‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 08:40

Dier & Recht bijster intelligent..no offence, maar dat zie ik niet.

Ik heb een tijdje met ze gemaild, ze willen de paardensport niet verbieden. Ze willen alles diervriendelijker en bitloos. Met dat eerste ben ik het eens, met dat 2e niet. Ze schijnen maar niet te kunnen begrijpen dat alles te maken heeft met hoe je ermee om gaat.

En ik vind (even gechargeerd gezegd) bitloos rijden op een paard met een weggedrukte rug grotere dierenmishandeling dan een paard die correct over de rug gereden wordt met bit. Dit zeg ik even zo omdat zij geen verstand van dressuur hebben. Een paard correct bitloos rijden is natuurlijk helemaal niks mis mee en prima als het bij paard en ruiter past.

Bitloos mennen is levensgevaarlijk...(tot zover dus de intelligentie) ik vind het goed dat ze misstanden aan de kaak willen stellen. Die zijn er helaas en moeten aangepakt worden maar de manier waarop daar bereiken ze niet veel mee in de paardenwereld. Ik mis toch echt de goede onderbouwing.

Daarnaast zie ik ook gewoon leugens in hun artikelen: https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartike ... nnen-sport

Gewichten en kettingen om hun benen die tegen het onderbeen slaan? Elastieken (paard in de schoenen trainen) trekken een been hard omhoog en de gevolgen zijn desatreus? welke gevolgen dan? Bovendien is dat volgens mij niet hoe in de schoenen trainen werkt. (correct me if i am wrong)
Vastgezette tong en neusriem? Ken ik alleen maar van paarden die de tong uitsteken en is niet goed, maar volgens mij niet iets wat op grote schaal gebeurd. Het gemberen, dat gebeurde vroeger voornamelijk..bij mijn weten is dat gelukkig allang achterhaald.

En wat mis ik dan weer: de opzetteugel en oordoppen, de grootste discussiepunten tussen de KNHS en de Tuigpaardrijders.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 08:56

Elisa2 schreef:
Dier & Recht bijster intelligent..no offence, maar dat zie ik niet.

Ik heb een tijdje met ze gemaild, ze willen de paardensport niet verbieden. Ze willen alles diervriendelijker en bitloos. Met dat eerste ben ik het eens, met dat 2e niet. Ze schijnen maar niet te kunnen begrijpen dat alles te maken heeft met hoe je ermee om gaat.

En ik vind (even gechargeerd gezegd) bitloos rijden op een paard met een weggedrukte rug grotere dierenmishandeling dan een paard die correct over de rug gereden wordt met bit. Dit zeg ik even zo omdat zij geen verstand van dressuur hebben. Een paard correct bitloos rijden is natuurlijk helemaal niks mis mee en prima als het bij paard en ruiter past.

Bitloos mennen is levensgevaarlijk...(tot zover dus de intelligentie) ik vind het goed dat ze misstanden aan de kaak willen stellen. Die zijn er helaas en moeten aangepakt worden maar de manier waarop daar bereiken ze niet veel mee in de paardenwereld. Ik mis toch echt de goede onderbouwing.

Daarnaast zie ik ook gewoon leugens in hun artikelen: https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartike ... nnen-sport

Gewichten en kettingen om hun benen die tegen het onderbeen slaan? Elastieken (paard in de schoenen trainen) trekken een been hard omhoog en de gevolgen zijn desatreus? welke gevolgen dan? Bovendien is dat volgens mij niet hoe in de schoenen trainen werkt. (correct me if i am wrong)
Vastgezette tong en neusriem? Ken ik alleen maar van paarden die de tong uitsteken en is niet goed, maar volgens mij niet iets wat op grote schaal gebeurd. Het gemberen, dat gebeurde vroeger voornamelijk..bij mijn weten is dat gelukkig allang achterhaald.

En wat mis ik dan weer: de opzetteugel en oordoppen, de grootste discussiepunten tussen de KNHS en de Tuigpaardrijders.



De reden dat ze het niet willen verbieden is heel simpel. Op dit moment zien de mensen achter D&R dat dat voor nu geen haalbare optie is. Als het ze eenmaal is gelukt om het bit verplicht te stellen dan wil ik je nog weleens weer spreken.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:04

Eigenlijk vind ik niet dat hun aard als veganisten maakt dat al hun punten onterecht zijn. Ze hebben gelijk dat er in de omgang met dieren, maar even wat breder getrokken, een paar hele foute zaken zitten en ik bewonder ze ook voor het feit dat ze actie ondernemen. Daarin doen ze betere zaken dan een flink deel van de paardenliefhebbers hier die de 'hulpmiddelen' bij tuigers nog verdedigen ook! Schandalig!

Is dit een een bedreigende club? Alleen als we ze de kans geven denk ik. Als wij als paardenmensen niet onze sport opschonen en clubs als hen de afschuwelijkheden op een dienblaadje blijven aanreiken dan loop je flink risico dat de publieke opinie verschuift en voor je het weet zitten wij in hetzelfde vakje als de varkenshouders. En daar wil je echt niet zijn hoor!

Maar die macht hebben wij als paardenvolk toch echt zelf! En dan boos reageren op D&R heeft bijzonder weinig zin. Naar jezelf kijken en eerlijk zijn over hoe het beter kan levert echt wat op. Want ze hebben veelal echt relevante punten!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:15

Mooi verwoord Troi !

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:21

troi schreef:
Eigenlijk vind ik niet dat hun aard als veganisten maakt dat al hun punten onterecht zijn. Ze hebben gelijk dat er in de omgang met dieren, maar even wat breder getrokken, een paar hele foute zaken zitten en ik bewonder ze ook voor het feit dat ze actie ondernemen. Daarin doen ze betere zaken dan een flink deel van de paardenliefhebbers hier die de 'hulpmiddelen' bij tuigers nog verdedigen ook! Schandalig!

Is dit een een bedreigende club? Alleen als we ze de kans geven denk ik. Als wij als paardenmensen niet onze sport opschonen en clubs als hen de afschuwelijkheden op een dienblaadje blijven aanreiken dan loop je flink risico dat de publieke opinie verschuift en voor je het weet zitten wij in hetzelfde vakje als de varkenshouders. En daar wil je echt niet zijn hoor!

Maar die macht hebben wij als paardenvolk toch echt zelf! En dan boos reageren op D&R heeft bijzonder weinig zin. Naar jezelf kijken en eerlijk zijn over hoe het beter kan levert echt wat op. Want ze hebben veelal echt relevante punten!


Daar heb gelijk. We hebben hier niet met een doldwaze vegan streaker te maken die effetjes half naakt een springwedstrijd komt verstoren. Maar we hebben hier met zeer sluwe strategen te maken. Daarom moeten we ze geen kansen geven. Daarin is de paardenwereld wel ongelooflijk dom bezig. Hoe dom ben je als je het presteert om anno 2020 een wedstrijddag te organiseren waarbij zoveel misstanden achter elkaar op rij plaats vinden. Dan heb je als organisatie echt onder een steen geleefd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:23

troi schreef:
Eigenlijk vind ik niet dat hun aard als veganisten maakt dat al hun punten onterecht zijn. Ze hebben gelijk dat er in de omgang met dieren, maar even wat breder getrokken, een paar hele foute zaken zitten en ik bewonder ze ook voor het feit dat ze actie ondernemen. Daarin doen ze betere zaken dan een flink deel van de paardenliefhebbers hier die de 'hulpmiddelen' bij tuigers nog verdedigen ook! Schandalig!

Is dit een een bedreigende club? Alleen als we ze de kans geven denk ik. Als wij als paardenmensen niet onze sport opschonen en clubs als hen de afschuwelijkheden op een dienblaadje blijven aanreiken dan loop je flink risico dat de publieke opinie verschuift en voor je het weet zitten wij in hetzelfde vakje als de varkenshouders. En daar wil je echt niet zijn hoor!

Maar die macht hebben wij als paardenvolk toch echt zelf! En dan boos reageren op D&R heeft bijzonder weinig zin. Naar jezelf kijken en eerlijk zijn over hoe het beter kan levert echt wat op. Want ze hebben veelal echt relevante punten!



mee eens Troi, al vaker gezegd: jury - instructie - trainers -ruiters - rijders kunnen hierin het voortouw nemen, en uitvoeren wat er in het FEI reglement staat,
D&R willen de sport niet verbieden, alleen de wantoestanden eruit halen en daar is niets mis mee

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:30

MCE schreef:
mee eens Troi, al vaker gezegd: jury - instructie - trainers -ruiters - rijders kunnen hierin het voortouw nemen, en uitvoeren wat er in het FEI reglement staat,
D&R willen de sport niet verbieden, alleen de wantoestanden eruit halen en daar is niets mis mee


Als de paardenwereld nu eens zelf de wantoestanden aan gaat pakken dan hoef ik al niet eens meer aan te tonen waar de mensen achter D&R werkelijk voor staan. Dan wordt het voor hun een stuk lastiger om het publiek te bespelen. Als er bij het publiek eenmaal het beeld hangt ruiters zijn dierenbeulen, dan hebben we als paardenliefhebbers pas echt een probleem.

Daarom zou ik aan iedereen in de paardenwereld mee willen geven. "Sta op tegen dit soort wantoestanden" Niet met D&R samen, maar van binnen uit. Laat het grote publiek zien dat een groot deel van de paardenwereld gruwelt van dit soort toestanden.

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:35

Elisa2 schreef:
Ze willen alles diervriendelijker en bitloos.


Eerlijk? Die instelling vind ik niet erg. Als morgen het bit verboden wordt, ga ik niet op de barricades staan om het terug te halen. Ik aanvaard het bit omdat het nu eenmaal een veelgebruikt middel is om een paard te controleren en omdat ik het niet het ergste tuig vind wat we rond en om onze paarden hangen, maar ik ga niet huilen als het niet meer toegelaten wordt.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:45

En in hoeverre kan bokt een rol spelen in het verbeteren van onze sport? Het is een enorm invloedrijk platform natuurlijk! Ik ga een topic op forumzaken openen. Als er mensen zin hebben om erover te filosoferen ben je van harte welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:45

Loretta schreef:
MCE schreef:
mee eens Troi, al vaker gezegd: jury - instructie - trainers -ruiters - rijders kunnen hierin het voortouw nemen, en uitvoeren wat er in het FEI reglement staat,
D&R willen de sport niet verbieden, alleen de wantoestanden eruit halen en daar is niets mis mee


Als de paardenwereld nu eens zelf de wantoestanden aan gaat pakken dan hoef ik al niet eens meer aan te tonen waar de mensen achter D&R werkelijk voor staan. Dan wordt het voor hun een stuk lastiger om het publiek te bespelen. Als er bij het publiek eenmaal het beeld hangt ruiters zijn dierenbeulen, dan hebben we als paardenliefhebbers pas echt een probleem.

Daarom zou ik aan iedereen in de paardenwereld mee willen geven. "Sta op tegen dit soort wantoestanden" Niet met D&R samen, maar van binnen uit. Laat het grote publiek zien dat een groot deel van de paardenwereld gruwelt van dit soort toestanden.



dat begint bij de ruiters/rijders, instructeurs, juryleden, manege eigenaren ect.

Juryleden zijn de eerste om dat in het "openbaar" te laten zien dat ze het toepassen maar ja wie begint!! en dus blijft D&R actie voeren kunnen we straks weer roepen als er een actievoerder het parcours verstoort : wat bezielt hem/haar

want wie op de tribune zit komt om te kijken naar sport en wil klappen voor de winnaar het maakt hun niets uit hoe dat tot stand gekomen is

Juryleden kunnen zich hier voor sterk maken maar ja die vriendjespolitiek en belangenverstrengeling, u vindt dat er ruimte voor moet zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:51

troi schreef:
En in hoeverre kan bokt een rol spelen in het verbeteren van onze sport? Het is een enorm invloedrijk platform natuurlijk! Ik ga een topic op forumzaken openen. Als er mensen zin hebben om erover te filosoferen ben je van harte welkom!


juryleden - instructeurs (hier op bokt) kunnen hun invloed laten gelden op bijscholingen b.v.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:53


superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:28

Gini schreef:
Elisa2 schreef:
Ze willen alles diervriendelijker en bitloos.


Eerlijk? Die instelling vind ik niet erg. Als morgen het bit verboden wordt, ga ik niet op de barricades staan om het terug te halen. Ik aanvaard het bit omdat het nu eenmaal een veelgebruikt middel is om een paard te controleren en omdat ik het niet het ergste tuig vind wat we rond en om onze paarden hangen, maar ik ga niet huilen als het niet meer toegelaten wordt.


Mee eens hoor. Een paard wordt geboren en is zich nergens van bewust. De mens gaat trainen en plaatst dan vol trots hoe het paard voor de 1e keer een bitje in zijn mond heeft, een zadel op etc.
Als er problemen zijn, zoeken ze het in het bit en niet bij zichzelf doorgaans.

Het is echt grote onzin dat bitloos gevaarlijker is. Dan denk je dus dat je met bit veel macht hebt, waar je in nood het alleen zou kunnen redden door je paard pijn te doen. Staat ie goed aan de hulpen, komt er geen kracht bij kijken.

Maar een paard die de strijd wint in nood, gaat ook dwars door elk bit heen.

Ik rij nog vaak met bit omdat ik nog zoveel hoofdstellen met bitten heb, het zo gewend ben en de paarden ook. Beetje lui dus.
Maar we hebben inmiddels ook 2 verschillende bitloze hoofdstellen en in principe zit er geen verschil in qua rijden.
Als ik helemaal niks gebruik, lopen ze eigenlijk ook heel fijn en zoeken een prettige houding.

Het moet alleen allemaal goed aangeleerd worden en onder begeleiding gebruikt. Het is niet; ik ga een strenger bit pakken en kan dan beter rijden. Nee, daarvoor moet je les hebben.
Maar het is ook niet zo dat als je er bitloos in hangt, je maar kan doen waar je zin in hebt. Ik heb mensen zien trekken aan kaak en kin gekruiste hoofdstellen waar je van schrikt gewoon.

Dat soort dingen moeten D&R in handen van kundige laten en niet zelf op uiterlijk beoordelen. Ze lijken een stuk theoretische kennis te missen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:44

Ik ga wel huilen als een bit niet meer mag.
Niet omdat ik perse met een bit wil rijden, rijd namelijk ook bitloos en met bit.
Maar omdat de "stem" van het paard dan nog minder duidelijk is voor vele.
Mond open begrijpen veel nog wel dat het niet goed is.
Maar als een ruiter lekker aan die neusriem hangt, op dat neusbot, waar ook veel zenuwen lopen is dat echt niet vriendelijker dan aan dat bit.
Maar de mond kan niet open, dus moeten we meer kennis hebben om het te herkennen.
Nog moeilijker, want vele herkennen nu een slecht lopend paard al niet die niet nageeflijk is maar in de krul.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:47

_Penotti schreef:
Ik ga wel huilen als een bit niet meer mag.
Niet omdat ik perse met een bit wil rijden, rijd namelijk ook bitloos en met bit.
Maar omdat de "stem" van het paard dan nog minder duidelijk is voor vele.
Mond open begrijpen veel nog wel dat het niet goed is.
Maar als een ruiter lekker aan die neusriem hangt, op dat neusbot, waar ook veel zenuwen lopen is dat echt niet vriendelijker dan aan dat bit.
Maar de mond kan niet open, dus moeten we meer kennis hebben om het te herkennen.
Nog moeilijker, want vele herkennen nu een slecht lopend paard al niet die niet nageeflijk is maar in de krul.


Daar heb je een heel goed punt. Ik denk dan teveel vanuit mezelf inderdaad.

De gehele opleidingen zouden erop aangepast moeten worden en wie al lesgeven, zouden moeten bijscholen.

Ik rij zelf ook wel zonder iets voor de fun. Meestal met hoofdstel om de hals of een halstertouw. Maar ik ben 2x op Equiday geweest en als ik dan zie hoeveel jonge meiden trots met een halsring rondliepen, hou ik ook mijn hart vast.

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:49

Dat er veel mensen met weinig kennis rondlopen is niet de verantwoordelijkheid van het paard. Je gaat geen bit in een paardenmond hangen met als argumentatie: ja, dan kunnen we tenminste zien wanneer we het paard pijn doen.
Het paard moet de verantwoordelijkheid van onze onkunde niet dragen.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:52

Gini schreef:
Dat er veel mensen met weinig kennis rondlopen is niet de verantwoordelijkheid van het paard. Je gaat geen bit in een paardenmond hangen met als argumentatie: ja, dan kunnen we tenminste zien wanneer we het paard pijn doen.
Het paard moet de verantwoordelijkheid van onze onkunde niet dragen.


Maar dat kost wel even tijd voor iedereen dan ook zo kan lesgeven.

Kwaliteit van lesgeven is al echt ver beneden peil en het is ene vrij beroep, dus echt een probleem om mensen inderdaad goed les te laten geven op een bitloze wijze.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:52

Nee daarom ga je geen bit inhangen, maar omdat er onkundige mensen zijn vind ik ook niet dat de kundige het moeten laten.
Een paard dat zelf de hand en het bit opzoekt zie ik nog steeds geen verkeerd in.
En ja ik kan een paard nageeflijk rijden op een sidepul, toch vind ik de echte ultieme verbinding met een bit.
Alle gekruiste varianten zouden van mij al helemaal niet mogen tot aan een Z niveau (ja ook voor de recreant)

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:01

Omdat we het niet gewoon zijn. Als de hele rijkunst vanaf nu gericht is op bitloos, rijden we binnen 20 jaar met net zoveel harmonie en ontspanning rond en denken we al lachend terug aan de tijd dat we ijzeren staafjes nodig hadden. :D
Maar ok, het is ook niet de bedoeling om deze discussie op dit ene aspect toe te spitsen. Maar weet gewoon dat heel veel wat we doen rondom paarden gewoonte is. Niet altijd slecht, ik denk meestal zelfs heel goed.

Kookaburra

Berichten: 5457
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:03

Mennen durf ik bitloos niet eens aan. Niet omdat ik aan de leidsels hang, maar omdat ik veel beter kan voelen wat het paard met zijn mond doet.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:05

Een ‘sport’ die alleen kan worden uitgeoefend met pijn en dwang moet gewoon verboden worden.” Dier&Recht

Ja en toch is het wel juist, heb gisteren er een mooi voorbeeld van gezien...ruiters die niet kunnen rijden zonder bit en zweep en dan ook nog vragen om sporen....letterlijk mijn kind van 7 kan het wel, zelfde dier en setting! :n

Maar dan ook nog verontwaardigt zijn als ze de tip krijgen te werken aan hun zit en been hulpen ... we hebben inderdaad nog een lange weg te gaan. Bij de jeugd en hun onderwijs aan de basis daar gaat het kennelijk al mis!

SophievdV
Berichten: 14763
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:07

Kookaburra schreef:
Mennen durf ik bitloos niet eens aan. Niet omdat ik aan de leidsels hang, maar omdat ik veel beter kan voelen wat het paard met zijn mond doet.


Dat zou ik ook niet aandurven eerlijk gezegd.

Het is te zwart wit om te stellen dat alle paarden die niet bitloos gereden kunnen worden niet goed zijn afgericht. Er zit nog zoveel tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:14

kwita schreef:
Een ‘sport’ die alleen kan worden uitgeoefend met pijn en dwang moet gewoon verboden worden.” Dier&Recht

Ja en toch is het wel juist, heb gisteren er een mooi voorbeeld van gezien...ruiters die niet kunnen rijden zonder bit en zweep en dan ook nog vragen om sporen....letterlijk mijn kind van 7 kan het wel, zelfde dier en setting! :n

Maar dan ook nog verontwaardigt zijn als ze de tip krijgen te werken aan hun zit en been hulpen ... we hebben inderdaad nog een lange weg te gaan. Bij de jeugd en hun onderwijs aan de basis daar gaat het kennelijk al mis!




het schort in de opleiding, daar is veel te aandacht voor het symptoombestrijden, maar het werkelijk probleem los je niet op met zweep/spoor ect., het mist in veel gevallen de kennis en kunde en de didactiek

alleen je krijgt de bewustwording niet voor elkaar in het opleidingskader bij de knhs, die beroepen zich steeds op vooraanstaande adviseurs, vaak topsporters of oud topsporters

maar hoe het in de basis gaat........ daar zijn geen adviseurs - tot nu toe - die enige invloed hebben

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:34

Het begint mij wel steeds duidelijker te worden waarom D&R juist bij de aangepannen sport is gaan filmen.

Heel opportunistisch weer van D&R. Maar dat verteld D&R er dan weer niet bij. Inplaats daarvan komen ze eenvoudig met de boodschap "verbied de aangespannen paardensport"

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:39

Alleen maar bitloos toestaan is net zo gemeen als alleen maar bitten toestaan.

Sommige paarden zijn echt super gevoelig op de neus en hoofd en doe je echt geen plezier met een bitloze optoming. Andere paarden hebben juist weer problemen met een bit, of er past gewoon amper een bit in door de vorm van de mond.
Beiden optomingen kunnen heel netjes, maar ook heel gemeen gebruikt worden.

Beetje hetzelfde vooroordeel dat een gebroken trens vriendelijker is dan een ongebroken trens.
Onzin, gebruik en voorkeur van het paard zijn van belang.