GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:36

Maar Jonnekee, wil Jij Je paard zo op of over t randje rijden?

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:46

Getup schreef:
Maar Jonnekee, wil Jij Je paard zo op of over t randje rijden?

Mijn paard is bijna 19 jaar oud en loopt nog succesvol grandprix, hij is onwijs getalenteerd en blijft zichzelf nog steeds verbeteren ik hoef hem alleen maar fit te houden dan blijft hij nieuwe dingen aanbieden, zolang meneer het leuk vind mag hij als er straks weer wedstrijden zijn zeker mee, misschien een leuk weetje hij is compleet spring gefokt met een hoog volbloed percentage, zijn bouw zit hem niet altijd mee maar hij vind het geweldig die zware oefeningen dusja zolang hij het kan blijf ik hem lekker doortrainen

Getup

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:50

Dat is "gewoon " netjes je paard trainen. Verbeteren is natuurlijk altijd goed.

Deze ruiter rijdt ze allemaal zo extreem. Mijn ding is het niet.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:57

Ik heb mooie onderdelen gezien bij beide paarden. Appuyementen, piaffe bij Toto en bij Total waren de pirouettes wel heel uitmuntend. Maar of ik er kippenvel van kreeg? Nee, helaas. Ik kon er niet echt van genieten, omdat ik geen happy athletes zie. Wel paarden met enorm veel kwaliteit en een ruiter die dat ook heeft. Maar ook een ruiter die enorm bezig is om zijn droom te verwezenlijken...de tijd van Totilas weer terug in zijn leven te krijgen. Dat is inderdaad een aanname, maar zo voelt het voor mij.

Ik krijg kippenvel als ik een team zie, een paard en ruiter die een eenheid zijn, waar de liefde voor elkaar ervan afspat. En dat was de combi Totilas en Edward voor mij...Dat gevoel en het charisma van Totilas, dat kunnen zijn zoons voor mij (nog) niet evenaren.

Die 80% zegt meer van hoe we nu naar de dressuursport kijken. Is dit het beeld dat we zoeken en willen vinden? Het blijft moeilijk. Heb vrijwel alle combinaties gezien. Maar alle vriendelijk gereden combinaties rijden toch met veel slordigheden, minder controle en minder go. Is het niet mogelijk om een paard er toch meer aan te hebben, maar dan echt de aanspanning in ontspanning?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:00

Jonnekee, ik heb van Corland meerdere fijne bewegers gezien. Off topic.

Topic heeft nu toch een bijzondere wending gekregen. Wie nu eigenlijk gelijk heeft. De jury of het algemene publiek.

Total US heeft in mijn ogen het minst van Totilas mee. Hij is ranker, eleganter, losser en rolt van nature heel makkelijk op. Als het Edward lukt om het neusje er meer uit te houden ,is het plaatje mooier.
Toto lijkt veel meer op Totilas (misschien zelfs meer op Gribaldi). Is meer paard, een powerhouse. Reageert snel op van alles en nog wat. Dus ik zie Edward met heel veel controle rijden. Als Toto meer rust kan vinden, kan Edward hem wat losser laten qua controle. Als hij dat nu had gedaan, was hij met een veel lagere score uit de ring gekomen. Denk ik. Dit is wat ik observeer van de paar beelden die ik heb gezien.

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:05

karijn schreef:
Jonnekee, ik heb van Corland meerdere fijne bewegers gezien. Off topic.

Laten we zeggen dat mijne niet doorsnee beweegt zeg maar tis nogal een aparte :P

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:08

Karijn, dat klopt ook wel denk ik. Paarden hebben weinig wedstrijdritme. En Toto kwam echt gaandeweg de proef er lekkerder in. Maar hij heeft echt een ongelukkige blik in zijn ogen. Maar mss heeft hij dat van nature :D Total is inderdaad losser, maar daardoor ook moeilijker denk ik. Neusje eruit zou al een enorme verbetering zijn. Maar hij heeft zoveel go dat dit lastig is denk ik. Mss als hij wat meer wedstrijdervaring krijgt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:15

Waar ik wel benieuwd naar ben, alle bokkers die in protest gaan tegen (o.a mijn) de kritiek op Gal en de wijze van jureren.
Hoe kijken jullie aan tegen deze proeven van de nummer 1 en 2? Hadden jullie ze zo hoog gepunt? Waren jullie content met het plaatje/de proef?

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:31

vur schreef:
Ik heb ontzettend genoten van Vincent van Gasselt. Het kan wel dus in Nederland.

Inderdaad een hele fijne ruiter

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:36

Wildgirl schreef:
Waar ik wel benieuwd naar ben, alle bokkers die in protest gaan tegen (o.a mijn) de kritiek op Gal en de wijze van jureren.
Hoe kijken jullie aan tegen deze proeven van de nummer 1 en 2? Hadden jullie ze zo hoog gepunt? Waren jullie content met het plaatje/de proef?

a) Zitten wij niet op de a-c lijn
B) kijken we niet live, maar kunnen we terugspoelen om nog eens te kijken en zien een ingezoomd beeld
C) hebben niet de expertise een Grand-prix proef te jureren
D) weten niet welk cijfer hij daadwerkelijk per onderdeel gekregen heeft

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:44

996981 schreef:
Wildgirl schreef:

B) kijken we niet live, maar kunnen we terugspoelen om nog eens te kijken en zien een ingezoomd beeld

Oké, punt C en D omzeil je hier niet mee, maar...
https://www.instagram.com/p/CLOlsBJhyCH/
Stukjes van Toto's proef. Links van de video bevindt zich een pijltje > waarmee je de andere 2 stukjes kunt zien. Met Firefox als webbrowser kun je op Instagram.

...en nu kruip ik weer onder de meeleessteen. :Y)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:50

silverdapple schreef:
996981 schreef:

Oké, punt C en D omzeil je hier niet mee, maar...
https://www.instagram.com/p/CLOlsBJhyCH/
Stukjes van Toto's proef. Links van de video bevindt zich een pijltje > waarmee je de andere 2 stukjes kunt zien. Met Firefox als webbrowser kun je op Instagram.

...en nu kruip ik weer onder de meeleessteen. :Y)

Ik kan via clipmyhorse de hele proef bekijken. Zelfs dan kijk je er anders op, dan als je op het moment suprême daar zit te jureren.

Vanuit huis, met een theetje op de bank is toch echt anders.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:45

Zolang ik niet op dat niveau rij laat ik me niet uit over feit hoe en wat

Thuis op de bank is het allemaal makkelijker commentaar te geven
Wildgirl plaats eens proef van jou gaan wij die ook beoordelen

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 00:53

https://www.youtube.com/watch?v=UqFTdM8YI6E&t=442s

Vond het commentaar bij de proef van Carl Hester zo typisch van Laurens van Lieren heel typisch. Misschien ook wel alles omschrijvend hoe de Nederlandse top de paarden graag wil zien. Spectaculair..

Tijdens het filmpje, waarin ik Carl Nip Tuk, dat absoluut geen spectaculair bewegend paard is a la Totilas, bleef Laurens van Lieren maar herhalen dat hij veel te hoge scores kreeg en dat kon allemaal niet en het ging maar door. Terwijl (die proef waar het over ging kon ik niet vinden) het zo harmonisch was en Carl Nip Tuk zo fijn voorstelde..

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 01:11

HorseTimeXL schreef:

Vond het commentaar bij de proef van Carl Hester zo typisch van Laurens van Lieren heel typisch. Misschien ook wel alles omschrijvend hoe de Nederlandse top de paarden graag wil zien. Spectaculair..

Tijdens het filmpje, waarin ik Carl Nip Tuk, dat absoluut geen spectaculair bewegend paard is a la Totilas, bleef Laurens van Lieren maar herhalen dat hij veel te hoge scores kreeg en dat kon allemaal niet en het ging maar door. Terwijl (die proef waar het over ging kon ik niet vinden) het zo harmonisch was en Carl Nip Tuk zo fijn voorstelde..

Nip Tuck is een beetje een paard met holle rug, een beetje een boerenpaard. Ik vind Carl wel veel beter rijden maar toto en total zijn wel paarden met veel meer beweging.
Laatst bijgewerkt door imaudy op 15-02-21 01:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 01:11

HorseTimeXL schreef:

Laurens had het over de (eerdere) GP, die te hoog was gepunt, volgens hem.
Hij was helemaal niet negatief over Carl, hij benoemde wat niet helemaal goed ging (uitgestrekte stap) en wat wel goed was bijv. Appuyementen en passage. Dat Carl een fantastische ruiter is. Maar hij vond deze proef niet beter dan de op dat moment nr's 1, w en 3.
Daarbij is het commentaar/uitleg voor de kijkers en zijn bij landenwedstrijden (in iedere sport) te commentatoren een beetje chauvinistisch.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 01:14

Het karakter van Totilas drukte ook wel een grote stempel op de proeven denk ik. Als hij gereden had zag je hem zou rond kijken van "zagen jullie mij wel". Denk dat Totilas toch een grootheid was wat niet te evenaren is.
Is er nog ergens beeldmateriaal van Go legend?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 02:56

tita schreef:
Zolang ik niet op dat niveau rij laat ik me niet uit over feit hoe en wat

Thuis op de bank is het allemaal makkelijker commentaar te geven
Wildgirl plaats eens proef van jou gaan wij die ook beoordelen

Ik kan dit niet. Dat is zeker. En ik wil dit ook niet kunnen. Ik vind het niet mooi, niet harmonieus, niet “fijntjes” en niet prettig om naar te kijken.

Of mag ik dat ook niet zeggen?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 07:25

Een aantal bladzijden geleden heb ik een piaffe filmpje geplaatst van US met de vraag welk cijfer men dit zou geven.

Op enkele reacties na wilde men hier geen uitspraken over doen.
Bewust heb ik mijn mening niet gegeven maar van mij mag dit echt een 9 zijn. Voor een tien hals meer op lengte maar de souplesse, takt (1x beentje wat hoger doet echt niet onder voor de rest van de kwaliteit en in wending hoort bij ander onderdeel), netjes op de plaats.
Als je hier al naar een 6/7 zou gaan dan blijft er voor die schuifelende strakke paarden niets meer over.

Over het algemeen wordt er in de subtop hoger gejureerd in de basis. In de basis is men al gauw toe aan 60% en is men daar blij mee. In de subtop wil je toch zeker 65/70 rijden.
Een onvoldoende wordt ook niet zo heel vaak gegeven of er moet wel heel erg iets fout gaan.

Ik wordt oprecht treurig van de negatieve reacties op deze gave paarden en ruiters.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 07:36

EllyC schreef:
Op enkele reacties na wilde men hier geen uitspraken over doen.
Bewust heb ik mijn mening niet gegeven maar van mij mag dit echt een 9 zijn. Voor een tien hals meer op lengte maar de souplesse, takt (1x beentje wat hoger doet echt niet onder voor de rest van de kwaliteit en in wending hoort bij ander onderdeel), netjes op de plaats.
Als je hier al naar een 6/7 zou gaan dan blijft er voor die schuifelende strakke paarden niets meer over.

Is dat niet normaal dan? Hoe hoger de lat, hoe strenger de eisen.
Het moet niet zo zijn dat er hogere cijfers worden gegeven, omdat het niveau hoger is.
En schuifelende strakke paarden moeten ook afgestraft worden in de punten.
En het gaat niet om één onderdeel. Her gaat om het geheel. En dat geheel laat niets zien van de omschrijving van de hogere dressuur. Nl ontspanning, lossigheid en takt

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 08:20

oji schreef:
tita schreef:
Anky afgezeken bij het vleet maar die knollen worden wel oud daar en ontbreken aan niks en als ze wel goed rijden is het...staat alleen op de wei, staat niet in de wei, staat op vlas, rijdt met sporen.

En dat is nou precies volgens mij het grote verschil met Gal. Anky hield haar toppers wel heel. Ik ben geen fan van Anky haar manier van rijden, maar zij zocht de randen op en wist precies de grens waar je niet overheen kon. Sympathiek rijden, dat valt te betwijfelen, maar wel met een dusdanig ruitergevoel dat ze precies wist hoever ze kon gaan om ze heel te houden.

Gal zoekt de randen op en wil daar dan nog net een schepje bovenop en heeft de paarden die dat aanbieden. Gevolg, paarden die aan de voorkant met hun hoeven bijna in hun neus peuteren, en aan de achterkant het niet kunnen bolwerken waardoor een achterblijvend achterbeen en taktfouten....en nog veel belangrijker in mijn ogen, door altijd zo op/net over de rand te gaan, paarden die lichamelijk of mentaal stuk gaan.

En ik weet dat mijn reactie verre van genuanceerd is! Sorry daarvoor, maar ik vind het zo verdrietig om te zien hoe dit heerschap ook deze 2 jonge talenten weer zo over de top presenteert, zo op druk, zo achterlijk en onnatuurlijk in de beweging om maar die grenzen van het extreme op te zoeken. Het is gewoon iedere keer hetzelfde. Alles voor het spektakel en het extreme. Dit kan gewoon niet goed zijn voor een paard. Niet mentaal, niet fysiek.

Overigens vind ik zowel Tot Jr als Tatal US gave paarden...dat maakt het in mijn ogen des te jammer....

Goed onderbouwde mening, Oji. Zoals altijd. Ik kan het alleen maar drie keer onderstrepen.
Ik vind de reacties in de trant van "als je zelf niet op dit niveau rijdt, moet je je mond houden" of "plaats maar eens een proef van jou dan" echt belachelijk. Ik zie een ruiter die ruw is, die met harde hand zijn paard in het gareel dwingt. Zoals Gal wíl ik niet rijden. Dan maar geen GP hoor.

Voor mij is dressuur het gymnastiseren van het paard. Zoals volgens het boven vaker aangehaalde Skala: takt, losgelatenheid (soepel en ontspannen), aanleuning en schwung. Misschien zit daar het verschil in inzicht met de Gal-fans. Ik zou willen streven naar een gezond paard, niet naar een circuspaard. En waar een acrobaat in het circus zelf voor zijn baan kiest, heeft een paard die keuze niet. Al geeft een paard het misschien wel duidelijk aan, als ik Toto jr. in dat filmpje zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 08:52

En waar een acrobaat daar zelf voor kiest, heeft een paard die keuze niet. Al geeft een paard het misschien wel duidelijk aan, als ik Toto jr. in dat filmpje zie.(Quote miereneter)

de omgekeerde wereld, het is de atleet die het moet kunnen doen, paard wil -zichbaar -meer

maar voor velen is het paard een attribuut zoals het racket voor de tenniser de motor voor de motorrijder, of de schaats voor de schaatser zijn tools om het voor de atleet makkelijker te maken,

een paard heeft een ruiter met ruitergevoel nodig en dat is er vaak niet, dat ruitergevoel is helaas maar weinigen gegeven, vanuit het paard denken en doen en die atleet zo optimaal mogelijk ondersteunen door zo weinig mogelijk hinderen

het paard - zoals hier Nip Tuck - krijgt als atleet de kans bij Carl Hester, om alles uit de kast te kunnen halen om een prestatie neer te zetten, dat is voor velen onbegrijpelijk,

kijk graag naar Carl Hester, laat het paard in zijn waarden maar stimuleert het enorm
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-02-21 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:04

zijn er Bokkers die 'n Totilas merrie rijden??

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:59

Babootje schreef:
En in het algemeen omdat er niet begrepen wordt wat er gebeurt bij zo'n paard met zo weinig ervaring in de ring op dat moment. Nee, het is niet perfect misschien, maar in het geval van Gal moet dat het allemaal wel zijn, blijkbaar. Gelukkig zitten er nog "echte" juryleden.

Jong paard, fris, weinig ervaring, bloederig dier, veel aan te rijden. Dat kan ik allemaal nog echt wel begrijpen. Tuurlijk. Ik denk dat iedereen dat wel kan.
Maar waarom beloon je dat dan met bijna 80%? Ik denk dat dat het issue is. Als ik een M-proefje rijd met een wat frissig, jong paard dat daardoor hier en daar toch wel wat foutjes maakt, dan behaal ik geen topscore. Ik zal ook niet volledig afgekraakt worden en ik zal waarschijnlijk wel een compliment krijgen van de jury dat het een paard met potentieel is, maar voor die proef op dat moment krijg ik nog geen topscore.
Waarom is dat vanaf een bepaald niveau wel?

Edit: spelfout #)
Laatst bijgewerkt door Gini op 15-02-21 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:06

oji schreef:
SusanH schreef:
Zonik was toch heel snel gestresst? Of ben ik nu in de war met een ander paard?

Dat was Undercover.

Ik twijfelde al.