Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:23

Popstra schreef:
Ligt ook aan de ,kwaliteit, van leven. Dat iets nog eet en drinkt wil niet altijd zeggen dat deze goed is.

En hoe bepaal jij goed?

Laat ik een voorbeeld geven van een goede vriend van mij.
Hij heeft iedere dag helse pijn, kan niet lopen, niet zitten, is incontinent. Is bedlegering 24/7 kan zelf helemaal niets meer behalve ( moeizaam ) ademhalen. Is 5 keer opgegeven door de artsen maar hij piekert er niet over om naar het hiernamaals te vertrekken. Volgens artsen een typisch geval van wil tot leven. Deze wil houdt hem in leven. Onder aanmoediging van familie, vrienden en artsen heeft hij een euthanasie verklaring getekend. Want hem zo te zien lijden is voor ons bijzonder zwaar. Hij stemde er mee in op een moment dat het hem relatief goed ging. Echter bij een volgende ernstige dip waarbij hij wederom in een kunstmatige coma moest worden gebracht verscheurde hij de verklaring. Geen haar op zn hoofd die hem in een coma liet brengen in de wetenschap dat er “ buiten hem om “ de stekker uit zou zou worden getrokken.

Van ons uit bezien heeft hij NUL kwaliteit van leven. En toch denkt hij daar anders over ongeacht alle helse pijnen, immobiliteit, afhankelijkheid, incontinentie etc etc...

Het aanschouwen van zo’n proces doet je inzien dat “ geen levenskwaliteit “ een heel rekbaar begrip is.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 04-05-22 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:41

Ayasha schreef:
Pareltjes schreef:
Dus de natuur is eerlijk? Als je alles afstemt op de natuur dan moet je de natuur ook zijn gang laten gaan. Ga jij zeker niet beslissen wanneer wel of niet dood moet. Dat laat je aan het paard over.
Zolang het paard de wilskracht heeft, zelfstandig eet, drinkt geeft het aan nog te willen. Een dier dat niet wil stopt met eten en drinken. Dat is de natuur. Het paard bleef eten en drinken dus daar heb je je natuur. Laat dan ook het paard bepalen hoelang en óf hij dit wil en kan volhouden

En dan wat is eerlijk? Eerlijkheid vanuit jouw gezichtsveld? Dat van het paard? Dat van behandelend artsen? Dat van de eigenaar? Dat van de natuur?

Ik denk dat je (goed bedoeld) redeneert vanuit jouw gezichtsveld en dat je serieus denkt dat jij kan inschatten wat dit paard wil. Niet dus.....Een beetje bescheidenheid en reflexie over vraagstukken als deze zou passen. Het afbranden van dierenartsen/eigenaren zonder de details weten lijkt me trouwens ook ongepast.

Inmiddels ben ik wel benieuwd hoe het hem nu vergaat.

Je reageert deels op mijn quote dus ik ga ook reageren:

Nee, de natuur is niet eerlijk maar onze paarden lopen niet meer in de natuur dus dat is een kul-argument. In de natuur had dit dier enorm geleden tenzij het op korte termijn een leeuw tegen gekomen was (een wolf zou het lijden niet perse verkort hebben.). Wij zijn in de positie om onze dieren dergelijk lijden te besparen. Neen, ik laat mijn paarden niet bepalen hoe lang ze kunnen vol houden. In sommige gevallen vind ik dat simpelweg grenzen aan verwaarlozing. Ik heb hier eentje gehad die nog maanden had kunnen lopen als ik niet in gegrepen had maar reken maar dat die op was en zich echt niet fijn meer voelde. Paarden zijn ondanks hun domesticatie in hun kern nog steeds prooi/vluchtdieren. Tegen de tijd dat ze signalen als "niet meer eten" geven en het dus zelf op geven, zijn ze al ondragelijk aan het lijden.

Dus ja, ik oordeel vanuit mijn gezichtsveld, geef MIJN mening (wat ik grondwettelijk mag) en die is dat dit niet voor het paard maar voor de eigenaren en "de roem" van de kliniek gedaan is. En nee, ik vind het niet eerlijk tov het dier dat die dat heeft moeten doorstaan.

Ook ik vraag me af of dit paard geheel hersteld is.

Dus is het niets anders dan dat jouw mening / inzicht kennelijk haaks staat op de dierenartsen, verzorgers eigenaren en het paard zelf. Geen absolute waarheid...

Als natuur wordt aangehaald als argument maar in een tegen argument ineens als “ kul” wordt weggezet is het geen discussie meer maar opdringen van een standpunt.

Popstra

Re: Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 12:41

Gaan we nou weer op die toer?? Mensen lijden met dieren lijden vergelijken?

Had jou net iets hoger ingeschat Pareltje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 12:46

Pareltjes schreef:
Popstra schreef:
Ligt ook aan de ,kwaliteit, van leven. Dat iets nog eet en drinkt wil niet altijd zeggen dat deze goed is.

En hoe bepaal jij goed?

Hij heeft iedere dag helse pijn, kan niet lopen, niet zitten, is incontinent. Is bedlegering 24/7 kan zelf helemaal niets meer behalve ( moeizaam ) ademhalen. Is 5 keer opgegeven door de artsen maar hij piekert er niet over om naar het hiernamaals te vertrekken. Volgens artsen een typisch geval van wil tot leven. Deze wil houdt hem in leven. Onder aanmoediging van familie, vrienden en artsen heeft hij een euthanasie verklaring getekend. Want hem zo te zien lijden is voor ons bijzonder zwaar. Hij stemde er mee in op een moment dat het hem relatief goed ging. Echter bij een volgende ernstige dip waarbij hij wederom in een kunstmatige coma moest worden gebracht verscheurde hij de verklaring. Geen haar op zn hoofd die hem in een coma liet brengen in de wetenschap dat er “ buiten hem om “ de stekker uit zou zou worden getrokken.

Van ons uit bezien heeft hij NUL kwaliteit van leven. En toch denkt hij daar anders over ongeacht alle helse pijnen, immobiliteit, afhankelijkheid, incontinentie etc etc...

Het aanschouwen van zo’n proces doet je inzien dat “ geen levenskwaliteit “ een heel rekbaar begrip is.

Dat is zo, en het ligt allemaal zo genuanceerd. Nu vraag ik me bij hem af of er ook niet een enorme angst voor de dood achter zit?
In ieder geval is het belangrijk wat een persoon zelf wilt, een mens kan dat aangeven en een paard helaas niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:16

Pareltjes schreef:
Dus is het niets anders dan dat jouw mening / inzicht kennelijk haaks staat op de dierenartsen, verzorgers eigenaren en het paard zelf. Geen absolute waarheid...

Als natuur wordt aangehaald als argument maar in een tegen argument ineens als “ kul” wordt weggezet is het geen discussie meer maar opdringen van een standpunt.

Nergens maar dan ook echt nergens zeg ik dat mijn bericht absolute waarheid is. Als jij dat er van maakt ben je sowieso met jezelf aan het discussiëren,

De natuur nú aanhalen terwijl je dit aanmoedigd/verdedigd is in mijn mening (ik zal het er maar bij zetten nu.) inderdaad een kul-argument.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:36

Ayasha schreef:
DuoPenotti schreef:
Geheel hersteld zou van mij niet de voorwaarde zijn, pijnvrij wel.
Maar dat er bijvoorbeeld geen zadel meer op kan omdat het dan wel pijn doet zou geen reden moeten zijn voor inslapen.

Zou ik dit hele proces in zijn gegaan?
nee, want ik zou nooit verwachten dat hij er goed uit zou komen.
Maar dan is het misschien ook wel eens mooi om te zien wat wel kan.
Daar word ook van geleerd.

Ik ga eigenlijk er van uit dat dit dier niet meer gereden kan en gaat worden gezien de verwonding die het aan de wervels had. Ik bedoel dus idd pijnvrij in alle (onbelaste) bewegingen.

EN je verwacht wel pijnvrij rollen? Want dat is een natuurlijke onbelaste beweging. Ik heb echt mijn twijfels. We zijn nu natuurlijk 2.5 maand verder. Wat kan dit dier nu? En wat zijn nu de prognoses.

Niemand heeft dat nog beantwoord. En dat vind ik wel een belangrijke vraag. Want is het eerlijk om het dier nu al 2.5 maand te laten lijden, hoe lang moet het nog voordat het weer gewoon volledig paard kan zijn?
Ik ben dus oprecht benieuwd naar de prognoses direct na wat er gebeurd is en de prognose nu.

Een paard zal proberen in leven te blijven, die doen snel of het goed gaat, ook al is het niet zo, het is immers een prooidier. Dat kun je niet vergelijken met mensen.
Overigens vind ik bij de mens dat iedereen zelf moet mogen bepalen wat genoeg lijden is. Is dat in een rolstoel terecht komen na een ongeluk, dan mag die persoon zeggen het is genoeg. Is dat omdat de persoon vindt dat die nog gezond een voltooid leven heeft, dan is dat ook prima. Als iemand die alleen bedlegerig is en wil blijven leven, tja, ook dan moet dat kunnen. Wij kunnen dat niet voor een ander bepalen. Zelfs als je in leven wilt blijven omdat anderen je dood wensen en jij vindt dat ze nog even tegen je hoofd aan mogen kijken vind ik dat een goed argument om nog lekker op de wereld te blijven zeg maar.
Voor een dier moeten wij dat bepalen vind ik om onnodig lijden te voorkomen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:47

germie schreef:
Een paard zal proberen in leven te blijven, die doen snel of het goed gaat, ook al is het niet zo, het is immers een prooidier. Dat kun je niet vergelijken met mensen.

In het licht van andere discussies die hier gevoerd worden over wat we een paard mogen 'opleggen' of wat we er mee mogen doen ->

En nu weten we het ineens beter dan het paard? Die kan nog over zijn pijn heen stappen en zich aardig normaal gedragen (en blijkbaar doen alsof) maar wij weten beter en laten het dus maar inslapen?
Maar als het over andere onderwerpen gaat weet het paard het ineens beter?

Die vind ik heel lastig hoor. En al helemaal voor het paard van een ander.

En ik snapte de vergelijking van de bedlegerige vriend prima: het zal per persoon kunnen verschillen waar en wanneer de wil om te leven ophoudt. Dat kan een ander slecht bepalen voor een ander persoon, ook al heb je de feiten. En dat kun je zelf van jezelf zelfs slecht inschatten van te voren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:56

Ik vind dit altijd zulke moeilijke grijze gebieden dat ik probeer niet te oordelen. Ik heb weleens mensen gezien die imo een paard te snel lieten gaan, en ik heb het ook weleens andersom gezien. De keren dat ik zelf de beslissing heb moeten maken vond ik dat afschuwelijk, want hoe beslis je over het leven van een ander wezen? en wanneer doe je het goed? Ik vind het oprecht een van de meest afschuwelijke beslissingen die je als mens moet maken en een hatelijke verantwoordelijkheid. Komt ook nog bij dat het van een afstand makkelijker inschatten is, maar door de emotionele band je blik vertroebeld kan zijn.

Als lijden van tijdelijke aard is, en het wordt beter dan vind ik dat ook weer anders dan als het lijden is/ wordt en het wordt nooit meer beter.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:11

Elisa2 schreef:
Ik vind dit altijd zulke moeilijke grijze gebieden dat ik probeer niet te oordelen. Ik heb weleens mensen gezien die imo een paard te snel lieten gaan, en ik heb het ook weleens andersom gezien. De keren dat ik zelf de beslissing heb moeten maken vond ik dat afschuwelijk, want hoe beslis je over het leven van een ander wezen? en wanneer doe je het goed? Ik vind het oprecht een van de meest afschuwelijke beslissingen die je als mens moet maken en een hatelijke verantwoordelijkheid. Komt ook nog bij dat het van een afstand makkelijker inschatten is, maar door de emotionele band je blik vertroebeld kan zijn.

Als lijden van tijdelijke aard is, en het wordt beter dan vind ik dat ook weer anders dan als het lijden is/ wordt en het wordt nooit meer beter.

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten.
Dit is echt het moeilijkste bij het houden van dieren.
Het beslissen over het leven.....

Voor mij heb ik altijd aangehouden als de twinkel in de ogen weg is.
Sommige vinden dat te laat.
Ik vind het anders te vroeg. Ondanks ongemak als een dier er nog comfortabel mee is...
Maar ook die twinkel zegt niet alles, misschien is de twinkel er nu niet, maar over 3 weken terug...ja ook dan was ik te vroeg.

Voor mij spelen sowieso leeftijd en de tijd daarna ook mee in beslissingen.

Maar goed dit van die tak en dat ander paard met gebroken been...realistisch gezien kan ik dat ook niet eens betalen. Want wil denk ik niet weten wat de rekening is...
En ook dat vind ik moeilijk verkroppen maar is ook niet anders.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:32

Over het hele wanneer laat je een paard inslapen verhaal heb ik eigenlijk ook wel een mening:

Het is zoals Elisa al aangeeft de meest verschrikkelijke beslissing en verantwoordelijkheid die je nemen moet met het houden van dieren.

Het is zo vreselijk makkelijk om voor een ander te gaan bepalen wanneer die het genoeg vind geweest voor eigen dier, dat men daar echt heel wat voorzichtiger mee mag zijn.

Ik ben dan ook van mening dat te vroeg inslapen eigenlijk niet echt een issue mag zijn. Want wat de reden daar achter dan ook is (financiën/ tijd/etc.) is dat in mijn ogen altijd nog beter dan het dier laten staan en eventueel lijden of uit handen geven in de hoop dat een ander jouw "probleem" oplost.

Te lang door blijven gaan, daar kan ik mij wel goed kwaad over maken. Zo dus ook over dierenartsen die steeds maar weer iets willen proberen, omdat zij het nog niet genoeg vinden. Daar heb ik werkelijk waar geen goed woord voor over. Daar op aanhakend, vind ik dus oprecht dat dierenartsen veel sneller tot inslapen zouden moeten overgaan als een eigenaar dat wenst. Er kunnen zoveel redenen zijn om een einde als de enige en beste oplossing te zien, dat ik het eigenlijk niet vind kunnen dat een ander daar dan over kan en gaat oordelen. Vooral geld kan daarin een probleem zijn en dan wordt het dier of achtergelaten, verwaarloosd of op een gruwelijke gratis manier aan het einde gebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:36

Mooie posts van zowel Elisa als DP. Het is voor elk individu verschillend, zowel baas als paard. De een heeft veel meer moeite met dingen als de andere. Ik weet hoe moeilijk het is een keuze te maken, wat kan nog, wat niet, wanneer ga je er voor en wanneer sluit je het af. Is de prognose nadien goed genoeg en sluit het nog aan bij het karakter. En idd trekt je portemonnee het.

Ik heb er daarom ook moeite mee dat in deze gevallen, de betrokkenen in kwestie hard te veroordelen. Het is allemaal al lastig genoeg en ook emotioneel een ding, dan zit je niet te wachten dat mensen op afstand, zonder enig vorm van info, wel even hun mening geven over hoe je tot dit besluit bent gekomen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:45

Elisa2 schreef:
Pareltjes schreef:

En hoe bepaal jij goed?

Dat is zo, en het ligt allemaal zo genuanceerd. Nu vraag ik me bij hem af of er ook niet een enorme angst voor de dood achter zit?
In ieder geval is het belangrijk wat een persoon zelf wilt, een mens kan dat aangeven en een paard helaas niet.

Nee hij is absoluut niet bang voor de dood zelf. Hij wil alleen deze aardkloot niet verlaten. Hij hangt ongelofelijk aan het leven in welke vorm dan ook. Ik vrees dat ik niet zo heldhaftig ga zijn. Maar zelfs dat kun je niet weten op voorhand. Dat weet je pas op het moment dat je er voor staat.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:46

Kabayo schreef:
Hoe zou het nu met het paard gaan? Weet iemand dat?

Niemand die weet of er ergens een recente foto is?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:48

pol013 schreef:
germie schreef:

In het licht van andere discussies die hier gevoerd worden over wat we een paard mogen 'opleggen' of wat we er mee mogen doen ->

En nu weten we het ineens beter dan het paard? Die kan nog over zijn pijn heen stappen en zich aardig normaal gedragen (en blijkbaar doen alsof) maar wij weten beter en laten het dus maar inslapen?
Maar als het over andere onderwerpen gaat weet het paard het ineens beter?

Die vind ik heel lastig hoor.

Ja dat is wel raar ja. Klinkt mij meer als een en ander naar je toe praten. Zit niet echt een consequente opvatting of overtuiging in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:51

Kabayo schreef:
Kabayo schreef:

Ik niet, als je niet weet wie de eigenaar is, dan wordt het lastig.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 10:18

Het is heel persoonlijk wanneer je de beslissing neemt.

Echter is het wel dat wanneer je niet voor deze beslissing staat je nuchterder er over denkt. Zo van dat je het nooit zo ver wil laten komen enz..als je iets van ver mee maakt bij een ander.
Maar wanneer je daar zelf voor staat je toch anders denkt door je emotie.
Een vertrouwde arts kan hier een goede rol in spelen vind ik. Die kan je vertellen wat een eerlijke prognose is voor een dier.
En als lijden tijdelijk is dan sta je er anders t.o dan wanneer het leven lijden blijft.
En toch vind ik de nuchtere kijk van wanneer je er ver van staat ook interessant.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 10:27

En ook die nuchtere kijk is verschillend.
Sommige mensen kunnen of willen een paard niet aanhouden als deze niet meer bereden kan worden.
Voor mij hier aan huis en rij toch al weinig is dat weer geen reden voor inslapen. Als het paard nog maar happy is.
Voor mij is dan wel weer, een "kapot" paard verkoop je niet.
Dus ik begrijp dat een paard word ingeslapen als hij te duur is voor weidedecoratie.

love_odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 10:38

Kabayo schreef:
Kabayo schreef:

Laatste foto die ik kan vinden is van eind maart.
Dat is eenm aand na dat het gebeurde en dan vind ik het er toch netjes uit zien.
Recentere foto's kan ik niet vinden

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 10:45

Popstra schreef:

Wat maakt het dat jij vind dat we deze vergelijking niet mogen maken? Wat is het verschil? Dat het dier ons bezit is wellicht? Als er vanuit het dier moet worden geredeneerd dan moet het ook vanuit het dier gedaan worden en niet vanuit vals menselijk verantwoordelijksheids gevoel. Zoals het niet kunnen aanzien dat het dier het moeilijk heeft, stinkende wonden heeft waar je maag van omdraait.

Kennelijk begrijp je mijn post over een vriend van mij niet. Het geeft nl overduidelijk aan dat het niet zwart wit is. Dat wat je NU vindt onderhevig is of kan zijn aan wijziging van inzicht op de lange termijn. Dat wat je denkt dat onaanvaardbaar lijden is als je er eenmaal voor staat toch aanvaardbaar blijkt.

De opmerking van dat hoe jij mij kennelijk had ingeschat zegt heel veel over jou. Namelijk dat op het moment dat wij van mening verschillen jij de andere probeert af te schilderen als dommer dan jijzelf. Om zo je gelijk af te dwingen. Helaas ben ik die levensfase reeds lang voorbij. Ik vind gelijk hebben bij lange na niet zo belangrijk als het verkrijgen van inzicht. Dus als jij graag gelijk hebt dan schenk ik je deze. Ik doe daar toch niets mee....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:27

DuoPenotti schreef:
En ook die nuchtere kijk is verschillend.
Sommige mensen kunnen of willen een paard niet aanhouden als deze niet meer bereden kan worden.
Voor mij hier aan huis en rij toch al weinig is dat weer geen reden voor inslapen. Als het paard nog maar happy is.
Voor mij is dan wel weer, een "kapot" paard verkoop je niet.
Dus ik begrijp dat een paard word ingeslapen als hij te duur is voor weidedecoratie.

Kapot paard zou ik ook nooit in de handel doen. Sommigen doen het om bepaalde beslissingen niet te hoeven nemen. Trieste figuren noem ik dat en oneerlijk naar het paard, net als de vele weidemaatjes die worden aangeboden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:29

Pareltjes schreef:
Popstra schreef:

Wat maakt het dat jij vind dat we deze vergelijking niet mogen maken? Wat is het verschil? Dat het dier ons bezit is wellicht? Als er vanuit het dier moet worden geredeneerd dan moet het ook vanuit het dier gedaan worden en niet vanuit vals menselijk verantwoordelijksheids gevoel. Zoals het niet kunnen aanzien dat het dier het moeilijk heeft, stinkende wonden heeft waar je maag van omdraait.

Kennelijk begrijp je mijn post over een vriend van mij niet. Het geeft nl overduidelijk aan dat het niet zwart wit is. Dat wat je NU vindt onderhevig is of kan zijn aan wijziging van inzicht op de lange termijn. Dat wat je denkt dat onaanvaardbaar lijden is als je er eenmaal voor staat toch aanvaardbaar blijkt.

De opmerking van dat hoe jij mij kennelijk had ingeschat zegt heel veel over jou. Namelijk dat op het moment dat wij van mening verschillen jij de andere probeert af te schilderen als dommer dan jijzelf. Om zo je gelijk af te dwingen. Helaas ben ik die levensfase reeds lang voorbij. Ik vind gelijk hebben bij lange na niet zo belangrijk als het verkrijgen van inzicht. Dus als jij graag gelijk hebt dan schenk ik je deze. Ik doe daar toch niets mee....

Bedoel je dat wanneer je in bepaald proces zit, onbewust je grenzen gaat verleggen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:42

Allemaal heel leuk pareltje maar ik ben die levensfase van paarden met mensen vergelijken al lang ver voorbij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:46

Mindim schreef:
Bedoel je dat wanneer je in bepaald proces zit, onbewust je grenzen gaat verleggen?

Dat je in een fase komt dat je mensen die doen alsof je dom bent wanneer je het niet met je eens bent gewoon niet meer zo heel serieus neemt gok ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:58

Ayasha schreef:
Mindim schreef:

Dat je in een fase komt dat je mensen die doen alsof je dom bent wanneer je het niet met je eens bent gewoon niet meer zo heel serieus neemt gok ik.

Op die uitspraak doelde ik niet.

Citaat:
Dat wat je NU vindt onderhevig is of kan zijn aan wijziging van inzicht op de lange termijn. Dat wat je denkt dat onaanvaardbaar lijden is als je er eenmaal voor staat toch aanvaardbaar blijkt.

Ik doel op bovenstaande. Dat wanneer je een proces in gaat je je zelf vaak grenzen stelt en hoe verder je het proces in gaat, je je grenzen vaak onbewust en soms ook bewust gaat verleggen.

Als jij bijvoorbeeld zegt, ik doe mijn paard nooooooit op 8 weken boxrust, totdat je er misschien voor komt te staan en je mooie viervoeter dan wel kans weer heeft op een volwaardig leven, dan schuif je de voor jou onwrikbare grens misschien wel op, oa door een emotie die er bij komt kijken of misschien door dat de dingen toch anders zijn en gaan, dan je eerst had gedacht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 14:03

Ah oke, dan heb ik je mis begrepen, mijn excuses. :)
Er is zo'n uitspraak: always and never are two words you should always remember never to use.