Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Popstra schreef:Ik heb ook wel eens flink tussen de bakrand en het paard mn knie bezeerd. Ik was blij ik sporen om had (wij gebruiken geen zweep) en ik vlot reageerde door deze in zijn zij te zetten en omhoog te trekken om erger te voorkomen Maar nee joh, zielug voor dat paard. Had het moeten laten gebeuren en dan had mn knieschijf er maar naast gezeten. Was ik een tijd uit de running en kon het paard vrolijk verder op de wei lopen
Gnome schreef:Nico12 schreef:Algemeen is de rijstijl niet wat ik van een professional verwacht. Het getoonde zweep gebruik is m.i. binnen het reglement en is meer aaien dan slaan omdat het niet "onderhands" is. Maar in onze mooie sport heb je te maken met (jaloerse, ondeskundige) outsiders waar wij wel rekening mee moeten houden. Dus dit niet op een wedstrijd doen.
Niks mooi aan deze 'sport'. Onvoorstelbare reactie maar verklaart waarom dit dus gewoon nog steeds gebeurt.
Bielsje schreef:PowerOfZoef schreef:
Op Bokt weet ik niet maar ik ken zo al 2 mensen die zich zeer vrijwillig behoorlijk met een zweep laten slaan![]()
Ik ben daar niet van maar test sporen en zwepen altijd wel eerst op mezelf uit...
pol013 schreef:Bielsje schreef:
Op Bokt weet ik niet maar ik ken zo al 2 mensen die zich zeer vrijwillig behoorlijk met een zweep laten slaan![]()
Ik ben daar niet van maar test sporen en zwepen altijd wel eerst op mezelf uit...
hier lacht iemand om. Maar ik vind dit heel terecht.
Heb mezelf ook wel eens een klets verkocht omdat ik graag wilde weten wat ik mijn paard 'aan doe'. Zo ook met een spoor in mijn been geprikt.
Maakt er een oordeel over hebben wel meer volledig geïnformeerd.
Pol013 schreef:Bielsje schreef:
hier lacht iemand om. Maar ik vind dit heel terecht.
Heb mezelf ook wel eens een klets verkocht omdat ik graag wilde weten wat ik mijn paard 'aan doe'. Zo ook met een spoor in mijn been geprikt.
Maakt er een oordeel over hebben wel meer volledig geïnformeerd.
rien10 schreef:In een parcours, in een split second, heb je helemaal geen tijd om je achter de oren te krabben.
Zoolgangster schreef:rien10 schreef:In een parcours, in een split second, heb je helemaal geen tijd om je achter de oren te krabben.
Dit, er wordt even vergeten, dat het filmpje in slow motion wordt afgespeeld, in werkelijkheid gebeurde het in seconden, waarbij heel snel ingegrepen moest worden, om niet ergens tegenaan te klappen/onderuit gaan met paard en al.
Zoolgangster schreef:rien10 schreef:In een parcours, in een split second, heb je helemaal geen tijd om je achter de oren te krabben.
Dit, er wordt even vergeten, dat het filmpje in slow motion wordt afgespeeld, in werkelijkheid gebeurde het in seconden, waarbij heel snel ingegrepen moest worden, om niet ergens tegenaan te klappen/onderuit gaan met paard en al.
rien10 schreef:Ben ik niet met je eens. Dat voorval duurde zo lang, en daar gebeurde zo veel, dat amazone best de tijd had om te bedenken. "FF time out, teugels los en nadenken. Dit levert niets op. Zou afgroeten beter zijn?"
Fuchs lost dit uiteraard beter op, want hij is een veel kundiger ruiter. Dus zou het voorval bij hem ook lang zo veel tijd niet in beslag genomen hebben.
Wij discussiëren nu al 9 pagina's over iets wat, pak 'm beet, 20 seconden geduurd heeft.
(En nee, Ik keur dit niet goed omdat het zo kort was, ik geef slechts aan dat iets bij de ene ruiter sneller, anders, technisch beter gaat dan bij de andere.)
Soms neem je een beslissing. Die pakt goed, minder goed, slecht of heel slecht uit. Soms is dat nou eenmaal zo.
elnienjo schreef:Een hond een tik geven als ie iets doet wat niet door de beugel kan is toch ook normaal?
Paarden corrigeren elkaar ook onderling met een flinke hap of trap, daarbij valt een tik met dat zweepje in het niet.
Popstra schreef:Ik heb ook wel eens flink tussen de bakrand en het paard mn knie bezeerd. Ik was blij ik sporen om had (wij gebruiken geen zweep) en ik vlot reageerde door deze in zijn zij te zetten en omhoog te trekken om erger te voorkomen Maar nee joh, zielug voor dat paard. Had het moeten laten gebeuren en dan had mn knieschijf er maar naast gezeten. Was ik een tijd uit de running en kon het paard vrolijk verder op de wei lopen
Avalanche schreef:elnienjo schreef:Een hond een tik geven als ie iets doet wat niet door de beugel kan is toch ook normaal?
Paarden corrigeren elkaar ook onderling met een flinke hap of trap, daarbij valt een tik met dat zweepje in het niet.
Waarbij mensen over het algemeen de 100.000 waarschuwingen die paarden elkaar geven niet zien.
En dit verklaart ook de heftige reactie die je van de paarden krijgt, je hebt ze nl nooit uitgelegd wat jij wel of niet goed vindt.
Het paard krijgt (vanuit paard gezien) uit het niets een tik.
En ik ben echt niet tegen het gebruik van een zweep, ik heb zelfs geen probleem met toucheren, of een tik erbij als paard zithulp, been aansluiten, been geven negeert, maar ik heb er wél een probleem mee als je die eerste 3 dingen achterwege laat.
Overigens slaan paarden maar heel zelden, en zeker in stabiele groepen komt het simpelweg niet voor, dan is een oor bewegen ruim voldoende.Popstra schreef:Ik heb ook wel eens flink tussen de bakrand en het paard mn knie bezeerd. Ik was blij ik sporen om had (wij gebruiken geen zweep) en ik vlot reageerde door deze in zijn zij te zetten en omhoog te trekken om erger te voorkomen Maar nee joh, zielug voor dat paard. Had het moeten laten gebeuren en dan had mn knieschijf er maar naast gezeten. Was ik een tijd uit de running en kon het paard vrolijk verder op de wei lopen
Dan moet je beter sturen, niet jouw fout op het paard afreageren.
Avalanche schreef:wow, jij hebt zeker nooit jonge paardjes opgeleid?elnienjo schreef:Een hond een tik geven als ie iets doet wat niet door de beugel kan is toch ook normaal?
Waarbij mensen over het algemeen de 100.000 waarschuwingen die paarden elkaar geven niet zien.
En dit verklaart ook de heftige reactie die je van de paarden krijgt, je hebt ze nl nooit uitgelegd wat jij wel of niet goed vindt.
Het paard krijgt (vanuit paard gezien) uit het niets een tik.
En ik ben echt niet tegen het gebruik van een zweep, ik heb zelfs geen probleem met toucheren, of een tik erbij als paard zithulp, been aansluiten, been geven negeert, maar ik heb er wél een probleem mee als je die eerste 3 dingen achterwege laat.
Overigens slaan paarden maar heel zelden, en zeker in stabiele groepen komt het simpelweg niet voor, dan is een oor bewegen ruim voldoende.Popstra schreef:Ik heb ook wel eens flink tussen de bakrand en het paard mn knie bezeerd. Ik was blij ik sporen om had (wij gebruiken geen zweep) en ik vlot reageerde door deze in zijn zij te zetten en omhoog te trekken om erger te voorkomen Maar nee joh, zielug voor dat paard. Had het moeten laten gebeuren en dan had mn knieschijf er maar naast gezeten. Was ik een tijd uit de running en kon het paard vrolijk verder op de wei lopen
Dan moet je beter sturen, niet jouw fout op het paard afreageren.
Chrizta schreef:Popstra schreef:Paarden met honden en katten vergelijken slaat ook nergens op. Een paard is groot en minstens 500 kilo en als je die tegen je krijgt kan het best gevaarlijk worden.
Als jij een paard van 500kg tegen je krijgt tijdens het uitoefenen van sport of hobby mag je je ook even achter je oren krabben.
Zoals ik al zei, als ik mijn sportpartner op welke manier moet dwingen met mij een sport uit te oefenen dan hoeft het van mij echt niet meer.
Ik geniet er alleen van als alle partijen er van genieten.
Is dat niet het geval dan ga ik wel iets anders doen.
Popstra schreef:wow, jij hebt zeker nooit jonge paardjes opgeleid?
Echt wat een vreselijke betweter ben jij. Bah!!
Zo een typ die nooit fouten maakt en heiliger is dan de paus!
AlwaysH schreef:Misschien geen jonge, maar wel een moeilijke. Ik vind Avalanche juist heel kundig met probleembeestjes.
PowerOfZoef schreef:rien10 schreef:In een parcours, in een split second, heb je helemaal geen tijd om je achter de oren te krabben.
Hebben wij dezelfde video gezien? Ik zie nergens dat het paard ergens bijna tegenaan klapt of onderuit dreigt te gaan.