Duitse Annika Schleu krijgt wind van voren na vijfkamp OS

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 14:38

Laten we niet doen of de paarden in de springsport allemaal zo liefjes door de ring gaan zeg.
Die klappen die deze kreeg zijn echt milder dan ik gemiddeld op een springstal voor ogen gezien heb.
Als het argument is dat een paard nooit klappen mag krijgen als het in de stop gaat dan is er letterlijk geen andere optie dan de paardensport opheffen.

Heel leuk en romantisch dat bokkers zouden afstappen en aaien maar dat doen onze topruiters ook heus niet, die doen het echter niet met tranen voor de lopende kamera.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 14:46

Dat het voor sommige nog normaal wordt gevonden dat een paard "klappen" krijgt om een geldprijs of een medaille te winnen, vind ik persoonlijk erg stuitend.

Wat hierboven gezegd wordt, dat we allemaal wel weten dat dit bij topruiters en hun paarden in de springsport ook gebeurt, echt.. ik heb er weinig goede woorden voor over. Waarom accepteren we dit soort dingen, waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 14:53

Sizzle schreef:
Laten we niet doen of de paarden in de springsport allemaal zo liefjes door de ring gaan zeg.
Die klappen die deze kreeg zijn echt milder dan ik gemiddeld op een springstal voor ogen gezien heb.
Als het argument is dat een paard nooit klappen mag krijgen als het in de stop gaat dan is er letterlijk geen andere optie dan de paardensport opheffen.

Heel leuk en romantisch dat bokkers zouden afstappen en aaien maar dat doen onze topruiters ook heus niet, die doen het echter niet met tranen voor de lopende kamera.

Als het heel normaal is om op deze manier je paard te rijden of te leren springen, misschien moet de sport idd maar stoppen dan. Als je al zo afgestompt bent dat je dit niet zo bijzonder vind, dat is toxh gewoon triest?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 14:58

Het gaat er niet om of IK het accepabel vind, want dat vind niet :n

Maar dat wat nu plaatsvind, vind ik achterbaks.
Iedereen weet dat topsport niet gebeurd met wortels en parelli.
Nu enkel ineens doen alsof niemand dat wist omdat iemand dit voor een camera doet vind ik stuitend.
Wees dan consequent en ga niet zitten juigen als het Nederlandse team het goed doet.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 14:59

Mindim schreef:
Sizzle schreef:

Als het heel normaal is om op deze manier je paard te rijden of te leren springen, misschien moet de sport idd maar stoppen dan. Als je al zo afgestompt bent dat je dit niet zo bijzonder vind, dat is toxh gewoon triest?

Ik zie niet dat ze is afgestompt, maar ik lees dat Sizzle realistisch is over hoe het er aan toe gaat op grote stallen. Misschien dat ik daarom ook niet zo snel meer onder de indruk ben van het rijden van deze dame, omdat ik heb gezien hoe het er achter gesloten deuren aan toe gaat. Dan is Annika echt heel mild geweest.
En ja, de sport, zowel dressuur als springen moet onder de loep genomen worden om het paardenwelzijn te verhogen. Want wat er nu 'achter de sport' gebeurt, is bij vlagen echt walgelijk en daar verbleekt het handelen van Annika bij.

Gini

Re: Duitse Annika Schleu krijgt wind van voren na vijfkamp OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 15:02

En we graven ons graf dieper en dieper. "Ja maar, meneer, zo wordt een paard gemiddeld en realistisch gezien behandeld hoor".

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 15:04

Gini schreef:
En we graven ons graf dieper en dieper. "Ja maar, meneer, zo wordt een paard gemiddeld en realistisch gezien behandeld hoor".

We graven ons niet dieper, want wie zegt dat 'het maar zo hoort' of 'dat we het maar moeten accepteren?' Dat doen we, of ik zal voor mezelf spreken ik niet, of lees jij dat zo?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 15:06

Als ipv deze vrouw die overstuur was er een kerel van 90 kg met six-pack en sterke bovenarmen voor dit paard geloot was dan had hij in 1 ram dat paard dusdanig overdonderd dat dit arme paard zeer waarschijnlijk het rondje wel afgemaakt zou hebben al dan niet met 30 balken en had het het nieuws niet gehaald.

Dat is niet omdat ik daar voorstander van ben, maar wat nu gebeurd is gewoon 1 iemand die toch al mentaal erdoorheen zit als boksbal gebruiken voor de veel grotere schandalen die buiten de camera gebeuren plastsvinden.

Waar zijn de boze protesten tegen het recente nieuwe camera verbod in Warendorf?

Kijk naar de sport, hak niet 1 iemand in stukjes en dan daarna schijnheilig weer juigen voor iemand die wat meer camera ervaren is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 15:13

Sizzle schreef:
Het gaat er niet om of IK het accepabel vind, want dat vind niet :n

Maar dat wat nu plaatsvind, vind ik achterbaks.
Iedereen weet dat topsport niet gebeurd met wortels en parelli.
Nu enkel ineens doen alsof niemand dat wist omdat iemand dit voor een camera doet vind ik stuitend.
Wees dan consequent en ga niet zitten juigen als het Nederlandse team het goed doet.

Doe ik ook niet, ik kijk niet eens.

Er zit nog wel een grijs gebied tussen wortels en parelli en een normale omgang met paarden trouwens.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 15:19

Sizzle schreef:
Kijk naar de sport, hak niet 1 iemand in stukjes en dan daarna schijnheilig weer juigen voor iemand die wat meer camera ervaren is.

Het is ook beter om het over de hele sport te hebben dan over 1 specifiek schandaal. Dit soort uitwassen moeten niet meer voorkomen daar zou het over moeten gaan. en mishandelen zou op geen enkele stal de norm mogen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 15:20

Sizzle schreef:
Als ipv deze vrouw die overstuur was er een kerel van 90 kg met six-pack en sterke bovenarmen voor dit paard geloot was dan had hij in 1 ram dat paard dusdanig overdonderd dat dit arme paard zeer waarschijnlijk het rondje wel afgemaakt zou hebben al dan niet met 30 balken en had het het nieuws niet gehaald.

Dat is niet omdat ik daar voorstander van ben, maar wat nu gebeurd is gewoon 1 iemand die toch al mentaal erdoorheen zit als boksbal gebruiken voor de veel grotere schandalen die buiten de camera gebeuren plastsvinden.

Waar zijn de boze protesten tegen het recente nieuwe camera verbod in Warendorf?

Dan moet je niet voor de camera een paard afranselen en achteraf zeggen dat je niets verkeerd hebt gedaan.

Maar goed, er moeten schijnbaar constant andere situaties bijgehaald worden, zodat we dit fijn kunnen relativeren? Alle misstanden met paarden in de topsport mogen om mij aan het licht hoor, graag zelfs.

Dit was trouwens haar 2e of derdw Olympische spelen, ze is niet nieuw met alles.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 15:27

Earth schreef:
Gini schreef:

We graven ons niet dieper, want wie zegt dat 'het maar zo hoort' of 'dat we het maar moeten accepteren?' Dat doen we, of ik zal voor mezelf spreken ik niet, of lees jij dat zo?

We graven ons dieper door mensen die paardensport willen afschaffen de pap in de mond te geven. Dat bedoel ik. Zo lang we geen moeite doen om iedere misstand aan de kaak te stallen of een misstand wel vinden meevallen omdat er ergere dingen gebeuren, delven we zelf het graf van de paardensport. "Wij" voorzien argumenten die dierenrechtenorganisatie gewoon letterlijk kunnen copy pasten.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 15:29

Chawi schreef:
Dat het voor sommige nog normaal wordt gevonden dat een paard "klappen" krijgt om een geldprijs of een medaille te winnen, vind ik persoonlijk erg stuitend.

Wat hierboven gezegd wordt, dat we allemaal wel weten dat dit bij topruiters en hun paarden in de springsport ook gebeurt, echt.. ik heb er weinig goede woorden voor over. Waarom accepteren we dit soort dingen, waarom?

Zelfde geldt voor de amateurs. Daar zie je ook genoeg misstanden. Idem op maneges waar paarden en pony's ook moeten doen wat wij ze opdragen, niet zelden met zweep en sporen. Misschien is paardrijden wel helemaal niet meer van deze tijd. Zolang we nog "ja maren" tegen deze misstanden, hoe meer de niet paardrijdende mens zal roepen om een verbod.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 15:32

MamAppelsap schreef:
Shae schreef:
Dit kan weleens het begin van het einde van de sport zijn...

Oh dat is al begonnen hoor.

Al lang, en iedereen die de echte paarden onderdelen écht bekeken heeft zonder roze bril, weet dat het daar ook al om te janken was. :x

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 15:35

Gini schreef:
We graven ons dieper door mensen die paardensport willen afschaffen de pap in de mond te geven. Dat bedoel ik. Zo lang we geen moeite doen om iedere misstand aan de kaak te stallen of een misstand wel vinden meevallen omdat er ergere dingen gebeuren, delven we zelf het graf van de paardensport. "Wij" voorzien argumenten die dierenrechtenorganisatie gewoon letterlijk kunnen copy pasten.

Precies dit ja.Dat is wat er gebeurd. Dierenrechtenwappies hoeven geen enkele moeite te doen. en vanuit de top blijft het stil. Daarom is het goed dat er van onderop het geluid komt dat dit niet goed is.

Dierenrechtenclubs horen de kassa al rinkelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 15:51

Mindim, het laatste wat ik wil is relativeren.
Wat hier gaat gebeuren is dat de trainer en ruiter en foei krijgen, al hun social media accounts deleten en over 4 jaar krijgen de ruiters gewoon betere media training en we gaan door met hoe het was.

Voor iedereen die commentaar heeft over haar opvatting? Wel een nagedacht waarom Duitse paarden uit proffessionele stallen vaak zo goed na te rijden zijn?
Ik heb het een paar jaar terug ook weer eens geprobeerd bij een Duitser die zich internationaal begeeft. De boodschap was helder: een paard dat schuwt voor een juryhokje is ongehoorzaam, dan moet je strenger zijn.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 15:58

@Duo penotti, ik had begrepen dat dat paard na die val direct weer door moest. Geen medische checks, maar door.
Van mij mag die vijfkamp echt afgeschaft worden.
Misschien moet zelfs de hele topsport maar stoppen, hoe meer ik erover lees , hoe meer ik twijfel of het er wel veilig en goed genoeg aan toe gaat voor de paarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 16:38

Ik citeer Albert Voorn nog even:

„Wij rijden paard voor de wedstrijden, niet omdat we zo verschrikkelijk veel van ze houden. Persoonlijk vind ik dat als je echt vreselijk veel van je paard houdt, je er geen wedstrijden mee moet rijden.

Sizzle @ [VN] Albert Voorn: 'Alleen succes als het paard dat ook wil'

Helaas functioneert de link niet meer, maar ik had dat letterlijk gequote.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 16:49

Sizzle schreef:

„Wij rijden paard voor de wedstrijden, niet omdat we zo verschrikkelijk veel van ze houden. Persoonlijk vind ik dat als je echt vreselijk veel van je paard houdt, je er geen wedstrijden mee moet rijden.

Het kán. Maar ik denk niet dat het op het huidige topniveau kan. :)
Ik ben nl. die ruiter die wedstrijden rijdt en die ook al af gegroet heeft als ik voelde dat mijn paard te veel stress had en ik het in die situatie, niet snel genoeg kon laten af vloeien. En ook al eens toen ik zelf niet in staat was om mijn dier de begeleiding te geven die ie verdiende. Dan groet je af, beloon je je dier/stel je hem gerust dat ie het prima gedaan heeft en stap je af. Het was in beide gevallen een situatie waar we beiden geen schuld aan hadden. Gewoon een ellendige samenloop van omstandigheden. Want dat kan. Als je met twee levende wezens bent dan komt het gewoon voor dat er factoren samen komen die je niet onder controle hebt. En dat moet je op zo'n moment dan ook kunnen accepteren. Dat is de enige manier om eerlijk te sporten met een dier. Maar dan moet je wel je ego niet mee het zadel in nemen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-08-21 16:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 16:49

Sizzle schreef:

Das dus best een zorgelijke uitspraak.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 16:52

Bij voorn kan ik het me voorstellen...laat ik maar niet zeggen waarom....

Maar er zijn echt wel paarden die graag op wedstrijd gaan.
Meerdaagse weet ik niet, dat heb ik nooit gedaan.
Maar showen op wedstrijd, ja zeker. Er zijn echt paarden die graag gezien worden, zelf air hebben waar je u tegen zegt.
Die op wedstrijd nog eens extra hun best doen.

Maar nee dat zijn niet de paarden die gedwongen worden. Niet boven hun niveau gevraagd worden.
Naast de sport ook paard mogen zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 16:55

Ayasha, als iedere combinatie waarvan het paard stress had afgegroed zou hebben dan waren we waarschijnlijk in een uurtje wel klaar met de hele OS paardensport, alle takken samen :P

Lalala12468

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 16:58

Ik hoop dat de KNHS en ook de FEI alle misstanden die gebeurt zijn grondig gaan evalueren en dat er een concreet plan gaat komen.
Met dit soort situaties wordt de publieke opinie steeds meer anti-paardensport, wat ik helaas steeds meer ga begrijpen.

Laat ze eens beginnen met het afschaffen van de straffende werking van de zweep. Want is er iemand hier die die straffende werking nog goed kan verdedigen? Mij lukt dit namelijk niet. Als iemand vraagt of dit mag, nee, ze slaat hem net één keer te vaak. Had ze 1 keer minder geslagen, had de FEI (maar daar valt het dus niet onder, maar stel je voor) eigenlijk geen reden om ze te diskwalificeren..
Dat is het enige weerwoord wat er (officieel) is.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 17:00

Loretta schreef:
Gini schreef:

Precies dit ja.Dat is wat er gebeurd. Dierenrechtenwappies hoeven geen enkele moeite te doen. en vanuit de top blijft het stil. Daarom is het goed dat er van onderop het geluid komt dat dit niet goed is.

Dierenrechtenclubs horen de kassa al rinkelen.

Je kan wel heel hard je vingers in je oren stoppen en met een stropopredenering afgeven op een selecte groep.

Maar dit sentiment leeft niet alleen onder diehard veganisten of zo. Ook voor de gewone mens is (top)paardensport niet meer te begrijpen. En dat gaat niet alleen om de diervriendelijkheid van het rijden, maar ook het feit dat je dieren de wereld over vliegt en dat dat onwenselijk is hoe diervriendelijk je dat ook aanpakt.

Face it.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 17:03

Sizzle schreef:
Ayasha, als iedere combinatie waarvan het paard stress had afgegroed zou hebben dan waren we waarschijnlijk in een uurtje wel klaar met de hele OS paardensport, alle takken samen :P

Niet ‘stress’ maar extreme stress die je niet kan laten af vloeien. :) er is een verschil tussen ‘ik ben in een vreemde ring en dus onzeker’ dat je kan begeleiden naar ‘ik ben in een vreemde ring maar ken mijn werk en vertrouw mijn mens!’

En ‘ik ben op een vreemde plek en ben doodsbang!!’ Waar niks meer aan te begeleiden is.