Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 10:52

Sunnda schreef:
Je hebt bangeschijters en mensen die te veel te ver gaan in risico nemen. Die uitersten moeten we een beetje in het midden houden imo. Maar de rest mag wat mij betreft vooral zelf keuzes maken of iets wel of niet mag.

Nou nee. Want die ongelukken betalen we als samenleving via de zorgverzekering/belastingen etc met z'n allen, en drukken op een gezondheidszorg die tóch al onder druk staat. Daarom hebben we een overheid die bepaalde regels en wetten instelt waar we ons met z'n allen aan moeten houden. Max snelheid, helmplicht, veiligheidsgordels, kreukelzones enz.

En dat sporten daar tot nu toe buiten valt is mooi, en het is ook netjes dat sportbonden in de geest van de overheid tóch hun eigen veiligheidsmaatregelen treffen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 10:53

Tenzij je dus deel neemt aan een wedstrijd en de organisatie deels verantwoordelijk is voor jouw welzijn. Dan heb je je aan de regels te houden. Niemand verplicht in feite een cap. Men verplicht het op deze wedstrijden maar je bent vrij om niet deel te nemen. :-)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 10:55

Carol_Beer schreef:
Kookaburra schreef:
Daar is een helm toch ook zo normaal? Ik vind de sport er niet minder stoer van!

Mwah, vind nie echt dat je die dingen kan vergelijken.. Wel met springen en corss, daar gaat t er gwn een stuk heftiger aan toe, dressuur valt meer te vergelijken met fietsen waar je niemand een helm ziet dragen ;)

Op de fiets kan je ook worden aangereden, hoe goed je ook kan fietsen :) Of je rijdt door een gat en slaat over de kop, ik noem maar wat.

Even een greep uit de resultaten wanneer je googled op ''dressage accidents''. En nee, dit is allemaal geen hoofdletsel, maar moeten we daarom maar gewoon het risico nemen?

https://www.youtube.com/watch?v=9AFJX-A ... l=equusNo1
https://eurodressage.com/2019/12/23/aus ... g-accident
https://dressage-news.com/2010/03/07/co ... r-helmets/
https://www.horseandhound.co.uk/dressag ... all-610506
https://www.horsetalk.co.nz/2016/06/27/ ... k-russell/
https://www.youtube.com/watch?v=30WWqhJ ... TrainingTV

https://www.eurodressage.com/2020/04/12 ... remervorde

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 10:59

Sunnda schreef:
Het is prima te vergelijken, want het gaat om perceptie.
Perceptie over risico's nemen.
En wat een risico is, is persoonlijk.
Ik ken ook iemand met hersenletsel door een fietsongeval, en die heeft na een periode met spiegeltje en helm fietsen nu weer helemaal niets op het hoofd. Want die zegt: dat is het leven, morgen van de trap rollen en ik ben er ook geweest.
Dat is ook mijn instelling in het leven en dat is prima. Door zo te leven heb ik het idee dat ik het maximale uit mijn leven haal.

Het maximale uit je leven halen door minder veiligheidsmaatregelen te nemen? Beetje rare uitspraak. Ik vind het net andersom. Vorig jaar op skivakantie ben ik keihard met mijn hoofd tegen de grond gegaan. Gelukkig skihelm op dus enkel wat sterretjes gezien. Niet op een zwarte piste maar 10m van de voordeur op een ijsplek. Zonder skihelm was het ws einde vakantie geweest. Dus net door die helm heb ik minstens 1 leuke week meer uit mijn leven gehaald :o
In principe doet iedereen zijn zin. Maar als jij een ongeluk hebt benadeel je ook andere mensen. En door een beetje stoer te doen kan het zijn dat er ander mensen ook stoer willen doen die vervolgens daardoor ook een ongeluk krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:00

Bokt doet graag alsof de dressuurruiters de schaapjes van de paardensport zijn.
En dan herinner ik me steevast die springruiter die na een half uur op een dressuurzadel zei "hoe blijf je hier in vredesnaam op zitten?" (niet op. ín. Daar zit 't 'm!) en die westernruiter die na 5 passen draf de knol stil trok en zei "ik schuif alle kanten op!" (voor het eerst in jaren op een veelzijdigheidszadel) en die na 3 keer niet meer durfde opstappen zonder haar westernzadel. (waar zo ongeveer een ingebouwd handvat op zit. :+)

En die FEI dierenarts die hier komt die eens diep zuchtte gedurende ons gesprek en zei "Weet je, die dressuurpaarden zijn allemaal dezelfde gekkenhuizen. Je zou denken dat ze rustiger zijn gezien dressuur om controle draait maar in praktijk zijn ze allemaal een stuk heter dan de paarden van andere takken van de paardensport."

En het onderschatten van de risico's gedurende de dressuur is IMO een groot probleem omdat de risico's minder zichtbaar zijn. Minder tastbaar. Want inderdaad: erf zijn geen balken of vaste hindernissen. Maar genoeg andere voorwerpen om op te landen. Een hekje of de bakrand of de muur doet de job heus ook wel.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:08

Molfre schreef:

Als ik googel naar ongelukken door traplopen vind ik er nog veel meer, moeten we nu een helm op als we trap gaan lopen? Just wondering :')

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:10

Carol_Beer schreef:
Molfre schreef:

Als ik googel naar ongelukken door traplopen vind ik er nog veel meer, moeten we nu een helm op als we trap gaan lopen? Just wondering :')

Waar ben je bang voor? Dat je zelf een cap moet gaan dragen, dat Nederlanders anders gaan kijken naar de westernsport, dat andere grote westernlanden (USA bijvoorbeeld) lacherig gaan doen... Of is er nog iets anders?

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:11

Carol_Beer schreef:
Molfre schreef:

Wat ben jij vreselijk irritant zeg.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:13

Kookaburra schreef:
Waar ben je bang voor? Dat je zelf een cap moet gaan dragen, dat Nederlanders anders gaan kijken naar de westernsport, dat andere grote westernlanden (USA bijvoorbeeld) lacherig gaan doen... Of is er nog iets anders?

Persoonlijk vind ik dat men gewoon zelf moet kiezen welk risico hij/zij neemt.. Prima als mensen een cap dragen, maar ik ben idd "bang" dat het mij straks ook opgedrongen wordt..
Ik ben oud en wijs genoeg om het zelf te bepalen.. Als ze het voor kinderen nou zouden verplichten zou ik het enigsinds nog snappen..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:15

Molfre schreef:
Op de fiets kan je ook worden aangereden, hoe goed je ook kan fietsen :) Of je rijdt door een gat en slaat over de kop, ik noem maar wat.

Even een greep uit de resultaten wanneer je googled op ''dressage accidents''. En nee, dit is allemaal geen hoofdletsel, maar moeten we daarom maar gewoon het risico nemen?

https://www.youtube.com/watch?v=9AFJX-A ... l=equusNo1
https://eurodressage.com/2019/12/23/aus ... g-accident
https://dressage-news.com/2010/03/07/co ... r-helmets/
https://www.horseandhound.co.uk/dressag ... all-610506
https://www.horsetalk.co.nz/2016/06/27/ ... k-russell/
https://www.youtube.com/watch?v=30WWqhJ ... TrainingTV

https://www.eurodressage.com/2020/04/12 ... remervorde

Maar jij vindt dat blijkbaar een probleem en ik niet. Ik noem dat pech, kan ook gebeuren dat ik over een uur overlijdt aan een hartaanval. Daar ga ik allemaal niet wakker van liggen.
Ik fiets (bijna) elke dag en rijd elke dag paard, ik realiseer mij dat er wel wat kan gebeuren, maar daar ga ik het niet voor laten of zaken aanpassen.
Zelfde als motorrijden, risicovol, maar ik trek hem toch echt soms ook even open als het kan hoor. En ken hier niemand met een motor die dat niet al eens heeft gedaan. Terwijl ik best weet: met 30 kun je al verongelukken als je verkeerd valt.
Sterker nog, je kan drie helmen op je hoofd plaatsen, maar je nek breken op een paard is zo gebeurd. Ik ken mensen die daarom niet meer op een paard stappen (die zijn verkeerd gevallen en kennen nu het risico heel goed)

En zo heeft iedereen zijn dingen, of je nu rookt, drinkt, elke week fastfood vreet, zonder helm fietst.
Gelukkig kennen we het solidariteitsbeginsel en worden we allemaal netjes geholpen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:16

Carol_Beer schreef:
Kookaburra schreef:

Persoonlijk vind ik dat men gewoon zelf moet kiezen welk risico hij/zij neemt.. Prima als mensen een cap dragen, maar ik ben idd "bang" dat het mij straks ook opgedrongen wordt..
Ik ben oud en wijs genoeg om het zelf te bepalen.. Als ze het voor kinderen nou zouden verplichten zou ik het enigsinds nog snappen..

Nogmaals: dan doe je het toch lekker privé in de bak? Kan jou het schelen... Maar als ruitersportorganisatie wil je geen dikke vette claims aan je broek krijgen omdat er eentje, die per se zonder cap wou rijden, zwaar hersenletsel oploopt.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:19

Carol_Beer schreef:
Kookaburra schreef:

En als het wordt opgedrongen, waarom zou je het dan niet willen?
En nee, ik ga je geen hood-a-like caps zien of caps met leer/spijkerstof/westernpatroon om je ervan af te praten. Ik ben puur nieuwsgierig waarom iemand een risico neemt en bang is voor het opdringen van een veiligheidsmaatregel. Juist omdat ik in het andere kamp zit.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:20

Bij kunstrijden op de schaats draagt men ook geen helmen terwijl ze daar soms echt wel levensgevaarlijke smakken maken.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:23

Kookaburra schreef:
En nee, ik ga je geen hood-a-like caps zien of caps met leer/spijkerstof/westernpatroon om je ervan af te praten. Ik ben puur nieuwsgierig waarom iemand een risico neemt en bang is voor het opdringen van een veiligheidsmaatregel. Juist omdat ik in het andere kamp zit.

Net zoals omdat je bepaalde kleding er niet uit vindt zien, niet lekker vind zitten? Is gewoon een persoonlijke keus en zie genoeg klanten zonder cap rijden..
Degene die hier met r kop tegen de rand van het stoepje was gevallen was dan ook iemand die dr onbeleerde paard niet onder controlle kon houden, maar ze had op zn max een bult er aan over gehouden (niet dat t leuk is, maargoed). Als je niet kan fietsen zou ik bij het mountainbiken ook een helm opzetten, als je ervaren bent is t gwn eigen risico

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:24

elnienjo schreef:
Bij kunstrijden op de schaats draagt men ook geen helmen terwijl ze daar soms echt wel levensgevaarlijke smakken maken.

Dat is geen reden waarom het "dus" bij de dressuursport niet hoeft. Misschien moet de ISU helmen daar ook wel verplicht stellen! Maar die discussie laat ik graag aan de kunstschaatswereld over.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:25

elnienjo schreef:

Dat is nu toevallig de enige sport waar ze ook in gekke pakjes rondlopen. Toeval?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:27

Carol_Beer schreef:

Nee, daar is de trapleuning voor :(:) Maar die heb jij vast ook uit je huis gehaald?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:30

Carol_Beer schreef:
Kookaburra schreef:

Daar heb ik ernstig mijn twijfels over om eerlijk te zijn maar dat is een andere discussie. :o

Maar je bent niet verplicht thuis eentje op te zetten. Dan kan je gewoon niet meer deelnemen. :) Op het punt dat je deelneemt is de organisatie mee verantwoordelijk voor jou en mag die dus zelf kiezen welke risico's hij/zij wil nemen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:31

Carol_Beer schreef:
Kookaburra schreef:

Niemand die jou verplicht een cap te dragen ipv een hoed.
Het wordt alleen een regel om een cap te dragen op dressuurwedstrijden waar nu een hoedje nog is toegestaan. Aan jou om de keuze te maken of je er dan aan mee wil doen. Jij kan er nog steeds voor kiezen om thuis in de bak gewoon zonder te rijden. Maar wil je deelnemen aan wedstrijden, dan moet je gewoon voldoen aan het reglement. En dat reglement wijzigt regelmatig. Dat kun je leuk vinden of niet. En zo niet, dan doe je toch gewoon niet mee?

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:32

Wat een discussie om een hoedje..
Typisch gevalletje van eerste wereldproblemen :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:32

Ik vond het vroeger enorm jammer dat het hoedje bij de pony's afgeschaft werd. Vriendinnen reden er wel mee en het werd afgeschaft voordat ik in het Z kwam. Het was echt gewoon een ding om ermee te mogen rijden.

Ondertussen is het veranderd en zou ik er sowieso niet mee gaan rijden. Bij de Gp vind ik een cap ook niet meer misstaan, terwijl het echt wennen was in het begin. Nu is de 'eer' meer de slipjas aan mogen, haha. Ik heb ook geen problemen met een jasje, ik draag die bijna altijd. Vind ik gewoon netter staan en een mooi beeld.

Wat mensen thuis doen moeten ze zelf weten, op wedstrijd moet je je gewoon houden aan de regels van de organisatie. Of op een pensionstal, wij kochten vroeger als kinderen can stal niet zonder cap en later werd een cap voor iedereen verplicht. Ik rijd dus mijn hele leven al met cap. Als ik dat niet zou willen dan kan ik kiezen voor een andere stal of geen wedstrijden te rijden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:33

Carol_Beer schreef:
Dorine92 schreef:
Op zich verandert er amper wat. Echt bijna niemand rijdt meer met hoedje

Met de western gebeurt t nog vollop, t hoort erbij, tis een stoere sport, hoop vandaar niet dat ze t doortrekken :n

Oh echt? :=

Western lijkt me best leuk om te doen. Maar die verkleedpartij zou er van mij echt niet bij hoeven.

Maar smaken verschillen uiteraard.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:34

Molfre schreef:
Carol_Beer schreef:

Nee, daar is de trapleuning voor :(:) Maar die heb jij vast ook uit je huis gehaald?

Toch ben ik met die trapleuning vaak genoeg eraf gedonderstraalt :')
"In de rijbak hebben we zand en geen beton, of heb je al het zand eruit geschept", snapje, heb niks tegen caps, zolang ze niet verplicht worden voor de ervaren volwassene

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:35

Alpha89 schreef:
Wat een discussie om een hoedje..
Typisch gevalletje van eerste wereldproblemen :=

Wil je dat we de hongersnood en klimaat problematiek bespreken in een topic over het dressuurhoedje dan?

Carol Beer: again: ze worden niet verplicht voor volwassenen. Thuis doe je wat je wil. Enkel op evenementen waar de organisator de verantwoordelijkheid deels mee draagt worden ze verplicht en dat is het goed recht van de organisator. Net zoals het jouw goed recht is om thuis zonder te rijden waar jij verantwoordelijk bent. Diens huis, diens regels.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:37

Carol_Beer schreef:
Kookaburra schreef:

Net zoals omdat je bepaalde kleding er niet uit vindt zien, niet lekker vind zitten? Is gewoon een persoonlijke keus en zie genoeg klanten zonder cap rijden..
Degene die hier met r kop tegen de rand van het stoepje was gevallen was dan ook iemand die dr onbeleerde paard niet onder controlle kon houden, maar ze had op zn max een bult er aan over gehouden (niet dat t leuk is, maargoed). Als je niet kan fietsen zou ik bij het mountainbiken ook een helm opzetten, als je ervaren bent is t gwn eigen risico

Ik vind dit lastig om op te reageren. Kan me voorstellen dat het ook groepsdruk kan zijn 'want rijden zonder cap hoort zo en veel westernruiters rijden zonder'. Dat kan ik voor jou niet beoordelen.

Het zou me in ieder geval niet verbazen als het bij westernwedstrijden ook ooit verplicht wordt. Je ziet en zag die verandering al bij engels rijden en volgensmij ook bij westernruiters onder de 12 of 18. Maar in de westerwereld ben ik niet bekend. Dus als ik dat mis heb: sorry.

Molfre schreef:
Carol_Beer schreef:

Leuk weetje... In de petrochemische industrie móét je de trapleuning vasthouden. In het begin van corona in Nederland werd dit juist afgeraden omdat het risico van besmetting via trapleuningen te groot leek in vergelijking met het risico om van de trap te stuiteren ;) Ook veiligheid is van verandering onderhevig als inzichten veranderen!
Laatst bijgewerkt door Kookaburra op 16-10-20 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt