Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:02

Gini schreef:
_Penotti schreef:
Ik kwam deze link tegen
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/d ... ~a97b12e4/

In Duitsland mogen wolven afgeschoten worden.

Maar hier in het topic beweerde men mag niet op Europees niveau dus we moeten maar leren leven met de wolf.

Nou niet dus!

Wel het genuanceerde verhaal vertellen. Het is nog steeds verboden, tenzij er aan een aantal voorwaarden voldaan wordt. Je mag nog steeds niet gaan jagen op wolven en wolven genieten nog steeds van een beschermde status.

Pas een beetje op met het roepen van dergelijke oneliners. Iemand leest dit bericht op Bokt, neemt het voor waar aan en gaat verder met het roepen dat wolven in Duitsland afgeschoten mogen worden. En zo verspreiden halve waarheden zich razendsnel.

Als er op een dier schiet, dan zijn er twee mogelijkheden. Je bent aan het stropen, dan hou je je niet aan de wet en dat is per definitie verboden. Of je bent aan het jagen en dan moet je je altijd aan de wetgeving houden die nuanceert welke dieren waar en wanneer en in welke situatie geschoten mogen worden.

In dit geval ging het om wetgeving om wolven te kunnen bejagen, dus ik mag hopen dat iedereen dan snapt dat het schieten in zo'n geval aan wetten en regels gebonden is.

Gini

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:25

Daar heb je inderdaad een punt. De jacht is sowieso aan een aantal wettelijke voorwaarden verbonden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:43

Ik vind het in dit geval dan verdediging van de hulpeloze dieren die in iemands bezit zijn.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:27

mysa schreef:
FleurVP schreef:
Dat wolven toerisme heb ik ook gelezen, maar neem ik met een korreltje zout, dat zei een pro-wolf iemand op basis van dat hij video's van de wolf had gezien. Die video is gewoon met daglicht op een plek waar ook veel mensen wonen, dus het is logisch dat er dan zo'n filmpje komt. Ik denk eerder dat er beelden zijn omdat deze wolf te dicht op de bewoonde wereld zit dan andersom.

Op de Noord Veluwe waren echt wel wolvenspotters op pad, vorig jaar. Dusdanig veel blijkbaar dat paden en stukken bos werden afgesloten en de beheerders frequent surveilleerden.

Dit gaat specifiek over de wolf in Brabant.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:55

gaby_kremer schreef:
Sassy schreef:
Op de groep nowolves staat net dat er een wolf in Balkbrug gespot is. Diegene met paarden daar is ze volgens dit bericht gaan binnen zetten.

Is deze vanochtend gespot? Ik woon ook in Balkbrug en heb de schapen buiten lopen

Ik weet niet precies hoe laat deze melding was, zag hem voorbij komen op de tijdlijn van een vriend op FB.
Misschien handig om je aan te melden op de groep waarneming van wolven, schijnt een subgroep van nowolves op FB te zijn.
Daar staan de waarnemingen, voor zover ze doorgegeven worden, op.

Dan zou je idd als er activiteit is je dieren binnen kunnen halen.

Edit, ik heb niet alles bijgelezen, maar nee, je mag niet schieten op een wolf, zelfs niet als je erbij staat terwijl hij je dieren opvreet, hoe erg dat ook is.
En ja, ik kan dat begrijpen vanwege alle leed, ik zou het wellicht ook doen om mijn dieren te verdedigen,(als ik al een jachtgeweer had, maar dat heb ik niet, zou niet eens weten hoe daar mee om te gaan) maar je bent dan wel strafbaar.

In BE staat daar meen ik tot 5 jaar gevangenisstraf op en torenhoge geldboetes.

In Duitsland staat een NL jager terecht, omdat hij erbij stond toen een wolf een van zijn jachthonden aanviel, en hij (in mijn optiek uit noodweer) de wolf neerschoot.
En die moet zich dus in een rechtszaak verantwoorden.

In Duitsland roepen ze dus al heel lang, "schiessen, schaufeln und schweigen".

Niet mijn woorden overigens, niet dat iemand dat verkeerd begrijpt hé?

In Duitsland is er politiek wel discussie geweest, en ik meen in een enkel uitzonderingsgeval een toestemming verleend om een heel problematisch exemplaar te mogen afschieten.
Maar of dat echt doorgezet is weet ik niet meer, ik volg er niet heel veel meer van eerlijk gezegd.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:56

Inderdaad probleem dieren laten bejagen. Doen we met vossen ook als die de wijk doorgaan en cavia's en konijnen uit hokjes plukt.

En net als het voorbeeld hierboven niet in de krant zetten maar gewoon doen

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:14

Maar een NL jager zal in Duitsland ook geen jachtvergunning hebben lijkt me.

Dat hier een boer niet zelf een wolf mag schieten is prima.
Die heeft simpelweg geen vergunning.
Ik zelf zal hem niet aangeven, maar dat is wat anders.

Maar dat een jager een wolf moet neer kunnen schieten als dat beest al heeft lopen moorden moet dus wel gewoon kunnen.
En zoals ik in mijn eerder geplaatste artikel lees lijkt dat ook te mogen in DL.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:28

Die Jager was daar gewoon legaal aan het jagen. Er zijn Nederlanders met een jachtveld in Duitsland, maar deze was daar volgens mij op uitnodiging. En dat kan gewoon legaal.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:29

Ah oke, dat wist ik niet. Bedankt voor de opheldering.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:24

anjali schreef:
Ik vind het in dit geval dan verdediging van de hulpeloze dieren die in iemands bezit zijn.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat jij aanhanger bent van het Jainisme.. Dan zijn jouw berichten in dit topic toch wel een beetje apart te noemen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:18

Ik ben een enorme voorstander van extra toezicht, dat schrikt de wolven vast ook af...
Gelukkig wordt ook de politiek wat wakker:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/het ... n-de-wolf/

In Duitsland wordt er per deelstaat besloten. De problemen worden wel steeds groter.
https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... f4304.html

Ik vind een wolf een fantastisch beest, echt mooi - en ik kan me er prima in vinden als een beperkt aantal zich vestigt in Nederland. En dat ze dan eens een keer een schaap pakken, daar kan ik ook nog mee leven. Er wordt nu ook heel af en toe eentje opgegeten door een vos. Maar blijkbaar werkt het niet zo en loopt er een aantal rond dat vooral dood en verderf zaait en waar je je slecht tegen kunt verdedigen. Ik kan 's avonds soms slecht in slaap komen als ik aan onze lammetjes in de wei denk. Maak me echt wel zorgen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:23

gaby_kremer schreef:
Sassy schreef:
Op de groep nowolves staat net dat er een wolf in Balkbrug gespot is. Diegene met paarden daar is ze volgens dit bericht gaan binnen zetten.

Is deze vanochtend gespot? Ik woon ook in Balkbrug en heb de schapen buiten lopen

tienus63 schreef:
Vanochtend heel vroeg op pad gegaan om te kijken of ik sporen van de wolf kon vinden.
Zeer waarschijnlijk liep er een voor de fiets bij mijn buurman langs toen hij door het bos fietste. Was iets voor 22 uur.
Gisterochtend is beest waarschijnlijk hemelsbreed 2 km van deze plek gezien in weiland.
Omgeving boswachterij Staphorst.

[ [url=m/kzmb5i.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/cFfUV3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fietspad langs kievietshaar, wolf liep op ruiterpad. Stak puinpad over zei de buurman, om ruiterpad verder te volgen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:37

Oh nou ja, was wel te verwachten dat cda als eerste aan de bel zou trekken, is de partij waar veel boeren op stemmen.
Ik vind wolven ook prachtig en fascinerend, met name hun samenleven in roedels is heel interessant. Ik vind ook dat ze een veilige leefomgeving moeten hebben. Maar die is hier in Nederland niet te realiseren.

Veel te veel mensen, veel te veel gevaarlijke wegen en overal hobbyvee dat geen kans heeft de wolf te ontlopen als die eenmaal bij de wei of paddock is verschenen.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:48

Kendra schreef:
Ik ben een enorme voorstander van extra toezicht, dat schrikt de wolven vast ook af...
Gelukkig wordt ook de politiek wat wakker:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/het ... n-de-wolf/

In Duitsland wordt er per deelstaat besloten. De problemen worden wel steeds groter.
https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... f4304.html

Ik vind een wolf een fantastisch beest, echt mooi - en ik kan me er prima in vinden als een beperkt aantal zich vestigt in Nederland. En dat ze dan eens een keer een schaap pakken, daar kan ik ook nog mee leven. Er wordt nu ook heel af en toe eentje opgegeten door een vos. Maar blijkbaar werkt het niet zo en loopt er een aantal rond dat vooral dood en verderf zaait en waar je je slecht tegen kunt verdedigen. Ik kan 's avonds soms slecht in slaap komen als ik aan onze lammetjes in de wei denk. Maak me echt wel zorgen.

Kijk, er is iemand wakker. Dat is mooi.

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:51

Afbeelding

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:52

Ook in Brabant zo te lezen? Wat vreselijk naar zeg om je dieren zo aan te moeten treffen.

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:00

Ja inderdaad in Brabant.
Of het dezelfde wolf is,is natuurlijk de vraag.
Maar zo ja dan is hij mijn weide voorbij...
Maar ik vind het allemaal maar niks.
Ik heb ook 2 mini shetlanders lopen.
Je moet er toch niet aan denken dat je zoiets s morgens aantreft |(

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:19

Inderdaad enorm traumatiserend om je dier zo aan te treffen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:24

Heel naar. Maar is in de ons omringende landen al veel vaker gebeurd. En niet alleen veulens. En ook niet alleen mini's. Ook volwassen grote paarden...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:30

Oh verschrikkelijk. |( |(
Daar zijn toch geen woorden voor.
Ben je blij met je veulentje waar je zolang naar uitgekeken hebt, vervolgens vind je het zo terug.

Echt, ongelooflijk 8)7 En dat vinden die natuurextremisten dan allemaal maar prima.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:33

Is er nergens een petitie tegen de wolf?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:36

dees_daan schreef:
anjali schreef:

Ik meen ergens gelezen te hebben dat jij aanhanger bent van het Jainisme.. Dan zijn jouw berichten in dit topic toch wel een beetje apart te noemen.

Het beschermen van mensen en dieren die aan jouw zorg zijn toevertrouwd vallen onder recht op zelfverdediging, niet onder geweld dat zelf geinitieerd wordt.

En dat is bv ook een stuk wat hier flink wringt, want een jager/boer die een wolf tussen zijn schapen aantreft mag die ook niet doodschieten om zijn schapen te beschermen. Dat je er niet preventief op mag jagen is ergens nog te verdedigen, maar dat je ook niet mag handelen als je er een op heterdaad betrapt tijdens het doden/opjagen van je eigen dieren op eigen terrein?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:02

Ik hoop alleen dat ze ook dna test doen, zodat er bij dat opgevreten veulen niet weer geroepen wordt dat het een hond is.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:10

Als je niks mag doen aan een wolf die op je terrein rond loopt en je dieren op eet dan plaats je de wolf toch eigenlijk boven een mens? Want als die het doet mag je dat wel.