Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:39

Maar als je de grens stelt bij een 'te warme trui', en je dat je paard niet wilt aandoen, dan is niet meer met paarden aan de gang denk ik het ethische gevolg. Maar als je dat dan ook deel wilt laten uitmaken van het sportbeleid, dan is de enige uitkomst dat er niets meer kan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:42

Die warme trui was als voorbeeld om bepaalde semantiek te duiden (onaangenaam gevoel creëren versus schade berokkenen).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:50

Ja, en die semantiek is belangrijk! Als je streeft naar geen ongemak, is het omgaan met paarden niet meer te verantwoorden. Hoe dan ook in geen enkel sportief opzicht, maar waarschijnlijk in geen enkel opzicht.
Maar dat is een behoorlijk vergaand standpunt, omdat het dus betekent dat uiteindelijk de paardensport in het geheel ophoudt. Dat kan en mag, maar ik denk dat het de discussie ten goede komt om dat (zoals elders in een blogtopic gedaan werd) ook echt eerlijk te benoemen.

Ik lees in Sunnda's berichten in elk geval niks geks, tenzij je het tegen de veel hogere maatlat van 'geen enkel ongemak' wilt leggen. (Maar dan is er dus ook weinig Bokt meer over.)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:55

Sunnda schreef:
Bewust: je wilt geen schade berokkenen aan het paard of jezelf.
Metingen: geven aan dat dit dus niet persee het geval is bij 35 graden.
Dus waarom wedstrijden rijden met 35 graden?omdat de feiten!!!!! aangeven dat het dus niet zoveel kwaad kan als aan de juiste omstandigheden wordt voldaan. Ook al is jou gevoel (Dat is dus geen feit) anders..

Maar als de feiten zeggen dat het kan. Waarom zou iemand dan iets niet doen omdat jou gevoel zegt dat het niet kan? Je gevoel is dus nergens op gebaseerd.

Welke feiten ? Welke metingen ?

Een cross van 3.575 meter aan 550 m/min, dwz 6.30 minuten looptijd.
Met dertig hindernissen, wat betekent dat de reële snelheid tussen 750 en 800 m/min ligt.
Dat is zo'n 80% van de maximale snelheid die een paard kan halen.
Bij normale omstandigheden (schat ik) zullen de paarden binnenkomen met een hartslag tussen 180 en 200 slagen/min.
Bij hoge temperaturen stuurt het systeem meer bloed naar de huid om het lichaam af te koelen.
Omdat ook de spieren bloed moeten krijgen moet het hart harder gaan pompen.
De hartslag kan dan 10 tot 15 slagen/min hoger liggen dan normaal.
Komen we uit op een hartslag van 195 tot 215/minuut.

Kan dat ?
Ja, natuurlijk kan dat, maar het is zeker niet gezond.
Zal het schade berokkenen ?
Misschien wel, misschien niet, maar dat is de vraag niet.
De vraag is, wil je dat risico nemen ?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:56

Shadow0 schreef:
Ja, en die semantiek is belangrijk! Als je streeft naar geen ongemak, is het omgaan met paarden niet meer te verantwoorden. Hoe dan ook in geen enkel sportief opzicht, maar waarschijnlijk in geen enkel opzicht.
Maar dat is een behoorlijk vergaand standpunt, omdat het dus betekent dat uiteindelijk de paardensport in het geheel ophoudt. Dat kan en mag, maar ik denk dat het de discussie ten goede komt om dat (zoals elders in een blogtopic gedaan werd) ook echt eerlijk te benoemen.

Ik lees in Sunnda's berichten in elk geval niks geks, tenzij je het tegen de veel hogere maatlat van 'geen enkel ongemak' wilt leggen. (Maar dan is er dus ook weinig Bokt meer over.)

"Ik wil mijn paard geen ongemak of onnodig onaangenaam gevoel geven." is een doelstelling, ja, dat klopt. Daarmee zeg ik niet dat het paard nooit ongemak of een onaangenaam gevoel zal ervaren. Als de dierenarts komt om een hoefzweer weg te snijden, zal dat heus niet aangenaam zijn. Als ik even een ruk aan het halster geef omdat ik mijn geduld verlies, zal dat heus niet aangenaam zijn. Dat wilt niet zeggen dat mijn streven niet mag zijn om "mijn paard geen ongemak of onnodig onaangenaam gevoel te geven".

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:10

https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartike ... mbD2nBq048

Vaak claimen ruiters dat ze heel goed voor hun paarden zorgen. Wij zien echter een grote discrepantie tussen die bewering en de praktijk van de paardensport. Bij de cross in Limburg afgelopen weekend kwam een ervaren crosspaard ten val en brak zijn been. Het paard is vervolgens geëuthanaseerd. Dit slachtoffer was niet nodig geweest.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:28

Ware het niet dat de temperatuur eerder 25 graden dan 30 graden was toen dit ongeluk gebeurde..
Deze combinatie startte voor half 10. Dus het is een kul argument om te gebruiken in de discussie over of je wedstrijden bij hoge temperaturen wel moet door laten gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:29

25 graden zegt niets...gaat om de gevoelstemperatuur,douwpunt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:30

kamsel schreef:
Ware het niet dat de temperatuur eerder 25 graden dan 30 graden was toen dit ongeluk gebeurde..
Deze combinatie startte voor half 10. Dus het is een kul argument om te gebruiken in de discussie over of je wedstrijden bij hoge temperaturen wel moet door laten gaan.

Maar het gebeurt wel. Dit ongeluk is koren op de molen voor activisten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:32

Ik vind het echt flauw om een ongeluk dat helemaal niet gerelateerd lijkt te zijn aan de omstandigheden zo te misbruiken voor je eigen doel. Dat komt op mij in elk geval niet erg integer over.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:48

Nou dat Shadow..
Geerke, volgens mij heb ik de luchtvochtigheid al genoemd in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:28

Shadow0 schreef:
Ik vind het echt flauw om een ongeluk dat helemaal niet gerelateerd lijkt te zijn aan de omstandigheden zo te misbruiken voor je eigen doel. Dat komt op mij in elk geval niet erg integer over.

Eens.

De discussie of je wedstrijden moet starten met dit weer vind ik volkomen terecht.

Maar de verwijzing naar dit ongeval vind ik ook verre van integer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:36

Shadow0 schreef:

Absoluut. Maar dat weet de doelgroep niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:59

_Mir schreef:
https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartike ... mbD2nBq048

Vaak claimen ruiters dat ze heel goed voor hun paarden zorgen. Wij zien echter een grote discrepantie tussen die bewering en de praktijk van de paardensport. Bij de cross in Limburg afgelopen weekend kwam een ervaren crosspaard ten val en brak zijn been. Het paard is vervolgens geëuthanaseerd. Dit slachtoffer was niet nodig geweest.

Boeiend, en als je dan doorklikt op een petitie tegen paardensport, en klikt op volledige tekst: teken je een petitie die volledig gaat over huisvesting :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 20:00

Uiteraard gebruiken dergelijke groepen dit overlijden. Alleen al over de temperatuur hadden ze genoeg stof om een artikel te schrijven om zo de verontwaardiging op te wekken bij velen. En dan gaat er ook nog eens een paard dood, natuurlijk spannen ze dat voorval voor hun kar. Het ding is dat het niet onderzocht is en dat we het nooit zeker zullen weten. De uitspraak 'de blessure is het gevolg van concentratieverlies door de temperatuur' is even goed of slecht te bewijzen als de ontkenning van deze uitspraak. Beide zijn speculatie en iedereen zal voor zich moeten uitmaken wat die het meest waarachtig acht.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 20:29

Oké ik heb best een hoop gelezen in dit topic maar het is soms nogal een hoop modder gooien (wel lekker verkoelend in dit weer trouwens). Maar wat ik veel lees is dat iedereen het warm heeft en er niet aan denkt nu zelf te gaan hardlopen O.i.d...
Alleen gaat het hier niet om een mens, maar een paard. En er zijn een hoop overeenkomsten, maar ook genoeg verschillen. Los van dat dit paard top getraind was zijn dit type paarden ook echt niet zomaar oververhit, zeker niet als ze in beweging zijn (in een hete trailer vind ik al een heel ander verhaal).

Ik lees het vooral als een stom ongeluk, gewoon in een wending, kan iedereen overkomen. Sterkte aan de ruiter en grooms.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:09

Gini schreef:
Uiteraard gebruiken dergelijke groepen dit overlijden.

Hoezo uiteraard? Je kunt toch prima verontwaardigd zijn over wedstrijden tijdens een hittegolf zonder zoiets te misbruiken als aanleiding?

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:11

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:14

Ga ik zo even lezen. Maar ook zij had een keer een gebroken been bij een paard. Knap. Over.
Bij ons in het land. Paard rolt, staat op. Knak. Ook over.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:34

Shadow0 schreef:
Gini schreef:
Uiteraard gebruiken dergelijke groepen dit overlijden.

Hoezo uiteraard? Je kunt toch prima verontwaardigd zijn over wedstrijden tijdens een hittegolf zonder zoiets te misbruiken als aanleiding?

Als het je doel is om de paardensport af te schaffen, is de dood van een paard tijdens de paardensport natuurlijk een grote kans die je niet kan laten liggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:36

Gini schreef:
Shadow0 schreef:

Als het je doel is om de paardensport af te schaffen, is de dood van een paard tijdens de paardensport natuurlijk een grote kans die je niet kan laten liggen.

En dan ook nog eens dood gegaan op een extreem hete dag tijdens een hittegolf, waarbij veel mensen zich in kunnen denken hoe heet en vermoeid dat paard wel niet moet zijn dat het struikelt en een been breekt.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:46

Heb niet alle reactie gelezen, maar buiten dat het gewoon te zot voor woorden is om met die hitte te starten... is de wedstrijd toch eigenlijk ook al niet eerlijk meer?
Ik bedoel, de paarden op het heetste moment van de dat hebben het sowieso al een stuk zwaarder dan de paarden die optijd starten voor de extreme hitte.

Was van de week om 05:00 m’n nest uit gegaan om voor de hitte een buitenrit te maken. Zat er om 06:00 op en kwam rond 09:30 terug.
Laatste uur heb ik er naast gelopen, want vond het toen al niet meer eerlijk voor het paard!
En was blij dat we weer terug waren (had me iets verkeken op afstand en tijden).
Moet er niet aan denken om dan op het heetst van de dag een zware cross te moeten doen.
Niet eerlijk voor het paard, vind ik. Die kan niet kiezen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:49

Goed stuk. Echter zie ik in reacties daarop vaak de sport in zuidelijke landen er bij gehaald worden. Dat het daar ook wel kan.
In die landen is het vaak van april tm oktober tropisch warm en zijn de paarden dat gewend. Hier is het 1 week achterlijk heet. Daar kan men nooit op trainen.
Vind dat nogal een verschil.

Ook zie ik in reactie dat de paarden onder uiterst goed management staan kwa verzorging rond en op de wedstrijd. En dat dit eigenlijk al genoeg zegt over het feit dat zonder dit management het paard het niet aan kan onder deze omstandigheden op hoog niveau te presteren.

Enyway, ik heb zelf afgelopen dagen mijn 3 paarden getraind en ben daarbij om 6 uur begonnen om de hitte voor te zijn. Deze paarden worden dagelijks getraind (reining) en zijn wel wat gewend maar die stonden toch echt wel wat harder te zweten ( het lekte onder de buiken) en te pompen na 30 min! Dus ja, het is best pittig voor ze deze week dagen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 07:31

Ik vind Bianca vaak fijne stukjes hebben maar nu vind ik het duidelijk een stuk dat je ook weet dat zij er de centen mee verdient.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 07:56

Je schrijft het alsof je dat erg vind.