Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Bnet schreef:bij Elke buitenlandse wedstrijd word je op het secretariaat verwacht met de documenten van je paarden. Ze kijken dan of de entingen kloppen. Zij houden je paspoort niet.Ik lees ook vaak dat de mensen nu zonder paardenpaspoort vertrekken. Hoe zit dat dan? Lever je die op zo'n grote wedstrijd in bij de organisatie en krijg je die dan terug na het evenement?
Popstra schreef:Bnet schreef:bij Elke buitenlandse wedstrijd word je op het secretariaat verwacht met de documenten van je paarden. Ze kijken dan of de entingen kloppen. Zij houden je paspoort niet.Ik lees ook vaak dat de mensen nu zonder paardenpaspoort vertrekken. Hoe zit dat dan? Lever je die op zo'n grote wedstrijd in bij de organisatie en krijg je die dan terug na het evenement?
De gezondheids papieren die je bij de NVWA regelt voor transport vinden ze meest niet interessant. Logischs ook want die keuringen stellen niks voor dan enkel de chip lezen. Die zijn echt voor onderweg.
Enkel bij de FEI houden ze het paspoort omdat de nummers bekeken moeten worden als je paard door de jog moet enz.
fransje23 schreef:Als je zo idioot lang wacht met ingrijpen niet, nee. Als je zorgt dat je bij de eerste meldingen van besmetting meteen ingrijpt, in plaats van gaat gokken en hopen dat het allemaal met een sisser afloopt, heb je meer kans dat de hele boel veilig en gezond naar huis kan dan nu.Vraag is of je vanuit besmettingsgevaar je überhaupt de paarden daar binnen 2 dagen weg wilt hebben.
Vanuit de eigenaren begrijp ik dat zeker wel! Maar paard weg van het terrein is paard ook uit het oog verloren en niet iedereen zal even zorgvuldig omgaan met quarantaine.
Ik heb overigens geen idee of er een draaiboek is voor dit soort uitbraken. Daarbij is het dan niet getoetst in de praktijk want dit is een unieke situatie.
Denk dat alles zeker invloed gaat hebben op de organisatie van concoursen in de toekomst.
AmyJamess schreef:Zojuist dit bericht gelezen:
https://www.horses.nl/welzijn/rhinopneumonie/sunshine-tour-fei-sancties-voor-vertrokken-ruiters-en-paarden-geblokkeerd/
Zijn best harde maatregelen lijkt me.
Mkango schreef:fransje23 schreef:Als je zo idioot lang wacht met ingrijpen niet, nee. Als je zorgt dat je bij de eerste meldingen van besmetting meteen ingrijpt, in plaats van gaat gokken en hopen dat het allemaal met een sisser afloopt, heb je meer kans dat de hele boel veilig en gezond naar huis kan dan nu.Vraag is of je vanuit besmettingsgevaar je überhaupt de paarden daar binnen 2 dagen weg wilt hebben.
Vanuit de eigenaren begrijp ik dat zeker wel! Maar paard weg van het terrein is paard ook uit het oog verloren en niet iedereen zal even zorgvuldig omgaan met quarantaine.
Ik heb overigens geen idee of er een draaiboek is voor dit soort uitbraken. Daarbij is het dan niet getoetst in de praktijk want dit is een unieke situatie.
Denk dat alles zeker invloed gaat hebben op de organisatie van concoursen in de toekomst.
Zoals ik eerder al heb gezegd: twee jaar terug heeft de BHA na slechts drie meldingen van influenza onder ingeënte paarden meteen alles stilgelegd. Racemeetings werden meteen geannuleerd en paarden mochten de stallenterreinen van hun trainers niet af. Juist doordat er zo snel is ingegrepen, was er geen sprake van paniek en kon iedereen zijn paarden rustig naar huis halen.
Nu is dit uiteraard een grotere schaal met meer dieren op één plek en een tak van sport die iets anders is ingedeeld, maar als je dat niet in goede banen kan leiden in zo'n situatie, is het heel simpel: dan moet je dit soort grote concoursen niet, of niet op deze manier organiseren. Het komt nu over als een hotel waar het drievoudige van de capaciteit zich bevindt, met nooduitgangen geschikt voor de helft van de capaciteit, en de manager die probeert om in stilte een uitslaande brand te blussen en pas alarm slaan als het halve pand al in lichterlaaie staat.
fransje23 schreef:Dat zeg ik, zij het in iets minder woorden.Overigens is het op racebanen logistiek ook anders geregeld qua stalling en verblijf. Bij dit soort tours zijn veel paarden gerust meerdere dagen tot weken in grote tenten met tijdelijke boxen. Dat zijn paarden uit geel veel verschillende landen...
besita schreef:https://www.horses.nl/welzijn/rhinopneu ... rologisch/
![]()
Ik zal blij en opgelucht zijn als ze morgen op de vrachtwagen staan en vertrekkenbevestiging gekregen vd tussenstops en filmpje hoe ze mijn stallen al aan het ontsmetten zijn vandaag
Mkango schreef:fransje23 schreef:Dat zeg ik, zij het in iets minder woorden.Overigens is het op racebanen logistiek ook anders geregeld qua stalling en verblijf. Bij dit soort tours zijn veel paarden gerust meerdere dagen tot weken in grote tenten met tijdelijke boxen. Dat zijn paarden uit geel veel verschillende landen...Maar het punt blijft staan. Als federatie of overkoepelend orgaan moet je de leiding nemen en ervoor te zorgen dat het niet uit de klauwen loopt. De FEI heeft daarin imo keihard gefaald hier: de boel proberen stil te houden, ruiters aan hun lot overlaten en niet inlichten, en vervolgens ook nog sancties opleggen aan ruiters die besluiten nemen in een poging te voorkomen dat hun dieren hetzelfde lot staat te wachten als de paarden die nu besmet zijn geraakt.