Zonder bit slaat nergens op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sporten schreef:Hulpteugels zonder primagraag zelfs als je sommige ruiters zien rijden geen gelul trek maar hard in een krul en rijden maar ook flink tempo erin het paard kan geen kant op
![]()
Zonder bit slaat nergens op
Kelly_ann schreef:Dank, ik ga het heus eens proberen, misschien pak ik wel ff een ander paardenbeest daarvoor.
Maar dat is natuurlijk niet het punt dat ik wil maken. Ik had ook boomloos, spoorloos, ijzerloos kunnen schrijven hier.
Ik wilde vooral even duidelijk maken dat alle discussie en negativiteit de boel niet echt leuker of motiverender maakt. Mijn cap heeft al eerder in de wilgen gehangen. En soms vraag je je af voor wie je het überhaupt nog doet.
AstridJ schreef:Jannico ja die heb ik gelezen maar dat stuk van Greevys komt uit een artikel wat gaat over het gebruik van neusriemen MET bit, dat is iets heel anders dan een bitloze neusriem zonder bit. Dat artikel gaat over het te strak zitten van de neusriem van de hoofdstellen met bit (met name stang en trens). Met bit in de mond werkt het heel anders dan bitloos.
Om dan toch maar even een qoute aan te halen uit dit zelfde artikel ook van Greevys waarin hij zegt dat er in de mond van het paard helemaal geen ruimte is voor een bit, laat staan stang en trens en dat dit stress veroorzaakt:
McGreevy (2015) notes that most horses have very little room in their mouths for a bit, let alone two bits. When a bit is present, the soft tissues in the mouth are compressed; this compression is potentially doubled when two bits are present and more still with a restrictive noseband. When the action of the reins are added, this compression is considerable. Double bridles are compulsory at the FEI higher levels, a ruling that may indeed run counter to the FEI’s goal that “the welfare of the horse is paramount.” McGreevy’s group found that seasoned horses familiar with wearing a double bridle at rest in a familiar environment and with familiar caretakers still showed increased physiological stress responses when tacked up with a double bridle. Bit restrictions prohibiting less bit are archaic, illogical, and contradict the FEI’s goals of ensuring the horse’s welfare above all else.
AstridJ schreef:Er zijn meer van onderstaand soort onderzoeken geweest en die komen allemaal op hetzelfde uit, een voorbeeld:
Sinds 2010 staat de KNHS (Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie) ruiters toe om met een bitloos hoofdstel te starten op dressuurwedstrijden. Een van de bitloze hoofdstellen waar veelvuldig gebruik van wordt gemaakt is het kaakgekruiste hoofdstel. Uit onderzoek is gebleken dat paarden die gereden worden met een kaakgekruist hoofdstel een lagere hartslag hebben dan paarden die met bit worden gereden. Het is echter nog niet duidelijk of er ook een verschil is in de hartslagvariatie en ander stress gerelateerd gedrag. Het doel van dit onderzoek was daarom om prestatie en stress tijdens een dressuurwedstrijd te vergelijken voor paarden met en zonder bit. Zeven paarden, van de rassen KWPN en Andalusiër, namen deel aan het onderzoek. Alle paarden liepen een dressuurproef op L1 niveau. Een crossover studie werd gedaan waarbij elk paard de test één keer met het eigen hoofdstel met een trensbit reed (test 1) en één keer met een kaakgekruist hoofdstel waar van te voren 3 tot 5 keer mee getraind was (test 2). Twee officiële juryleden waren aanwezig om de proeven te beoordelen. Gedurende de proef droeg het paard een hartslagmeter en direct na de test werd een speekselmonster genomen om de concentratie van het stresshormoon cortisol te meten. Een significant verschil in cortisol concentratie werd gevonden met een concentratie van 6.6 nmol/L ( ±1.845 nmol/L) voor de proeven die met het kaakgekruiste hoofdstel werden gereden en een concentratie van 8.41 nmol/L (±3.017 nmol/L, P=0.044) voor de proeven met trensbit. Er was geen verschil tussen beide proeven in gemiddelde hartslag (P=0.744), variatie in hartslagfrequentie (P=0.128) en de behaalde score (P=0.673). Paarden die gereden werden met trensbit, sperden hun mond vaker open dan paarden gereden met kaakgekruist hoofdstel (P=0.020). Ook bij paarden van ruiters die de voorkeur gaven aan het rijden met trens werd een minder stress gemeten wanneer ze met kaakgekruist hoofdstel gereden werden. Het is aan te bevelen om ruiters een bitloos hoofdstel te laten proberen omdat dit paardenwelzijn verbetert en niet van invloed is op de behaalde score tijdens een dressuurproef.
Ik kan je nog meer voorbeelden van onderzoeken tonen als je dat wil
Shadow0 schreef:AstridJ, volgens mij is er veel meer aandacht voor paardenwelzijn gekomen, en ik zie ook een ander beeld in mijn omgeving (en zelden hulpteugels.)
Misschien is dat ergens anders niet zo hoor, ik kom zelden op wedstrijdterreinen en wat er in elk geval veranderd is is dat haast niemand nog foto's durft te plaatsen.
Maar in het algemeen zie ik de reden voor de negativiteit niet. (En dressuur als circuskunstje voor het publiek werkt ook niet echt, want zoveel publiek is er volgens mij niet eens meer.) En rollkur en dergelijke trainingsmethoden krijgen echt niet meer de publieke verdediging die het eens kreeg.
De radicale toon van Dier&Recht past gewoon niet zo bij de in het algemeen tamelijk gematigde stand van zaken in Nederland. Dan blijft alleen het stukje bij beetje verbannen van het paardrijden op zich nog over. (En dat gaat dan via de makkelijksten eerst. Dat vind ik extra naar.)
Elisa2 schreef:Mee eens, het gaat niet om het middel (bit of bitloos) maar om het gebruik er van. Bij beide kan er misbruik plaats vinden.
Ik heb mijn mening al eerder gegeven dat van mij de hele opzet anders mag wbt wedstrijd rijden. Maar ik wil wel een kanttekening plaatsen, de wedstrijdruiters zijn wel degene die in het "zicht" bezig zijn. We kunnen wel doen of alle amateurs zo vriendelijk rijden thuis en thuis op Z-niveau geklasseerd zijn.Maar daar is helemaal geen toezicht op..(en vaak klopt het beeld wat ze zelf hebben ook niet met wat het irl is)
Ik vind het goed dat er kritisch naar het gebruik van het bit gekeken wordt, en daar mag van mij echt nog wel het ea aan veranderen/ verbeteren qua manieren van rijden.
Maar je kunt ook heel vriendelijk met een bit rijden, het hulpmiddel an sich is het probleem niet.
En bitloos zouden ze van mij allang toe mogen staan in alle klassen, wellicht als er daar goede voorbeelden en instructie in is, dat het voor meer mensen/ paarden werkt.
Kendra schreef:Ik zie dat er een enorm tekort is aan basiskennis anatomie/fysiologie, gedrag, voeding, enz. - maar ook rijtechnisch: opbouw van een werkuur, trainingsschema's, invloed rijstijl enz.
Fitzroy schreef:Ik begrijp werkelijk niet dat je je zo laat beïnvloeden door deze discussies. Je doet het toch zeker voor jezelf? Omdat jij er lol in hebt?
Ik heb er echt lak aan. Iedereen heeft het beste voor met zijn of haar paard. En bij sommigen is dat bitloos , bij anderen met bit, sporen en slof. Maar dat maakt het een nog niet slechter dan het ander. Het is maar net hoe je er mee omgaat. Imo moet je dan met alle vormen van paardensport stoppen. Een paard heeft nergens om gevraagd.
Kelly_ann schreef:Kendra schreef:Ik zie dat er een enorm tekort is aan basiskennis anatomie/fysiologie, gedrag, voeding, enz. - maar ook rijtechnisch: opbouw van een werkuur, trainingsschema's, invloed rijstijl enz.
Dit is wel interessant, want ik zie juist een stortvloed aan kennis. Die flinke leergierigheid en honger naar de 'waarheid' is er volop volgens mij.
Mensen die bij wijze van nog moeite hebben met in het ritme lichtrijden die gaan praten over de verticale balans van hun paard ofzo.
Pensionklanten die hun stalhouder met jaren ervaring willen veranderen of verbeteren. Hun smid vertellen dat de hielen van de hoef er toch echt af moeten. Van de ene veearts naar de andere kliniek gaan omdat de diagnose van de vorige onjuist leek/bleek.
Iedereen is mens en ziet het net even anders, omdat je weer een boek hebt gelezen of een nieuwe instructeur hebt of Bokt hebt uitgeplozen.
En ja, ook de hoefsmid, veearts etc kan het mis hebben. Teveel in hun gewoontes gebleven of vast aan een mening... Alles is discutabel natuurlijk en dat maakt het niet makkelijker.
Jessix schreef:Elisa2 schreef:Als ik de artikelen lees dan begrijp ik dat ze paardrijden geen probleem vinden, mits het bitloos gebeurd en je het paard beloont met voedsel.
Ze willen een verbod op de opzetteugel bij tuigpaarden en het vastbinden van de tong? wat in de draf en rensport zou gebeuren. (en waar ik nog nooit van gehoord heb)
En ze willen dus dat dit wettelijk vastgelegd gaat worden..vandaar de lastercampagnes.
Oh dan mag ik nog even doorrijden gelukkig!![]()
Ik dacht dat paardrijden an sich het probleem was, vandaar mijn opmerking. Kom daar dan gewoon voor uit.
Vastbinden van de tong met een pantykous ken ik wel. De opzetteugel om het hoofd hoog te houden bij tuigpaarden ook. Ik heb dat zelf al jaren niet meer gezien of gehoord. Had de hoop dat het niet meer bestond..
pol013 schreef:Overigens is het letsel uit het onderzoek Gent * (Uit onderzoek blijkt dat 83 procent van de sportpaarden een of meerdere verwondingen aan de mond heeft als gevolg van een bit).waar naar verwezen word als volgt verdeeld:
1) depigmentatie (figuur 6) (40,0%)
2) kloofjes in alle stadia van de wondheling (figuur 7) (37,7%)
3) schilfers (figuur 8) (22,5%)
4) vereelting (figuur 9) (21,7%)
5) schuurletsels (figuur 10) (5,8%).
In de mond van de paarden kwamen ook afwijkingen voor, maar deze waren veel beperkter in aantal.
1) Ter hoogte van de lagen werden geregeld afwijkingen gevonden wat betreft de symmetrie
(frequentie 8,3%).
2) Bij 1,7% van de paarden werden voor de wedstrijd reeds open wonden ter hoogte van de
slijmvliezen vastgesteld.
Daar zitten nogal wat gradaties van 'erg' tussen. Of je een bit wil verbieden door een schilferige mondhoek op 1 hoop te gooien met schade aan de slijmvliezen kun je je namelijk afvragen.