***Update*** Martin Fuchs onder vuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:29

Ik heb ook wel eens flink tussen de bakrand en het paard mn knie bezeerd. Ik was blij ik sporen om had (wij gebruiken geen zweep) en ik vlot reageerde door deze in zijn zij te zetten en omhoog te trekken om erger te voorkomen Maar nee joh, zielug voor dat paard. Had het moeten laten gebeuren en dan had mn knieschijf er maar naast gezeten. Was ik een tijd uit de running en kon het paard vrolijk verder op de wei lopen :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:32

Sizzle schreef:
Uiteindelijk is het begin van de situatie hetzelfde: paard wil de ring uit.

Er is daar geen uitgang, ik denk eerder dat het paard de auto /of licht wat erop valt ziet en denkt:Wtf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:40

Popstra schreef:
Ik heb ook wel eens flink tussen de bakrand en het paard mn knie bezeerd. Ik was blij ik sporen om had (wij gebruiken geen zweep) en ik vlot reageerde door deze in zijn zij te zetten en omhoog te trekken om erger te voorkomen Maar nee joh, zielug voor dat paard. Had het moeten laten gebeuren en dan had mn knieschijf er maar naast gezeten. Was ik een tijd uit de running en kon het paard vrolijk verder op de wei lopen :D

Waar in dit filmpje is de heer Fuchs in gevaar om ledematen te breken? Op het punt dat ie hem zelf omhoog trekt door te trekken en te slaan te gelijk misschien door te vallen. Maar voor dat punt was het enige probleem dat het paard zich er enigszins uit trok.

Lightninggg

Re: ***Update*** Martin Fuchs onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:46

Dacht even ja, daar gaat heilig Paardenland weer maar toen bekeek ik het filmpje en vond ik de ruiter toch echt niet netjes reageren. Die eerste tik durf ik ook wel eens te geven en ook 1 van mijn paarden gaat dan direct over de rooie en begint te steigeren. Die volgende tikken waren echter nergens voor nodig als hij er voor gezorgd had dat zijn paard eerst terug rustig was voordat hij die lijn opnieuw aanreed. Daarmee wil ik niet zeggen dat hij niet goed voor zijn paarden is want ik beoordeel niet op basis van 1 fragment en ook ik heb hem al heel mooie dingen zien doen.

madoliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:54

Gnome schreef:
Nico12 schreef:
Algemeen is de rijstijl niet wat ik van een professional verwacht. Het getoonde zweep gebruik is m.i. binnen het reglement en is meer aaien dan slaan omdat het niet "onderhands" is. Maar in onze mooie sport heb je te maken met (jaloerse, ondeskundige) outsiders waar wij wel rekening mee moeten houden. Dus dit niet op een wedstrijd doen.

Niks mooi aan deze 'sport'. Onvoorstelbare reactie maar verklaart waarom dit dus gewoon nog steeds gebeurt.

en dit is dus echt exact waar het fout lijkt te gaan in de hippische sector. Ongewenst en vooral Onbegrijpelijk gedrag blijft keer op keer goed gepraat te worden door een bepaalde groep. Dit is ook in de dressuurwereld het geval, DIT IS SIMPELWEG NIET HOE DE SPORT BEDOELD IS!!!. deze ruiter geeft meerdere singalen tegelijk aan het paard waardoor het paard logischerwijs in de war raakt, hoe denk je dit te "fixen" met een paar zweepslagen ? en sinds wanneer mag een paard geen fouten meer maken ? ja oke jammer dat het op wedstrijd gebeurd maar dit is meer frustratie vanuit jezelf dan dat het ook maar iets met het paard te maken heeft.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:55

Bielsje schreef:
PowerOfZoef schreef:

Op Bokt weet ik niet maar ik ken zo al 2 mensen die zich zeer vrijwillig behoorlijk met een zweep laten slaan :+

Ik ben daar niet van maar test sporen en zwepen altijd wel eerst op mezelf uit...

hier lacht iemand om. Maar ik vind dit heel terecht.
Heb mezelf ook wel eens een klets verkocht omdat ik graag wilde weten wat ik mijn paard 'aan doe'. Zo ook met een spoor in mijn been geprikt.
Maakt er een oordeel over hebben wel meer volledig geïnformeerd.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:05

pol013 schreef:
Bielsje schreef:

Op Bokt weet ik niet maar ik ken zo al 2 mensen die zich zeer vrijwillig behoorlijk met een zweep laten slaan :+

Ik ben daar niet van maar test sporen en zwepen altijd wel eerst op mezelf uit...

Heb mezelf ook wel eens een klets verkocht omdat ik graag wilde weten wat ik mijn paard 'aan doe'. Zo ook met een spoor in mijn been geprikt.

Ik moest vooral lachen om de eerste zin, ik heb zelf ook wel eens getest hoe het voelt om met een zweep te worden getikt. En daarmee heb ik het verschil tussen een tikje en slaan snel geleerd hoor.
Laatst bijgewerkt door PowerPoef op 25-07-22 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:11

Pol013 schreef:
Bielsje schreef:

Dat was waarschijnlijk om het 1ste deel en dat was, al is het de waarheid, ook heel grappig bedoeld ;)

En prikken werkt niet, spoor aan je sterkste been en volle kracht met dat ding op je scheenbeen rammen. Ik doe dat dus echt waardoor ik eigenlijk overtuigd ben dat al zou ik het willen, ik mijn paard met mijn huidige sporen echt geen pijn zou kunnen doen :')

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:13

rien10 schreef:
In een parcours, in een split second, heb je helemaal geen tijd om je achter de oren te krabben.

Dit, er wordt even vergeten, dat het filmpje in slow motion wordt afgespeeld, in werkelijkheid gebeurde het in seconden, waarbij heel snel ingegrepen moest worden, om niet ergens tegenaan te klappen/onderuit gaan met paard en al.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:24

Zoolgangster schreef:
rien10 schreef:
In een parcours, in een split second, heb je helemaal geen tijd om je achter de oren te krabben.

Dit, er wordt even vergeten, dat het filmpje in slow motion wordt afgespeeld, in werkelijkheid gebeurde het in seconden, waarbij heel snel ingegrepen moest worden, om niet ergens tegenaan te klappen/onderuit gaan met paard en al.

serieus? Die bok is niet blind. :?

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:24

Zoolgangster schreef:
rien10 schreef:

Hebben wij dezelfde video gezien? Ik zie nergens dat het paard ergens bijna tegenaan klapt of onderuit dreigt te gaan.

Chrizta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:36

Zoolgangster schreef:
rien10 schreef:

Nou hier is echt geen spraken van onderuit gaan of ergens tegenaan klappen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:48

rien10 schreef:
Ben ik niet met je eens. Dat voorval duurde zo lang, en daar gebeurde zo veel, dat amazone best de tijd had om te bedenken. "FF time out, teugels los en nadenken. Dit levert niets op. Zou afgroeten beter zijn?"
Fuchs lost dit uiteraard beter op, want hij is een veel kundiger ruiter. Dus zou het voorval bij hem ook lang zo veel tijd niet in beslag genomen hebben.
Wij discussiëren nu al 9 pagina's over iets wat, pak 'm beet, 20 seconden geduurd heeft.
(En nee, Ik keur dit niet goed omdat het zo kort was, ik geef slechts aan dat iets bij de ene ruiter sneller, anders, technisch beter gaat dan bij de andere.)
Soms neem je een beslissing. Die pakt goed, minder goed, slecht of heel slecht uit. Soms is dat nou eenmaal zo.

Eigenlijk is het niet het voorval dat zo stuitend is, maar de normalisatie van het voorval. Dat het zelfs onmogelijk is om toe te geven dat het niet al te fraai was. Nee, het is normaal, paard liep door, won later op de week zelfs een proef. Dit is allemaal oké.
Het idee dat een paard slaan zo uitermate genormaliseerd is dat je überhaupt een discussie moet hebben. Als je daar vanaf een afstandje naar kijkt, dat is toch raar?

Het is in zo een geval jammer dat paarden zo verdorie stille dieren zijn. Een hond zou jankend wegspringen en niemand zou zich afvragen of het diertje het allemaal wel leuk vindt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 18:13

elnienjo schreef:
Een hond een tik geven als ie iets doet wat niet door de beugel kan is toch ook normaal?

Paarden corrigeren elkaar ook onderling met een flinke hap of trap, daarbij valt een tik met dat zweepje in het niet.

Waarbij mensen over het algemeen de 100.000 waarschuwingen die paarden elkaar geven niet zien.
En dit verklaart ook de heftige reactie die je van de paarden krijgt, je hebt ze nl nooit uitgelegd wat jij wel of niet goed vindt.

Het paard krijgt (vanuit paard gezien) uit het niets een tik.
En ik ben echt niet tegen het gebruik van een zweep, ik heb zelfs geen probleem met toucheren, of een tik erbij als paard zithulp, been aansluiten, been geven negeert, maar ik heb er wél een probleem mee als je die eerste 3 dingen achterwege laat.

Overigens slaan paarden maar heel zelden, en zeker in stabiele groepen komt het simpelweg niet voor, dan is een oor bewegen ruim voldoende.

Popstra schreef:

Dan moet je beter sturen, niet jouw fout op het paard afreageren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 18:21

Avalanche schreef:
elnienjo schreef:
Een hond een tik geven als ie iets doet wat niet door de beugel kan is toch ook normaal?

Paarden corrigeren elkaar ook onderling met een flinke hap of trap, daarbij valt een tik met dat zweepje in het niet.

Waarbij mensen over het algemeen de 100.000 waarschuwingen die paarden elkaar geven niet zien.
En dit verklaart ook de heftige reactie die je van de paarden krijgt, je hebt ze nl nooit uitgelegd wat jij wel of niet goed vindt.

En ik ben echt niet tegen het gebruik van een zweep, ik heb zelfs geen probleem met toucheren, of een tik erbij als paard zithulp, been aansluiten, been geven negeert, maar ik heb er wél een probleem mee als je die eerste 3 dingen achterwege laat.

Overigens slaan paarden maar heel zelden, en zeker in stabiele groepen komt het simpelweg niet voor, dan is een oor bewegen ruim voldoende.

Popstra schreef:

Bij een topruiter kun je er vanuit gaan dat er al waarschuwingen in zijn hulpen lagen die genegeerd werden en zelfs overheen gewalst door het paard. Dan is even krachtig optreden noodzakelijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 19:29

Avalanche schreef:
elnienjo schreef:

Popstra schreef:

wow, jij hebt zeker nooit jonge paardjes opgeleid?
Echt wat een vreselijke betweter ben jij. Bah!!
Zo een typ die nooit fouten maakt en heiliger is dan de paus!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 19:33

Misschien geen jonge, maar wel een moeilijke. Ik vind Avalanche juist heel kundig met probleembeestjes.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 19:54

Chrizta schreef:
Popstra schreef:
Paarden met honden en katten vergelijken slaat ook nergens op. Een paard is groot en minstens 500 kilo en als je die tegen je krijgt kan het best gevaarlijk worden.

Als jij een paard van 500kg tegen je krijgt tijdens het uitoefenen van sport of hobby mag je je ook even achter je oren krabben.
Zoals ik al zei, als ik mijn sportpartner op welke manier moet dwingen met mij een sport uit te oefenen dan hoeft het van mij echt niet meer.
Ik geniet er alleen van als alle partijen er van genieten.
Is dat niet het geval dan ga ik wel iets anders doen.

Of je koopt een paard van 800 kg die met 'geintjes' is weggekomen bij z'n vorige eigenaar. Daar is ook wel enige mate van dwang bij komen kijken voordat hij netjes aan het halster meeliep of dat ik grondwerk kon doen zonder dat ik wapperend aan het halstertouw hing en dat is op zich best een prestatie, zo licht ben ik niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 19:57

Gaat het over de (hoge?)sportruiter of gaat t over wat mensen thuis op hun eigen stal allemaal ‘moeten’ doen om bepaalde dieren onder controle te houden/brengen?
Want dat is geen vergelijk, lees ik ik dit topic..

Van iemand op ‘topsport’ niveau mag je toch wel wat verwachten, denk?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 21:08

Popstra schreef:
wow, jij hebt zeker nooit jonge paardjes opgeleid?
Echt wat een vreselijke betweter ben jij. Bah!!
Zo een typ die nooit fouten maakt en heiliger is dan de paus!

Jawel hoor, een heel aantal jonge paarden.

En een aantal heel lastige portretten.

En zowel bij jonge paarden als bij de wat pittiger figuren is het absoluut geen optie om jouw fout op het paard af te reageren, want ook daar leer je ze dingen mee aan en niet altijd dat wat je wilt :) en veel vaker niet dat wat je wilt, dan wel.

De truc is om je paard (jong of ouder paard met problemen) op te zetten voor succes.
Op het moment dat ik ze zadelmak maak, zijn ze al zo comfortabel met mij, met zadel en hoofdstel, dat dat gewicht van mij iets is waar ze totaal niet van onder de indruk zijn, en dus krijg ik geen grote reactie, en heb ik genoeg kansen om gewenst gedrag te belonen.

Als ik ze doorrij, heb ik ze voor die tijd al zoveel hulpen geleerd vanaf de grond, dat die hulpen vanaf het zadel volkomen logisch zijn, en dus kom ik niet in die situatie in de eerste plaats. Ze snappen buitenteugel, ze snappen binnenbeen, ze snappen gewichtsverplaatsingen, en ze snappen wijken voor druk. En dus word ik in de eerste plaats niet in de bakrand geduwd.

De laatste keer dat dat gebeurde was 12 jaar geleden, en dat was 100% mijn fout.

Heel veel problemen kunnen we oplossen door je paard in de eerste plaats niet in de situatie te brengen waar je grote reacties krijgt, en tegen de tijd dat je de echt lastige dingen gaat oppakken, heeft het paard al zovaak succes gehad met gewenst gedrag, dat de echt grote reacties niet meer gebeuren. Het voordeel wat je op dat moment ook hebt, is dat je paard ook heeft geleerd dat het ontzettend leuk is bij jou, dat het loont om zijn best te doen, en ook gehoorzaamheid is een gewoonte. Je merkt dan dat ze dat op lastige momenten ook doen.

En uiteraard kom je dan weer oud gedrag tegen, gedrag wat je niet wilt, maar wat in het verleden succes heeft opgeleverd.
En op dat moment leggen we uit wat we wél willen, en dan zie je dat het paard, ook al vindt ie het moeilijk, wel zijn best gaat doen voor je, ook bij dingen die ze echt, echt spannend vinden.

AlwaysH schreef:
Misschien geen jonge, maar wel een moeilijke. Ik vind Avalanche juist heel kundig met probleembeestjes.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 00:01

Paard ziet er al gestresst uit wat alleen maar erger lijkt te worden.
Hij lijkt al bang om klappen te krijgen voordat hij ze gehad heeft.
Goed dat het wordt aangepakt.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 06:31

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald ivm een persoonlijke aanval

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 07:24

Op het moment dat je de teugel loslaat, je zweep omdraait en het paard zowat tegen zijn hoofd op slaat is het tijd om te stoppen en af te stappen. Dat is namelijk gewoon woede bekoelen en niet meer corrigeren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:24

Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik zie niet zo veel verschil tussen dit filmpje van Martin Fuchs en dat van die vijfkampster op OS. Hooguit dat MF sterker is en wat professioneler slaat en trekt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:38

PowerOfZoef schreef:
rien10 schreef:

Hebben wij dezelfde video gezien? Ik zie nergens dat het paard ergens bijna tegenaan klapt of onderuit dreigt te gaan.

Jawel, hij loopt de eerste keer dat hij een tik op zijn schouder komt bijna tegen de bakrand aan. Dat is imo dan ook de enige "corrigerende" tik. De rest is onnodig en niet fraai omdat daar imo ook wel wat basis problemen onder zitten.

Ik heb trouwens nog nooit jonge paarden meegemaakt die geen zaken uitproberen, hoe geweldig alles ook voorbereid is vanaf de grond er is ook nog iets als normaal jonge paarden gedrag waarbij ze weleens wat uitproberen. Nu is slaan nooit de oplossing, maar snel ingrijpen vaak wel gewenst.