Dierenactivisten verstoren EK paardensport in Rotterdam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:50

Citaat:
Het zijn geen fietsen hoor. Qua rijden, als ze iets niet willen, doen ze het ook niet. en daar helpt dwang niet. dus zo zwart wit kun je het niet stellen.

Is dat zo ? Of is het ene paard slimmer dan het andere ? Hoe vaak lees je hier niet de tip: geen reactie op been = tikje zweep ?

Dat is toch wel een vorm van dwang...

En inderdaad, er zijn paarden die ontzettend fanatiek zijn. Ik heb er zelf eentje onder mijn kont. Ik heb ook veulens vrijwillig hindernissen zien nemen in de springtuin/wei.

Maar vraagt die topsporter om sporen en een reeks aan bitten? Of is dat paard ook gelukkig met een wedstrijdje op het strand?

Het is gewoon zo gemakkelijk niet, en ik vind inderdaad vooral dat we elkaar niet aan moeten vallen maar vooral in gesprek moeten blijven.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:52

Echt ontzettend stomme actie dit. En heel jammer voor het imago van activisten. Ik ben zelf veganist maar ik rijd wel gewoon paard. Waar ik trouwens op afgemaakt word in de vegan facebookgroep :+ Geen enkel extremisme is nog goed, hoe goed bedoeld ook.

slimmerik

Re: Dierenactivisten verstoren EK paardensport in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:56

Mensen hebben teveel tijd om te lanterfanten. Gaan ze dingen verzinnen waar ze echt de hoed en de rand niet van weten. Lef om serieus in gesprek te gaan of op stallen te gaan kijken hebben ze niet. Zijn een beetje te voetbal hooligans van de dierenmaatschappij. Triest volk!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:57

Avalanche81 schreef:
sanne83 schreef:
Hoe kan het dat er geen intrinsieke motivatie is vanuit de paardenliefhebber om het leed in de paardensport te verminderen? Het is toch eigenlijk te gênant voor woorden dat we daar buitenstaanders voor nodig hebben?

Is ook wel een heel negatief beeld. Er worden alleen al hier op bokt lange discussies gevoerd over welzijn. Dat is niet omdat het mensen niet interesseert. Als er geen interesse is, is er ook geen topic.

Je hebt helemaal gelijk, ik bedoel niet de individuele paardenliefhebber, daar is zeker beweging gaande.
Ik bedoel eigenlijk meer vanuit de officiële instanties, KNHS etc.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:00

Ben ik met je eens Sanne. De bonden lopen verschrikkelijk achter.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:02

ClauH schreef:
Citaat:
Het zijn geen fietsen hoor. Qua rijden, als ze iets niet willen, doen ze het ook niet. en daar helpt dwang niet. dus zo zwart wit kun je het niet stellen.

Is dat zo ? Of is het ene paard slimmer dan het andere ? Hoe vaak lees je hier niet de tip: geen reactie op been = tikje zweep ?

Ik denk zelfs dat het niet eens zo zeer met intelligentie te maken heeft. We leren dieren toch doen wat wij van ze willen door te conditioneren op verschillende manieren, en dwang is daar toch zeker een onderdeel van. Een paard dat iets niet wilt doen, accepteren wij in het algemeen geen 'nee' van. Je hoeft maar wat topics hier te bekijken of bij de gemiddelde stal, om dat te zien. Dat is niet overdreven, dat is geen geheim, dat is gewoon hoe de paardenwereld werkt 'voor ons en hun veiligheid'.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:08

Weet je wat ik niet snap. Zoveel armoede in de wereld. En deze mensen worden financieel gesteund door mede activisten om dit soort dingen te kunnen doen. En ze gaan er behoorlijk ver in. Heel bizar.. Anky en Isabelle hebben wellicht gelijk dat er in de toekomst helemaal geen paardensport meer is op deze manier.. :n

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:10

geweldig dat hij gewoon bleef doorrijden. Top gedaan! Die activiste was ontzettend gevaarlijk bezig zeg, dat ze dat zelf niet doorheeft met haar gedrag! Paard had kunnen schrikken, been breken en afgemaakt moeten worden (als je het op het ergste wilt zien dan). Voor dit soort activisten heb ik zo GEEN respect. -O-

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:11

LadyMadonna schreef:
Loretta schreef:
meer en meer paarden staan anders 24/7 buiten. Meer en meer paardeneigenaren zoeken naar een stal waar zaken als weidegang voorop staan.

Niet de topsport hoor, echt niet.... (en dan doel ik op paarden waar geld mee verdient moet worden).
Ik weet dat ik generaliseer en dat ik niet alle stallen ken, maar de stallen die ik wel ken.... sommige komen een paar uurtjes op de wei (alleen, hooguit met twee in geval van merrie/ruin), maar de meeste komen in de molen, worden aan de hand gestapt, of in een postzegel paddock een frisse neus halen....

Het klinkt voor sommigen misschien heel vreemd wat ik nu ga zeggen. Maar als puur recreatieve ruiter zonder startkaart of wat dan ook ben ik in deze tijden toch maar wat blij met het bestaan van deze topsport. Dat is gewoon om de doodeenvoudige reden dat zonder het bestaan van deze topsport deze mensen zich bij mij in het weiland zouden vastketenen of misschien wel de paarden in de nacht los zouden gooien met alle gevolgen van dien. Als de topsport niet bestond. Dat durf ik te zeggen omdat ik weet waar deze mensen werkelijk voor staan en op wat voor een manier hun zich georganiseerd hebben.

Als recreatie ruiter heb ik niet de middelen mij tegen deze lui te verweren. In tegenstelling tot de topsport waar dus zeer veel geld in om gaat en hierdoor ook een economisch belang dient.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:17

NikkiDeKerf schreef:
Ik denk zelfs dat het niet eens zo zeer met intelligentie te maken heeft. We leren dieren toch doen wat wij van ze willen door te conditioneren op verschillende manieren, en dwang is daar toch zeker een onderdeel van. Een paard dat iets niet wilt doen, accepteren wij in het algemeen geen 'nee' van. Je hoeft maar wat topics hier te bekijken of bij de gemiddelde stal, om dat te zien. Dat is niet overdreven, dat is geen geheim, dat is gewoon hoe de paardenwereld werkt 'voor ons en hun veiligheid'.

Als je de illusie koestert dat als dat dier echt "nee" zegt, jij 'm kan dwingen. Dan ga je voor een hele harde verrassing komen te staan vroeg of laat denk ik. :)

Het feit is dat paarden hele sociale dieren zijn die gewoon graag "relaties" aan gaan. Dat tikje doet geen **** als ie niet vooruit wil op je been. hell, als ie niet vooruit wil op je been kan je hem aan de trekhaak van de auto hangen en nog is de kans reëler dat de knol zonder hoofdstel de andere kant op rent dan dat ie doet wat je vraagt als ie echt niet wil.
Is een kind bij de hand pakken en mee laten lopen ook dwang? Of moeten we toch erkennen dat er verschillende niveau's van "dwang" zijn en dat die heus niet allemaal verkeerd zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:34

Cowboy55 schreef:
Onzin. Miljoenen mensen hebben nog nooit van leerplicht gehoord. Als je geen verplichtingen wil moet je pleite gaan naar een plek waar ze niet/nauwelijks verplichtingen kennen. Jij hebt die keuze. Dat paard (weer) niet.

Hoe zie je dat voor je bij minderjarige kinderen?

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:34

Vooral heel knap dat hij zo rustig door reed. Ik zou het zelf echt niet kunnen. Ik blijf er bij dat paardensport juist een fijne sport is door de samenwerking met zo’ machtig mooi dier.

En ja er zijn rijstijlen die mij absoluut niet aanstaan. Denk aan opengeprikte paarden, beschadigingen met sporen etc. Maar ja ook ik geef mijn paard wel eens een tik als ze het vertikt om naar mijn been te luisteren. En ja ook ik geef wel eens teveel druk op mijn teugels.

Denk dat niemand heilig is en alles perfect doet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:35

Ayasha schreef:
NikkiDeKerf schreef:

Als je de illusie koestert dat als dat dier echt "nee" zegt, jij 'm kan dwingen. Dan ga je voor een hele harde verrassing komen te staan vroeg of laat denk ik. :)

Het feit is dat paarden hele sociale dieren zijn die gewoon graag "relaties" aan gaan. Dat tikje doet geen **** als ie niet vooruit wil op je been. hell, als ie niet vooruit wil op je been kan je hem aan de trekhaak van de auto hangen en nog is de kans reëler dat de knol zonder hoofdstel de andere kant op rent dan dat ie doet wat je vraagt als ie echt niet wil.
Is een kind bij de hand pakken en mee laten lopen ook dwang? Of moeten we toch erkennen dat er verschillende niveau's van "dwang" zijn en dat die heus niet allemaal verkeerd zijn.

Precies! _/-\o_

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:38

elnienjo schreef:
Cowboy55 schreef:
Onzin. Miljoenen mensen hebben nog nooit van leerplicht gehoord. Als je geen verplichtingen wil moet je pleite gaan naar een plek waar ze niet/nauwelijks verplichtingen kennen. Jij hebt die keuze. Dat paard (weer) niet.

Kom op nou joh? Weet je echt niet hoe je pleite kunt gaan? Dan snap ik dat je 'verplichtingen' ervaart.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:40

Ik lees hier veel reacties van mensen die A nooit topsport bedrijven met hun paard en B nooit op een dergelijke stal komen of ooit zijn geweest.

Denken jullie nu echt dat deze paarden alleen maar ganse dag in een hokje staan van 2x2 ?
Nou echt niet dus, lopen gewoon op een wei of paddock en worden goed onderhouden. Ook hoeven ze niet ganse dag te werken hoor. Uurtje en dat hooguit 4 a 5 dagen per week.
Het word ze zo comfortabel mogelijk gemaakt En ook vooral happy in het hoofd want geloof me, anders presteren ze echt niet hoor op dat niveau.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:43

elnienjo schreef:
Cowboy55 schreef:

Nu loop je gewoon te trollen. Je vergelijkt het leven van een paard met dat van een mens, op mijn reactie daarop reageer je totaal niet, en nu doe je net alsof school een kwelling is voor een kind en kindermishandeling. Je gebruikt woorden als indoctrinatie en dwang........ Echt, dit is te belachelijk voor woorden.

8)7

Ik ga ook niet meer op je in, trouwens. Als je niet te moeite neemt met redelijke argumenten te komen, weiger ik de moeite te nemen om op je te reageren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:46

Cowboy55 schreef:
Kom op nou joh? Weet je echt niet hoe je pleite kunt gaan? Dan snap ik dat je 'verplichtingen' ervaart.

Vanaf het middelbaar heb ik idd vaak gespijbeld, jonger kwam ik daar niet mee weg.
Mag jij me 'ns uitleggen hoe je je vanaf kleuterleeftijd aan schoolse verplichtingen kan onttrekken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:47

Avalanche81 schreef:
Nu loop je gewoon te trollen. Je vergelijkt het leven van een paard met dat van een mens, op mijn reactie daarop reageer je totaal niet, en nu doe je net alsof school een kwelling is voor een kind en kindermishandeling. Je gebruikt woorden als indoctrinatie en dwang........ Echt, dit is te belachelijk voor woorden.

8)7

Ik ga ook niet meer op je in, trouwens. Als je niet te moeite neemt met redelijke argumenten te komen, weiger ik de moeite te nemen om op je te reageren.

Ik meen elk woord wat ik zeg. Ik ben een paar jaar terug gediagnositeerd met autisme, dus ik heb school echt als gevangenis ervaren.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:48

elnienjo schreef:
Cowboy55 schreef:

Vanaf het middelbaar heb ik idd vaak gespijbeld, jonger kwam ik daar niet mee weg.
Mag jij me 'ns uitleggen hoe je je vanaf kleuterleeftijd aan schoolse verplichtingen kan onttrekken.

Nee, ik sluit me bij Avalanche aan en leg jou helemaal niks meer uit. :wave:

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:50

Ayasha schreef:
NikkiDeKerf schreef:

Denk jij dat paarden alles wat ze doen, vrijwillig voor ons doen? Ik echt niet hoor, ik denk dat wij ze heel veel laten doen wat wíj willen doen en dat dit niet dwangvrij gebeurt. Je geeft het daarna eigenlijk zelf al aan door te zeggen dat er verschillende niveaus van dwang zijn.

Ik kan gewoon bijna niet geloven dat er echt zoveel mensen zijn die dingen roepen als "als een paard iets niet wilt, dan doet hij het niet, dus dwang helpt niet / dit is het bewijs dat we geen dwang gebruiken". Lezen of zien die mensen niet de gemiddelde trailerlaad adviezen / methodes, veelgebruikte natural horsemanship/flooding methodes? Komen die niet op concours? Als je daar beweert helemaal geen dwang te zien, moet je misschien je oogkleppen afdoen, dat is het laatste wat ik er over kwijt wil.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:54

Ayasha schreef:
NikkiDeKerf schreef:

Ik vind het heel naïef om te denken dat je een paard niet kan dwingen := Het hele paardrijden bestaat uit allerlei vrij geniepige methoden om een paard te onderwerpen of met zo min mogelijk moeite zo veel mogelijk pijn te doen. En ja, ik schets het nu bewust even heel erg bot. De hele paardenwereld is namelijk vergeven van allerlei verhullende en mooie bewoordingen om zaken te omschrijven en iedereen staat op z'n achterste benen als je het zo direct beschrijft.

Dat dikke bit met hefboom hangt eraan, omdat het meer pijn doet dan een gewoon bit. Zo simpel is het eigenlijk. "Even de sporen er goed inzetten" betekent gewoon dat je je paard met twee scherpe, dunne ijzeren staafjes tussen z'n ribben trapt en het paard loopt niet omdat hij respect voor je heeft, maar omdat hij slim genoeg is om die enorme lel met de zweep te linken aan het geven van been.

Natuurlijk zijn er verschillende niveau's van dwang, uiteindelijk vraag je altijd aan een paard om iets te doen wat hij uit zichzelf niet zou doen. Vandaar dat ik ook vind dat er echt duidelijk grenzen moeten komen voor bepaalde vormen van geweld.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:59

So far is het enige dier in mijn huis wat niet te dwingen is, de kat :+

Alleen met clicker training bereik ik iets. Maar dat is geen dwang :) Hahahaha en als hij geen zin meer heeft, loopt hij gewoon weg, en ik kan het uitzoeken hahahahaha :')

Mazida

Vind het goed dat dierenactivisten dit doen. Heel veel Bokkers keuren dit soort acties goed als het tegen de veehouderij is gericht, hopelijk worden ze er nu van doordrongen dat dieractivisten tegen het gebruik van alle dieren zijn, dus ook tegen de paardensport, dierentuinen, het Dolfinarium, blindengeleidehonden en valkerij zijn. Het gaat extreme dieractivisten helemaal niet om welzijn, maar om rechten op een vrij leven voor alle dieren.

sureido

Mazida schreef:
Vind het goed dat dierenactivisten dit doen. Heel veel Bokkers keuren dit soort acties goed als het tegen de veehouderij is gericht, hopelijk worden ze er nu van doordrongen dat dieractivisten tegen het gebruik van alle dieren zijn, dus ook tegen de paardensport, dierentuinen, het Dolfinarium, blindengeleidehonden en valkerij zijn. Het gaat extreme dieractivisten helemaal niet om welzijn, maar om rechten op een vrij leven voor alle dieren.

Wat doe jij op bokt? :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:00

NikkiDeKerf schreef:
Denk jij dat paarden alles wat ze doen, vrijwillig voor ons doen? Ik echt niet hoor, ik denk dat wij ze heel veel laten doen wat wíj willen doen en dat dit niet dwangvrij gebeurt. Je geeft het daarna eigenlijk zelf al aan door te zeggen dat er verschillende niveaus van dwang zijn.

Ik kan gewoon bijna niet geloven dat er echt zoveel mensen zijn die dingen roepen als "als een paard iets niet wilt, dan doet hij het niet, dus dwang helpt niet / dit is het bewijs dat we geen dwang gebruiken". Lezen of zien die mensen niet de gemiddelde trailerlaad adviezen / methodes, veelgebruikte natural horsemanship/flooding methodes? Komen die niet op concours? Als je daar beweert helemaal geen dwang te zien, moet je misschien je oogkleppen afdoen, dat is het laatste wat ik er over kwijt wil.

Ik zeg nergens dat er geen dwang gebruikt wordt. Niemand, noch mens noch dier, leeft zonder dwang. En weet je wat? Onderling oefenen ze ook dwang uit. Dat is precies wat ik wil zeggen. Zo onnatuurlijk is "dwang" niet.

De enige met oogkleppen op zijn de mensen die denken dat alleen wij het principe "dwang" en "conditionering" kennen. Ze doen het onderling ook. Mijn ruin drijft zijn vriendin regelmatig weinig subtiel naar de plek waar hij haar wil, veel minder subtiel dan ik haar meestal mee neem naar de plek waar ik haar heen wil. :') Veelal gaat ze daar gewoon in mee maar het maakt het niet minder dwang van mijn ruin uit. :)

Diezelfde merrie hebben we wel eens te voet naar huis gebracht omdat ze niet de trailer op wilde. Niet. En dan mag je een leger verzamelen; als die nee zegt is het nee. :) Dat is precies wat ik bedoel met dat er verschillende niveau's van "dwang" zijn. Ik heb nooit geroepen dat dwang niet helpt. Ik roep dat het relatief is.