Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:02

Arabesk schreef:
kyrkelover schreef:
Beide Nederlandse meiden hebben vandaag hun wedstrijd uitgereden.
Sofie 25e met hele nette waardes (misschien wel te mooi om waar te zijn, maar ok) met een gemiddelde van 25.5.
En Ijjou een van de laatste finishers met gemiddeld 17.5.
Er is absurd hard gereden weer( top 3 gemiddeld 29km/h), met idioot snelle aanbiedtijden), geen CI's vandaag.

Wel degelijk CI's maar die zijn weggemoffeld. Ik heb de live uitzending gekeken en zag 112 verongelukken. FTC in het systeem een uur nadat de laatste gefinitwas urenlang stond deze combinatie op loop 4. Met nog vier andere paarden die boven de 25 reden en poef ineens na urenlang op de laatste 16 km te hebben gezeten nooit meer aankwamen.....

Waarschijnlijk dus drie of vier fatale blessures.

Triest...
Waar kijk je dat live Arabesk?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:16

Dat is dan lekker Arabesk. Ook een manier om ermee om te gaan. Gewoon uit de uitslagen houden. |(

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:23

Marie_Anne je hebt een ere plaats in mijn foeilijst verdiend. Aan jouw manier van communiceren kan ik geen nuttige bijdrage leven. Ik zal zeggen veel plezier met kijken naar misstanden. Ook een tijdsbesteding.

Was net rijden en heb mijn vriendin nog gesproken die elk jaar hier een endurance-wedstrijd organiseert. Geen internationale en ze heeft geen last van sponsors die zich terugtrekken omdat de Duitse ruiters ook meededen daar. Zal het vanavond eens voor leggen bij onze stammtisch?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:41

Gewoon op yamamah de app waar ook alles te volgen is.
Laat ik het anders stellen geen officiële CI's.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:46

kyrkelover schreef:

Heel veel FTC's of wat dan ook, zijn eigenlijk CI's.... zeker bij CEN's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:07

Arabesk schreef:
kyrkelover schreef:
Beide Nederlandse meiden hebben vandaag hun wedstrijd uitgereden.
Sofie 25e met hele nette waardes (misschien wel te mooi om waar te zijn, maar ok) met een gemiddelde van 25.5.
En Ijjou een van de laatste finishers met gemiddeld 17.5.
Er is absurd hard gereden weer( top 3 gemiddeld 29km/h), met idioot snelle aanbiedtijden), geen CI's vandaag.

Wel degelijk CI's maar die zijn weggemoffeld. Ik heb de live uitzending gekeken en zag 112 verongelukken. FTC in het systeem een uur nadat de laatste gefinitwas urenlang stond deze combinatie op loop 4. Met nog vier andere paarden die boven de 25 reden en poef ineens na urenlang op de laatste 16 km te hebben gezeten nooit meer aankwamen.....

|( Wat zag je gebeuren dan?

@Marie_anne, zet Dinopino lekker op je negeerlijst. Doe ik ook. Zo zonde van je energie...

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:11

Arabesk schreef:

Die app heeft toch geen live beelden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:13

Jawel. Rechts bovenin zit een klein TV icoontje

Edit: wat ik in ieder geval zie is dat de FTC's allemaal een hele hoge snelheid reden óf de eerste loop niet doorkwamen, zodat we de snelheid niet weten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:03

kyrkelover schreef:

Dat is het treurige, er wordt zoveel gesjoemeld. -O-
Het is met de info die naar buiten komt al erg laat staan als je weet wat er allemaal weggemoffeld wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:03

kyrkelover schreef:

Bedankt, ik heb de app meteen gedownload.

Je hebt gelijk safina.

Wat zo erg is, als je op internet artikelen hierover gaat lezen, zowel in buitenland als in NL, zie je dat er al jaren lang dezelfde soort artikelen verschijnen. Weer dode paarden in de UAE, weer doping, weer een dood paard, bizar en pijnlijk harnachement ;( , auto's die de paarden opjagen, er wordt geslagen en geschopt. Nog wat dode paarden. Gewoon elke keer hetzelfde. Onbegrijpelijk. Ik vind dat naast enduranceruiters ook dressuurruiters zich zouden moeten laten horen die lid zijn van de KNHS. Je wil toch dat je vereniging hier op alle mogelijke manieren afstand van neemt en dat gebeurt nu niet.

De informatie onder het kopje "Welfare of the horse" bij de UAE Equestrian and Racing Federation, bij het onderdeel Endurance:

Afbeelding

kyrkelover

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:14

Nou naar een gemiddelde dressuur wedstrijd kijken word ik echt niet vrolijker van.
En overal worden zaken weggemoffeld en niet vermeld. Het is een ook stukje scheve berichtgeving hoor. Want de positieve verhalen lees je niet en wordt niet over geschreven.
In de rensport is dit ook heel erg het geval. En neeee daarmee wil ik niet zeggen dat negativiteit niet vermeld mag worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:23

kyrkelover schreef:
Nou naar een gemiddelde dressuur wedstrijd kijken word ik echt niet vrolijker van.
En overal worden zaken weggemoffeld en niet vermeld. Het is een ook stukje scheve berichtgeving hoor. Want de positieve verhalen lees je niet en wordt niet over geschreven.
In de rensport is dit ook heel erg het geval. En neeee daarmee wil ik niet zeggen dat negativiteit niet vermeld mag worden.

Dat is zeker waar. Maar die Pippa Cuckson bijvoorbeeld lijkt mij een heel betrouwbare journaliste? Die niet alleen op sensatie uit is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:31

kyrkelover schreef:

Er wordt wel over geschreven, maar het krijgt minder aandacht.
Iemand als Carmen wist wel altijd goed de publiciteit te trekken dus het kan wel.
Maar in Nederland ligt sowieso toch vooral de aandacht op dressuur en springen terwijl er zoveel meer is!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:34

fransje23 schreef:
kyrkelover schreef:

Er wordt wel over geschreven, maar het krijgt minder aandacht.
Iemand als Carmen wist wel altijd goed de publiciteit te trekken dus het kan wel.
Maar in Nederland ligt sowieso toch vooral de aandacht op dressuur en springen terwijl er zoveel meer is!

En er wordt ook oprecht minder over geschreven. Daar weet ik veel voorbeelden van, maar dan gaan er veel te ver off topic en wijken we af van het probleem dat zich in de uae afspeelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:41

kyrkelover schreef:

Het is trouwens niet helemaal waar dat geen positieve berichtgeving is. Zo las ik ook veel over Boudheib Endurance Village. Dat lijkt me een mooi initiatief.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:55

Marie_Anne schreef:
kyrkelover schreef:

Het is trouwens niet helemaal waar dat geen positieve berichtgeving is. Zo las ik ook veel over Boudheib Endurance Village. Dat lijkt me een mooi initiatief.

Het initiatief is leuk. Parcours is oprecht heel zwaar voor de paarden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 23:19

Beter dan die vlakke woestijnraces, want dan kun je net zo goed een kamelenrace gaan houden ofzo.

Ik zag een paard dat uit de galop viel, duidelijk op drie benen, niet meer voor of achteruit kon en vervolgens werd linksvoor helemaal ingepakt met het leek wel snelverband met gips. Meteen stonden grooms van 112 en 114 klaar want die werken voor dezelfde stal. Duidelijk een fractuur dus. Ik ga de namen noteren van de zgn eindeloos in loop 4 paarden en kijken of ze het komende jaar nog op een wedstrijd uitkomen. Zo niet dan zijn ze vast met pensioen gestuurd naar stal Stegeman voor hun welverdiende oude dag.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 23:31

kyrkelover schreef:
Marie_Anne schreef:

Het initiatief is leuk. Parcours is oprecht heel zwaar voor de paarden.

Dat initiatief was leuk maar aangezien de sjeik die het bedacht heeft en ondersteunde inmiddels overleden is, is het waarschijnlijk verleden tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 01:46

Arabesk schreef:
Beter dan die vlakke woestijnraces, want dan kun je net zo goed een kamelenrace gaan houden ofzo.

Ik zag een paard dat uit de galop viel, duidelijk op drie benen, niet meer voor of achteruit kon en vervolgens werd linksvoor helemaal ingepakt met het leek wel snelverband met gips. Meteen stonden grooms van 112 en 114 klaar want die werken voor dezelfde stal. Duidelijk een fractuur dus. Ik ga de namen noteren van de zgn eindeloos in loop 4 paarden en kijken of ze het komende jaar nog op een wedstrijd uitkomen. Zo niet dan zijn ze vast met pensioen gestuurd naar stal Stegeman voor hun welverdiende oude dag.

Koffievos met bles? Ik heb de samenvatting gezien. Daar liep 112 keihard aan kop en opeens "verdween" hij totaal uit de beelden.

Triest dit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 09:41

Ja wel iets bruins met een bles inderdaad.
Race van vandaag is afgelast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:34

Arabesk schreef:

Die beelden geven dus het idee dat FTC een plek is om verongelukte paarden onder het Perzisch tapijt te schuiven. Ben benieuwd of je ze nog gaat tegenkomen op toekomstige wedstrijden.

Hoezo vandaag afgelast?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 11:01

Het regende :+

Morgen een wedstrijd met vrijwel allemaal jonge paarden die alleen qualifiers hebben gelopen op max 15 kmph, voor Sofie, Ijjou en Harmke. De eerste die dus harder gaat rijden neemt enorme risico's!!

Marijke heeft wel een ervaren paard maar die ging half december er metabool uit op ronde vier.

Kortom morgen wordt weer buitengewoon interessant.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 11:58

Morgen is ook gecancelled ivm extreme weersomstandigheden

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:08

safina schreef:
Arabesk schreef:

Die beelden geven dus het idee dat FTC een plek is om verongelukte paarden onder het Perzisch tapijt te schuiven. Ben benieuwd of je ze nog gaat tegenkomen op toekomstige wedstrijden.

Hoezo vandaag afgelast?

In het verleden is de code FTC al diverse malen gebruikt om een CI te "verbloemen".
Een CI op een CEI betekent namelijk een verplichte autopsie en bij grootverbruikers van doping is dat link.
Daarbij kan er ook een sanctie komen voor de ruiter.

Op een CEN in de UAE zal dat minder problemen geven.

Overigens wordt een overleden paard op knhs wedstrijd ook onderzocht.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:34

Arabesk schreef:
Komende week rijden er weer A kader leden mee in de UAE, 7 dode paarden waren er nog niet genoeg........... Marijke Visser, Sofie van Aggelen, Bianca Schutz, Ijjou Mohamed en Tess de Wijs, de startlijsten staan online.

Iedere ruiter zou z'n eigen verantwoordelijkheid kúnnen nemen, nu de KNHS nog niet zo ver is, maar ja, je kunt ook net doen of je gek bent en gewoon doorgaan. Maar misschien trekken ze zich nog terug, wie weet :+

Bizar toch eigenlijk dat je daar wilt werken dan wel starten.
Overigens lijkt het hele 'land' me vreselijk, volgens mij is alles gericht op geld, laten zien dat je geld hebt en amusement.