Rizette schreef:Ze houdt overigens rustig zelf een kat alleen. . Met 2 maten meten noemen ze dat toch?
De meeste katten kunnen ook gewoon alleen gehouden worden, zijn solitaire dieren...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rizette schreef:Ze is heel erg van het veroordelen van anderen maar als je even kijkt hoe haar ex(man) en zijzelf met dieren omgaan dan valt daar in haar eigen woorden ook wel het een en ander over te zeggen. Dus nee ik vind haar hypocriet. Als je het zo goed voor een ander weet hoe het moet. Moet je zelf beginnen volgens je eigen normen en waarden te leven. Waarom mag haar kat wel alleen zitten en jouw paard niet alleen staan? Wij hebben altijd 2 katten gehad en die hingen aan elkaar, samen in 1 mandje, elkaar wassen , soms elkaar in de haren vliegen maar wel blij zijn met elkaar. Maak mij niet wijs dat een kat niet graag samen is. Evenals een hond. Maar dat moet je ze wel gezelschap geven wat klikt.
Rizette schreef:Ze is heel erg van het veroordelen van anderen maar als je even kijkt hoe haar ex(man) en zijzelf met dieren omgaan dan valt daar in haar eigen woorden ook wel het een en ander over te zeggen. Dus nee ik vind haar hypocriet. Als je het zo goed voor een ander weet hoe het moet. Moet je zelf beginnen volgens je eigen normen en waarden te leven. Waarom mag haar kat wel alleen zitten en jouw paard niet alleen staan? Wij hebben altijd 2 katten gehad en die hingen aan elkaar, samen in 1 mandje, elkaar wassen , soms elkaar in de haren vliegen maar wel blij zijn met elkaar. Maak mij niet wijs dat een kat niet graag samen is. Evenals een hond. Maar dat moet je ze wel gezelschap geven wat klikt.
Shaggy09 schreef:@Nies, ik moet zeggen dat ik een paddock persoonlijk niet hetzelfde vind als weidegang. En weidegang hebben alle paarden gewoon nodig of ze nou topsport lopen of recreatief bereden worden.
Shaggy09 schreef:@Nies, ik moet zeggen dat ik een paddock persoonlijk niet hetzelfde vind als weidegang. En weidegang hebben alle paarden gewoon nodig of ze nou topsport lopen of recreatief bereden worden.
Citaat:Ik vind het vooral ook erg storend dat de PvdD altijd maar kijkt vanuit het perspectief dat een dier gelijkwaardig - of voor hun zelfs meer - is aan de mens. Als het twee gelijken waren, dan hadden wij ook wel dier geheten, of een dier een mens. Er is nu eenmaal een verschil, klaar
SGWuppie schreef:Hahaha! Wie heeft de benaming dier en mens bedacht? Juist ja, de mens![]()
Wat liepen die slaven vroeger eigenlijk te zeuren? Als ze gelijk waren geweest aan hun witte bazen, hadden ze vast geen slaaf geheten of wel dan?![]()
Grappige is juist dat het andersom is: wij hebben zoveel meer hersencapaciteit dan een dier, terwijl een dier nimmer zo wreed is als de mens als het gaat om het behandelen van andere soorten.
[***] schreef:Shaggy09 schreef:@Nies, ik moet zeggen dat ik een paddock persoonlijk niet hetzelfde vind als weidegang. En weidegang hebben alle paarden gewoon nodig of ze nou topsport lopen of recreatief bereden worden.
Prima, zal ik die van mij (samen liefst zeker?) op de weide zetten.. kom jij dan wanneer nodig het spuitje geven? Of vind je het wel ok dat een paard na een dag weidegang zich tot bloedens toe open schuurt omdat zijn lichaam het allemaal niet kan verwerken? En dat een ander in paniek door de draden uit gaat omdat die niet kan inschatten waar die loopt als er ineens op hem wordt gejaagd?
Pas op, ik begrijp het allemaal heel goed waar dit vandaan komt. Ik hou mijn paarden ook liefst volgens het 'ideale plaatje' (zoals ik het in mijn hoofd heb, is misschien ook niet ideaal maar wie bepaald wat ideaal is) maar mijn pony's denken daar anders over. Dus deze maar een spuitje geven en opnieuw beginnen met verse pony's en hopen dat die wel willen meewerken?? Want deze zijn echt zo verschrikkelijk ongelukkig en zielig.
Dat paarden kuddedieren zijn en gezelschap nodig hebben ben ik het allemaal helemaal mee eens. Maar als ik de reacties hier lees wordt er precies vergeten dat paarden in de natuur, de echte natuur, hun gezelschap kiezen. Daar staan geen hekken en draadjes en kunnen ze kilometers uit de buurt van paarden die ze niet leuk vinden om zich aan te sluiten bij paarden die ze wel graag hebben. Daar moeten ze niet verplicht opschieten met dieren die wij voor hen uitkiezen. En dat hebben zelfs de "24/7-naturals" (wat dat ook mogen zijn) precies niet zo goed begrepen... Waarmee ik niet wil zeggen dat je alle paarden maar zielig alleen moet ophokken, maar het ligt toch allemaal een beetje moeilijk om het goed te doen.
En wees gerust, die van mij voldoen aan het idee 'een paard binnen 8 meter hebben', staan 24/7 buiten (kleine paddock met schuilstal), hebben onbeperkt ruwvoer en ik doe mijn best om met hen zoveel mogelijk leuke dingen te doen (uren in het bos gaan wandelen bv. Waarbij ik dan wel het probleem heb dat de ene niet meer binnen 8 meter van de andere staat.. dus misschien niet meer doen dan?). En toch geeft zo'n topic, zo'n campagne en eventueel zo'n wet in de toekomst je het idee dat je het slecht doet en je beter je paarden een spuitje kan geven (want verkopen gaat niet met hun leeftijd & gebreken).
sneeuwpop schreef:En zijn dieren niet zo wreed?
Alleen al uit mijn omgeving dat roofvogels kippen opeten terwijl ze nog leven. Roofdieren die hun prooi niet in 1 x doden zodat de jongen ermee kunnen oefenen...
Ongeacht of het een doel heeft, ik zou niet graag het slachtoffer willen zijn.
Ik vind de partij van de dieren echt een wassen neus.
Ze gooien het op emoties, maar vaak met 0 verstand van het diersoort welke ze willen "redden".
MarlindeRooz schreef:Hoezo kan dat niet in een paddock? Mijn verzorgshets hebben 2 paddocks. Eentje is 40x20 en de ander is ongeveer 20x50 denk ik? Die zitten met een hek aan elkaar vast en dat staat bijna de hele winter en zomer open. Dan kunnen ze ruim sprintjes van 80 meter trekken. Best leuk voor 2 shets denk ik dan maar.![]()
Op de wei kunnen ze niet meer rennen, want dan wordt meneer hoefbevangen.
Shaggy09 schreef:Nogmaals, als een paard een weide niet kan verwerken is er iets goed mis en zal dat nogal wat onderliggende redenen hebben. Ik zou me toch wel zorgen maken als ik jou was. Een paard hoort niet compleet door te draaien in een wei.
[***] schreef:[Grasallergie, gevoelig voor suikers en hooikoorts lijken voldoende.
[***] schreef:Shaggy09 schreef:Nogmaals, als een paard een weide niet kan verwerken is er iets goed mis en zal dat nogal wat onderliggende redenen hebben. Ik zou me toch wel zorgen maken als ik jou was. Een paard hoort niet compleet door te draaien in een wei.
Natuurlijk zijn er onderliggende redenen.. Grasallergie, gevoelig voor suikers en hooikoorts lijken voldoende.
En wie heeft het over doordraaien? Die van mij draaien niet door, wel heeft de ene moeite met eten delen (ookal werk je met hooi en heb je 6 voerplaatsen voor 3 paarden) en ziet de andere letterlijk niet waar die loopt. Die combinatie is niet fijn en om daar allerlei andere paarden bij te moeten gaan sleuren 'want er zal wel ergens iets passen' is ook niet zo vanzelfsprekend.
Nogmaals, ik zie niks liever dan mijn paarden in een kudde in hectares groot land met schuilstal(len) en goed voer, maarja...
Sclimpre schreef:Overdrijven jullie niet een beetje? Pony en geit zijn idd verschillende diersoorten maar als ze nu goede vrienden zijn? Onze vorige hond was onverschillig tov ander honden, maar dol op onze kat.
Liever pony en geit samen die goed met elkaar kunnen opschieten dan 2 pony's samen die de hele tijd ruzie maken.
anjali schreef:Sclimpre schreef:Overdrijven jullie niet een beetje? Pony en geit zijn idd verschillende diersoorten maar als ze nu goede vrienden zijn? Onze vorige hond was onverschillig tov ander honden, maar dol op onze kat.
Liever pony en geit samen die goed met elkaar kunnen opschieten dan 2 pony's samen die de hele tijd ruzie maken.
Vind ik ook hoor. Paard en bok of geit is een hele oude beproefde combinatie.Het gaat er maar om dat ze samen goed overweg kunnen.
Rizette schreef:Moet even iets recht zetten. Het is haar man die een jachtakte heeft. Jaap. Inmiddels geloof ik al weer heer exman. Hij is het van de jachtakte niet zijzelf.
Shaggy09 schreef:[***] schreef:
Natuurlijk zijn er onderliggende redenen.. Grasallergie, gevoelig voor suikers en hooikoorts lijken voldoende.
En wie heeft het over doordraaien? Die van mij draaien niet door, wel heeft de ene moeite met eten delen (ookal werk je met hooi en heb je 6 voerplaatsen voor 3 paarden) en ziet de andere letterlijk niet waar die loopt. Die combinatie is niet fijn en om daar allerlei andere paarden bij te moeten gaan sleuren 'want er zal wel ergens iets passen' is ook niet zo vanzelfsprekend.
Nogmaals, ik zie niks liever dan mijn paarden in een kudde in hectares groot land met schuilstal(len) en goed voer, maarja...
Je beschreef het nogal heftig. Vandaar dat ik de woorden doordraaien in de mond neem.
Kijk, een grasallergie is zeker een goede reden om je paard niet op gras te laten. Maar ik vind dat je dan voor een andere gelegenheid moet zorgen waarbij het paard wel de ruimte en bewegingsvrijheid heeft om lekker te kunnen tieren, en een paddock is dat niet.
Ik snap dat het lastig is en je kunt nooit alles hebben, maar ik vind persoonlijk dat bewegingsvrijheid en het onderwerp van dit topic, alleen staan dus, allebei toch wel cruciaal zijn wil je een paard houden. Ik zou het dan ook niet erg vinden als er op beide een wetgeving komt. Denk alleen dat dat niet uitvoerbaar is.