neile schreef:Ik maak een facepalm als ik zie hoe zwaar er hier wordt gediscussieerd of het oorzakelijk verband tussen het vuurwerk en het overlijden van dit paard. Maakt het uit? Maakt het je werkelijk uit of dit paard een uur ervoor nog helemaal doorgelicht is geweest zodanig dat je het ZEKER NIET op het vuurwerk kan steken, maar wel op het paard? Of ze nu direct of indirect gestorven is door vuurwerk. Ze heeft er last van gehad en ze heeft er het loodje bij gelegd daarna. Andere dieren hebben ook last. Er mag toch worden nagedacht over alternatieven zonder je kop in het zand te steken voor de last die vuurwerk OOK met zich meebrengt?!
De oorzaak van deze discussies ligt toch echt bij de eigenaar. Die legt nl zelf de oorzaak volledig bij het vuurwerk.
Ik weet vrij zeker dat er van 31/12 op 1/1 meer dieren overlijden dan van 31/5 op 1/6. Als je daar cijfers van hebt dan is het statistiek. Statistisch gezien is er dus een kans dat vuurwerk de oorzaak is of heeft bijgedragen aan de dood van dit paard, maar die statistische kans kun je niet 1:1 vertalen naar een individueel geval. Misschien was het paard toch niet zo gezond als gedacht of kwam het een giftige plant tegen, zonder obductie weet je de oorzaak niet zeker.
En dat er een koepelterm aan gegeven wordt als "hartaanval" helpt ook niet mee, want was het dan een ritmestoornis (VF), een astma cardiale of een hartinfarct? De eerste is onwaarschijnlijk door de duur van het overlijden.
Als je als VA de oorzaak niet zeker weet, zeg dat dan, maar hang er niet zo'n vage term aan.