Gewichtseis voor ruiters op manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 20:31

Ik vind maat 46 helemaal niet zo groot hoor. Ik ben 75 kg en 1.75 M en heb ook vaak maat 44 of 46 voor rijbroeken omdat bij mij het vet vooral op mijn buik zit. Voor de taille heb ik deze maat dus nodig. Bij mijn benen heb ik dan weer heel veel ruimte over.

DreamGuide

Re: Gewichtseis voor ruiters op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 20:44

Afgezien van mensen met een aandoening oid,

Wat is er gebeurt met de gedachtegang dat paardrijden toch echt een sport is? Ik voel me toch wel verplicht om zelf ook goed in vorm te blijven als ik van mijn paard verwacht een sportprestatie te leveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 20:46

DreamGuide schreef:

Wat is er gebeurt met de gedachtegang dat paardrijden toch echt een sport is? Ik voel me toch wel verplicht om zelf ook goed in vorm te blijven als ik van mijn paard verwacht een sportprestatie te leveren.

zo mee eens

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 20:50

Daphara schreef:
Veulen84 schreef:
Maar waar basseer je die 90 kg dan op? Want als die persoon nou op een leuk paard groot paard heeft. Netjes gebouwd, goed zadel, paard niet te dik. Ruiter heeft conditie en heeft een behoorlijke balans. Dan is er niks aan de hand. Vergis je niet dat een paard van rond de 1.80-1.85 al snel over de 700 kg heen gaat. Dan draagt zo'n paard met tuig mee 100 kg. Dat klinkt als veel, maar het is 14% van een paard z'n lichaamsgewicht en er is nog geen een onderzoek geweest dat aangeeft dat zo'n waarde problematisch is.

Ruiter en paard moeten wel kloppen bij elkaar, dat wel.

Helemaal mee eens!
Mijn Shire zit nu in ieder geval boven de 827 kg, want dat woog hij de laatste keer dat hij op een weegschaal stond en hij heeft sinds dien nog wat meer spieren erbij gekregen. Deze foto is van koningsdag.

[ [url=m/yzBiZp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn gewicht met tuig is rond de 12,5% van mijn paard.
Mijn zadel is onlangs weer aangepast en getest met een drukpad er onder, om zeker te zijn dat het perfect ligt en er geen piekbelasting is.

Ik vind het wel schokkend hoeveel vooroordelen ik hier ook weer lees over vollere ruiters. Gister al een stuk geschreven en toch weer weggehaald, omdat het niet direct on topic was, maar ik post het alsnog.

Van de week was ik in een grote ruitersportzaak rijbroeken aan het passen in het kleedhokje, waarbij de medewerkster aan en af liep met verschillende rijbroeken en net toen ik het pashokje uit kwam hoorde ik twee meiden gniffelend kletsen over dat ze niet snapte dat er rijbroeken in maat 46 verkocht werden en dat “zij” (ik wist dat ze mij bedoelden) met die maat niet op een paard zou mogen klimmen. Het was net toen ik de kleedkamer uit liep om in de spiegel te kijken en de meiden hadden niet meteen door dat ik het gehoord had, maar ik heb ze even met opgetrokken wenkbrauwen aangestaard, totdat ze zich er wel bewust van waren en zich duidelijk ongemakkelijk voelde.
Ik zag dat de medewerker die mij hielp het ook gehoord had en die voelde zich duidelijk opgelaten. Ik heb de medewerker gezegd dat het mij niet uit maakt en “laat maar gaan”, want ik had de indruk dat zij de meiden wilde aanspreken.
Zij had samen met een andere medewerker mij namelijk even daarvoor geholpen leveranciers van singels te contacteren omdat passend tuig vinden voor mijn reus nogal een uitdaging blijkt en we maatwerk nodig hebben, want zijn tuig moet i.m.o. gewoon perfect liggen. Ze had al foto’s gezien van mij op mijn paard, waarin ik uitgelegd had wat ik zocht, dus ook zij wist dat ik prima op mijn paard pas.

Tegen de tijd dat ik klaar was met passen waren de meiden de winkel al uit, ik weet niet of ik ze anders nog aangesproken had, waarschijnlijk wel.
Wat is het makkelijk oordelen zonder totaal plaatje, het is zo makkelijk wijzen naar iemand met een maatje meer. Ik ben overigens met een maat 44 rijbroek naar huis gegaan, maar dat merk/model viel wat ruim. Toch voor mezelf wel weer een fijn gevoel dat ik nu langzaam weer naar een maatje kleiner kan.

Ik vind dat wijzen naar vollere ruiters echt tenenkrommend. De 5 punten die ik eerder noemde geld i.m.o. voor alle ruiters slank of vol, goede BMI of overgewicht.

Op social media en daarbuiten zie ik ook genoeg slanke meiden op paardjes rijden waarvan ze zeker meer dan 15%, soms zelfs meer dan 20% wegen t.o.v. hun paardje, maar die krijgen niet te maken met dezelfde vooroordelen, want zolang ze nog een slanke maat hebben zullen ze niet nagewezen worden, zullen ze niet zo snel voor dierenmishandelaars uitgemaakt worden en zal een totale vreemde in een winkel hun niet veroordelen omdat ze alleen al een rijbroek aan het passen zijn.

Ook hier in het topic zie je dat de focus voornamelijk weer ligt op de vollere ruiters, in plaats van het gewicht van de ruiter t.o.v. het paard waar ze op zitten.

Een manege moet een maximum gewicht aanhouden en ik vind het alleen maar goed dat het gebeurd, want ik denk dat er maar weinig maneges zijn die paarden hebben die meer gewicht zouden kunnen dragen.
Maar kunnen we a.u.b. eens ophouden met alleen wijzen naar en het veroordelen van vollere ruiters? Kunnen we niet naar het totaal plaatje gaan kijken van elke combinatie, ongeacht de confectiemaat van de ruiter?

Maar dat is voor een manege toch niet haalbaar? Om per ruiter te kijken waar de grens ligt? Veel makkelijker om gewoon 1 grens te trekken.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 20:51

Denk dat een manege per paard moet kijken, een enorme breed gebouwd, groot paard met goede rug draagt makkelijker een zwaarder persoon dan een kleiner, smaller paard, wellicht op leeftijd of met slechte rug.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 20:59

MyWishMax schreef:
Er wordt toch ook telkens gezegd te zwaar voor het paard? En dat het voor het paard niet uitmaakt waarom je te zwaar bent? En of je zwaar overgewicht hebt of erg slank maar alsnog te zwaar voor dat dier?

Dit idd. Je kan met 1.80 een supergoede BMI hebben maar je bent dan nog altijd wel te groot en te zwaar voor een pony.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 21:12

DreamGuide schreef:

Eens!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 22:35

DreamGuide schreef:

Maar als je dit zo stelt: mogen alleen slanke mensen sporten dan? Of mag je de sport ook gebruiken om in vorm te komen?

Ik vind Daphara bijv. een mooie combinatie met haar paard. En dat zij geen maat 38 heeft, wil niet zeggen dat ze niet goed zit of op een juiste manier bezig is met de sport.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 22:56

Citaat:
Maar dat is voor een manege toch niet haalbaar? Om per ruiter te kijken waar de grens ligt? Veel makkelijker om gewoon 1 grens te trekken.

Dat is juist wat een goede manege wel doet.
Die kennen hun paarden en ruiters en maken op basis daarvan een indeling voor de les. Dat de meeste pubers niet meer op een shetlander passen is logisch maar zo kan je ook naar alle andere paarden kijken.

Wat kan dit paard (op de lange termijn) goed aan? Dat is dan de max voor dat paard. Of dat 25 kg is of 105, of dat met een hoog of laag BMI is. Zolang het voor het paard goed te dragen is (15-20% totaal) en de ruiter netjes in het passende zadel past zie ik geen probleem.

Bij de manege waar ik werk hebben we geen paarden die meer dan 90 kg kunnen dragen, we zeggen niet dat mensen van meer dan 90 kg niet mogen rijden maar we kunnen dat gewoon niet aanbieden met de paarden die we hebben.

Gewicht is voor veel mensen een heel gevoelig onderwerp, het heeft geen zin om het drama groter te maken dan het al is. Juist door het gesprek open en vriendelijk te houden bereik je veel meer. Denken in mogelijkheden.

Er zal echt niemand zijn die ineens op een streng dieet gaat omdat de lelijke opmerking van een andere bokker zo positief motiveert...

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 23:19

VogeltjeM schreef:
DreamGuide schreef:

Maar als je dit zo stelt: mogen alleen slanke mensen sporten dan? Of mag je de sport ook gebruiken om in vorm te komen?

Ik vind Daphara bijv. een mooie combinatie met haar paard. En dat zij geen maat 38 heeft, wil niet zeggen dat ze niet goed zit of op een juiste manier bezig is met de sport.

Daar heb je zeker gelijk in! En ik zou dat ook alleen maar aanjuichen!

In mijn persoonlijke ervaring zijn er echter heel veel te zware ruiters die niet actief bezig zijn met af vallen of 'fit' te worden. Houd dus niet in dat alleen slanke mensen mogen sporten, maar er zijn wel veel zware mensen die stellen dat ze bezig zijn om af te vallen maar dit in de praktijk niet gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 23:42

VogeltjeM schreef:
DreamGuide schreef:

Tuurlijk mag dat, maar niet ten koste van je paard. Imo ben je het ook wel aan je paard verplicht om buiten het rijden in ieder geval te werken aan core stability. Die "ruiterfitheid academy" van Adelinde Cornelissen van een paar jaar geleden vond ik wat overdreven, maar ik merk dat ik, nadat ik een tijd niet gesport had door corona, toch een stuk minder goed stil en onafhankelijk kon zitten door verminderde spierkracht in core en bovenbenen. Voordat ik over een paar maanden weer op een paard stap, wil ik daar dus in ieder geval wel wat werk aan verrichten, ook al ben ik totaal niet zwaar. En dat doe ik dus zonder paard, want zij hoeft niet te lijden onder mijn gebrekkige fitheid.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 00:43

Mars schreef:
Mwah dan heb je het topic over 'ben ik te groot voor mijn paard' zeker gemist? Daar worden ook de sprietjes aangesproken als ze te lang zijn. Ponypletter rel ook gemist? Dat waren ook geen dikke vrouwen maar wel veel te groot.
Punt is, waarom wil je een paard (shire, volbloed, shet, kwpn, whatever) extra belasten met je eigen overtollige kilo's? Dat jij ze mee zeult is al niet best voor je lijf, wat denk je van het dier waar je op gaat zitten?

Punt is, dat ik vanwege mijn maat al aangekeken wordt als zijnde een ponypletter wanneer ik in een ruitersportzaak een rijbroeken sta te passen.

Zoals jij het stelt zouden alleen slanke mensen paard mogen rijden, maar als ik jou stelling doortrek zou je even goed kunnen stellen dat ook slanke mensen niet meer paard moeten rijden, immers zijn dat even goed kilo’s die het paard extra belasten.

Als je weigert te kijken naar een combinatie en alleen maar kijkt naar het postuur van de ruiter en daarop een oordeel maakt, tja dan ben je i.m.o. gewoon aan het body shamen i.p.v. dat je het belang van het paard voor ogen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 00:51

Troost je, Daphara, je doet het nooit goed en mensen zullen altijd een mening over je hebben, ongeacht hoe je eruitziet. Ik zit een beetje tegen de ondergrens aan, maar ben bij lange na niet vel over been, en krijg regelmatig opmerkingen dat ik te dun ben. Zou ik 10kg eraan eten, dan weet ik zeker dat ik ineens commentaar krijg dat ik toch wel een beetje mollig begin te worden. C’est la vie. Je misstaat absoluut niet op je paard, dus ene oor in, andere oor uit. :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 06:03

@Dephara Iedereen heeft recht op zijn of haar mening. Helaas wordt die niet altijd even tactvol gegeven. Tactvol in het paarden wereldje is sowieso een zeldzame combinatie. Maar goed jij hebt het paard aan jou aangepast maar je weet zelf natuurlijk ook wel dat dat haast niet mogelijk is. Het is niet alleen het paard wat aan de ruiter moet worden aangepast. Maar ook de accomodaties en spullen zijn vaak niet ingericht op zulke grote dieren. En dus zijn veel mensen gewoonweg te zwaar zijn om te rijden. Dat heeft niks met bodyshamen te maken. Jammer dat dit er nu weer bij gehaald wordt. Het gaat nu eens een keer over het paard en niet over de ruiter. En dat je zelf onder die 0,01% valt die met een behoorlijk gewicht haar zaakjes wel goed geregeld heeft wil niet zeggen dat er een grijs gebied moet worden gecreëerd. Daar hebben de paarden niks aan.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 07:13

En Dreamguide? Waarom zou ieder zwaarder persoon daar mee bezig moeten zijn? Ben het eens met een gewichtsgrens hoor, maar dat iedereen topfit alleen te paard kan, vind ik toch wat ver gesteld, weet niet meer wie dat aangaf in dit topic. Ik ben een stuk fitter dan mijn man, die sport nooit, maar is wel slank. Als hij op mijn paard zou stappen, hoor je niemand, heeft geen enkele balans, zit hem dus in de weg (heeft ooit even gereden, maar dus beginnend). Ik weeg dan iets meer in verhouding, maar ben wel fitter en zit mijn paard niet in de weg. Het blijft een persoonlijk ding, combi paard ruiter moet passen.

Voor alle nare opmerkingen Daphara, ene oor in andere uit. Jij bent net zo'n combi met je paard als ik, en dat gaat nog prima. Ben het met je eens dat de ruitersportzaken niet ingesteld zijn op ruiters met een maatje meer. Rijbroeken vallen klein tegenwoordig, dus je zit met broekmaat 42 al snel aan een broek maat 44 en die liggen er bijna niet is mijn ervaring. Jas in XL (ik heb rare spieren door mijn ziekte en wil geen te strakke kleding, dat lijkt af te knijpen) is al helemaal lastig voor mijn figuur blijkbaar (ook nog voorkant en brede schouders, het zit ook niet mee :o ). Ik herken de blikken van personeel wel in dat opzicht. De opmerkingen zijn niet alleen enorm klant onvriendelijk, maar zeggen meer over diegene die ze doet dan over jou. Jij weet dat je een passende combi rijd en het leven houd niet op na maat 38-42. Onwetendheid en wellicht gebrek aan intelligentie.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 07:24

Jennyj01, er zijn zeker mensen te zwaar. Ik vind dat ook geen bodyshaming, er is absoluut een grens! Ik ben dus iets zwaarder tegenwoordig en moet eerlijk zeggen ik hoor daar, behalve van mijn vader.. nooit iemand over. Toen ik voor de kinderen en mijn ziekte jarenlang maat 34 - 36 was, werd ik wekelijks daar wel eens op aangesproken, sprietje, grietje, jij mag wel wat meer eten. Mensen hebben altijd wel een mening klaar. Nou zonder meer te eten, is het mij gelukt :o

Ik heb er geen enkel probleem mee als ik mij bij een manege zou melden en er wordt mij verteld dat ik niet op de popperige paardjes pas of indien geen groter, steviger paard aanwezig, dan geen enkele. Ik heb eens geïnformeerd of de manege waar onze angstige dochter priveles had, of ze een paard hadden waar ik een keer op mee kon, ik had wat grotere paarden in de lessen mee zien lopen. Kreeg ik een E ponietje aangeboden met al een wat doorgezakte rug. Ik heb ze eerlijk aangekeken en gevraagd of ze wel in de gaten hadden dat ik een maat meer had en dat was geen probleem voor ze.. Ik heb bedankt, arme pony... Mijn dochter van 11 die erg klein is en ook vaak op deze pony mocht, lag helemaal dubbel toen ze hoorde dat ik haar pony mocht lenen voor een keer. Zoveel grote, brave paarden dat je dan de keuze niet begrijpt. Uiteindelijk een keer mee geweest op een groter paard, maar met zadel gericht op de slanke pubertjes. Ook dan heb je nog geen combi. Helaas werd dat niet gezien door die manege, erg jammer. Vaders die een keer een lesje boekten kregen daar wel de brave, grote paarden, ik ben minder lang dan een grote man, maar mijn gewicht inschatten hadden ze zeker rekening mee mogen houden. Ik voelde me in deze situatie eigenlijk juist opgelaten om zelf te moeten vragen naar een groter paard :o

Je niet bewust zijn van wat je weegt, vind ik zeker slecht. Niemand hoeft een ander op zijn gewicht aan te spreken normaal gesproken, ieder zijn eigen zaak, al zou het mij persoonlijk niet uitmaken, weet prima wat ik weeg, maar als het om paardrijden gaat, vind ik het heel logisch, dat heeft niets met bodyshaming te maken, maar met het paard idd.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 07:33

Jennyj01 schreef:
@Dephara Iedereen heeft recht op zijn of haar mening. Helaas wordt die niet altijd even tactvol gegeven. Tactvol in het paarden wereldje is sowieso een zeldzame combinatie. Maar goed jij hebt het paard aan jou aangepast maar je weet zelf natuurlijk ook wel dat dat haast niet mogelijk is. Het is niet alleen het paard wat aan de ruiter moet worden aangepast. Maar ook de accomodaties en spullen zijn vaak niet ingericht op zulke grote dieren. En dus zijn veel mensen gewoonweg te zwaar zijn om te rijden. Dat heeft niks met bodyshamen te maken. Jammer dat dit er nu weer bij gehaald wordt. Het gaat nu eens een keer over het paard en niet over de ruiter. En dat je zelf onder die 0,01% valt die met een behoorlijk gewicht haar zaakjes wel goed geregeld heeft wil niet zeggen dat er een grijs gebied moet worden gecreëerd. Daar hebben de paarden niks aan.

Heb ik ook maar ergens beweert dat ik het niet eens ben met een maximum gewicht?
Zeker met een manegepaard zul je ze niet snel groter zien dan 600-650 kg en is het maximale gewicht logisch.

Ik pleit er voor om niet alleen te wijzen naar de vollere ruiter, maar elke combi op zichzelf te beoordelen.
Want zoals Mars het stelt, moet geen enkel persoon met een kilootje overgewicht meer op een paard mogen stappen, ondanks dat ze er nog prima op passen binnen de gestelde norm. Dát is bodyshaming in mijn opinie, want dan gaat het niet meer om het paard, maar puur over het feit dat iemand overgewicht heeft.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 08:03

Ik ga met mijn 1.65 en 63 kilo ook echt niet op een ponytje gaan zitten. Dat is evengoed dierenmishandeling. Gewoon kijken naar wat goed past bij de ruiter.

Voor mij is paardrijden toch iets meer hobby dan sport op het moment. Ik krijg zeker wel spierpijn na de manege les maar na dit jaar corona en andere hormonen ben ik toch veel bijgekomen. Ik paste in geen enkele spijkerbroek meer dus heb nu besloten om naast het paardrijden veel meer te gaan sporten. Ook omdat het qua conditie heel slecht gaat en dat rijd ook niet lekker. Meer rijlessen vind ik te duur en mijn eigen paardje staat nog op boxrust, daar gaan we pas volgend jaar mee verder met zadelmak maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 08:33

VogeltjeM schreef:
DreamGuide schreef:

sporten naast je paard, andere sporten zijn er genoeg, alleen minder aantrekkelijk natuurlijk
als je 'n voorliefde voor paarden hebt

dat maakt het zo belangrijk: die onafhankelijke zit

dikke mensen zitten vaak te statisch en dat hindert een paard enorm in zijn/haar manier van kunnen bewegen, of een zadel wat niet past dat drukt meer op één - verkeerde, maar zeer gevoelige - plek in de rug, meestal zitten er ook geen goede rugspieren dit iets kunnen opvangen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 08:34

maar je kan met paarden ook andere dingen doen dan rijden:, fokken, verzorgen, grondwerk, mennen ed.

Ik heb 15 jaar gestopt vanwege mijn gewicht en nu het kan weer begonnen met rijden

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:30

Alles is tegenwoordig bodyshamen, dat verbaasd me niet dat die kaart ook hier weer getrokken wordt. Ik heb 0,0 probleem met mensen die veel overgewicht hebben.
Wel als ze daarmee op een dier gaan zitten.

Als men dat al bodyshamen vind is het maar zo.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 13:21

Ik vind het niet heel gek dat mensen aannemen dat een ruiter in Nederland op een warmbloed rijdt, een beest van 500-600kg dus, en geen Shire. En op basis daarvan oordeel durven te vormen of iemand wel of niet op een paard hoort. Niet vervelend bedoeld en het rechtvaardigt de rare opmerkingen achter de rug niet, maar ik begrijp enigszins waar het vandaan komt, zo lang als ik bij verschillende pensionstallen en maneges rondloop heb ik nog nooit een shire onder het zadel gezien en in 99% gevallen rijden mensen met maat 46 rijbroeken op gewone warmbloeden of kleine (ponymaat) koudbloeden rond.

Men beweert vaak fit en soepel te kunnen zijn ondanks extra gewicht, obesitas zelfs, maar wat ik bijv. in de klimhallen en aan de rotsen zie is dat klimmers met extra gewicht over het algemeen veel minder lichaamsbewustzijn, coordinatie en balans hebben dan mensen met gezond gewicht. Die komen ook niet ver in de klimsport tenzij ze afvallen uiteraard. We kunnen doen alsof het niet zo is, maar ik heb zelf ook met paar kilo'tjes teveel zowel geklommen als paardgereden en het verschil is enorm, doodgewicht is doodgewicht en niet te vergelijken met spieren. Je moet belachelijk sterk zijn om met 20kg of meer aan doodgewicht soepel te bewegen, meeste te zware ruiters kunnen dat gewoon niet :n

Ik snap niet waarom gewicht nog steeds een taboe is in de paardenwereld, ik wordt vaak direct aangesproken als men mijn lengte (en als gevolg daarvan ook gewicht) niet passend vindt voor een paard, ook op alle maneges waar ik ooit heb gereden mocht ik de pony's en kleinere paarden niet op, punt, onder geen enkele voorwaarde. Instructeurs hebben er ook 0 moeite mee om recht toe recht aan te vertellen als ze bepaald rijtechnisch issue aan mijn lengte of gewicht vinden liggen. Want ja, groot zijn is jammer genoeg niet heel handig. Ik heb ooit een interview met een eventingruiter van grofweg 210cm gelezen die vertelde hoeveel extra balanswerk, sporten etc. hij doet om zijn paard niet te storen (meneer reed 3*/4* wedstrijden, op dat niveau valt er niet zomaar een paard erdoorheen te meppen als die lichaamelijk ongemak ervaart).

Maar met te zware dames moet blijkbaar veel voorzichtiger worden omgegaan omdat het nou eenmaal zo gevoelig ligt en onder bodyshamen valt.

Ik vind het iig een goede ontwikkeling dat er steeds meer aandacht aan ruitergewicht wordt besteed, ook al wordt er bij heel veel maneges al jaren naar gekeken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 13:30

Nee je hoeft niet voorzichtiger om te gaan, maar wel met respect. En dat is vaak ver te zoeken.
Andersom ook hoor, ik zal ook niemand spriet noemen, vind ik ook niet netjes.
Maar dikke mensen voor van alles uitmaken mag wel, want ze moeten er maar wat aan doen. Einde nadenken....

En sport, wat is sport?
Paard moet in conditie dus ruiter ook. Andere uitspraak.
Als ik op mijn paard rij is ze alleen onder de singel nat, verder nergens.
Heeft ze dan zo moeten sporten? En ik rij met geluk 1 keer in de 3 weken, dus tot daar de goede conditie van haar die dat dan zou verbloemen.
Dus ook die uitspraken gaan bij veel mensen niet op.
Die vragen geen topsport van hun paard. Maar maken recreatief een staprondje, misschien stukje draf erbij. Dat 2 keer per week of zo.

Kijk als iemand echt top prestaties gaat vragen, zeg Z en hoger, ja dan zeg ik ja de uitspraak klopt.
Maar ik heb het idee dat er dan ook maar weinig dikkere ruiters daar te zien zijn, te dik voor hun paard dan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 13:48

Fly_high schreef:
Men beweert vaak fit en soepel te kunnen zijn ondanks extra gewicht, obesitas zelfs, maar wat ik bijv. in de klimhallen en aan de rotsen zie is dat klimmers met extra gewicht over het algemeen veel minder lichaamsbewustzijn, coordinatie en balans hebben dan mensen met gezond gewicht. Die komen ook niet ver in de klimsport tenzij ze afvallen uiteraard. We kunnen doen alsof het niet zo is, maar ik heb zelf ook met paar kilo'tjes teveel zowel geklommen als paardgereden en het verschil is enorm, doodgewicht is doodgewicht en niet te vergelijken met spieren. Je moet belachelijk sterk zijn om met 20kg of meer aan doodgewicht soepel te bewegen, meeste te zware ruiters kunnen dat gewoon niet :n

Dat is ook wat ik steeds probeer te vertellen. Het verschil met paardrijdenen klimmen is gewoon dat je het bij het klimmen veel sneller merkt omdat je niet bij de wand omhoog komt. Bij paardrijden ga je het berschil pas merken wanneer je bent afgevallen. Daarin kan ik uit eigen ervaring spreken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 13:50

Het gaat om manege paarden, dus niet paarden die af en toe eens een beetje gereden worden.

Maar ik vind ook dat mensen tegenwoordig echt overgevoelig zijn. Respect etc werkt wel 2 kanten op.

Als iemand of een manege zegt; boven x kg ben je te zwaar voor op een paard, punt! Heb je dat te accepteren. Heel veel mensen zijn beledigd, gaan in discussie, bijna strijd aan. Tja, dan vraag je er wel om dat mensen nog duidelijker moeten zijn.

Het is wel zo dat mensen vroeger eerder slikte wat ze werd verteld. Toen mijn ouders nog reden, ging je echt niet tegen de instructeur in. Toen ik begon ook nog steeds niet.
Ben zelf ook op die manier begonnen met lesgeven aan particulieren en ging goed.

Later kwam ik op een manege lesgeven en als ik daar hoorde hoe kinderen en ook hun ouders maar overal tegenin gingen, hun zin wilde etc..............pfff. En niet per se bij mij, want ik heb een vrij rechte rug. Maar keek ook naar de andere lessen en schrok echt.
En dat was niet uniek. Stond in pension, 2 kinderen met eigen pony's, grote bek tegen de ouders, grote bek tegen de pensionhoudster, grote bek tegen volwassenen die ook in de bak reden......Maar o weeeeeeeeee als je wat zegt.

Ik was altijd te dun. Dat zag ik zelf ook en ik vond het vervelend ook. Mijn moeder is haar hele leven te zwaar. Die ziet dat zelf ook.
Je kan mij niet wijsmaken dat mensen zelf niet weten dat ze overgewicht hebben.

En ja door vele prednison kuren, ben ik ook aangekomen ( en daarna weer afgevallen ) Nu aangekomen door andere medicatie, maar geen overgewicht.
Maar echt, heeeeeel veel mensen hebben geen gezondheid of medicatie als reden.

Het is gewoon onzin dat je voor een sport als paardrijden niet fit hoeft te zijn. Er is amper een sport waar overgewicht niet uitmaakt. Ja, bij darten ofzo. Er kwamen vrouwen binnen bij kickboksen bij ons met overgewicht en die hadden echt veel last om de training vol te houden in het begin. Het is voor iedereen pittig in het begin, maar ze kwamen zichzelf tegen en hoe!!
Dan weet en voel je dus dat je te zwaar bent en of niet goed in conditie.

Dat zou bij paardrijden niet anders moeten zijn. Je zit op een levend wezen waar je iets van verwacht. Of het een rondje boshobbelen is of GP rijden. En over GP gesproken...........Hoeveel mensen zie je op dat niveau met overgewicht??

Mijn broer was zwaar gehandicapt. Dat was echt een dood gewicht wat mega zwaar was. Hij ging naar een aangepaste manege waar vaak oudere, doodbrave paarden lopen. Niet te groot meestal. Ik heb duo rijden met hem gedaan en dat is echt zwaar, zwaar, zwaar voor de paarden. Je hield het met hem 20minuutjes vol hooguit.
Daarom liepen ze daar 2x pw een paar uurtjes en verder niks. En niet iedereen was zo zwaar, stijf etc. Gelukkig, want dat is echt niet vol te houden.

En buiten het gewicht, zit je dan inderdaad een paard in de weg. Dat voel ik zelf op slechte dagen ook. Waarom is het zo moelijk om toe te geven? Ik ben verslaafd aan paarden en aan rijden, maar kan wel die afweging elke dag weloverwogen maken.