Paardensport ter discussie na verstoring EK dierenactivisten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:23

manubres schreef:
Pipodipo schreef:
Manubres, wat vind jij dan dat er moet veranderen in het topsegment van de sport in Nederland? Om maar even kleur te geven aan wat Popstra schrijft in de laatste alinea. Wat zou jouw verbeterwens zijn?

Ten aller eerste de stang en trens afschaffen.
Sowieso het bitloos rijden tot alle klassen toestaan.
En van het rijden zonder bit en sporen een extra moeilijkheidsgraad maken en daardoor hogere score.
De jury meer laten punten op ontspannenheid, harmonie en goed gebruik van lichaam van het paard (biomechanica).
Ook vind ik dat wedstrijden niet meer in de bloed hitte gereden mogen worden (zoals in Rotterdam).

En als je dan nóg verder zou gaan kijken;
Misschien wedstrijden met neckrope of grondwerk.
En zouden wedstrijden misschien gewoon op eigen locatie gereden kunnen worden. Dus gewoon thuis in vertrouwde omgeving van het paard. Het paard hoeft geen uren in trailer of vliegtuig. Maar de jury gaat reizen en komt thuis bij de deelnemers. Als je dan een competitie hebt zou je kunnen zeggen, de voorrondes aan huis en de finale nog gezamenlijk. Dat scheelt dan toch veel reizen. Mensen kunnen het volgen via livestream en ook thuis via de app mee beoordelen, zodat er ook een publieksprijs komt.

Dan zijn de omstandigheden nooit gelijk qua temperatuur en luchtvochtigheid en publiek komt toch om de barrage te kunnen zien. Als iedereen in eigen bak wat aanpioniert dan is er weinig eer meer aan te behalen.

Een nieuw type wedstrijdsport waar zonder bit en wellicht zelfs zonder zadel gereden/gesprongen wordt zou verder zeker iets toe kunnen voegen.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:23

Overigens is WeAllRide al bezig met het wedstrijd rijden op eigen locatie, volgens mij al eens genoemd in dit topic. Daar kun je je proef thuis rijden (ook op neckrope bijv), filmen en opsturen zodat deze beoordeeld kan worden. Als een dergelijke concept veel steun en deelnemers heeft kan dat denk ik ook wel naar iets groots uitgroeien. De topsport zal voorlopig nog niet op deze manier over gaan, maar wie weet ooit

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:35

rien10 schreef:
@NenaC Maar wees realistisch: Zonick is in niets te vergelijken met Fury de Tinker. Niet in (sport) aanleg, niet in management, niet in training, niet in budget. In niets! Dat mag je vervelend (of erger) vinden, het is een feit.

Vervelend trouwens, dat dik gedrukte. We lezen ook wel wat je te zeggen hebt als je dat niet doet.

PS. Bosklossers zijn niet per definitie onwetend.

In welke zin is Zonik anders kwa training en management denk je?

Zonik is in de 1e plaats gewoon een paard. Dát zou verandering 1 moeten zijn in elke tak en elk niveau van de sport. Dat iedereen weet en accepteert die dieren in de 1e plaats dier zijn. Geen atleten.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:37

rien10 schreef:
@NenaC Maar wees realistisch: Zonick is in niets te vergelijken met Fury de Tinker. Niet in (sport) aanleg, niet in management, niet in training, niet in budget. In niets! Dat mag je vervelend (of erger) vinden, het is een feit.

Niet? En ik maar denken dat beide dieren een paard zijn, met dezelfde instincten, behoeften, en onderdelen.
Ja ze verschillen omdat op een ander uiterlijk en gebruik zijn gefokt, maar het zijn stiekem gewoon allebei paarden.

Als topsporters (en liefhebbers van topsport) eens oprecht gingen luisteren en nadenken over wat mensen met andere smaak en ideeën nu werkelijk aandragen in plaats van altijd te wijzen naar 'de bosklosser die het ook niet goed doet' en 'maar dit zijn heel dure paarden die het allemaal zelf aanbieden'. Dat werkt de rest van de wereld net zo hard tegen je in het harnas als de acties van de vegan streakers.

Dingen die ik als verbetering zou zien:
Teugeldrukmeters die gaan piepen of licht geven bij te veel druk in de teugels bij elk paard op het wedstrijdterrein.
Neusriemcheck bij elk dier op het wedstrijdterrein, bij zowel inrijden als proef.
Singelcheck bij elk dier op het terrein. Hoe veel mensen zie je niet aan dat ding trekken alsof ze een auto uit de sloot proberen te hijsen? Dat is écht niet nodig, mits je zelf netjes op je paard kan zitten natuurlijk. ;)
Dieren die achter de loodlijn lopen niet hoog punten. Dieren die niet in tact lopen niet hoog punten. Dieren die protest tonen niet hoog punten. Dieren die onregelmatig/kreupel lopen niet hoog punten.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:47

julius_juut schreef:
Dingen die ik als verbetering zou zien:
Teugeldrukmeters die gaan piepen of licht geven bij te veel druk in de teugels bij elk paard op het wedstrijdterrein.

Dit bestaat of heeft bestaan. Heet 'Zack' en bestaat (bestond?) uit een breektouwtje tussen het bit en de teugel. Als bypass natuurlijk een sterkere teugel ter beveiliging. Met een kleurcode die de sterkte van het breektouwtje aangeeft. Wel meer bedoeld voor zelfcontrole en niet op wedstrijd.

Citaat:
Neusriemcheck bij elk dier op het wedstrijdterrein, bij zowel inrijden als proef.
Singelcheck bij elk dier op het terrein. Hoe veel mensen zie je niet aan dat ding trekken alsof ze een auto uit de sloot proberen te hijsen? Dat is écht niet nodig, mits je zelf netjes op je paard kan zitten natuurlijk. ;)

Ringmeester?

Citaat:
Dieren die achter de loodlijn lopen niet hoog punten. Dieren die niet in tact lopen niet hoog punten. Dieren die protest tonen niet hoog punten. Dieren die onregelmatig/kreupel lopen niet hoog punten.

Dit is toch gewoon correct jureren?

Ik ben het wel met jou eens dat er allemaal meer aandacht voor mag zijn, maar eigenlijk bestaat er al heel veel maar wordt het niet zo consequent uitgevoerd.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 28-08-19 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:47

ik denk dat we in de kern allemaal hetzelfde zeggen; we moeten terug naar correct jureren.

Sclimpre: die ga ik eens op zoeken! Wil mezelf wel eens testen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 28-08-19 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:48

NienkeV1994 schreef:
Overigens is WeAllRide al bezig met het wedstrijd rijden op eigen locatie, volgens mij al eens genoemd in dit topic. Daar kun je je proef thuis rijden (ook op neckrope bijv), filmen en opsturen zodat deze beoordeeld kan worden. Als een dergelijke concept veel steun en deelnemers heeft kan dat denk ik ook wel naar iets groots uitgroeien. De topsport zal voorlopig nog niet op deze manier over gaan, maar wie weet ooit

Ik zie nog steeds niet in waarom je dezelfde internationale wedstrijd niet gelijktijdig op verschillende continenten zou kunnen houden en het integraal in beeld brengen. Bijvoorbeeld op 3 locaties met exact hetzelfde parkoers, bodem, etc. Kunnen de paarden gewoon in hun eigen werelddeel blijven. Minder belastend voor iedereen inclusief het milieu. Stukken goedkoper ook.

“Maar op plek X is het vochtiger dan op plek Y”. Dan hou je het indoor en conditioneer je de ruimte. Door niet te vliegen heb je enorm veel CO2 uitstoot ‘over’.

“Maar plek X ligt hoger dan plek Y. Luchtdruk verschillen” . Poeh poeh...luchtdruk. Heavy (jawel :D ). Dan hou je het ergens anders als dat dan al zo spannend is met die luchtdruk.

We schakelen over de hele wereld voor een Songfestival. De VAR bij voetballen zit niet eens in de buurt van het veld. Maar dit zou niet kunnen? Onzin.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 28-08-19 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:51

Cowboy55 schreef:
“Maar op plek X is het vochtiger dan op plek Y”. Dan hou je het indoor en conditioneer je de ruimte. Door niet te vliegen heb je enorm voor CO2 uitstoot ‘over’.

“Maar plek X ligt hoger dan plek Y. Luchtdruk verschillen” . Poeh poeh...luchtdruk. Heavy (jawel :D ). Dan hou je het ergens anders als dat dan al zo spannend is met die luchtdruk.

Je kan het ook anders bekijken. Als de paarden dicht bij huis blijven hebben ze de condities waar ze aan gewend zijn, in feite is het dus eerlijker. Want nu is een paard dat lang heeft moeten reizen en moet presteren in condities die veel afwijken van wat hij kent in het nadeel.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:52

Ayasha schreef:
Sclimpre: die ga ik eens op zoeken! Wil mezelf wel eens testen.

Ik heb er ooit lang gelden reclame van gezien in Cheval Magazine, dus je moet misschien vooral in Frankrijk zoeken.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 28-08-19 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:52

Sclimpre schreef:
Cowboy55 schreef:
“Maar op plek X is het vochtiger dan op plek Y”. Dan hou je het indoor en conditioneer je de ruimte. Door niet te vliegen heb je enorm voor CO2 uitstoot ‘over’.

Je kan het ook anders bekijken. Als de paarden dicht bij huis blijven hebben ze de condities waar ze aan gewend zijn, in feite is het dus eerlijker. Want nu is een paard dat lang heeft moeten reizen en moet presteren in condities die veel afwijken van wat hij kent in het nadeel.

Dat dus ook. Zoals bij de Olympische Spelen: nee, de paarden moeten echt weken eerder daar naartoe want anders kiepen ze om door het klimaatverschil. En we kunnen ook niet echt in de stad van de Spelen gaan rijden want daar is het te zwaar voor de paarden. Waarom doen we zoiets onzinnigs dan?
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 28-08-19 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:53

Cowboy55 schreef:
NienkeV1994 schreef:

Ik zie nog steeds niet in waarom je dezelfde internationale wedstrijd niet gelijktijdig op verschillende continenten zou kunnen houden en het integraal in beeld brengen. Bijvoorbeeld op 3 locaties met exact hetzelfde parkoers, bodem, etc. Kunnen de paarden gewoon in hun eigen werelddeel blijven. Minder belastend voor iedereen inclusief het milieu. Stukken goedkoper ook.

We schakelen over de hele wereld voor een Songfestival. De VAR bij voetballen zit niet eens in de buurt van het veld. Maar dit zou niet kunnen? Onzin.

Maar zou jij nog een springwedstrijd willen bekijken als je de combinaties niet live in actie kan zien komen?

En gevlogen met die paarden wordt er toch wel want als het dit weekend EK was in Rotterdam en volgend weekend de LGCT in Rome dan zullen ze daar vast niet helemaal met 'n veewagen naartoe worden gereden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:54

julius_juut schreef:
rien10 schreef:

Niet? En ik maar denken dat beide dieren een paard zijn, met dezelfde instincten, behoeften, en onderdelen.
Ja ze verschillen omdat op een ander uiterlijk en gebruik zijn gefokt, maar het zijn stiekem gewoon paarden.

Dus Fury is hetzelfde als Zonick. Nou ehhh nee. Je hebt gelijk in dat ze beide sociaal contact moeten kunnen hebben. Vrij moeten kunnen bewegen en correct/goed gevoed etc moeten worden. Als je dat bedoelt ga ik met je mee. Maar qua bouw, aanleg, training, budget etc etc zijn ze niet te vergelijken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:56

Waarom zijn ze in training niet te vergelijken?
Buiten het feit dat elk paar individuele aanpak nodig heeft maar ik krijg de indruk dat je daar niet op doelt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:57

In het Weallride concept is niet de locatie de grote gemene deler, maar juist dat je allemaal rijdt waar je je het fijnste voelt en als het langs die lat legt dan zijn de omstandigheden dus toch gelijk. Maar misschien hoeft er geen rangschikking te komen met prijzen, maar gaat het vooral om je eigen individuele resultaat. Voor internationaal FEI zal het zo'n vaart niet lopen en in NL/Belgie ook niet omdat daar op elke hoek van de straat we een wedstrijd is, maar je zal in de US, Canada, Australie hier misschien meer aan hebben.

Ayasha, inderdaad het jureren en naleven van de regels. En de mensen die bitloos, boomloos, spoorloos en zonder zweep mee willen rijden op wedstrijden moeten dat gewoon meer gaan doen. Ga naar die wedstrijd en doe mee.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:57

Lees net dit op horses.nl...misschien nog meer een reden om paarden lekker thuis te laten en mensen thuis te laten kijken en mee te jureren? :o

"We kunnen met trots terugkijken op een geweldig georganiseerd EK in eigen land. Op het Nederlandse publiek zijn we echter minder trots; dat bezocht dit topevenement maar mondjesmaat. Uit recent onderzoek blijkt dat Nederlanders positief staan tegenover de paardensport, maar dat betekent blijkbaar niet dat ze ervoor van de bank af komen. Hoe kan dat? Irene Verheul, Gijs Bartels en Fred Rozendaal reageren".

Al moet ik eerlijk zijn dat de vakantieperiode, het bloedhete weer en (wat ik begreep) dure kaarten ook mee hebben gespeeld.

En elnienjo...tuurlijk is live kijken misschien mooier dan achter je beeldscherm. Maar het moet er in de toekomst niet alleen om gaan wat wij het beste vinden, maar wat het beste is voor de paarden. Veranderingen zijn moeilijk, maar soms moet je door de zure appel heen om ergens weer aan te wennen.
Voorbeeldje vanuit mijn werk als kinderverpleegkundige. Vroeger mochten ouders niet bij hun kind blijven/slapen, alleen op vaste uren. Toen de "rooming in" werd geïntroduceerd stonden de verpleegkundigen daar heel negatief tegenover. Veel te lastig en te onhandig, geen plek voor nog meer bedden op de kamer, de onrust van bemoeiende ouders de hele dag om je heen, snurkende ouders etc. etc. Er waren genoeg excuses te bedenken. Toch is het doorgevoerd, in het belang van het kind en natuurlijk ook van de ouders. Nu kunnen wij ons niet meer voorstellen dat er een tijd was dat ouders niet bij hun kind mogen zijn. We moesten als verpleging door de zure appel, maar het was goed dat iemand het kind centraal stelde boven onze behoeften.
Laatst bijgewerkt door manubres op 28-08-19 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:58

Ayasha schreef:
Buiten het feit dat elk paar individuele aanpak nodig heeft maar ik krijg de indruk dat je daar niet op doelt.

Je kunt een marathonloper ook niet vergelijken met iemand die een paar keer per week een half uurtje jogt. De atleet heeft andere verzorging en voeding nodig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:00

manubres schreef:
Lees net dit op horses.nl...misschien nog meer een reden om paarden lekker thuis te laten en mensen thuis te laten kijken en mee te jureren? :o

"We kunnen met trots terugkijken op een geweldig georganiseerd EK in eigen land. Op het Nederlandse publiek zijn we echter minder trots; dat bezocht dit topevenement maar mondjesmaat. Uit recent onderzoek blijkt dat Nederlanders positief staan tegenover de paardensport, maar dat betekent blijkbaar niet dat ze ervoor van de bank af komen. Hoe kan dat? Irene Verheul, Gijs Bartels en Fred Rozendaal reageren".

Al moet ik eerlijk zijn dat de vakantieperiode, het bloedhete weer en (wat ik begreep) dure kaarten ook mee hebben gespeeld.

Ik ben niet gegaan omdat ik moest werken op de donderdag en de vrijdag, het op de zaterdag en zondag loeiheet was, de kaarten behoorlijk duur zijn en ik dressuur gewoon niet leuk vind om te kijken en springen ook na een aantal rondes wel gezien heb.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:00

En de NPO zond het rechtstreeks uit... Nadeel is natuurlijk ook dat een groot deel tijdens de werkweek was en het was ook nog vakantie. Maar het is natuurlijk niets nieuws, het is al jaren zo dat de kwalificatierubrieken zuinig bezocht worden en alleen de finaleproeven veel mensen trekken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:02

Maar we komen toch weer op het punt waar er naar de ander gewezen wordt.

Ik heb het al eerder benoemd, in elke tak/discipline/type ruiter komen misstanden voor en die moeten allemaal aangepakt worden. Ja, er zijn recreatieruiters die heel erg bezig zijn met welzijn, is paard niet te dik, welk voer moeten we geven voor dit type paard, past al mijn tuig goed? Maar ook daar heb je de andere kant.
Net als bij de sport, de punten die hierboven benoemd worden qua jurering zie ik namelijk al telkens terug komen in de jurering in de basis. Nee, niet elk jurylid, maar de juryleden die dat wel doen krijgen ook soms een hoop gezeur over zich heen. Denk aan de klaagtopics hier op bokt, of gewoon niet meer uitgenodigd worden op een vereniging.

Ja, de wedstrijdsport is 'makkelijker' te veranderen, want er zijn regels waar iedereen zich aan moet houden en er is (sociale) controle, maar als de paardensport verboden zou worden is dat niet alleen de wedstrijdsport. En ik ben het er echt mee eens dat die controle op regels strenger moet en sommige regels soepeler moeten en anderen weer strenger. Maar daarmee pak je maar een klein gedeelte van het probleem in de hele sport aan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:04

elnienjo schreef:
Maar zou jij nog een springwedstrijd willen bekijken als je de combinaties niet live in actie kan zien komen?

Als het alternatief is dat we het milieu opstoken en de paarden stresseren zeker wel ja. Bovendien kan ik nog steeds naar lokale wedstrijden gaan kijken als ik dat wil. En omgekeerd: wie van ons gaat live naar een wedstrijd kijken in een ander werelddeel? Wie van ons zegt: “Ik ga in 2020 naar Tokio de OS kijken met maar 1 doel: de dressuurwedstrijd live zien? Als ik dat niet live kan zien ga ik niet.” Wie van ons gaat volgend weekend naar Rome met als enig doel de wedstrijd live te zien? En moeten we dit hele feest optuigen voor 10.000 mensen die live erbij willen zijn?

elnienjo schreef:
En gevlogen met die paarden wordt er toch wel want als het dit weekend EK was in Rotterdam en volgend weekend de LGCT in Rome dan zullen ze daar vast niet helemaal met 'n veewagen naartoe worden gereden.

Dan is de belasting in elk opzicht toch een stuk lager dan wanneer we ze naar een ander werelddeel vliegen, niet?
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 28-08-19 10:08, in het totaal 5 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:04

elnienjo schreef:
Ayasha schreef:

Je kunt een marathonloper ook niet vergelijken met iemand die een paar keer per week een half uurtje jogt. De atleet heeft andere verzorging en voeding nodig.

Precies.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:07

Dat is management, niet training. :) En is ook verschillend tussen een Tinker en een arabier zelfs als ze nog niet getraind worden. Maar daarom zijn ze niet "niet te vergelijken".
Het zijn beide paarden met dezelfde basis-behoeftes. Alleen heeft de ene meer kans dat er ook voldaan wordt aan die basis behoeftes.
Ik denk zomaar dat Zonik niet buiten loopt met een vriendje. :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:09

Cowboy55 schreef:
elnienjo schreef:

Als het alternatief is dat we het milieu opstoken en de paarden stresseren zeker wel ja. Bovendien kan ik nog steeds naar lokale wedstrijden gaan kijken als ik dat wil. En omgekeerd: wie van ons gaat live naar een wedstrijd kijken in een ander werelddeel? Wie van ons zegt: “Ik ga in 2020 naar Tokio de OS kijken met maar 1 doel: de dressuurwedstrijd live zien? Als ik dat niet live kan zien ga ik niet.”

[quote=“elnienjo”]

Dan is de belasting in elk opzicht toch een stuk lager dan wanneer we ze naar een ander werelddeel vliegen, niet?

Als ik het geld er voor had zou ik op zeker een keer naar de OS willen om daar de jumpings bij te wonen!
Dressuur vind ik te saai om naar te kijken. Wellicht dat dat idd niet zo uitmaakt of je het live ziet of enkel op tv.

Afgelopen winter was ik toevallig in Oliva Nova tijdens de MET en vond het live bij zo'n springwedstrijd zijn toch gaaf, ondanks dat het geen 5* wedstrijd was.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:11

Ondertussen denk ik dat we af moeten van het 'ik-vind-dat..'.
Dan hebben we straks 427.000 meningen en zijn we geen stap verder.

Als we het er over eens zijn dat het paardvriendelijk(er) moet (dat vind ik ook), zou het fijn zijn als we dat kunnen onderbouwen. Iedereen heeft daar een mening over, maar er is weinig wat nu echt duidelijk is.
Want is bitloos nu altijd paardvriendelijker dan met bit? En zijn stompe spoortjes echt beter dan altijd maar porren met je benen? Enz, enz.....

Verder denk ik dat er er meer kennis en inzicht moet komen. Gedrag en mentaliteit moeten veranderen, want met alleen regels en toezicht red je het echt niet. Er is niemand die tijd heeft om alle stalletjes te bezoeken en te kijken hoe daar wordt getraind of gereden.
De meeste wedstrijdruiters zijn vooral aan het paardrijden, en hebben weinig tijd om zich hier druk over te maken. Daarom is het voor de lange termijn belangrijk dat op maneges en andere plekken waar kinderen leren paardrijden, veel aandacht wordt besteed aan paardvriendelijkheid / paardenwelzijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:13

Ik denk dat we over 20 jaar nog steeds dezelfde discussie hebben. Nu gaat de discussie over de topsport, daar zouden eventueel regels aangepast kunnen worden, maar hoe bereik je alle anderen...
Vorige week was hier iemand van een bedrijf op bezoek, toevallig komt het gesprek op een gegeven moment op paarden. Betreffende man heeft tuigpaarden en beleert ook paarden van anderen. Hij vertelt op een gegeven moment dat wanneer hij een 'rotzak' moet beleren, hij deze eerst 2 dagen zonder water en minimaal eten op stal laat staan. Ik kon me niet inhouden en zei dat dit dierenmishandeling is. Was hij totaal niet met me eens, de methode werkt namelijk hartstikke goed en daarmee is het doel bereikt dus dan is het prima. En zo zullen er tientallen, misschien wel honderden adressen zijn waar men op dezelfde manier 'werkt'.