overigens hebben we in Nederland geen echte natuurgebieden, we hebben een divers landschap waar vrijwel alles is aangelegd. En als ik kijk naar wat men natuurbeheer noemt, dan is dat over het algemeen verwaarlozing. In het bos zie je steeds meer bomen op omvallen staan. En als er dan eens onderhoud wordt gedaan is het een kaalslag omdat de bomen voor de handel worden gebruikt.
De heide zie je ook steeds minder in bloei. Overal groeien berken, etc er tussendoor. Vroeger graasden er meer schapen en werden er zelfs stukken afgebrand om de jonge heide een kans te geven en de biodiversiteit te helpen. Zie je dat nu nog gecontroleerd gebeuren?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 21:10

BrankaZ schreef:
Overigens hebben we in Nederland geen echte natuurgebieden, we hebben een divers landschap waar vrijwel alles is aangelegd. En als ik kijk naar wat men natuurbeheer noemt, dan is dat over het algemeen verwaarlozing. In het bos zie je steeds meer bomen op omvallen staan. En als er dan eens onderhoud wordt gedaan is het een kaalslag omdat de bomen voor de handel worden gebruikt.
De heide zie je ook steeds minder in bloei. Overal groeien berken, etc er tussendoor. Vroeger graasden er meer schapen en werden er zelfs stukken afgebrand om de jonge heide een kans te geven en de biodiversiteit te helpen. Zie je dat nu nog gecontroleerd gebeuren?
[/quote]

... over wat precies natuur is, kunnen we eindeloos debatteren.
De Dwingelderhei is een cultuurgebied, als je naar de geschiedenis kijkt.
En nu één van de 'kurken' waar de Drentse economie op drijft.

Maar verwaarlozing...?
Nee.

Vroegah had de Dwingelderhei aan twee schaapskuddes genoeg, tegenwoordig moeten er kobisten bij en moet je eigenlijk ook nog heel veel plaggen.
Of nog twee kuddes, schaapskooien en vier herders erbij. (Kassa.)
Anders gezegd: het wordt steeds meer en steeds duurder.
(Afbranden is al jaren uit den boze: veel dieren sterven, heibranden kunnen lastig te beherrsen zijn - en het geeft veel broeikasgassen en fijnstof.)

De percelen 'kaalslag' zijn doorgaans de oude percelen met dennenbomen voor de mijnbouw (ook rond het Dwingelderveld is het een cultuurgebied geweest), die nu geruimd worden en dan komt er jong, divers en hopelijk veerkrachtiger bos voor in de plaats.

En vroegah werden ivm de 'dennenscheerder' (een voor de economie schadelijk insect) dode bomen meteen weggehaald.
Mbt biodiversiteit geldt, 'dat dood hout leeft'.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 21:17

Vergroening van steden als in groene achtertuinen? Ik denk dat het gros alles dicht straat domweg omdat ze geen tijd/zin hebben een tuin te onderhouden. Oh en het stukje groen wat je dan ziet is kunstgras en wat hangin baskets.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 23:26

Santos_05 schreef:
Vergroening van de steden vind ik mooi punt. Ben wel benieuwd hoeveel bokkers een groene tuin hebben (waarbij ik verwacht dat het percentage hier hoger zal zijn

Leuk idee voor een nieuw topic.
Wij hebben dit voorjaar ons kleine Amsterdamse tuintje helemaal vergroend. ( En eco en voor insecten etcetc).
Aanrader voor iedereen. Genieten!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 00:41

Dees schreef:
superpony schreef:
We zijn een land van de boeren. Het is onze trots; de klompen, de koeien, de tulpen en dat verdwijnt. Maar waarom? Als er boeren naar het buitenland vertrekken en daar 10x zo groot mogen zijn, heb je wereldwijd nog steeds een probleem, het is alleen over de grenzen verlegd.

Ik ben net zo Nederlands als de meesten hier, maar ik identificeer mij helemaal niet met "we zijn een land van boeren". Ik identificeer mij veel meer met het land van hoogwaardige technologie,
ASML, deltawerken en Ruud van Nistelrooy. Als ik iets naar de VS stuur bij wijze van kadootje, dan is het geen kaas of klompen, maar stroopwafels en blauw aardewerk.

Dit land is zoveel meer dan de agrarische sector. Sterker nog, economisch gezien is de agrarische sector niet eens van cruciaal belang voor ons land. Al mag je dat kennelijk vandaag de dag niet denken.

Ik heb er weinig moeite mee als veehouders NL verlaten en zich vestigen in bijv. Denemarken of Duitsland. De regels zijn daar echt niet anders, maar er is daar geografisch veel meer ruimte en dus hoeven de regels daar niet zo opgerekt te worden als in NL.
Voor Nederland geldt nu eenmaal "niet alles kan". Dit land is slechts een postzegel op het geheel.

Ja, we kunnen veel meer en hebben nog meer talenten waar we om bekend staan. Maar als je Nederland in rijdt zie je een plat land met veel weilanden waar de meesten wel graag de koeien buiten zien lopen.
We staan ook om andere ( soms negatieve ) zaken bekend, maar zeker wel om onze molens, kaas, drop, tulpen etc.

Ik heb er wel moeite mee als boeren bedrijven emigreren en op hun land huizen worden gebouwd. En die gaan echt niet allemaal in Dld zitten.

Maar je geeft dus aan dat je het alleen een probleem vindt wat in Nederland gebeurt. Dat die boeren veel groter worden in een buitenland haalt de wereldwijde problemen dus niet weg, maar in Nederland worden we lekker volgebouwd en hebben we aan onze regeltjes voldaan...........

En ik ben Amsterdammer, dus zelf geen boer of echt van het platteland, maar kan wel begrip opbrengen voor meerdere partijen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:27

Dees, ik heb er bewondering voor dat je zo rustig nog , beargumenteerd je mening kan geven. Ik geef het een beetje op.
En ik kan me in jouw mening vinden.

En ik herhaal ook altijd graag.

Nee het is niet de schuld van de boeren, het is slechts deels iets waar ze voor verantwoordelijk zijn.
Er zijn boeren die heet al gelukt is om zich aan te passen en meer natuur inclusief te boeren, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Maar helaas zijn ze wel een groot deel van de oplossing.
Dat is naar een verdrietig, zoals we (bijna) allemaal hele nare en verdrietige dingen in ons leven meemaken.
En ook niet eerlijk dat ook niet. Dit had jaaaaaaaren geleden in gang gezet moeten worden. Maar de boerenlobby was te sterk, en nu moet het heel snel geregeld worden.

Dus meeleven, ondersteunen, meedenken : Jazeker
Maar niets doen en het doel ( er is geen plan ) terugdraaien is geen optie.

En of dat voor paardenhouders gaat gelden : vast in mindere mate , want minder stikstof uitstoot. Maar dat zullen we wel zien.

Iedereen zal in moeten leveren op een bepaald vlak van welzijn/ comfort / hobby ... gelukkig komt daar ook iets voor terug.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:36

Eleeke schreef:
Dees, ik heb er bewondering voor dat je zo rustig nog , beargumenteerd je mening kan geven. Ik geef het een beetje op.

Nee het is niet de schuld van de boeren, het is slechts deels iets waar ze voor verantwoordelijk zijn.
Er zijn boeren die heet al gelukt is om zich aan te passen en meer natuur inclusief te boeren, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Dat is naar een verdrietig, zoals we (bijna) allemaal hele nare en verdrietige dingen in ons leven meemaken.
En ook niet eerlijk dat ook niet. Dit had jaaaaaaaren geleden in gang gezet moeten worden. Maar de boerenlobby was te sterk, en nu moet het heel snel geregeld worden.

En of dat voor paardenhouders gaat gelden : vast in mindere mate , want minder stikstof uitstoot. Maar dat zullen we wel zien.

Iedereen zal in moeten leveren op een bepaald vlak van welzijn/ comfort / hobby ... gelukkig komt daar ook iets voor terug.

Wat komt daar voor terug dan?
Nog meer huizen? Velden met zonnepanelen en windmolens?
Nog meer immigranten?
Nog meer industrie?
Dit zal vast allemaal helpen om stikstof in te dammen.
Zie er al naar uit

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:43

OleJon schreef:
Eleeke schreef:

Nog meer immigranten?
Nog meer industrie?
Zie er al naar uit

Vrees van wel.

Ze willen de boeren eruit zodat wij afhankelijk worden van voedsel en ze zullen wellicht huizen gaan bouwen. Het heeft niets, absoluut helemaal niets met klimaat te maken. Ze willen die grond en hebben daar een soort van excuus voor nodig.

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:50

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 09-08-23 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:52

‘Zodat wij afhankelijk worden van voedsel’ ehm zijn we dat al niet om enigzins in leven te blijven? Of is dat ook een WEF/Great Reset/NWO verzinsel?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:55

De vermindering van de veestapel is niet alleen goed voor de verlaging van de CO2, maar kan ook een positieve impact op de honger in de wereld hebben. Ik vond een heel interessant artikel daarover: https://decorrespondent.nl/13651/als-wi ... aign=daily

Ik vind het een heel valide punt, en naast al het voedsel wat dus wordt verbouwd als veevoer (en daarmee niet efficiënt gebruikt wordt) zit je ook nog met dreigende water tekorten. Er is verschrikkelijk veel water nodig voor één kilo vlees. Minder vee = minder water nodig, en dat konden we nog wel eens hard nodig gaan hebben in de toekomst.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:56

OleJon schreef:
Nog meer immigranten?
Nog meer industrie?
Zie er al naar uit

De overheid heeft het onhandig aangepakt, maar ook voor de andere industriën komt een stikstofplan.
Wat er voor terug komt, is het behoud en hopelijk herstel van natuur. Janneke heeft het al uitgelegd. Maar echt, het is dramatisch op dit moment voor stikstofgevoelige natuur. Je ziet het als eerste terug in de planten, maar alles wat van die vegetatie afhankelijk is, bodemleven, insecten, reptielen, vogels enz. heeft er daardoor onder te leiden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:03

Mars schreef:
‘Zodat wij afhankelijk worden van voedsel’ ehm zijn we dat al niet om enigzins in leven te blijven? Of is dat ook een WEF/Great Reset/NWO verzinsel?

:')
Nee ik doe momenteel aan fotosynthese.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:32

Mbt de velden met zonnepanelen en windmolens: hier in Drenthe wordt geld 'uitgekeerd' in Hunze en Aa en rond de 'monden'. (Valthermond, Exlooërmond, die streek.)
Het ene dorp houdt een groot feest, het andere dorp gaat een collectieve vergroeningactie houden, er komt een dorpshuis, etc etc.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:36

Ik vind het jammer dat dit topic zo afgedreven is naar een complottendiscussie. Er zijn serieus paardenhouders die zich zorgen maken. Ook ik maak me zorgen. Heb ze nu in eigen beheer staan bij iemand aan huis. En daarmee hoop ik dat we de dans ontspringen. Maar ik denk dat als je een paard in pension hebt staan je je wel achter je oren moet gaan krabben. Als er veel stallen moeten stoppen, waar ga je je paard laten dan? Ik zit op de Utrechtse Heuvelrug/Foodvalley en hier zijn al 3 grote stallen gestopt (waarvan 1 niet genoeg vergunning had voor zn aantal koeien en aantal paarden en gekozen heeft de paarden er dan maar uit te doen) en een aantal middelgrote stallen. De advertenties op MP bestaan momenteel meer uit gezocht dan uit aangeboden. Hier een plek vinden is drama, nu al!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:42

Ik ben een van die Bokkers die een groene tuin heeft incluis een roest voor een jonge torenvalk.
Woon op een hele oude stadswal in een vestingstadje wat onderdeel vormt van de Hollandse Waterlinie.
Heb alleen vaste planten en heb het hele jaar ook bloeiende planten, kikkers, hagedisjes, padden en meer van dat leuke kruipende spul.