Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:29

Dat geeft de RVO en dus ook paspoort houdende instanties zelf aan. Na 21 april zijn trace nummers etc nodig om import te regelen.

Maar als jij informatie hebt waaruit blijkt dat er na 21 april helemaal niets verandert dan ben ik benieuwd dan :) bij verschillende paspoort houdende instanties zeiden ze allemaal hetzelfde. Nu kan het nog zo na 21 april strenger. Maar dan heb ik het alleen over paarden nog niet geregistreerd zijn en dat wel al hadden moeten zijn.

StalNollie

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:46

Er veranderd alleen dat je als import zo goed al meteen moet registreren wil je ze bij ubn zetten.

Die paarden voor die tijd kun je nog steeds ook na de 21ste registreren dat is gewoon een mailtje met gegevens naar paspoort instantie . Je rekent af en klaar.

Rvo is geen paspoort uitgevende instantie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:12

Nou zo makkelijk gaat dat dus niet KNHS bijvoorbeeld moet je nu al via dierenarts heel formulier in laten vullen bij paarden waarbij dit nog niet gebeurd was die import na 30 dagen. Waar heb jij informatie dan dat er niks verandert? Want dan zeggen verschillende partijen dus het vekeerde.

Ben blij NSVT het nu nog gewoon zo deed maar die zeiden ook het na 21 april waarschijnlijk anders wordt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:21

Dit formulier moet je altijd al invullen als je geen officiele gezondheidsverkl hebt.

Die verklaring doe je dus bijv bij Gelissen voordat je de pony mee de grens overneemt

Doe je dit niet officieel moet je da langskomen en dit alsnog goedkeuren en dan betaal je dus meer.

Maar dat is(officieel) altijd al zo geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:25

Vanaf 2016 toch? Dat vertelde KNHS mij. Daarvoor was registratie binnen 30 dagen niet verplicht.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:52

Bij mijn andere vee worden de dieren van ubn naar ubn overgeschreven of afgemeld voor slacht/of dood.
Ik vraag mij af als een pensionklant gaat verhuizen naar een ander stallingsadres zonder ubn of ik ze dan wel bij mij uit het systeem krijg.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:54

Mijn man zegt dat we officieel bericht moeten krijgen over het hele gebeuren voor we wat gaan ondernemen. Niet iedereen kijkt op internet. Zou ook raar zijn als je zo je info krijgt via social media en niet via een persoonlijke weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:59

Maar hoe moeten ze mensen persoonlijk benaderen als men nu geen flauw idee heeft waar paarden allemaal staan en van wie ze zijn?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:04

Dat is hun probleem dan :)
Zij willen regels maken en dat wij die volgen. Moeten ze je ook netjes over berichten dan en niet er maar van uit gaan je het op social media verneemt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:09

Volgensmij is website van de overheid wel iets anders dan social media.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:17

ze kunnen toch niet verwachten dat je als burger Eens in de zoveel tijd op een website van de overheid kijkt of er wellicht nieuwe wetten zijn bij gekomen? Kijk jij die elke maand dan? Ik niet iig.
Ik heb het nieuws van Bokt vernomen en zeg tegen mijn man we moeten gaan registreren maar ken zat boeren die stalling verhuren en geeneens internet hebben!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:19

Kom je moet wel onder een steen gelegen hebben als je dit nog niet meegekregen hebt. Iedereen heeft het er over er worden webinairs en voorlichtingen over gegeven.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:21

Spenk schreef:
Kom je moet wel onder een steen gelegen hebben als je dit nog niet meegekregen hebt. Iedereen heeft het er over er worden webinairs en voorlichtingen over gegeven.

Dat is onzin ken er veel die er niet vanaf weten. Heel veel zeker de oudere en de mensen met paarden aan huis. Vandaag nog iemand die pup kwam halen 2 ponys aan huis zit niet op faceb en dus zo goed als niet op internet. Die wist van niks

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:23

Heeft niks met liggen onder een steen te maken. Meer met een fatsoenlijke manier van communiceren

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:24

Ben benieuwd of ze gaat doen zoals hier in de regio, hier rijden ze gewoon door de omgeving en bij iedereen waar paarden lopen die nog niet in kaart zijn gebracht komen ze langs. Eerste keer stond ik redelijk met bek vol tanden moet ik zeggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:24

Spenk schreef:

Dan liggen er veel onder een steen.
Ik weet het van bokt en Facebook, iets wat veel mensen echt niet hebben.
Voor de rest nog nergens gezien of gehoord. Niet iedereen is veel op internet.
Paarden staan aan huis dus geen andere pension klanten.
Hoefsmid heeft het er ook niet over gehad. Ook niet hun taak.
Ben het Dus compleet met popstra eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:25

Maar hoe zou je die mensen moeten bereiken dan? Je kunt ze immers geen brief sturen als je niet weet dat die mensen paarden hebben. Het is aan mensen ook wel een beetje zelf om af en toe wat in de gaten te houden. Paarden worden toch wel eens ontwormt, krijgen een enting. Dierenartsen benoemen het ook wel. Althans hier wel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:27

Spotje op tv/radio?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:28

Ik heb het wel al op het nieuws ergens gehoord hoor :) is wel eens benoemd op tv ergens.

Wellicht dat er ook nog wel een campagne gaat komen zodra ze de boel klaar hebben om te registreren? Want dat is nu ook nog niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:28

Popstra schreef:
Mijn man zegt dat we officieel bericht moeten krijgen over het hele gebeuren voor we wat gaan ondernemen. Niet iedereen kijkt op internet. Zou ook raar zijn als je zo je info krijgt via social media en niet via een persoonlijke weg.

Ben het daar mee eens hoor. Ik wacht rustig af of we van officiele zijde bericht krijgen. UBN hebben we al, dus ben benieuwd vanuit welke hoek het komt.

Ik zou bovendien ernstig bezwaar hebben als dat officiele bericht door DA of stamboek wordt gestuurd. Dat is nl geen overheid en zou zich dus niet voor het karretje moeten mogen laten spannen.

En vanwege de AVG mogen ze geen adresbestanden aan de overheid geven :D Leuke pat-stelling wel. DA's en stamboeken hebben redelijk zicht op het paardenbestand, maar die gegevens mogen ze niet aan de overheid ter hand stellen :))

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:29

DuoPenotti schreef:
Spotje op tv/radio?

Ik kijk geen TV, luister geen radio, heb adblocker aan op internet. Nope :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:33

Popstra schreef:
Heeft niks met liggen onder een steen te maken. Meer met een fatsoenlijke manier van communiceren

https://www.ru.nl/cpo/verderdenken/colu ... egel-gaat/

Als ik dit lees zou je met de gebrekkige communicatie van nu een kans maken mocht het tot een zaak komen.

De vraag is een beetje of je dat wil :)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:19

Kun je als niet eigenaar van de grond zo'n nummer aanvragen, als de eigenaar dat bijvoorbeeld niet wil doen.
En wat als je locatie van 2 eigenaren is en beide niet aanvragen?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:36

Weet iemand dan hoe het gaat met paarden die in Nederland gefokt en geboren zijn, maar een buitenlands paspoort hebben omdat ze bij een buitenlands stamboek zijn ingeschreven? De paarden staan wel allemaal op naam van de eigenaar, waar ze zijn geboren in Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:39

Volgensmij moet het paard verplicht geregistreerd zijn in NL anders kun je ze ook niet registreren op de plek van de stalling. Dus dan moet je de chip nog ergens laten registreren.

Maar dit was altijd al wel verplicht. Een paard met een buitenlands paspoort moet verplicht geregistreerd worden in Nederland.

Dit staat bijvoorbeeld op de website van het kwpn daarover. Als je dus een veulen fokt en buitenlands inschrijft moet je die binnen 30 dagen na uitgifte paspoort registreren in Nederland.
Alle paarden die in Nederland verblijven, moeten in de centrale databank van RVO.nl geregistreerd staan. De paspoortuitgevende instanties leveren de gegevens aan bij de centrale databank. Houders van paarden met een buitenlands paspoort, moeten daarom dit paspoort binnen 30 dagen na uitgifte of binnen 30 dagen nadat het paard in Nederland is gekomen vanuit een andere lidstaat of vanuit een land buiten de EU, laten registreren bij een Nederlandse paspoortuitgevende instantie. De paspoortuitgevende instantie zal controleren of het paspoort aan de eisen voldoet en de identificatiegegevens leveren aan de centrale databank

https://www.kwpn.nl/over-kwpn/diensten/ ... paspoorten