'Onze paarden worden wél goed verzorgd'

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 15:32

Askja schreef:
marleen_usar schreef:
Geeft niet, ik kreeg ook zo veel gezeur van niet paarden mensen.Ik weet hoe het voelt, oordelen zonder te weten wat er echt speelt.
Dat is inderdaad heel vervelend, maar dat is nog toe te schrijven aan onwetendheid. Ik vind de snoeihard veroordelende reacties van paardenmensen eigenlijk veel storender. De post van Pareltjes hierboven slaat m.i. wat dat betreft de spijker op zijn kop.

Hoezo slaat die reactie van Pareltje de spijker op de kop... Zou je dat eens willen uitleggen misschien?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 15:50

Dat men liever geen mager oud paard ziet, want dat ziet er naar uit. Dat zo'n paard beter niet verder kan leven, ook al wordt ie prima verzorgd en heeft ie nog genoeg levenslust. Dat de eigenaar zich vooral schuldig moet voelen, ook al doet hij zijn best het dier goed te verzorgen. Nee, hij zal vast iets fout doen of het dier verwaarlozen, hij doet het vast niet 200% goed, dus moet ie asn de schandpaal.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 15:51

Askja schreef:
Dat men liever geen mager oud paard ziet, want dat ziet er naar uit. Dat zo'n paard beter niet verder kan leven, ook al wordt ie prima verzorgd en heeft ie nog genoeg levenslust. Dat de eigenaar zich vooral schuldig moet voelen, ook al doet hij zijn best het dier goed te verzorgen. Nee, hij zal vast iets fout doen of het dier verwaarlozen, hij doet het vast niet 200% goed, dus moet ie asn de schandpaal.

Sorry ik heb denk ik je opmerking verkeerd gelezen :+
Ik ben het namelijk totaal eens met pareltje.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 16:02

Caily schreef:
Nee dat hoeft absoluut niet. Gaat niemand wat aan. Maar als je besluit social media hierin te betrekken en een spandoek op te hangen, dan vraag je er wel een beetje om toch?

Mijn punt is, je zet een mager paard in een wei aan drukke doorgaande weg, daar komen vragen van. Wat alleen maar goed is, aangezien men de situatie niet kent. Vervolgens besluiten de eigenaren een nogal opvallend spandoek op te hangen, en social media op te zoeken, maar nergens gaan ze verder op in. Dan krijg je dus discussies al dit.

..

Wat is het toch tegenwoordig dat iedereen zich aan volkomen vreemden maar MOET verantwoorden? Volslagen vreemde mensen die vinden dat JIJ maar even antwoord geeft op al HUN vragen!
Het lijkt wel met de komst van social media een soort van RECHT geworden je gram te mogen halen, vragen stellen die inruisen tegen de privacy en een bak stront over je heen krijgen als je niet doet wat een kleine schreeuwende minderheid EIST.

Ik zie hier hetzelfde gebeuren. De mensen hangen een spandoek op om duidelijkheid te scheppen. Kennelijk ook op social media. En dus moeten ze zich verantwoorden? Ze hebben zich te verantwoorden aan evt. DB DA en overheid. Maar verder aan helemaal niemand al helemaal niet aan bokkers!

Er zijn mensen met teveel tijd....

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 17:06

Ik denk dat het prima is dat er vragen worden gesteld als een graatmager in de wei staat. Dit dier is dan blijkbaar de uitzondering, maar er zijn er genoeg die daadwerkelijk niet goed worden verzorgd.

Ik word een beetje droevig van t feit dat je blijkbaar nooit meer wat mag zeggen, en alles wordt met de mantel der liefde bedekt.

En wondjes van een deken: dan past de deken niet goed. Maar nu krijg ik vast weer 100 voorbeelden van paarden waarbij echt alle dekens onder de zon zijn geprobeerd en bij wie het echt niet paste :+
Laatst bijgewerkt door Pantykous op 27-06-21 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 'Onze paarden worden worden wél goed verzorgd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 17:07

Dat het dier gemeld is is prima.
Alleen maar goed dat er oplettende mensen zijn. :j
Maar er over door blijven veroordelen is wat anders.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 17:08

DuoPenotti schreef:
Dat het dier gemeld is is prima.
Alleen maar goed dat er oplettende mensen zijn. :j
Maar er over door blijven veroordelen is wat anders.

Dat zijn we eens.

In mijn beleving ging t ook al niet meer perse over dit paard maar ik ben niet altijd even duidelijk :D

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 17:20

Onze buurman had ook zijn oude pony nog 42 jaar wed ‘ie maar hoevaak dat deze man boze mensen op het erf had.... de dieren politie kwam er al zelfs niet meer voor,zo vaak! Hij is zelfs nog wel eens gestolen door dieren activisten , aan een boom gebonden op een ander adres en dan de dieren politie gebeld!

De bejaarden van dat adres waren in volle paniek toen de agenten hun uit bed belde....en de pony werd herkend en terugbezorgd aan de echte eigenaar..... iedereen mag tegenwoordig iets vinden van alles en dat is ook een probleem op zich : het mengen in andermans zaken!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 17:27

Hier mijn merrie en dit is een vrij positieve foto. Ze was een KWPN en is op deze foto 35 jaar. Mist een paar tanden, waardoor haar tong vaak een stukje te zien was.
Ze kreeg drie maal daags seniores priores, 1.5 droge materie per keer, daar komt nog een hoop water bij om het te weken, dus de emmer per keer was behoorlijk zwaar. Verder kreeg ze supplementen en olie bij.
Normaliter op het malste gras, echter was het deze zomer vrij droog, dus het gras groeide minder.
Haar hooi was het fijnste van het fijnste, uitgeplozen en al, wat extra water, want soppen was vanzelf favoriet. Ze had meerdere dekens en van de beste kwaliteit, nooit hebben we op haar bezuinigd. De dierenarts kwam twee maal per jaar standaard en wanneer het nodig was. De tandarts elk jaar em een hoefsmid die alle tijd voor haar nam, omdat ze als oude bejaarde niet zo lang haar voet in de lucht kon houden. Elke dag kwam ze buiten en in de zomer 24/7. Op een gegeven moment een stukje voor haarzelf naast de anderen, zodat ze haar rust kon pakken. Mevrouw galoppeerde dagelijks, rolde, bokte en haar ogen glommen, tante was blij.
Maar goed, wel behoorlijk mager. We hebben de nodige mensen aan de deur gehad...
Maar joh wat hebben we een moeite en geld gestoken in haar welzijn, maar dikker worden wilde maar niet.
We hebben haar ingeslapen toen het noodzakelijk was, maar tot op het laatst danste ze naast je van plezier. Ik heb altijd naar haar gekeken om te zien van hoe en wat en wat ben ik blij dat ik me geen bal heb aangetrokken van anderen.

Zolang je niet met dit soort paarden te maken hebt gehad, is het makkelijk lullen en wijzen, doe het maar eens ..Afbeelding

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 17:34

Mindim schreef:
Zolang je niet met dit soort paarden te maken hebt gehad, is het makkelijk banketstaaf en wijzen, doe het maar eens ...
Dat dus.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 17:43

En als je dan in het gelukkige bezit bent van een oudje dat toevallig weinig afvalt is het ook erg gemakkelijk. kletsen.
En dat is echt niet meteen omdat je het dan wel ineens erg goed doet en een ander niet.

Mijn oudje was een pitsert en lustte niet alles. Ook als jonkie al zo.
En dan had je iets een half jaar gevoerd en dan ineens, dat hoef ik niet meer....
Ander merk, jummie, tijd later, dat hoef ik niet meer....
Zo ook met iets door het voer doen, met erg veel beleid, anders alles laten staan.

Maar zo dus ook erg veel senioren merken door de tijd heen gevoerd. Maar niets maakte hét verschil.
365 dagen per jaar gras ter beschikking. dat geluk is hier.
Zacht hooi van eigen land, dus precies weten wat je voert.

Maar wel bijna elke dag nog een paard dat na het rollen meent een bokje te moeten geven.
Zag het er soepel uit, nope. Maar dat heb ik hem nooit verteld, hij dacht zelf nog dat het er top uitzag :P

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 17:46

Pantykous schreef:
Ik word een beetje droevig van t feit dat je blijkbaar nooit meer wat mag zeggen, en alles wordt met de mantel der liefde bedekt.
Ach kom. We leven juist in een tijd waarin veel mensen direct met hun oordeel klaarstaan en geen enkele schroom voelen om een ander de les te lezen over (bijvoorbeeld) dierenwelzijn.
Daar tegen in het geweer komen heeft niks te maken met 'met de mantel der liefde (?) willen bedekken'. Het gaat erom dat er wel wat meer naar de context gekeken mag worden voor men oordeelt. Zo ook hier. Blijkbaar wordt er goed voor de betreffende paarden gezorgd. Mag jij vinden dat die ene toch te dun is voor jouw individuele standaard. Maar als het dier er verder goed bij staat, waarom zou je er dan zo'n enorm punt van blijven maken? Genoeg veel triestere gevallen te vinden, ga daar dan liever werk van maken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 18:29

Tja en sommige mensen die hier wat zeggen hebben zelf twee oudjes van de verwaarlozing onder de vleugels genomen, en ze zelf met enorm veel pijn moeite en vooral heel veel geld liefde en tijd weer mooie gekregen. Zonder wondjes van dekens etc...

@mindim, ik vind jouw paardje er daar uit zien als een prachtige oudere, lang niet zo vermagerd en opgetrokken als die uit het artikel. Maarja, wie ben ik...

En over zelf social media opzoeken, ja, dat artikel is heus met toestemming geplaatst. En filmpje niet in een dronken bui gemaakt oid :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 18:44

Caily schreef:
Tja en sommige mensen die hier wat zeggen hebben zelf twee oudjes van de verwaarlozing onder de vleugels genomen, en ze zelf met enorm veel pijn moeite en vooral heel veel geld liefde en tijd weer mooie gekregen. Zonder wondjes van dekens etc...

@mindim, ik vind jouw paardje er daar uit zien als een prachtige oudere, lang niet zo vermagerd en opgetrokken als die uit het artikel. Maarja, wie ben ik...

En over zelf social media opzoeken, ja, dat artikel is heus met toestemming geplaatst. En filmpje niet in een dronken bui gemaakt oid :+

Wondjes van dekens betekent gewoon dat je geen passende deken hebt inderdaad en dat kan prima verholpen worden. Het is in elk geval geen excuus om het dier zonder deken te laten, dat ben ik eens.

Maar het feit blijft dat je niet alle oudjes goed op gewicht kunt houden. De hoeveelheid voer die er bij ons inging, dan had je een vol rond paard verwacht, maar helaas.
En het is gewoon heel frustrerend als je stinkend je best doet, kosten noch moeite bespaard, dat mensen van een foto bepalen dat je het niet goed doet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 19:07

Wondjes van dekens kan ook door een dunnere huid.
Ja gaan we weer vergelijken; oude mensen krijgen vaak ook een dunnere huid en sneller wondjes en blauwe plekken

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 19:07

Caily schreef:

Eens, ik zie bij Mindim absoluut geen extreem vermagerd en opgetrokken oudje. Die ziet er prima uit :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 19:34

superpony schreef:
Dus als je erger hebt gezien, is dit niet erg? Ik heb ook nog wel erger gezien, incl gekrulde hoeven, wonden etc.

Je mag hier alleen iets zeggen als je dit wel normaal vindt? Dus die mensen oordelen op dit beeld dat er wel goed voor gezorgd wordt? Maar op dit beeld oordelen dat het misschien niet zo is, mag niet?

En als je je paarden goed verzorgd en op gewicht kan houden, heb je opeens mazzel? Dan heb ik inmiddels wel heel veel mazzel.

Maar ja, ik ben er tijdens de koud zelfs 1x per nacht uit gegaan om een portie extra geweekt voer te geven aan wie dat nodig heeft.

En dekens, had ik nooit, maar kan schelen in op gewicht houden. Hoef daarmee niks te verbergen. Hadden we afgelopen winter weer sinds 5jr.

De mesnen voeren bij, maar misschien niet goed. Heel veel zogenaamde paarden mensen, hebben bar weinig verstand van goed voeren.

De mensen zetten dit bord neer vanwege gezeur? Godzij dank is er gezeur.........Ik zie het al dat niemand meer wat mag of gaat zeggen als paarden er slecht bij staan of er slecht uit zien. Goede zaak dat mensen dit melden.

En van Bokt, waar zogenaamd paarden kenners zouden zitten, verwacht je wel wat kennis. Maar als je dit vaker ziet, mag het dus.
Ik zou zeggen; als je je kind slaat, mag best, de buren slaan vast harder.........Is echt exact hetzelfde.

Nu kan je het beestje misschien niet meer vol krijgen, maar je moet ook op tijd beginnen met op gewicht houden. Daravoor heb je echt kennis nodig van oudere paarden en al evel eerder zien dat je wat moet veranderen en opvangen qua voeding en evt deken, beweging, medische zorg etc.

Mensen vinden tegenwoordig paarden van 20 oud, maar dat is echt niet oud. Ze kunnen oud zijn en op, maar meestal door slecht toedoen van de mens.

Deze mensen hebben dit dier al 24jr. Ik heb mn shet 21jr en had de NF van 23 19jr. Mn merrie van 28 was 24jr geleden ook al van ons en de laatste 8 jaar. Mn ruin van 22 is bij me geboren.
Wat zegt het? Zijn allemaal anders, het leven is anders, ze maken andere dingen mee, krijgen wel of niet iets.
Ik heb paarden heel kort gehad en veel pech en lang, zonder iets. Dat je een dier 24jr hebt, zegt mij ig verder helemaal niks. Ja, het leeft nog. Maar een paard in leven houden, blijkt niet zo moeilijk.

Zie de OVP, daar vallen ze ook niet allemaal spontaan om.

Mindim schreef:
@superpony, wat een nare betweterige post heb je daar neergepend. De arrogantie en zelfverheerlijking druipt er werkelijk van af.

Ik ben wel eens benieuwd nu wat jou voederschema is dan en wat jij precies voert en wat jij dan zo anders doet dan de mensen die een oud paard niet op gewicht kunnen houden.

@Mindim, het eerste gedeelte van jouw post ben ik het totaal niet mee eens, superpony slaat weer eens de spijker op zijn kop.

Het tweede gedeelte ben ik ook benieuwd naar, maar wellicht gaat het dan off-topic.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 19:56

DuoPenotti schreef:
Nee. Maar waarom doen als het paard nog vrolijk is?
Voor wie doe je het dan? Niet voor het paard.

Je doet het dan omdat sommige mensen er een beter gevoel bij hebben. En omdat ze dan stoppen met drammen.
Feitelijk is het zo erg zot

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:02

Ja of omdat het paard gevangen zit in een lichaam wat niet meer kan wat het koppie wilt?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:04

dan is hij niet meer vrolijk

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:23

Caily schreef:
Ja of omdat het paard gevangen zit in een lichaam wat niet meer kan wat het koppie wilt?

Wat versta jij onder gevangen zitten? Mijn dertigjarige lijf kan ook niet meer wat die kon toen ik 15 was. En mijn 12-jarige paard zal vast ook al wel meer voelen in haar lichaam dan 10 jaar geleden.
Zie jij verouderen als gevangen zitten? En zit je dan eigenlijk niet altijd gevangen in het lichaam dat je hebt? Zijn ouderdomskwalen per definitie een reden tot levensbeëindiging, want het ziet er niet meer ideaal uit?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:40

Cambiar schreef:
Inslapen?? Het wordt steeds erger met de reacties !
Ooit al eens als vrijwilliger op een paardentehuis gewerkt? Ik wel.
Als een dier lijdt door ouderdom en de levenskwaliteit zo laag is, dan gaan ze vaker liggen en komen niet meer recht.
Dit is hier niet het geval.
Dus mensen zouden een oud dier doden omdat ze zelf niet om kunnen gaan met een aftakelende constitutie.
Erg dit. Dus dat betekent dus ook dat oudjes in een tehuis een spuitje moeten krijgen omdat ze te mager worden?
Geen lichaam is hetzelfde, dat heb je te respecteren en ook dat deze mensen nog wïllen zorgen voor hun oudjes. Meeste van de paarde eigenaren gooien ze weg op tweedehands of marktplaats omdat ze niet voor hun eigen dieren willen zorgen en geen verantwoordelijkszin hebben.
Inslapen, ik vind deze opmerking ronduit stuitend. Als dit paardje koud zou krijgen, ben ik zeker dat deze mensen wel zullen zorgen voor een deken. Dat is nu zeker niet nodig en ook niet aan de orde.

Mooi gezegd!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:20

Misschien wat minder op het ideale plaatje concentreren en echt kijken en voelen. Geloof me wanneer een paard of hond niet meer verder wil dan voel je dat en zie je dat.

Wanneer wij mensen denken we mogen beslissen over leven en dood van een dier, dan is het ook aan degene de taak goed te luisteren naar je dier. Een geloof me, nog een hond, nog een paard, denkt er over na om waardevol te sterven.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:43

DuoPenotti schreef:
Waarom?
Omdat je er niet graag naar kijkt?

Als dat paard nog gewoon kan liggen en staan. Mee gaat met de rest. Blij oogt. Waarom dan?

Wacht je dan af totdat het dier niet meer zelfstandig kan opstaan ?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 23:56

Ja!

Moet je dan uit voorzorg euthanaseren? Zou toch wel te dol worden.