NikkiDeKerf schreef:Denk jij dat paarden alles wat ze doen, vrijwillig voor ons doen? Ik echt niet hoor, ik denk dat wij ze heel veel laten doen wat wíj willen doen en dat dit niet dwangvrij gebeurt. Je geeft het daarna eigenlijk zelf al aan door te zeggen dat er verschillende niveaus van dwang zijn.
Ik kan gewoon bijna niet geloven dat er echt zoveel mensen zijn die dingen roepen als "als een paard iets niet wilt, dan doet hij het niet, dus dwang helpt niet / dit is het bewijs dat we geen dwang gebruiken". Lezen of zien die mensen niet de gemiddelde trailerlaad adviezen / methodes, veelgebruikte natural horsemanship/flooding methodes? Komen die niet op concours? Als je daar beweert helemaal geen dwang te zien, moet je misschien je oogkleppen afdoen, dat is het laatste wat ik er over kwijt wil.
Ik zeg nergens dat er geen dwang gebruikt wordt. Niemand, noch mens noch dier, leeft zonder dwang. En weet je wat? Onderling oefenen ze ook dwang uit. Dat is precies wat ik wil zeggen. Zo onnatuurlijk is "dwang" niet.
De enige met oogkleppen op zijn de mensen die denken dat alleen wij het principe "dwang" en "conditionering" kennen. Ze doen het onderling ook. Mijn ruin drijft zijn vriendin regelmatig weinig subtiel naar de plek waar hij haar wil, veel minder subtiel dan ik haar meestal mee neem naar de plek waar ik haar heen wil.
Veelal gaat ze daar gewoon in mee maar het maakt het niet minder dwang van mijn ruin uit.
Diezelfde merrie hebben we wel eens te voet naar huis gebracht omdat ze niet de trailer op wilde. Niet. En dan mag je een leger verzamelen; als die nee zegt is het nee.
Dat is precies wat ik bedoel met dat er verschillende niveau's van "dwang" zijn. Ik heb nooit geroepen dat dwang niet helpt. Ik roep dat het relatief is.