Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Rhino uitbraak op concours Valencia; FEI schrapt wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:02

Ik vind het allemaal nogal heftig en shockerend, heel veel sterkte voor degene die daar nu zijn met de paarden.

Als het om een mutatie gaat van het rhino virus en er zijn zoveel paarden bij elkaar op een klein oppervlak met wellicht inderdaad een lagere weerstand dan is het echt vragen om problemen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:33

Bnet schreef:
Ik lees ook vaak dat de mensen nu zonder paardenpaspoort vertrekken. Hoe zit dat dan? Lever je die op zo'n grote wedstrijd in bij de organisatie en krijg je die dan terug na het evenement?
bij Elke buitenlandse wedstrijd word je op het secretariaat verwacht met de documenten van je paarden. Ze kijken dan of de entingen kloppen. Zij houden je paspoort niet.
De gezondheids papieren die je bij de NVWA regelt voor transport vinden ze meest niet interessant. Logischs ook want die keuringen stellen niks voor dan enkel de chip lezen. Die zijn echt voor onderweg.

Enkel bij de FEI houden ze het paspoort omdat de nummers bekeken moeten worden als je paard door de jog moet enz.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:59

En betalen voor je paspoort retour krijgt :+

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:33

Popstra schreef:
Bnet schreef:
Ik lees ook vaak dat de mensen nu zonder paardenpaspoort vertrekken. Hoe zit dat dan? Lever je die op zo'n grote wedstrijd in bij de organisatie en krijg je die dan terug na het evenement?
bij Elke buitenlandse wedstrijd word je op het secretariaat verwacht met de documenten van je paarden. Ze kijken dan of de entingen kloppen. Zij houden je paspoort niet.
De gezondheids papieren die je bij de NVWA regelt voor transport vinden ze meest niet interessant. Logischs ook want die keuringen stellen niks voor dan enkel de chip lezen. Die zijn echt voor onderweg.

Enkel bij de FEI houden ze het paspoort omdat de nummers bekeken moeten worden als je paard door de jog moet enz.

Dank voor de toelichting! Ik heb inderdaad (ook op NL wedstrijden) wel regelmatig paspoort moeten laten zien waarbij de entingen gecontroleerd werden. Maar nog nooit meegemaakt dat het paspoort gehouden werd. Weer wat geleerd, thanks!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:46

Voor FEI wedstrijden, in het buitenland, heb je naast je gewone paspoort ook een FEI-paspoort nodig.
Dat is overigens een best prijzige aangelegenheid.

Paard wordt ook FEI geregistreerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 18:18

fransje23 schreef:
Vraag is of je vanuit besmettingsgevaar je überhaupt de paarden daar binnen 2 dagen weg wilt hebben.
Vanuit de eigenaren begrijp ik dat zeker wel! Maar paard weg van het terrein is paard ook uit het oog verloren en niet iedereen zal even zorgvuldig omgaan met quarantaine.

Ik heb overigens geen idee of er een draaiboek is voor dit soort uitbraken. Daarbij is het dan niet getoetst in de praktijk want dit is een unieke situatie.

Denk dat alles zeker invloed gaat hebben op de organisatie van concoursen in de toekomst.
Als je zo idioot lang wacht met ingrijpen niet, nee. Als je zorgt dat je bij de eerste meldingen van besmetting meteen ingrijpt, in plaats van gaat gokken en hopen dat het allemaal met een sisser afloopt, heb je meer kans dat de hele boel veilig en gezond naar huis kan dan nu.

Zoals ik eerder al heb gezegd: twee jaar terug heeft de BHA na slechts drie meldingen van influenza onder ingeënte paarden meteen alles stilgelegd. Racemeetings werden meteen geannuleerd en paarden mochten de stallenterreinen van hun trainers niet af. Juist doordat er zo snel is ingegrepen, was er geen sprake van paniek en kon iedereen zijn paarden rustig naar huis halen.

Nu is dit uiteraard een grotere schaal met meer dieren op één plek en een tak van sport die iets anders is ingedeeld, maar als je dat niet in goede banen kan leiden in zo'n situatie, is het heel simpel: dan moet je dit soort grote concoursen niet, of niet op deze manier organiseren. Het komt nu over als een hotel waar het drievoudige van de capaciteit zich bevindt, met nooduitgangen geschikt voor de helft van de capaciteit, en de manager die probeert om in stilte een uitslaande brand te blussen en pas alarm slaan als het halve pand al in lichterlaaie staat.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 18:24

Pff sterkte besita en xsensibel, wat een horror situatie!

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:21

Vandaag was een redelijk normale dag. Behalve het enorm slechte weer en dus de cancelling van de wedstrijde (ja het kwam écht met bakken uit de hemel) was verder alles “normaal”

De parkeerplaats is vrijwel leeg. Er staat denk ik nog een 20 tal aan wagens. Terwijl we allemaal boven op elkaar stonden. Op het moment dat ik dit typ rijden er weer 2 wagens weg. Iedereen vertrekt zondag. Wij dus ook.. :j

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:52

Las net een nieuwsbericht dat ook de eventing wedstrijden afgelast zijn.
Sanne de Jong vertrekt zaterdag geloof ik uit Italië met 3 chauffeurs per vrachtwagen, in 1 stuk naar huis....

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:51

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:51

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:31

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:33

Is het tweede paard ook negatief getest? Dit staat er niet bij.. Ik vind het wel raar dat dat ene paard negatief test, terwijl ze wel de symptomen heeft.. Zet voor mij ook vraagtekens bij de test.. Ik hoop maar dat er niet meer paarden ziek worden, en dat die van jou veilig thuis aankomen, besita!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:45

Mkango schreef:
fransje23 schreef:
Vraag is of je vanuit besmettingsgevaar je überhaupt de paarden daar binnen 2 dagen weg wilt hebben.
Vanuit de eigenaren begrijp ik dat zeker wel! Maar paard weg van het terrein is paard ook uit het oog verloren en niet iedereen zal even zorgvuldig omgaan met quarantaine.

Ik heb overigens geen idee of er een draaiboek is voor dit soort uitbraken. Daarbij is het dan niet getoetst in de praktijk want dit is een unieke situatie.

Denk dat alles zeker invloed gaat hebben op de organisatie van concoursen in de toekomst.
Als je zo idioot lang wacht met ingrijpen niet, nee. Als je zorgt dat je bij de eerste meldingen van besmetting meteen ingrijpt, in plaats van gaat gokken en hopen dat het allemaal met een sisser afloopt, heb je meer kans dat de hele boel veilig en gezond naar huis kan dan nu.

Zoals ik eerder al heb gezegd: twee jaar terug heeft de BHA na slechts drie meldingen van influenza onder ingeënte paarden meteen alles stilgelegd. Racemeetings werden meteen geannuleerd en paarden mochten de stallenterreinen van hun trainers niet af. Juist doordat er zo snel is ingegrepen, was er geen sprake van paniek en kon iedereen zijn paarden rustig naar huis halen.

Nu is dit uiteraard een grotere schaal met meer dieren op één plek en een tak van sport die iets anders is ingedeeld, maar als je dat niet in goede banen kan leiden in zo'n situatie, is het heel simpel: dan moet je dit soort grote concoursen niet, of niet op deze manier organiseren. Het komt nu over als een hotel waar het drievoudige van de capaciteit zich bevindt, met nooduitgangen geschikt voor de helft van de capaciteit, en de manager die probeert om in stilte een uitslaande brand te blussen en pas alarm slaan als het halve pand al in lichterlaaie staat.

Overigens is het op racebanen logistiek ook anders geregeld qua stalling en verblijf. Bij dit soort tours zijn veel paarden gerust meerdere dagen tot weken in grote tenten met tijdelijke boxen. Dat zijn paarden uit geel veel verschillende landen...

Vraag mij ook af wat dit gaat betekenen voor de toekomst van dit soort tours.

Hopelijk gaat het voorspoedig besita en xsensibel!

In 1 stuk naar huis rijden is een enorm risico voor het paard! Snap persoonlijk niet dat mensen dat doen!
Is het geen Rhino, is het wel de kans op reisziekte of koliek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 00:26

fransje23 schreef:
Overigens is het op racebanen logistiek ook anders geregeld qua stalling en verblijf. Bij dit soort tours zijn veel paarden gerust meerdere dagen tot weken in grote tenten met tijdelijke boxen. Dat zijn paarden uit geel veel verschillende landen...
Dat zeg ik, zij het in iets minder woorden. :') Maar het punt blijft staan. Als federatie of overkoepelend orgaan moet je de leiding nemen en ervoor te zorgen dat het niet uit de klauwen loopt. De FEI heeft daarin imo keihard gefaald hier: de boel proberen stil te houden, ruiters aan hun lot overlaten en niet inlichten, en vervolgens ook nog sancties opleggen aan ruiters die besluiten nemen in een poging te voorkomen dat hun dieren hetzelfde lot staat te wachten als de paarden die nu besmet zijn geraakt.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 00:47

Wat een ellende allemaal. Ik heb net alle stukken op de site van Wendy Scholten doorgelezen ook en vind het wel schokkend hoe laks ze daar zijn geweest en de organisatie nu ook is. Normaal ben ik niet zo van het storten voor acties maar heb nu toch overgemaakt. Zo te lezen kunnen ze alles gebruiken. Dat paardenkliniek de Watermolen ook gewoon alle medicatie die ze hebben per koerier daarheen stuurt maakt het nog duidelijker. Ze hebben gewoon nergens genoeg van.

Ik hoop dat je paarden veilig en gezond thuis komen, besita. Gelukkig dat je nog zulke meedenkende stops hebt kunnen regelen.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 06:55

besita schreef:
https://www.horses.nl/welzijn/rhinopneu ... rologisch/
:

Ik zal blij en opgelucht zijn als ze morgen op de vrachtwagen staan en vertrekken *\o/* bevestiging gekregen vd tussenstops en filmpje hoe ze mijn stallen al aan het ontsmetten zijn vandaag

Gaan jullie ook via biarritz? Wij kregen bericht van de knhs dat we toch maar iets anders achter de hand moesten hebben :n

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 08:35

We stoppen bij Greengates Burgos en greengates Tours !

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:29

Mkango schreef:
fransje23 schreef:
Dat zeg ik, zij het in iets minder woorden. :') Maar het punt blijft staan. Als federatie of overkoepelend orgaan moet je de leiding nemen en ervoor te zorgen dat het niet uit de klauwen loopt. De FEI heeft daarin imo keihard gefaald hier: de boel proberen stil te houden, ruiters aan hun lot overlaten en niet inlichten, en vervolgens ook nog sancties opleggen aan ruiters die besluiten nemen in een poging te voorkomen dat hun dieren hetzelfde lot staat te wachten als de paarden die nu besmet zijn geraakt.

Denk zeker dat er grove fouten zijn gemaakt door de organisaties en de FEI. :j Het is totaal uit de klauwen gelopen maar met paniek los je niets op.

De sancties die nu worden opgelegd zijn voor de mensen die hals over kop vanuit Vejer vertrekken.
Lijkt mij niet zo gek dat ze daar wel een structuur willen aanbrengen.

Het tekort aan medicijnen en middelen in Valencia lijkt mij ook niet zo gek. Denk dat we in Nederland ook tegen grenzen aan lopen bij ruim 70 zieke paarden waarvan een aantal zeer ernstig op 1 locatie. Laat staan als het een tijdelijk stallencomplex betreft.
Vanwege Corona zijn bepaalde middelen misschien ook wel schaars, denk aan virusremmers.

Waar een beetje aan voorbij gegaan wordt is het stuk eigen verantwoordelijkheid van trainers en de ruiters. Het is een keuze om op een locatie te starten waar je met 400 paarden uit alle windstreken in een tentstal moet staan. Dat daar een risico in zit op overdracht van ziektes is eenvoudig beredeneerbaar.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:44

Ja dat is deels wel waar Fransje aan de andere kant waren er het afgelopen jaar weinig andere opties om paarden uit te brengen en de handel aan de gang te houden ..voor heel veel stallen is het hun broodwinning .
Voor jonge paarden vind ik het helemaal niet zo erg dat ze een jaar geen normaal ( wedstrijd ) ritme hebben gehad
Voor de oudere paarden wel dat is verleden jaar echt een verloren jaar geweest .
Ik ben wel voorstaander om die tentstallen af te schaffen en enkel nog vaste stallen of openlucht opbouwstallen ( zie je in Frankrijk veel ) zodat je meer kan spreiden
Zowieso vind ik dat gesleep met paarden nergens meer op slaan
Van Valencia naar Doha ..Van Belgie naar Amerika .Global champions tour bijna elke 2 week in een ander wereld deel :n laat ze al die pijnpunten maar eens aanpakken

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:03

Dat gesleep met paarden is vanuit zowel dierwelzijn, diergezondheid en duurzaamheid echt bizar.
Dat gaat enkel om geld!

Ik snap dat het broodwinning is maar dan nog zijn er keuzes en kun je een risicoanalyse maken.

Weet niet of er ooit gevraagd is aan de FEI om het enten tegen rhino te verplichten? Of om andere indelingen van stallencomplen etc. Wat doen de gekozen atleten in de commissies?
Mijn persoonlijkevervaring dat de FEI wel voor input open staat maar ik spreek wederom vanuit de endurance-tak dus een andere discipline.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:09

Succes voor de vertrekkers nu en aankomende dagen !
Een behouden thuiskomst met gezonde paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:12

Mee eens, dat gesleep kan nooit goed zijn allemaal.

Net als met de corona wordt het wellicht tijd om zaken in een ander perspectief te zien en in andere vormen op te zetten.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:38

Ik snap het wel dat men naar huis wil als je hoort hoe gebrekkig de zorg in Valencia is. Dat interview met die Duitser die daar is heb ik geluisterd en de situatie en de aanpak van de fei daar is om te huilen.

Bekende van ons was op een andere tour in Spanje en is vorige week huis gegaan. Neemt zijn verantwoordelijkheid door de paarden bij thuiskomst apart te zetten en huurt iemand in die alleen deze paarden verzorgd.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:54

Is toch alleen al te gek voor woorden dat er behandelboxen op de FEI wedstrijden zijn waar alle paarden in moeten die behandeld moeten worden. Dat is op zich al een manier om zoveel mogelijk paarden te besmetten. Weet niet hoe dat in Valencia was maar dierenartsen en Utrecht vinden dit sowieso middeleeuws.