Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mindim schreef:Ach ja, ik vind als je dingen bewust stuk maakt gewoon niet kunnen, vernieling en brandstichting, intimideren, het werkt eerder tegen de boeren, dan dat het voor ze werkt uiteindelijk.
Was de vorige keer ook zo, iedereen had in het begin begrip, tot dat er een paar het voor de rest verpesten met koleregedrag en weg is de sympathie van de gemiddelde Nederlander.
Met koeien voor de tweede kamer gaan staan en een naar het slachthuis brengen als de wet wordt aangenomen als symbool en dan, krijgen we er ook een filmpje van? Nah, nee hoeft van mij niet allemaal op die manier.
Hier hangt bijna bij elke boerderij een spandoek in de tuin trouwens en een hoop boeren zakdoeken
Janine1990 schreef:Laat ze maar eens de helft van de melk weglopen, maar krijgt de zuivelreuzen maar eens zo ver... Producten vermarkten heel goed momenteel.
fransje23 schreef:Janine1990 schreef:Laat ze maar eens de helft van de melk weglopen, maar krijgt de zuivelreuzen maar eens zo ver... Producten vermarkten heel goed momenteel.
Is ook al eens gedaan toen de melkprijs te laag was. Ging de melk zo van de tank in de mestput.
Werd de Campina fabriek bezet etc.
Maar dat raakt je bedrijf direct.
Mindim schreef:Je kan wel met je trekkers de snelweg blokkeren en mest uitrijden over de snelweg, maar wie hebben ze er nu werkelijk mee. Niet het kabinet hoor, maar de gewone burger die ook op die weg rijdt om zijn brood te verdienen. Hier op de A28 was het helemaal dicht, je zult maar met je dieren in de trailer in die file moeten staan met die warmte. Ik heb begrip waarom boeren in actie komen, we zitten hier ook in donkerrood gebied, maar dit gaat echt niet werken zo.
tamary schreef:Mindim schreef:Je kan wel met je trekkers de snelweg blokkeren en mest uitrijden over de snelweg, maar wie hebben ze er nu werkelijk mee. Niet het kabinet hoor, maar de gewone burger die ook op die weg rijdt om zijn brood te verdienen. Hier op de A28 was het helemaal dicht, je zult maar met je dieren in de trailer in die file moeten staan met die warmte. Ik heb begrip waarom boeren in actie komen, we zitten hier ook in donkerrood gebied, maar dit gaat echt niet werken zo.
Het bij de minister persoonlijk brengen mag ook niet. Dan maar op openbaar terrein waar iedereen het wel moet zien. En politici laten de oren ook hangen naar publieke opninie (iets met herkozen worden), dus daar zal je herrie moeten maken. Immers nog steeds is de enige die moet inleveren de agrarische sector, bedrijfsleven als tata steel, chemelot en schiphol hoeft niks tot weinig, want groeieconomie/banen. En dat met een vergrijzende bevolking en een infrastructuur die de hoeveelheid mensen al lang niet meer aan kan in de randstad (waar eigenlijk er nog meer bij moeten) en de rest van de nogal essentiele zaken qua welvaart als medische zorg, onderwijs, politie, brandweer, drinkwater! en electriciteit kunnen de vraag niet aan. Maar wel met oogkleppen op doorrammen voor nog meer mensen op dezelfde km2's. Het past niet meer, zet de oogkleppen af en ga naar een heel andere oplossing zoeken qua economisch systeem en zet in op krimp van aantal mensen/km2.
hoefnageltje schreef:V.w.b. het knotten van wilgen;
als wilgen kapot gaan van verkeerd knotten, komt dat dan misschien omdat het te laat in het seizoen is gebeurd?
Ik weet niet beter dan dat een wilg heel veel kan hebben, maar niet in het najaar/winter (of al te laat in de zomer)
Zolang "de groei" er nog in zit, kan een wilg heel wat hebben.
Als het groeiseizoen op zijn eind is, dan moet je die boom niet meer mishandelen.
Morganlefay schreef:Om even een ander deel van het probleem aan te halen.
Heus een elektrische auto ipv een gewone auto is nog steeds een auto. Ga maar niet beginnen wat er met die dingen gebeuren als de prik echt op is. Accuzuur oid en als de fik erin slaat.
Balko schreef:Een toevoeging die ik wil maken, ik ga verder niet te veel in op de discussie omdat het iets is wat ons als boeren enorm aangaat en pijn en verdriet doet. Het feit dat sommige hier boeren als beesten afdoen raakt mij echt.
Ik hoor veel over de gesubsidieerde boeren en hoe veel ze opstrijken.
Ja en zijn wat boefjes tussen maar in grote lijnen ligt het echt anders.
Wij zijn bijvoorbeeld voor een hoogwatergeul verplaatst van locatie. Wij zitten daar nu 8 jaar. Op dat moment was een een bepaald beeld van hoe de veehouderij er uit moest zien, neem als voorbeeld even de dichte roosters. Dat was samen met de volledig nieuw gebouwde stal een enorme investering. De dichte roosters willen ze nu weer af gaan schaffen omdat dit toch niet veilig is (goh…).
Deze hele verhuizing allemaal voor een fietspad die nou op de oude locatie ligt. Met een gedeelte ruilverkaveling, maar ook verkoop van wat grond ivm de dijk die deze nu volledig doorkruist ( incl wateroverlast op onze grond).
Er zijn voor dit project meerdere boeren weggekocht of verhuisd.
Deze geul komt 1 keer in een mensenleven vol te staan. Althans dat was het idee. Nou de geul was nog niet opgeleverd of de plannen om het vol te laten lopen voor vogeltjes werd al geïntroduceerd. Dit zou voor ons land natuurlijk echt niet bevorderlijk zijn en tevens loopt er jongvee op.
Dan het volgende; wij kregen een vergunning voor een nieuwe stal en zouden dan ook iets groeien in aantal. Ook dit om de mega investering er weer uit te krijgen. Nou niets was minder waar want de pijldata voor fosfaatrechten viel in de tijd dat wij nog in de oude stal zaten. En daar konden wij dus minder koeien kwijt. Resultaat; 30 gezonde koeien naar de slacht. Dit om vervolgens een tijdje later weer fosfaat aan te mogen kopen, want uiteindelijk is het allemaal een verdienmodel.
100.000 euro om meer koeien te mogen houden. Hartstikke fijn, maar die kan ik niet zomaar ergens vandaan toveren. Wij zijn namelijk een gesloten bedrijf dus moest het uit eigen fok komen.
En nu, nu blijkt, alle investeringen zijn voor niks geweest want we gooien het weer volledig om en komen weer met een nieuw plan.
In dit verhaal zijn wij natuurlijk echt niet alleen. Zoveel boeren hebben hiermee te maken, constant investeren in iets wat nutteloos blijkt te zijn omdat er dan weer een nieuwe wieslippe komt die nieuwe plannen bedenkt die de wereld gaat redden.
Een ding weet je zeker. Wat hier niet meer gemaakt, gehouden of geproduceerd word verplaatst naar over de grens.
Dus wat worden we er uiteindelijk beter van?
Wij staan voorop als het gaat in behoud van Nederland en de natuur. Wij doen graag mee als het gaat om goede plannen. Maar inmiddels heeft zich ruim bewezen, onze politici die de kop van de kont van het dier niet kunnen onderscheiden zijn niet de geschikte personen om dit door te voeren en zeker niet om te bedenken.
Ik vind trouwens absoluut dat er wat gebeuren moet, alleen dan denk ik; ik zie zoveel bedrijven om me heen waar zoveel te behalen valt, maar ook zoveel die het goed doen. Laten we niet alles over een kam scheren en daarmee de mooie, goed willende, familiebedrijven kapot maken.
De grote overleven wel, maar de kleinen kunnen in vele gevallen na alle tegenslagen niet heel veel meer.
link2thepast schreef:Janneke2 schreef:Op zichzelf terecht (dat er een geldschip hoort bij de stikstof aanpak) : onze overheid heeft gezellig meegedaan aan het wegkijken.
En de boeren zitten met het gezigzag van het beleid.
Maar als belastingbetaler vind ik het zuur: ik vind 25 miljard veel geld voor een sector waar
- de grootgrutters miljarden winst per jaar maakt
- en driekwart van de boeren zich niet vertegenwoordigd voelt door LTO (cijfers uit ik meen 2018: 80% vindt hen maar niets)
- en als gezegd het ministerie laten we zeggen raar doet.
Werd er niet iets genoemd van 6k per huishouden? ( ik heb het zelf niet nagerekend en praat maar wat anderen na nu )
Stel je nou eens voor dat er geen stikstofplannen waren gepresenteerd maar een landbouwplan? Een plan waarin je niet alleen als mens een eerlijke waardering krijgt, maar duurzaamheid en diervriendelijkheid van gelijke waarde zouden zijn.
Ilse_123 schreef:Dit is toch precies waar het in de hele agrarische sector fout gaat? Dit is toch het voorbeeld van geen langetermijn zicht en algemeen gemis aan daadwerkelijk haalbare oplossingen vanuit de overheid? Geen flauw idee naar welke persoon of welke partij we dan moeten wijzen, maar dit soort grappen en onduidelijkheid helpt geen boer en geen natuur vooruit. Maargoed, gros van die ambtenaren zit natuurlijk binnen de randstad en roepen nog steeds 'stier!' bij elke koe met horens die ze tegenkomen.
Ik heb het ontzettend te doen met de boeren die zo worden getroffen en dan vervolgens als slechterikken worden weggezet.
Janine1990 schreef:Morganlefay schreef:Om even een ander deel van het probleem aan te halen.
Heus een elektrische auto ipv een gewone auto is nog steeds een auto. Ga maar niet beginnen wat er met die dingen gebeuren als de prik echt op is. Accuzuur oid en als de fik erin slaat.
Reden dat ik nog niet over ga op een elektrische auto. Acceptabele optie vind ik op dit moment een ongestekkerde hybride.
Maar als je ook kijkt hoe eenvoudig men een nieuwe telefoon koopt (doe ik zelf overigens vrolijk aan mee), maar een duurzame manier van weggooien van de oude is er volgens mij nog steeds niet. Zelf heb ik hier een jaar of 10 geleden een onderzoek naar gedaan voor school. Terwijl alleen het goud dat je er uit haalt al een deel van de afbraak kan financieren.
Helaas wordt er op het moment alleen maar gebruik gemaakt van nieuwe grondstoffen ten aanzien van al deze apparaten. En dit is absoluut niet verantwoord tot stand gekomen.
Voor accu's heb je lithium, nikkel en kobalt nodig. Dit wordt voor 80% uit geïndustrialiseerde mijnen gewonnen (denk veel groot materiaal en brandstofverbruik, milieubelastend) en voor 20% uit kleine mijnen waar kinderarbeid heel normaal is. Staat me ook nog iets van bij dat een van die metalen een blindmaker is...
MAAARRRR..... Het geeft in ieder geval minder stikstofuitstoot in ons land...
Loretta schreef:Kaatastrof schreef:Ik had het originele artikel gezien en als studente natuurmanagement deed het wel mijn tenen krommenWat een ongelofelijk zwart-wit artikel.
Hier in België zijn ze juist actief bezig met natuurbeheer en verpaarding van het landschap hand in hand proberen te laten gaan door campagnes in de regionale landschappen zoals: https://www.pajot-zenne.be/aan-de-slag/ ... enweide-in
https://www.opeengoeiwei.be/
https://vilt.be/nl/nieuws/meer-biodiver ... 0landschap.
En dit is ook een mooie: https://vilt.be/nl/nieuws/voedselbossen ... maatcrisis
[ [url=m/Edkmxw.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dat is dus wat ik bedoel. Ecologen die in kansen denken inplaats van alleen maar in problemen.
Hier in Nederland willen ze alles weg hebben.