Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:53

Air schreef:
elnienjo schreef:

Ach kom nou toch! Het merendeel van de paarden heeft er lol in te werken met z'n eigenaar. Lekker boscrossen of een gaaf parcours springen. Zelfs rodeo paarden hebben de oortjes erop terwijl ze er op los bokken om hun berijder eraf te krijgen.

Vandaar al die topics op bokt over "probleem"gedrag van paarden en pony's :)*

Sorry, maar als je dit echt denkt, heb je je kop in het zand.

Als mijn paard het zo slecht heeft vraag ik me toch wel af waarom ze dan bijna altijd als ik naar haar weiland loop om haar eruit te halen al zelf naar het hek toe wandelt. Ik rijd op haar in de bak, ik doe buitenritten met haar en ook wandel ik met haar. Als ze dat zo verschrikkelijk vindt waarom komt ze dan toch steeds naar mij toe terwijl ze toch in een hele gezellige kudde staat.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:55

Benzz schreef:
Air schreef:

Probleemgedrag zie je inderdaad de laatste 10 jaar veel meer voorkomen. Maar dat heeft meer te maken dat het boerenverstand niet meer gebruikt wordt, velen vaak bang zijn, onzeker zijn en hun paard meer als kind zien dan als een paard.

En niet te vergeten: Te weinig met ze werken zodat die paarden hun energie kwijt kunnen

Mee eens!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:57

Benzz schreef:
Schemerdier schreef:
Tegen dat paardrijden/dieren houden ooit verboden wordt, ben je al lang dood Loretta dus maak je niet zo druk.

Ik dacht eigenlijk dat er meer dierenliefhebbers op bokt zouden zitten := wie zo een manege kan goedpraten, heeft toch niet het beste voor met paarden?

Omdat er mensen zijn die heel goed zien dat dit filmpje bewerkt is. Dus ik weet niet wat ik moet geloven over die manege. Ik ben er nooit geweest, heb er nooit verhalen over gehoord. Alleen nu dit filmpje en ik weet dat Dier en Recht de boel nogal opblaast zoals ze altijd doen.

Het filmpje heb ik niet gezien en interesseert me niet. Het feit dat ze een hele dag alleen op stal staan is toch al genoeg?

DiantaM

Re: Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:00

Ik heb het filmpje ook niet gezien, ik baseer me enkel op mijn kennis van de locatie en dus het gebrek aan ruimte.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:08

Schemerdier schreef:
[

Het filmpje heb ik niet gezien en interesseert me niet. Het feit dat ze een hele dag alleen op stal staan is toch al genoeg?

Dat wordt beweerd, maar is die bewering wel juist. Als ik even op de facebookpagina van de eigenaar kijk, zie ik namelijk iets heel anders.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:11

Benzz schreef:
Air schreef:

Probleemgedrag zie je inderdaad de laatste 10 jaar veel meer voorkomen. Maar dat heeft meer te maken dat het boerenverstand niet meer gebruikt wordt, velen vaak bang zijn, onzeker zijn en hun paard meer als kind zien dan als een paard.

En niet te vergeten: Te weinig met ze werken zodat die paarden hun energie kwijt kunnen

Helemaal mee eens!
Dit is ook wat deze dierenactivisten doen. Ze vermenselijken dieren.
Een paard is een paard en geen kind. Een paard heeft een leider nodig. Neem eens de moeite om paarden in een kudde te observeren en kijk hoe de leider van zo'n kudde zich gedraagt. Een hoop probleemgedrag is te voorkomen of op te lossen door het paard als paard te zien.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:15

Benzz schreef:
Schemerdier schreef:
[

Dat wordt beweerd, maar is die bewering wel juist. Als ik even op de facebookpagina van de eigenaar kijk, zie ik namelijk iets heel anders.

Want? Wat zie je daar?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:21

Pistasche schreef:
Want? Wat zie je daar?

Zoek en gij zult vinden :D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:22

Benzz schreef:
Schemerdier schreef:
[

Dat zou niet de eerste keer zijn dat blijkt dat deze clubs hebben gelogen Ik zal ook eens kijken.

Als dit soort dierenrechtenactivisten zeggen een onderzoek te doen betekend dat doorgaans gewoon. Wij hebben een bepaald negatief beeld over een bedrijf en wij gaan daar beelden bij verzamelen die dat beeld bevestigen. De feiten die niet aansluiten bij het beeld dat wij hebben die negeren wij vervolgens.

Deze werkwijze kun je geen onderzoek noemen. Dit is gewoon stemmingmakerij. Maar ook dat is niets nieuws.
Als deze mensen een "hit actief stal" willen onderzoeken ga er dan maar vanuit dat ze er in slagen om ook hier met hele negatieve beelden thuis te komen. Alleen is een hit actief stal nog iets te vroeg in hun strategie. Daarmee zouden ze op dit moment nog teveel weerstand vanuit de paardenwereld krijgen. Dus pakken ze het strategisch aan en beginnen ze met een manege die ook binnen de paardenwereld niet bekend staat om het beste op het gebied van dierenwelzijn.

Ook al schijnt het verhaal toch iets anders in elkaar te steken. Het gaat ten slotte om de beeldvorming.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:23

Benzz schreef:
Pistasche schreef:
Want? Wat zie je daar?

Zoek en gij zult vinden :D

Gedaan, maar begrijp niet waaraan vervolgens af te leiden is dat ze dagelijks de stal uit komen of contact hebben.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:26

Pistasche schreef:
Gedaan, maar begrijp niet waaraan vervolgens af te leiden is dat ze dagelijks de stal uit komen of contact hebben.

Ze lopen bij de manege zelf dagelijks in de bak met elkaar. Dat punt is al besproken. Ook zie je dat er op de andere locatie een loopstal met paddock gebouwd wordt. Ook zie je meerdere foto's met de paarden op de wei.

Dus tja.........

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:27

Wat ik ook heel bijzonder vind is dat er op de site staat dat de paarden en pony’s in de zomer op vakantie gaan. Maar welke pony’s doen die ponykampen dan?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:29

Benzz schreef:
Pistasche schreef:

Ze lopen bij de manege zelf dagelijks in de bak met elkaar. Dat punt is al besproken. Ook zie je dat er op de andere locatie een loopstal met paddock gebouwd wordt. Ook zie je meerdere foto's met de paarden op de wei.

Dus tja.........

Dat wordt dan weer weggelaten uit het "onderzoek" van Dier en Recht.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:31

Jennyj01 schreef:
Wat ik ook heel bijzonder vind is dat er op de site staat dat de paarden en pony’s in de zomer op vakantie gaan. Maar welke pony’s doen die ponykampen dan?

Een ponykamp midden in de stad? :?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:31

Benzz schreef:
Pistasche schreef:

Dus tja.........

Ik kan uit die foto's niet opmaken dat dat dagelijks voorkomt. Zover ik weet en na bezoek te hebben gebracht aan de manege ben ik hiervan ook niet op de hoogte. Wel dat ze loskomen, maar zo regelmatig...

Maar wie weet is het toch wel zo. Vind het knap dat ze dat managen, alle paarden dagelijks los in de bak. En die paar weekjes per jaar op de weide, lijkt me geen overbodige luxe, voor geen enkel paard trouwens.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:32

Loretta schreef:
Een paard is een paard en geen kind. Een paard heeft een leider nodig. Neem eens de moeite om paarden in een kudde te observeren en kijk hoe de leider van zo'n kudde zich gedraagt. Een hoop probleemgedrag is te voorkomen of op te lossen door het paard als paard te zien.

Helemaal mee eens! Zodra je paarden gaat behandelen als snowflakes gaan ze zich m.i. ook gedragen als snowflakes.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:38

Loretta schreef:
Benzz schreef:

Dus tja.........

Dat wordt dan weer weggelaten uit het "onderzoek" van Dier en Recht.

Nee hoor, lees het rapport maar eens.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:40

Loretta schreef:

Een paard heeft elke dag frisse lucht nodig. Eens in de zoveel tijd in een binnenbak worden losgelaten met een grote groep paarden waar je geen stimulatie hebt, en geen frisse lucht...
Stel ik heb een hond:
-Hij zit de hele nacht in zijn bench, geen speeltjes, geen niks.
-Overdag laat ik hem 2x kort uit, maar hij moet constant naast mij lopen en mag niet snuffelen ect.
-Hij gaat na het wandelen gelijk terug in zijn bench.
-Soms mag hij even los in mijn badkamer, maar moet daar al snel weer uit, want dan mag de andere hond er even in.
Vindt jij dit kunnen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:45

PowerOfZoef schreef:
Een paard heeft elke dag frisse lucht nodig. Eens in de zoveel tijd in een binnenbak worden losgelaten met een grote groep paarden waar je geen stimulatie hebt, en geen frisse lucht...
Stel ik heb een hond:
-Overdag laat ik hem 2x kort uit, maar hij moet constant naast mij lopen en mag niet snuffelen ect.
-Soms mag hij even los in mijn badkamer, maar moet daar al snel weer uit, want dan mag de andere hond er even in.
Vindt jij dit kunnen?

Ik begrijp jouw vergelijking totaal niet, slaat ook nergens op. Deze paarden lopen namelijk ook nog in de lessen. Dus die komen er veel meer uit.

Die binnenbak is trouwens met een open zijkant.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:49

Benzz schreef:
PowerOfZoef schreef:
Stel ik heb een hond:
Vindt jij dit kunnen?

Ik begrijp jouw vergelijking totaal niet, slaat ook nergens op. Deze paarden lopen namelijk ook nog in de lessen. Dus die komen er veel meer uit.

Die binnenbak is trouwens met een open zijkant.

Waar je niet verder kan kijken dan de tuin en achterkant van andere woningen :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:50

PowerOfZoef schreef:
Loretta schreef:

Stel ik heb een hond:
Vindt jij dit kunnen?

Maar het is op dit moment totaal njet duidelijk hoe lang die paarden daadwerkelijk binnen staan en hoe vaak die paarden in de wei staan. Het is mij als totaal buitenstaander van deze manege ook totaal niet duidelijk waar dit weiland dan wel is en hoe vaak er een transport tussen de manege en het weiland plaats vindt. Het enige wat er is dat is een filmpje en een rapport van een organisatie die in het verleden al vaker gemanipuleerd heeft met de feiten.

Ik kan mijn paard straks ook wel even uit het weiland halen. Haar op de poetsplaats zetten en daar een foto van nemen en beweren dat ze daar 24/7 staat vastgebonden. Om het af te maken leg ik ook nog wat stro op de poetspplaats neer. Als de foto genomen is zet ik haar weer in het weiland.

Dat deze manege niet dat welzijnsnivo haalt die ik voor mijn paard haal dat lijkt mij nogal voor de hand liggen. Maar of het beeld dat nu naar buiten is gebracht de waarheid is dat kan ik vanaf hier als niet Amsterdammer dan ook niet beoordelen.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 27-06-19 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:53

Loretta schreef:
Dat deze manege niet dat welzijnsnivo haalt die ik voor mijn paard haal dat lijkt mij nogal voor de hand liggen. Maar of het beeld dat nu naar buiten is gebracht de waarheid is dat kan ik vanaf hier als niet Amsterdammer dan ook niet beoordelen.

Precies dit dus! _/-\o_

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:00

Loretta schreef:
Maar het is op dit moment totaal njet duidelijk hoe lang die paarden daadwerkelijk binnen staan en hoe vaak die paarden in de wei staan. Het is mij als totaal buitenstaander van deze manege ook totaal niet duidelijk waar dit weiland dan wel is en hoe vaak er een transport tussen de manege en het weiland plaats vindt. Het enige wat er is dat is een filmpje en een rapport van een organisatie die in het verleden al vaker gemanipuleerd heeft met de feiten.

Ik kan mijn paard straks oom wel even uit het weiland halen. Haar op de poetsplaats zetten en daar een foto van nemen en beweren dat ze daar 24/7 staat vastgebonden. Om het af te maken leg ik ook nog wat stro op de poetspplaats neer. Als de foto genomen is zet ik haar weer in het weiland.

Én er zijn hier meerdere bokkers die de manege wél kennen en de gang van zaken ook. En dus heel blij zijn dat dit aandacht krijgt, vooral voor de paarden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:04

Loretta schreef:
Maar het is op dit moment totaal njet duidelijk hoe lang die paarden daadwerkelijk binnen staan en hoe vaak die paarden in de wei staan.

2 weken per jaar in de wei
Citaat:
Het is mij als totaal buitenstaander van deze manege ook totaal niet duidelijk waar dit weiland dan wel is

kop van Noord-Holland
Citaat:
en hoe vaak er een transport tussen de manege en het weiland plaats vindt.

1x/jaar

Bron : https://dehollandschemanege.nl/
Citaat:
Het enige wat er is dat is een filmpje en een rapport van een organisatie die in het verleden al vaker gemanipuleerd heeft met de feiten.

er is dus wel meer info beschikbaar dan dat filmpje.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 27-06-19 14:07, in het totaal 2 keer bewerkt

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:05

Benzz schreef:
Loretta schreef:

Precies dit dus! _/-\o_

Maar als ik de reacties van de Bokkers lees wordt er eigenlijk unaniem gezegd dat men geen hoge pet op heeft van Dier en Recht. En een aantal Bokkers heeft het ook over manipulatie in het filmpje. Blijkbaar doorzien we Dier en Recht dus wel. Terwijl je het nu laat over komen alsof iedereen hier als makke schapen achter Dier en Recht aanhobbelt zie ik dus echt iets anders: kritische Bokkers die twijfelen aan het dierenwelzijn op deze manege.

De Bokkers hier zijn kritisch op dierenwelzijn:
- geen dagelijkse weidegang
- paarden gestald in stands
- problemen met stalklimaat (te donker, stoffig).

Dat zijn dingen die simpel te constateren zijn, ook zonder Dier en Recht.