Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 00:31

Mazida schreef:
En wolven vallen ook echt wel mensen aan hoe denk je anders dat sprookjes als Roodkapje en De Zeven Geitjes zijn ontstaan?

Hier ga ik wel even op in, puur omdat het kan. De sprookjes moet je niet te letterlijk nemen, dit waren vooral waarschuwingen voor ongehoorzame kindjes, om te zorgen dat ze beter naar vader en moeder luisteren. Roodkapje gaat over een kinderlokker en is een waarschuwing voor kinderen om niet zomaar met vreemde mensen mee te gaan, of zich om te laten l*llen door vreemden. De zeven geitjes is een waarschuwing om niet de deur open te doen voor iedereen. Je weet niet wie je voor de deur hebt en dus, als je niemand verwacht, doe je de deur nooit open als er geen ouders in de buurt zijn.

Wolven zijn toevallig als voorbeeld genomen omdat dat in die tijd nog een inheemse diersoort was en in die tijd vrij veel voorkwamen, maar heel veel overlast hadden ze er niet van, en heel veel mensen zijn er vroeger niet aangevallen door wolven, alleen als er echt voedselschaarste was of de wolf zich bedreigd voelde. Nu is er een dikke overpopulatie aan mensen, en niet genoeg leefruimte voor wolven.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 02:20

Ik vind het verwonderlijk dat op een paardenforum de komst van de wolf wordt toegejuicht. 24/7 op een PP is binnenkort niet meer mogelijk. Doordat er niet gejaagd mag worden op de wolf en er idioten zijn die ze voeren zijn ze ook niet schuw. In de grensstreek loopt het al de spuigaten uit en een hekje van 1.40 huppelen de wolven probleemloos over. Kalveren worden uit schuren gehaald en wolven cirkelen om schaapskuddes op klaarlichte dag terwijl er een herder bij loopt en ze probeert te verjagen.

Komt hier ook.... en dat duurt niet lang meer.

Popstra

Re: Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 07:19

Nou precies dat!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:55

Goudhaan1 schreef:
Mazida schreef:
En wolven vallen ook echt wel mensen aan hoe denk je anders dat sprookjes als Roodkapje en De Zeven Geitjes zijn ontstaan?

Hier ga ik wel even op in, puur omdat het kan. De sprookjes moet je niet te letterlijk nemen, dit waren vooral waarschuwingen voor ongehoorzame kindjes, om te zorgen dat ze beter naar vader en moeder luisteren. Roodkapje gaat over een kinderlokker en is een waarschuwing voor kinderen om niet zomaar met vreemde mensen mee te gaan, of zich om te laten l*llen door vreemden. De zeven geitjes is een waarschuwing om niet de deur open te doen voor iedereen. Je weet niet wie je voor de deur hebt en dus, als je niemand verwacht, doe je de deur nooit open als er geen ouders in de buurt zijn.

Wolven zijn toevallig als voorbeeld genomen omdat dat in die tijd nog een inheemse diersoort was en in die tijd vrij veel voorkwamen, maar heel veel overlast hadden ze er niet van, en heel veel mensen zijn er vroeger niet aangevallen door wolven, alleen als er echt voedselschaarste was of de wolf zich bedreigd voelde. Nu is er een dikke overpopulatie aan mensen, en niet genoeg leefruimte voor wolven.

nee vroeger hadden ze niet veel overlast, mede ook omdat er op ze gejaagd werd, dus ze vreesden de mens dus bleven ze wel uit de buurt. Nu hebben ze geen enkele vrees van de mens, dat hebben ze duidelijk al door dus zijn ze lang zo schuw en voorzichtig niet als vroeger, hebben meer lef dus om aan te vallen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:26

Anne_GTI schreef:
Ik vind het verwonderlijk dat op een paardenforum de komst van de wolf wordt toegejuicht.

Ik zie eigenlijk niemand die de komst van de wolven echt toejuicht. Jij wel?
Maar ik zie wel de groep die zegt "weg ermee, geen plek voor" en de groep "blijkbaar komen ze en zijn ze van plan te blijven, hoe kunnen we daar het beste mee omgaan."

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:39

speurneusc schreef:
Goudhaan1 schreef:

nee vroeger hadden ze niet veel overlast, mede ook omdat er op ze gejaagd werd, dus ze vreesden de mens dus bleven ze wel uit de buurt. Nu hebben ze geen enkele vrees van de mens, dat hebben ze duidelijk al door dus zijn ze lang zo schuw en voorzichtig niet als vroeger, hebben meer lef dus om aan te vallen.

Ook niet waar. Wolven zijn van zichzelf erg schuwe dieren die, als het kan, mensen eerder uit de weg zullen gaan dan zomaar op ons te gaan jagen. Wij hebben gewoon niet de ruimte om sámen in dezelfde omgeving te leven en dit is wat we gaan krijgen als we wolven actief het land in proberen te krijgen. Er is hier niet genoeg eten voor ze, dus gaan ze het zelf wel regelen. En dán krijg je inderdaad dat veulens, schapen en andere kleinere prooien aan gaan vallen. Ik heb een hele tijd in een zeer wolfrijk gebied in Zweden gewoond met een grote roedel in de buurt, maar wij hebben nooit overlast van ze gehad. Puur omdat ze daar de ruimte hebben en er geen reden voor ze is om dichter bij mensen te komen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:51

Nieuwsredactie schreef:
Equnews
Algemeen

In Hasselt (Belgisch Limburg) is een pasgeboren veulen doodgebeten. Er wordt onderzocht of er een link is met een wolf of een ander dier.

Natuur en bos bevestigt dat er een melding werd gemaakt van een gedood veulen nabij Hasselt. De medewerkers van Natuur & Bos zijn momenteel ter plaatse voor een sporenonderzoek om na te gaan of het dier werd aangevallen door een wolf. Indien nodig zal een een DNA-onderzoek gebeuren.

Wat is het bewijs dat het veulen is doodgebeten ?

Voorlopig beschouw ik de tekst: Pasgeboren veulen doodgebeten .... , dan ook als misleidend dan wel stemmingmakerij. En dat lukt goed op bokt, gezien de reacties.

Ook al zou het veulen aangevreten zijn door een dier ook dan zegt dat niets, veulen kan o.a. een natuurlijke dood zijn gestorven enz. enz.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:58

@Nico, kijk naar de foto

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:01

Anne_GTI schreef:
@Nico, kijk naar de foto

Op de foto (archief foto of daadwerkelijke situatie?) is geen pasgeboren veulen. En al was dat wel zo, zegt niets. Foto staan 2 paarden met veulen, dat kan ook een risico inhouden enz, enz. Het oorspronkelijke bericht is een en al aanname en berust, gezien de test, op geen enkel bewijs van wat er heeft plaats gevonden.
Zolang er geen ooggetuige dan wel geen gemanipuleerde beelden zijn beschouw ik de berichten o.a. als stemmingmakerij.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:55

Nico12 schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Equnews
Algemeen

In Hasselt (Belgisch Limburg) is een pasgeboren veulen doodgebeten. Er wordt onderzocht of er een link is met een wolf of een ander dier.

Natuur en bos bevestigt dat er een melding werd gemaakt van een gedood veulen nabij Hasselt. De medewerkers van Natuur & Bos zijn momenteel ter plaatse voor een sporenonderzoek om na te gaan of het dier werd aangevallen door een wolf. Indien nodig zal een een DNA-onderzoek gebeuren.

Wat is het bewijs dat het veulen is doodgebeten ?

Voorlopig beschouw ik de tekst: Pasgeboren veulen doodgebeten .... , dan ook als misleidend dan wel stemmingmakerij. En dat lukt goed op bokt, gezien de reacties.

Ook al zou het veulen aangevreten zijn door een dier ook dan zegt dat niets, veulen kan o.a. een natuurlijke dood zijn gestorven enz. enz.
DNA onderzoek zal de waarheid boven tafel brengen. Het is toch moeilijk te verkopen dat er in Lierderholthuis vorig jaar 31 schapen dood in de wei lagen alvorens de wolf kwam. Als je helemaal voor de wolf gaat is natuurlijk alles te betitelen als stemmingmakerij. En van elk slachtoffer te zeggen dat het vast al dood was. Nou er was ook een schapenboer die de wei in moest om de wolf weg te jagen want de wolf was nog gewoon aan het killen trok zich nergens wat van aan. Maar goed dat er DNA controle is want jij zult in alle gevallen anders zeggen dat er wel wat anders aan de hand zal zijn.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:35

Spoiler:
Afbeelding

Deze foto niet gezien zeker.... niet voor tere zieltjes, staat niet voor niets spoiler over.
Nico12 schreef:
Anne_GTI schreef:
@Nico, kijk naar de foto

Op de foto (archief foto of daadwerkelijke situatie?) is geen pasgeboren veulen. En al was dat wel zo, zegt niets. Foto staan 2 paarden met veulen, dat kan ook een risico inhouden enz, enz. Het oorspronkelijke bericht is een en al aanname en berust, gezien de test, op geen enkel bewijs van wat er heeft plaats gevonden.
Zolang er geen ooggetuige dan wel geen gemanipuleerde beelden zijn beschouw ik de berichten o.a. als stemmingmakerij.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:16

Het lijkt mij wel een pasgeboren, of in elk geval erg jong veulen, maar het maakt toch ook niet uit hoe oud het veulen was? je kan duidelijk zien dat het is aangevreten.. weet niet hoe dat gemanipuleerd zou kunnen worden.

De wolf is hier in de straat gezien door mijn buurman terwijl deze achter de schapen aanzat. Geen twijfel mogelijk.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:24

Anne_GTI schreef:
Spoiler:
[ [url=m/iQ4OMK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze foto niet gezien zeker.... niet voor tere zieltjes, staat niet voor niets spoiler over.
Nico12 schreef:

Kan jij uit deze foto afleiden dat een wolf de dader geweest is?
Wat is de bron van deze foto?
Ik ben het eens met Nico12 dat het vooral speculatie is.
Zie het voorbeeld van het andere veulen dat verwond is. Zou ook een wolf zijn, maar op het moment dat er gevraagd wordt of het onderzocht is stopt de discussie.
Zelfs roodkapje wordt erbij gehaald om de hetze tegen de wolf nog te voeden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:45

Aangevreten?? Zeg maar gerust opgevroten. Alleen graat hoofd en beentjes liggen er nog.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:01

de foto is wel kenmerkend voor wolven. Deze foto's vind je in veelvoud en daar is bewezen dat het wolven waren.

Van de week op de radio was er trouwens een interview met de boswachter van dat gebied, en die geeft wel degelijk aan dat er meerdere wolven zijn, en dat er daar in het gebied nu ook een wolvin met welpen zit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:22

Dacht het al, dit kan nooit door 1 wolf gedaan zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:28

Oehlala schreef:
de foto is wel kenmerkend voor wolven. Deze foto's vind je in veelvoud en daar is bewezen dat het wolven waren.

Van de week op de radio was er trouwens een interview met de boswachter van dat gebied, en die geeft wel degelijk aan dat er meerdere wolven zijn, en dat er daar in het gebied nu ook een wolvin met welpen zit.

Over welk gebied gaat het dan?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:33

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:49

Gini schreef:
Oehlala schreef:

Over welk gebied gaat het dan?

belgisch limburg. die hoek Bree, Meeuwen Gruitrode, dat grote natuurgebied daar.

ik zeg niet dat dit een wolf was he, enkel dat de fotos kenmerkend zijn en daar wel degelijk wolven zitten.
In de Peel zaten ook wolven en dat wisten ze ook niet, maar nu door die branden zijn ze verjaagd.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:12

hamont /geel / gruitrode

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:51

Interessant artikel over onderzoek wat ze momenteel doen naar effectieve afrasteringsmaatregelen die de wolf tegen houd.

https://www.wolveninnederland.nl/nieuws/effectieve-afrasteringsmaatregelen-weren-veluwse-wolf?fbclid=IwAR3irP4CgpLhhq8_I3AA8Ru_WylJBzEK3M13UiiFG9cPsBvQ4LNxoJUwmQ0

"Nieuwe beelden van een wildcamera op de Veluwe laten zien hoe een wolf wordt tegengehouden door een elektrisch raster rond een schaapskudde. Dit toont aan dat deze wolfwerende maatregelen effectief zijn.
Deze omheining voldoet aan de basisprincipes voor wolfwerende voorzieningen waarover consensus bestaat en die ook gelden voor vaste afrasteringen: een hoogte van 120 cm, voorzien van stroomdraden, met hoogstens 20 cm tussen de onderste draden en een spanning van ten minste 4.500 V."

Het is jammer dat er zo snel een verdeeldheid wordt opgeroepen en dat als je pro wolf bent, je het gelijk oké zou vinden dat iemand zijn vee koelbloedig vermoord wordt. Of de andere kant, dat als je anti wolf bent je direct egoïstisch bent en je verheven voelt als mens. Ieder zijn mening is ergens op gebaseerd en ik kan begrijpen waar die meningen vandaan komen, beide kanten op, ik denk dat iedereen het erover eens kan zijn dat het verliezen van je dier op deze manier enorm verdrietig.

Bovenstaand onderzoek wordt gedaan door mensen die de wolf verwelkomen in Nederland maar óók willen dat de wolf hier kan leven zonder dat de vee en veehouders hier de dupe van worden.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 13-05-20 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:53

ik ben benieuwd wat dat kost.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:01

juval schreef:

Uit het artikel:
"Dat is een verplaatsbare afrastering bestaande uit lichte paaltjes en een gaasraster met stroomdraden die zijn aangesloten op een schrikdraadklok."

Volgens mij zie je dit soort afrasteringen al regelmatig gebruikt worden in Nederland bij schaapskuddes die vaak verplaatsen. En waar onze hond al eens een flinke schrok van heeft gekregen door met de schapen te willen snuffelen (en sindsdien elke schaap eng vind :') ) Zo'n hekwerk zelf is volgens mij helemaal niet duur en als je al een stroompunt hebt hoeft dat dus zeker geen extra kosten op te leveren.
Enige is dus dat als je een vast of open hekwerk hebt, je waarschijnlijk een gaasraster toe moet voegen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:13

Suliko schreef:
juval schreef:

Uit het artikel:
"Dat is een verplaatsbare afrastering bestaande uit lichte paaltjes en een gaasraster met stroomdraden die zijn aangesloten op een schrikdraadklok."

Volgens mij zie je dit soort afrasteringen al regelmatig gebruikt worden in Nederland bij schaapskuddes die vaak verplaatsen. En waar onze hond al eens een flinke schrok van heeft gekregen door met de schapen te willen snuffelen (en sindsdien elke schaap eng vind :') ) Zo'n hekwerk zelf is volgens mij helemaal niet duur en als je al een stroompunt hebt hoeft dat dus zeker geen extra kosten op te leveren.
Enige is dus dat als je een vast of open hekwerk hebt, je waarschijnlijk een gaasraster toe moet voegen.

Gaas + stroomdraad buitenlangs, hier bv zit gaas buiten en stroomdraad binnen ivm ook schapen (en die staan al in zo'n flexnet ivm strookbegrazing, anders spoken ze het hele terrein over). Alleen zijn er nog zat zwakke plekken in de buitenomheining die aangepakt moeten worden, die houden nl wel de schapen en pony's binnen, maar een vastberaden hond/wolf niet buiten. Aandachtspunt dus deze zomer, incl overweging om voor de buitenhoud omheining een zwaardere klok te kiezen en dus 2 aparte stroomklokken te hebben staan ipv 1 voor alles. Beperking aan wat de schapen kunnen hebben is nl bepalend qua hoe zwaar de huidige klok mag zijn, maar voor wolf gaat die beperking niet op, wel die van mijn portomonee en wat mijn zonnepaneel/accu aankan, naast of de huidige klok genoeg heeft voor de extra draden.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:28

Mijn probleem met de pro wolf mensen is dat ze zich baseren op allerlei onderzoekjes die leuk lijken op de keukentafel, maar die in de praktijk al bewezen anders zijn.

Neem het hek. Leuk en aardig ja, als de buurman niks heeft staan zal die 1.20m ze heus tegen houden. In Duitsland echter, zijn er al wolven over hekken volledig onder stroom van ruim 2 meter hoog en 50cm ingegraven (wolven graven namelijk ook als het moet) gekomen. Als wolven zich blijven vermenigvuldigen en maar op jacht blijven gaan dan moet je je dieren dus echt in bunkers gaan plaatsen om te beschermen.

Een andere mening hebben is niet erg, maar onderbouw het dan wel met feiten. Als jij het niet erg vind dat er vee dood gebeten wordt en straks ook een kind, helemaal prima, maar ga niet doen alsof ze achter een hekje blijven want dat doen ze niet.