[BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:06

Elisa2 schreef:
Ja dat is weer een andere discussie, ik zou pleiten voor een interne opleiding haha. Praktijk in combinatie met theorie daar leer je volgens mij het meeste van. Maar het idee is goed, het gaat er gewoon om dat mensen een stuk basiskennis zouden moeten hebben voordat ze aan dieren beginnen. (en soms bij kinderen zou dat ook wel handig zijn)

precies dit. Ik heb ADHD en nog niet zo'n beetje ook niet. Als het aan mijn cognitieve niveau lag had ik VWO kunnen doen. Maar toen kwam ADHD ervoor zorgen dat ik netjes op VMBO-T bleef :')
Dus saaie theorie lessen zijn echt niks voor mij. Ik zou het bijvoorbeeld echt leuk vinden als we op een manege ook van dichtbij een bit bekijken bijvoorbeeld. En zien wat voor bits/bitten (wat is het meervoud? :') ) er allemaal zijn en dan kan daarbij verteld worden wat de functies ervan zijn. En laat dan bij een paard wat het toelaat even zien wat de lagen zijn en door middel van een model, of simpelweg je scheenbeen (de gevoeligheid en bewegelijkheid van je huid op je scheenbeen is heel vergelijkbaar met dat van de lagen blijkbaar) hoe het bit precies op de lagen werkt en waarom je dus voorzichtig moet zijn met je teugels. Als je dat op je eigen scheenbeen voelt snap je de gevoeligheid ook beter want je voelt het zelf. Dat is fijn voor de mensen met weinig inlevingsvermogrn. Op die manier ben je echt actief bezig met het bit zelf en hoe het werkt Ipv saai in een klas zitten luisteren :P
Zo'n theorielesje zou je dan kunnen opvolgen met een praktijkles waar je echt focus op hoe je de teugels gebruikt. Zo wordt je er veel bewuster van en leer je het op de goede manier met de kennis die je er ook voor nodig hebt.

Als je creatieve theorielessen wilt hebben moet je bij mij zijn. Ik weet genoeg manieren :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:11

Maar heel vaak kan dat ook wel.
Bij evenementen als horse event oid worden er door diverse mensen hun vakgebied uitgelegd.

Maar als bijvoorbeeld de zadelmaker, tandarts of zo iemand komt en je vraagt of ze uitleggen wat ze doen vertellen ze dat met alle passie over hun vak.

Elisa2

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:23

Ik leerde dit vroeger op de paardenhouderij opleiding, incl bitten op scheenbeen en op een paardenschedel etc. Hadden veel praktijkgerichte vakken en het was BBL dus een dag theorie en de rest werken en het huiswerk ergens tussendoor doen. Ik leer ook door te doen en te ervaren ipv naar droge stof te luisteren.

Op de manege zouden ze wellicht zulke theoriedagen/ avonden kunnen organiseren met diverse mensen uit diverse vakgebieden die dan zo'n avond verzorgen. Lijkt mij eigenlijk ook wel een heel goed idee maar ik weet niet of het haalbaar is qua kosten en personeel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 15:34

Ik moest gisteren nog aan een aantal van de uitspraken in dit topic denken.
Waarom je je paard 'figuren' zou willen laten lopen en reactie op je hulpen zou willen afdwingen.

[***] schreef:
Eerlijk gezegd kan ik voor mezelf niet meer goed verantwoorden waarom ik op mijn lieve paard ga zitten, een hoofdstel met of zonder bit omdoe en dan figuren ga rijden omdat ik het wil. Mijn benen in haar buik druk om haar te laten wijken voor druk enz enz.

En deze van Manubres:
Citaat:
Ik wil mijn paard geen domme dingen leren zoals; een hulp is gelijk reactie anders versterk ik hem.
Ik wil niet dat een paard precies doet wat ik wil.

En ergens de uitspraak dat dressuur en wel/niet voor het paard is.

Maar dat is heel erg uit de dressuur-dressuur hoek bekeken.

Als ik mijn paard leer om te buigen om het binnenbeen. En dat redelijk onvoorwaardelijk voor elkaar heb. Kan ik hem laten buigen als hij iets eng vind. En die buiging geeft hem dan wat ontspanning. Waardoor hij het enge beter aankan en zijn stress niveau kan dalen (hetzelfde wat je doet in veel horsemanship patronen)
Als ik mijn paard goed aan de rem-hulpen heb staan, kan ik voorkomen dat hij onder een auto schiet.
Als ik mijn paard fijn om het binnenbeen kan laten dragen, kan ik voorkomen dat hij op zijn gezicht gaat in een bocht op een gladde ondergrond.
Als mijn paard heel precies aan de hulpen is, kan ik hem beter bij de hindernis krijgen waardoor de sprong voor ons beide soepeler verloopt. (in theorie dan, in de praktijk heb ik dat nog niet geperfectioneerd dus krijgt het paard zelf wat meer verantwoordelijkheid)
Als hij heel precies voor, zijwaarts en terug kan, kunnen we vanuit het zadel een poort open en dicht maken waardoor ik niet telkens hoef af en op te stijgen. Dat is comfortabeler voor ons allebei.

Dus dat 'precies doen wat ik wil' heeft in veel gevallen een functie die het leven voor ons beide echt aangenamer maakt.
Dat in een dressuur proef de nadruk wel erg extreem ligt op, geen cm eigen initiatief of inbreng, ben ik wel met jullie eens. Maar ook daar is het slechts enkele minuten. In je eigen rijden kun je gemakkelijk verschillende pauze inlassen waar het paard meer eigen inbreng heeft. Even krabben, even kijken etc.
En in de eventing heb ik zelfs het allerliefst een paard waar ik tegen zeg: die hindernis, regel jij de rest even lekker zelf 8-)

Dat niet iedereen dat ook nog echt zo doet, en ziet. Kan ik dan weer niks aan doen ;)

Maar voor mij zijn veel van de nadelen die genoemd worden niet inherent aan de sport of het rijden in het algemeen.
Ze komen misschien wel vaak voor in verband met de sport. Maar heel veel kan prima anders/beter. Dus om rijden dan af te schaffen. Vind ik een baby met het badwater scenario.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 16:02

Ik begrijp wat je bedoelt polo13, het gaat mij erom dat als jij of ik of wie dan ook niet op een paard wil zitten, dan hoeft hij niet om je been te buigen, hoeft hij niet beter uit te komen bij de sprong en hoef je ook niet te voorkomen dat hij onder een auto schiet.

Ik herhaal mezelf maar even; ik zeg nergens dat rijden afgeschaft moet worden. Ben het dus met jou eens dat als je het paard helpt met zijn lijf omdat jij erop wil zitten, dit natuurlijk prima is. Voor jou en voor vele andere ruiters dan. Voor mij niet meer. Ik beleef er geen plezier meer aan.

Dan is het alleen maar fijn om te lezen dat er veel ruiters zijn zoals jij die er bewust mee bezig zijn.