Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:31

Paardenfann4 schreef:
Je hebt makkelijk praten rommulus en ik vind het niet fijn dat je persoonlijk wordt. Jij moet zelf beter de berichten over wolven volgen, dan weet je dat er niks helpt om ze weg te houden. Maar je vertelt zelf nog steeds niet hoeveel hectares jij te omheinen hebt? De wolf hoort niet thuis in dit overbevolkte landje. Dus daar moet wat aan gedaan worden, hoe en wat maakt mij niets uit maar een kleuter kan wel bedenken dat het niet gaat werken. Dus er moet beheer komen en snel ook.


Wie bepaalt dat de wolf hier niet thuis hoort? Hij was hier eerder dan jij ;)

anjali
Berichten: 15429
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:34

Nikass schreef:
Ponylove22 schreef:
Hoezo ike ike ike
Ik denk temiste ook aan het wel zijn van men paarden en andere paarden en dieren om me heen.ik werk met schapen en als er 1 dood gemaakt word door een van die vreselijke beesten zorg ik er voor dat de wolf verdwijnd uit nl en omstreken.die moordenaars horen hier niet punt uit


Teveel roodkapje gelezen? Een wolf is geen moordenaar, dat is nogal een menselijke eigenschap. Kijk maar naar de rest van je reactie, waaruit blijkt dat je niet kunt wachten om zelf een moordenaar te worden.
Ook zo'n menselijke eigenschap: meten met twee maten.

Zelfverdediging en verdediging van je bezittingen\dieren is volgens mij toegestaan.dat is geen moord. Ik heb wel eens het idee dat er in Nederland zoveel verontreiniging in het drinkwater zit dat voor velen logisch denken moeilijk is geworden. het lijkt me nogal wiedes dat je geen wolven bij je paarden of schapen wil.

Sansevieria
Berichten: 4238
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:35

Sansevieria schreef:
Jolliegirl schreef:

Vind ik een vrij gedurfde uitspraak.

Heb ik dieren : ja
Vind ik wolven leuk: ja
Zorgen we voor de juiste omheining: ja
Doen andere mensen dat ook allemaal : nee.


Met de juiste omheining met stroom blijft die wolf weg.

Kun jij aub eens een foto plaatsen van jouw omheining Jolliegirl?
Wellicht leerzaam voor de een of andere

Jolliegirl, ik ben nog steeds nieuwsgierig naar wat jij dan hebt staan als juiste omheining.
Ik zou werkelijk graag een foto hiervan zien, en weten hoeveel grond jij zo hebt afgerasterd.

cobiie

Berichten: 7325
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:36

Nikass schreef:
Wie bepaalt dat de wolf hier niet thuis hoort? Hij was hier eerder dan jij ;)

Ik weet niet hoe jong Paardenfan is, maar ik mij goed voorstellen dat zij hier eerder was voor er weer een wolf een stap binnen Nederland heeft gezet sinds ruim 100 jaar.

Karl66

Berichten: 29790
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:37

irmaz schreef:
Wat ik nergens kan vinden is of iemand er al over nagedacht heeft of er wel genoeg prooidieren in de Nederlandse bossen rondlopen om een wolvenroedel te voeden. Dit lijkt me toch van essentieel belang. Of gaan ze speciaal prooidieren hiervoor uitzetten (wat dus eigenlijk het bijvoeren van wolven is :7 )


Nee, dat is echt geen probleem. Als je heel gek doet, dan is er misschien ruimte voor tien wolven in Nederland. Ze hebben nogal grote territoria en een behoorlijk groot deel van Nederland is totaal niet geschikt als territorium. Stel je eens voor dat er tien grote honden in het wild rondlopen en vraag je af of daar genoeg voedsel voor is. Dat is gewoon geen probleem.

Mensen praten, ook in dit topic, vaak feiten naar hun eigen voordeel. Het ene moment lopen er overal wilde zwijnen, waar niks aan gedaald wordt of mag worden. Dan worden als we niet uitkijken alle weilanden afgesloten voor alle konijnen en reeën, die daar grazen. Maar als het dan later goed uitkomt, dan is er opeens geen wild meer te vinden in Nederland. Soms moet je dingen ook met een flinke korrel zout nemen.

Babootje

Berichten: 26637
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:40

De wolf zou goed werk kunnen doen in kennemerland waar een hertenplaag woedt. Maar om dat gebied staat een hek dus die komt daar dan weer niet bij.

tamary

Berichten: 29327
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:43

irmaz schreef:
Voor de mensen die willen weten wat het omheiningsadvies is van Bij12, de organisatie die het faunabeheer van de provincie verzorgd en een aparte wolven-tak heeft:
https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunaz ... olven/#2.1

Dank je.
Kort dus : minimaal 1,5J klap, 1,20m hoog met 1e draad op 20cm, draden elke 20-30cm, dus minimaal 5 draden, waarvan middelste aardedraad kan zijn (ivm betere aarde op droge zandgrond).
Flexnet moet ook 1,20m hoog zijn en goed strak gespannen staan (dus elke bocht is vaste paal/ extra ankerpaal nodig!).

Vermoed dat ik ivm begroeiing perceel er naast op een aantal plekken de onderste draad/draden (0, 10, 20 cm als antigraaf) eerder stroomloos prikkeldraad moet kiezen. Zijn ook meestal plekken waar de paarden niet bij kunnen (moestuin, achter de stal, etc.). Onderste 80cm/1m is al schapengaas ivm geen schapen los buiten het perceel mochten ze uit de flexnetten ontsnappen. Flexnetten zijn wel te laag (112 en 108 cm), maar ik wil ze uberhaupt liever geheel van het terrein af houden.

Karl66

Berichten: 29790
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:48

Nikass schreef:
Paardenfann4 schreef:
Je hebt makkelijk praten rommulus en ik vind het niet fijn dat je persoonlijk wordt. Jij moet zelf beter de berichten over wolven volgen, dan weet je dat er niks helpt om ze weg te houden. Maar je vertelt zelf nog steeds niet hoeveel hectares jij te omheinen hebt? De wolf hoort niet thuis in dit overbevolkte landje. Dus daar moet wat aan gedaan worden, hoe en wat maakt mij niets uit maar een kleuter kan wel bedenken dat het niet gaat werken. Dus er moet beheer komen en snel ook.


Wie bepaalt dat de wolf hier niet thuis hoort? Hij was hier eerder dan jij ;)


Echt, dit is met stip de raarste opmerking van de week. Juist in een groot deel van Nederland kan je prima beargumenteren dat de haring er eerder was dan de mens. Maar niet dat de wolf er eerder was, aangezien wij als mensen het drooggelegd hebben.

Maar ook voor het deel van Nederland dat boven de zeespiegel ligt en het vergelijkbare deel van West Europa geloof ik niet dat jij met bewijs van je stelling dat de wolf er eerder was kan komen. Toen de gletsjers zich na de grote ijstijd begonnen terug te trekken en dit deel van de wereld weer bewoonbaar werd, trokken zowel mensen als wolven vrij snel achter het terugtrekkende ijs aan. Mensen, zeker de prehistorische variant van ons en wolven hebben redelijk vergelijkbare omstandigheden nodig om te kunnen overleven. Je kan dus hoogstens stellen dat we ons redelijk tegelijkertijd hebben gevestigd.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:48

Nikass schreef:
Je hoeft niks hoor. Kan alleen zijn dat je wat dieren gaat missen als je het niet doet.
En dan wil je ook graag dat die lakse linkse overheid jouw compenseert, toch?


Ik ga zoveel niet missen, ik ben zo'n ophokker waar zoveel wolfvoorstander tegenstander van zijn.
Alle vee en dieren meten toch 24/7 buiten anders is het zielig.

Maar het is gewoon de omgekeerde wereld alles bij de dierenhouders te leggen en de wolven voorstanders die 99/100 keer zelf geen geen nagel hebben om aan hun reet te krabben wel even bepalen wat andere moeten investeren.
Ja dan kom ook maar over de brug met centen, liefst bij die clubjes te halen.
Moesten ze eens echt verplicht stellen, kijken hoe snel ze de mond houden.
Dan ineens is de wolf niet meer belangrijk.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:49

[quote="Nikass"
Wie bepaalt dat de wolf hier niet thuis hoort? Hij was hier eerder dan jij ;)[/quote]

:')

Echt zouden er bokkers van 122 jaar oud zijn :wow:

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:51

Anjali op eigen initiatief een wolf doodschieten die in jouw weiland komt is geen zelfverdediging.

Ja wie weet Penotti :D

Palmera

Berichten: 9504
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:54

Nikass schreef:
Ponylove22 schreef:
Hoezo ike ike ike
Ik denk temiste ook aan het wel zijn van men paarden en andere paarden en dieren om me heen.ik werk met schapen en als er 1 dood gemaakt word door een van die vreselijke beesten zorg ik er voor dat de wolf verdwijnd uit nl en omstreken.die moordenaars horen hier niet punt uit


Teveel roodkapje gelezen? Een wolf is geen moordenaar, dat is nogal een menselijke eigenschap. Kijk maar naar de rest van je reactie, waaruit blijkt dat je niet kunt wachten om zelf een moordenaar te worden.
Ook zo'n menselijke eigenschap: meten met twee maten.

Amen.
anjali schreef:
Zelfverdediging en verdediging van je bezittingen\dieren is volgens mij toegestaan.dat is geen moord. Ik heb wel eens het idee dat er in Nederland zoveel verontreiniging in het drinkwater zit dat voor velen logisch denken moeilijk is geworden. het lijkt me nogal wiedes dat je geen wolven bij je paarden of schapen wil.

Je kunt al een straf krijgen als je een inbreker je huis uit slaat. Ik zou daar maar niet zo stellig in zijn.

Verdediging is trouwens geen moord.

Vervuiling van het grondwater geloof ik direct, gelukkig is het normaal en mag de veroorzaker van die impact op natuur en milieu gelukkig blijven leven.

Sansevieria
Berichten: 4238
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:57

Palmera, voor wat die inbreker betreft, daar heb je gelijk in.
Een politieagent vertelde ons een keer na een inbraak in ons huis, als je een inbreker op heterdaad betrapt en je mept hem verrot, leg hem daarna wel buiten en zeg dat ie over een stoeptegel gevallen is.
Dus ja, zegt genoeg denk ik ;(

Asciugamano
Berichten: 5853
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:09

_Penotti schreef:
Nikass schreef:
Je hoeft niks hoor. Kan alleen zijn dat je wat dieren gaat missen als je het niet doet.
En dan wil je ook graag dat die lakse linkse overheid jouw compenseert, toch?


Ik ga zoveel niet missen, ik ben zo'n ophokker waar zoveel wolfvoorstander tegenstander van zijn.
Alle vee en dieren meten toch 24/7 buiten anders is het zielig.

Maar het is gewoon de omgekeerde wereld alles bij de dierenhouders te leggen en de wolven voorstanders die 99/100 keer zelf geen geen nagel hebben om aan hun reet te krabben wel even bepalen wat andere moeten investeren.
Ja dan kom ook maar over de brug met centen, liefst bij die clubjes te halen.
Moesten ze eens echt verplicht stellen, kijken hoe snel ze de mond houden.
Dan ineens is de wolf niet meer belangrijk.

Voorstanders van wolven in Nederland hebben geen nagel om de kont te krabben?
Wat een belachelijke opmerking!

On topic:
https://ournature.nl/hoe-wolven-rivieren-verleggen/

Leuk filmpje over hoe de wolf de omgeving kan veranderen.
Geen natuur in Nederland? (Which I beg to differ.. ;) ) De terugkeer van de wolf kan in ieder geval helpen bij het herstellen ervan.

En dat Nederland te klein of te dichtbevolkt zou zijn; wolven kennen geen landsgrenzen dus (een deel van) Nederland kan heel prima tot hun leefgebied behoren.
(Ja, in de Bijlmer is het wat vervelend voor ze maar alle provincies langs de Oostgrens, tot in de Flevopolder, lijkt me geen enkel probleem.)
Dierenhouders moeten nu ook al maatregelen nemen om te zorgen dat hun beesten niks overkomt.
Waarom zou dat ineens anders zijn (en door de maatschappij betaald moeten worden) i.v.m. de wolf?
Of krijg je ook een vergoeding voor je kippenren, als er een vos in de buurt zit?
Of betaalt de overheid ook wanneer mijn paard droes krijgt?
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 27-06-20 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:10

Sansevieria schreef:
Palmera, voor wat die inbreker betreft, daar heb je gelijk in.
Een politieagent vertelde ons een keer na een inbraak in ons huis, als je een inbreker op heterdaad betrapt en je mept hem verrot, leg hem daarna wel buiten en zeg dat ie over een stoeptegel gevallen is.
Dus ja, zegt genoeg denk ik ;(

Ja als je hem verrot mept wel.
Maar als die inbreker jou gaat slaan mag je zeker wel terug slaan.Je mag je namelijk proportioneel/ evenredig verdedigen.
Daar ga je zeker niet om vervolgd worden. Maar je mag hem inderdaad niet half dood slaan.
https://zakelijk.infonu.nl/juridisch/51 ... -niet.html


Betreft die wolf, ik heb geen wapen, anders dan mijn riek 8-)
Maar er zijn natuurlijk mensen die dat wel hebben, je moet niet verbaasd gaan kijken dat als die mensen last krijgen van die wolf dat hij ineens "verdwijnt".
En ik zou ze niet aangeven als ik het wist....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42098
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:11

_Penotti schreef:
Nikass schreef:
Je hoeft niks hoor. Kan alleen zijn dat je wat dieren gaat missen als je het niet doet.
En dan wil je ook graag dat die lakse linkse overheid jouw compenseert, toch?


Ik ga zoveel niet missen, ik ben zo'n ophokker waar zoveel wolfvoorstander tegenstander van zijn.
Alle vee en dieren meten toch 24/7 buiten anders is het zielig.

Maar het is gewoon de omgekeerde wereld alles bij de dierenhouders te leggen en de wolven voorstanders die 99/100 keer zelf geen geen nagel hebben om aan hun reet te krabben wel even bepalen wat andere moeten investeren.
Ja dan kom ook maar over de brug met centen, liefst bij die clubjes te halen.
Moesten ze eens echt verplicht stellen, kijken hoe snel ze de mond houden.
Dan ineens is de wolf niet meer belangrijk.

Wat stel jij voor dat er gebeurt met de wolf, dan :)? Het dier moet toch ergens kunnen leven.

De enige redelijke oplossing, naar mijn mening, is de wolf gereguleerd bejagen.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:13

cobiie schreef:
Nikass schreef:
Wie bepaalt dat de wolf hier niet thuis hoort? Hij was hier eerder dan jij ;)

Ik weet niet hoe jong Paardenfan is, maar ik mij goed voorstellen dat zij hier eerder was voor er weer een wolf een stap binnen Nederland heeft gezet sinds ruim 100 jaar.
En iets verder terug kijken is werkelijk waar zo ontzettend moeilijk? Of past het dan opeens niet meer binnen jouw visie?

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:14

Babootje schreef:
De wolf zou goed werk kunnen doen in kennemerland waar een hertenplaag woedt. Maar om dat gebied staat een hek dus die komt daar dan weer niet bij.
Wat voor hek staat daar dan omheen? Wellicht hebben sommige mensen hier binnen dit topic daar nog wat aan.

tamary

Berichten: 29327
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:15

anjali schreef:
Zelfverdediging en verdediging van je bezittingen\dieren is volgens mij toegestaan.dat is geen moord. Ik heb wel eens het idee dat er in Nederland zoveel verontreiniging in het drinkwater zit dat voor velen logisch denken moeilijk is geworden. het lijkt me nogal wiedes dat je geen wolven bij je paarden of schapen wil.

Je mag ze niet verstoren punt. En dat zou dus incl. tijdens het bejagen/opeten van jouw vee zijn. Wet kan behoorlijk krom zijn volgens normale mensen logica.
Komt bij dat de DA rekening door jouwzelf betaald moet worden, en je in zulke omstandigheden overlevers nog die dag moet verplaatsen (opstallen bv), want je hebt er garantie op dat wolf de volgende nacht terug komt.

Zet de deur open naar stroperij als burendienst. Samen kunnen leven vereist investeringen en die kunnen niet altijd zonder hulp van derden (overheid hier), zowel voor de nodige kennis als de kosten die daar bij komen qua materialen en het afgeven van nodige vergunningen/ontheffingen (zonder daar de dikke rekening van te krijgen). Overheid luistert meer naar de dromers dan dat ze bereid zijn om kritisch te kijken naar wat er nodig is om oud (veehouderij) en nieuw (wolf) samen naast! elkaar in hetzelfde gebied te laten leven. Teveel halfbakken afwachten en geen goede preventie, met alle gevolgen van dien.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:15

San87
Dat stel ik ook voor bejagen.
Hij mag best ergens leven in grote uitstrekte bossen, die heb je hier niet.

Dat beest dat zoveel geslacht heeft in de omgeving van Heusden werd elke dag een paar keer gespot.
Totaal niet mensen schuw. Moordde niet om te overleven, want hij at er bijna niets van op.
Die had afgemaakt moeten worden, simpel zat.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:18

Ailill schreef:
Babootje schreef:
De wolf zou goed werk kunnen doen in kennemerland waar een hertenplaag woedt. Maar om dat gebied staat een hek dus die komt daar dan weer niet bij.
Wat voor hek staat daar dan omheen? Wellicht hebben sommige mensen hier binnen dit topic daar nog wat aan.


Hahaha _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42098
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:19

_Penotti schreef:
San87
Dat stel ik ook voor bejagen.
Hij mag best ergens leven in grote uitstrekte bossen, die heb je hier niet.

Dat beest dat zoveel geslacht heeft in de omgeving van Heusden werd elke dag een paar keer gespot.
Totaal niet mensen schuw. Moordde niet om te overleven, want hij at er bijna niets van op.
Die had afgemaakt moeten worden, simpel zat.

Ja goed, waar het dier zich vestigt moet het natuurlijk zelf weten. Wolven kennen geen landsgrenzen en zij gaan daar, waar het voedsel makkelijk te halen is. Dat kun je ze moeilijk kwalijk nemen.

Gecontroleerd bejagen lijkt mij dan ook een prima manier om zowel het vee te beschermen, alsook de wolf de mogelijkheid te geven eieren voor zijn/haar geld te kiezen, zonder meteen een rigoureuze klopjacht te openen. Die dieren zijn niet dom, hebben ze door dat er geschoten wordt, zullen ze minder snel naar die plekken trekken. Win - win.

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:22

Verstoren mag wel als je ze betrapt, advies is om ze met rubberen kogels te beschieten als ze te dicht bij huizen en mensen komen.
https://www.zoogdiervereniging.nl/nieuw ... uwe-wolven

Misschien toch maar eens iets regelen daarvoor, toen hij hier zat had ik alleen een riek bij de stal staan.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:23

De mens heeft het maar druk met al dat schieten. Duizenden reeën per jaar, en nu ook nog het roofdier dat daar graag bij zou helpen. Ergens lijkt het erop dat de mens niet heel efficiënt bezig is.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:25

Nikass schreef:
De mens heeft het maar druk met al dat schieten. Duizenden reeën per jaar, en nu ook nog het roofdier dat daar graag bij zou helpen. Ergens lijkt het erop dat de mens niet heel efficiënt bezig is.

Maar ze pakken die ree niet, ze gaan zich niet moe lopen maken als ze zo naar het lopend buffet kunnen dat niet weg kan.
Pakte ze alleen maar wild zou je de mensen niet zo horen.