Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:32

Clasical schreef:
Liever een kwart hectare PP dan een hectare vierkante weide.

Hier ben ik het zeer zeker niet mee eens :n
Ik vind ruimte echt prioriteit. Als mijn paarden op de wei staan hoef je geen beweging te stimuleren hoor. Ze lopen de hele dag en regelmatig trekken ze een flinke sprint. Mijn oude merrie heeft de ruimte om daar af en toe niet aan mee te doen en rustig verder te grazen of wandelend achter de jonge garde aan te lopen.
Zodra mijn merrie op zand staat doet ze niet al te veel meer. Nou ja, rollen uiteraard en een keertje de hele paddock bekijken. De jongere paarden zijn in staat om ook op een kleine paddock nog rond te rennen, maar dan hou ik mijn hart vast voor blessures.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:36

Nikass schreef:
Clasical schreef:

Ik vind ruimte echt prioriteit. Als mijn paarden op de wei staan hoef je geen beweging te stimuleren hoor. Ze lopen de hele dag en regelmatig trekken ze een flinke sprint. Mijn oude merrie heeft de ruimte om daar af en toe niet aan mee te doen en rustig verder te grazen of wandelend achter de jonge garde aan te lopen.
Zodra mijn merrie op zand staat doet ze niet al te veel meer. Nou ja, rollen uiteraard en een keertje de hele paddock bekijken. De jongere paarden zijn in staat om ook op een kleine paddock nog rond te rennen, maar dan hou ik mijn hart vast voor blessures.

Maar ook dat ligt weer aan het soort paarden dat je hebt, lijkt me? Er is volgens mij niet één zaligmakend systeem. Mijn oude haflinger zou waarschijnlijk wel genieten van een super grote wei, maar vrijwillig een sprintje trekken doet hij echt nog maar uiterst zelden. Daarbij moet ik er voor waken dat hij niet te dik wordt. Dus voor hem is die grote groene wei niet de beste oplossing. :n

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:39

Nikass schreef:
Clasical schreef:

De meeste weides zoals ik die ken op Pensionstalling is kop naar beneden en vreten.
Een soort omheinde Mc. Donalds.
Ik zie die paarden dan ook niet anders doen.
Daarmee vergeleken vind ik die ruimte die ze dan hebben niet zaligmakend.
Nog beter zou zijn; en ruimte en een meer gevarieerde omgeving.
Maar in stelling tot de traditionele weides zoals ik die ken vind ik minder ruimte maar een andere gevarieerde inrichting waarin interactie word gestimuleerd beter voor een paard.

Malle1970

Re: Nieuwe stal afgestemd op natuurlijk gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:44

Toevallig heb ik zondag middag ruim anderhalf uur naar de groep in de wei zitten kijken ( mooi weer :D) en dit is een groep van 5 paarden en zowel koud als warmbloed en daar ook 2 jonge paarden bij. In die anderhalf uur bewegen ze.........hapje stapje, ff weer rondkijken en weer door met hapje stapje. Eigenlijk heb ik ze geen minuut niets zien doen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:52

Malle1970 schreef:
Toevallig heb ik zondag middag ruim anderhalf uur naar de groep in de wei zitten kijken ( mooi weer :D) en dit is een groep van 5 paarden en zowel koud als warmbloed en daar ook 2 jonge paarden bij. In die anderhalf uur bewegen ze.........hapje stapje, ff weer rondkijken en weer door met hapje stapje. Eigenlijk heb ik ze geen minuut niets zien doen.

Ja in de winter mischien.
Wanneer het gras rijk is zal het een ander verhaal worden.
Uitzondering daar gelaten maar het is al meer dan eens bewezen dat paarden in traditionele weides ( lees rechthoekig stuk met hek ) weinig bewegen, daarnaast is de ruimte niet intressant en de bodem eenzijdig, alleen al voor een gezonde hoeffunctie

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:53

Clasical schreef:
De meeste weides zoals ik die ken op Pensionstalling is kop naar beneden en vreten.

Dan toch een McDo waar alleen verse salades verkocht worden en waar je ze zelf moet gaan plukken en klaarmaken. :)

Citaat:
.
Nog beter zou zijn; en ruimte en een meer gevarieerde omgeving.Maar in stelling tot de traditionele weides zoals ik die ken vind ik minder ruimte maar een andere gevarieerde inrichting waarin interactie word gestimuleerd beter voor een paard.

Ken jij dan geen weides waar er variatie is? Waar er verschillende stukken zijn en waar de paarden van het ene stuk naar het andere lopen? Waar er ook bomen en struiken zijn? Genoeg foto's van heel mooie voorbeelden hier op bokt.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:55

Clasical schreef:
[

Uitzondering daar gelaten maar het is al meer dan eens bewezen dat paarden in traditionele weides ( lees rechthoekig stuk met hek ) weinig bewegen, daarnaast is de ruimte niet intressant en de bodem eenzijdig, alleen al voor een gezonde hoeffunctie

Maar voor beweging heeft ie mij :D

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:59

Malle1970 schreef:
Clasical schreef:
[

Maar voor beweging heeft ie mij :D

Een paard is gemaakt om het grootste gedeelte van de dag in stap te bewegen.
Dit is ook wat ze van nature doen, 80% stappen, 15% draven en 5% galloperen.
Een uur per dag rijden compenseert nooit deze behoefte.
Verder is het simuleren van een natuurlijke omgeving meer dan alleen het bieden van ruimte

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:01

Sclimpre schreef:
Clasical schreef:

Dan toch een McDo waar alleen verse salades verkocht worden en waar je ze zelf moet gaan plukken en klaarmaken. :)

Citaat:
.
Nog beter zou zijn; en ruimte en een meer gevarieerde omgeving.Maar in stelling tot de traditionele weides zoals ik die ken vind ik minder ruimte maar een andere gevarieerde inrichting waarin interactie word gestimuleerd beter voor een paard.

Ken jij dan geen weides waar er variatie is? Waar er verschillende stukken zijn en waar de paarden van het ene stuk naar het andere lopen? Waar er ook bomen en struiken zijn? Genoeg foto's van heel mooie voorbeelden hier op bokt.

Idd, ze zijn er, maar in de realiteit staat maar een heel klein percentage van de paarden in Nederland in dit soort gebieden.
Dat maakt niet dat het haalbaar is om alle paarden zo te huisvesten

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:30

Oh dus ik doe alleen een uur rijden per dag? Leuk dat je het vast invult :D

Maar zoals jij het schetst is het natuurlijk een utopie en daar leven we niet in. En daarbij, we weten niet eens of paarden wel zo graag terug willen naar de natuur waar ze moeten vechten voor hun vreten en dagen moeten zoeken voor een slokje water.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:54

Malle1970 schreef:
Oh dus ik doe alleen een uur rijden per dag? Leuk dat je het vast invult :D

Maar zoals jij het schetst is het natuurlijk een utopie en daar leven we niet in. En daarbij, we weten niet eens of paarden wel zo graag terug willen naar de natuur waar ze moeten vechten voor hun vreten en dagen moeten zoeken voor een slokje water.

Ik schets het gemiddelde leven van een gemiddeld paard in Nederland.
Jij bent vast de uitzondering die dagelijks ritten maakt van uren en daarbij heel veel stapt.
En als je mijn berichten terug leest ben ik juist heel realistisch.

We weten allemaal dat paarden een natuurlijker en beter leven kunnen krijgen zonder dat ze daarvoor exact de offers moeten brengen zoals de natuur die neemt.
Kippen willen ook niet opgegeten worden door roofdieren maar dat neemt niet weg dat ze daarvoor in een legbatterij willen leven

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:31

Clasical schreef:
Daarmee vergeleken vind ik die ruimte die ze dan hebben niet zaligmakend.
Nog beter zou zijn; en ruimte en een meer gevarieerde omgeving.
Maar in stelling tot de traditionele weides zoals ik die ken vind ik minder ruimte maar een andere gevarieerde inrichting waarin interactie word gestimuleerd beter voor een paard.

Ik vind dit meer als een excuus klinken om je paarden op een klein stuk op te sluiten.Als je eens een dagje aan de wei gaat zitten dan kan je zien dat ze meer doen als enkel grazen.
Bij mij krijgen oude stal paarden zelfs gewoon terug meer spieren door het bewegen.Ook de oudjes trekken regelmatig een sprintje met de jongere mee,al is het maar rond etenstijd en ze mij zien verschijnen. Ze trekken ook echt over de wei het ene moment staan ze achteraan en even later staan ze weer van voor te grazen.Ook ligt de boel met tijd en wijl te zonnen.Nu sneeuwt het hier behoorlijk en houden ze zich vooral op bij de schuilstal. Vaak hangen ze in groep bij elkaar,maar soms zie je er 1 helemaal aan de andere kant van de wei of is de groep verdeelt in kleine groepjes.. Doordat er altijd wat te doen is vervelen ze niet met elkaar.

Ik ben ook van mening dat de meeste PP geen paradijzen zijn maar paarde drama's en een goed excuus om te veel paarden op te weinig grond te houden.Hier in de buurt is er 1 waarvan ik denk dan heb ik mijn paard nog liever op stal. maar eerlijk is eerlijk je hebt er ook hele mooie tussen.Weet de naam van de bokker niet meer,maar die hebben een hele grote over veel ruimte ,die vind ik echt mooi.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:43

Ik denk dat het vooral om gaat; hoe kunnen we met RELATIEF weinig ruimte paarden een zo natuurlijk en interactief mogelijke leefomgeving geven.
Want zoals het nu doorgaans is hebben paarden weinig ruimte en staan daarnaast veel op stal en te weinig of geen contact in met name de winterperiode.
Hoewel we allemaal mooie idealen hebben en sommige mensen prachtige paradijzen aan huis met machtig veel ruimte verbeterd dit nog niet de leefomstandigheden en dus de norm voor het GEMIDDELDE paard.

Hoe zien jullie dan een drastische verandering voor je voor het gros van de Nederlandse paarden?
En wat moet daar volgens jullie voor gebeuren?

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:45

Clasical schreef:
Hoe zien jullie dan een drastische verandering voor je voor het gros van de Nederlandse paarden?
En wat moet daar volgens jullie voor gebeuren?

Ik denk dat je een beetje overdrijft, ik kom op veel stallen en zie juist dat eigenaren erg druk zijn om hun paarden in de winter met regelmaat buiten te hebben. In de paddock, rijden, stappen aan de hand enz enz.

Zelf zie ik het probleem ook niet zo, de mijne staat overdag op de wei, snachts op stal met een eigen paddock er nog aan.

De club mensen waarbij de paarden in de winter 24-7 op stal staan is echt klein.
Verder ben ik het volledig eens met de post van Beatje hierboven.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:55

Alleen al hier in Zeeland is het vanwege de kleibodem niet of nauwelijks mogelijk om zonder drastische maatregelen paarden 24/7 op een weide te hebben.
Dan is een PP met verharding en/of zand een heel goed alternatief om paarden toch zoveel mogelijk in groepen buiten te hebben.
Met oog op het veranderende klimaat en het groeiende gebrek aan ruimte is het ideaal van grote weides steeds verder buiten bereik.
Het zal iets plaatselijks zijn, hier staan nog heel veel paarden 24/7 binnen.
Ik spreek dan met name over de middelgrote en grote pensionstallen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:06

Clasical schreef:
Ik denk dat het vooral om gaat; hoe kunnen we met RELATIEF weinig ruimte paarden een zo natuurlijk en interactief mogelijke leefomgeving geven.
Want zoals het nu doorgaans is hebben paarden weinig ruimte en staan daarnaast veel op stal en te weinig of geen contact in met name de winterperiode.
Hoewel we allemaal mooie idealen hebben en sommige mensen prachtige paradijzen aan huis met machtig veel ruimte verbeterd dit nog niet de leefomstandigheden en dus de norm voor het GEMIDDELDE paard.

Mee eens :)
Malle1970 schreef:
De club mensen waarbij de paarden in de winter 24-7 op stal staan is echt klein.

Dat ligt echt enorm aan waar je woont. Ik heb op de Veluwe gewoond, en daar vond ik het heel makkelijk om stalling te vinden die aan mijn eisen voldeed. En die eisen zijn verder niet enorm, ik wil paard overdag buiten hebben met voldoende ruimte om gek te kunnen doen (of ze het ook doet is vers 2, maar de mogelijkheid moet ze hebben) en dan eventueel 's nachts op stal kan ik wel mee leven. Voldoende en goed ruwvoer, en sociaal contact met andere paarden. Daar kon ik ze zowat bij de buren neerzetten en het was al goed.

Het Noorden zelfde verhaal (Drents-Friese woud). Dat was echt niet heel moeilijk.
Ik woon nu in Zuid holland zuid, en de grond is klei. En dan is het echt heel moeilijk om stalling te vinden waar je paard in de winter langer dan een half uur buiten staat, en boxen met een uitloopje, zijn er wel, maar ook niet veel. En dat je paard naar buiten kan is luxe althans hier.
Hier zit je eigenlijk vast aan een vorm van PP (en die zijn er niet veel) als je je paard buiten wilt hebben in de winter, langer dan een half uurtje. Dus ik denk best wel dat die club heel klein is, door het hele land gezien, maar je bent wel afhankelijk van je omgeving.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:42

Clasical schreef:
Als dit de nieuwe norm voor pensionstalling zou worden in Nederland, dan zullen heel veel paarden een veel beter leven hebben.

Tien paarden op een halve hectare aan grasloze grond, een chip in hun hals en metalen voerautomaten waardoor paarden tijdens het eten stiller staan dan in een box. Als dat de toekomst is van paarden houden, dan bedank ik daar vriendelijk voor. :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:48

Clasical schreef:

En dat is dus exact wat mij stoort. Op ieder grasveldje (nu zelfs al in ieder zandbakje of op ieder betonplaatsje) moet een paard gehouden kunnen worden. Wat? 1 paard? Nee nee nee, doe er maar meteen 10.
Waarom? Waarom zoveel mogelijk paarden op zo weinig mogelijke grond proppen en dan allerlei ingrepen bedenken om het toch maar "zo aantrekkelijk mogelijk te maken".

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:24

Citaat:

McWei

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:47

Gini schreef:
Clasical schreef:

En dat is dus exact wat mij stoort. Op ieder grasveldje (nu zelfs al in ieder zandbakje of op ieder betonplaatsje) moet een paard gehouden kunnen worden. Wat? 1 paard? Nee nee nee, doe er maar meteen 10.
Waarom? Waarom zoveel mogelijk paarden op zo weinig mogelijke grond proppen en dan allerlei ingrepen bedenken om het toch maar "zo aantrekkelijk mogelijk te maken".

Mee eens :j

Overigens staan er duizend+ paarden rond het Amsterdamse bos die in de winter hun stal niet uitkomen buiten wat de eigenaar met ze komt doen (en heel vaak is dat één uurtje rijden) en dezelfde paarden komen veelal ook in de zomer niet veel meer buiten hun stal (uurtje of twee postzegelpaddock erbij en dan heb je het wel gehad).
Dat is dan toevallig een regio die ik ken.

Als je een drastische verandering wil zal er iets moeten veranderen aan de mentaliteit van mensen. Dat is niet simpel, maar wel hard nodig, zolang er nog steeds zoveel mensen zijn die bereid zijn 350 tot 450 euro per maand betalen voor een dergelijke stalling.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:01

Ik kom uit regio Amsterdam en ben verhuisd naar regio Zwolle. Dacht dat het hier beter gesteld zou zijn met paarden welzijn maar heb ontzettend veel moeite gehad om een stalling te vinden waar ze en meer dan een half uur naar buiten konden en ook nog hooi kregen.
Ik had liever een meer verrijkte omgeving voor ze gezien maar dit is momenteel het beste

De omgeving speelt zo'n grote rol in de manier van stallen

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:46

Gini schreef:
Clasical schreef:

Nogmaals; helemaal top als je het voor je eigen paard(en) nog beter kan organiseren.
Het ligt ook niet zo genuanceerd dat ik spreek over postzegel padock vs. 10 hectare per paard.
Wat ik juist wil stellen is dat als dit de norm zou zijn ( gemiddelde ) dan zou dus het gemiddelde paard in Nederland t.o.v. de huidige huisvesting er stevig op vooruit gaan.
Waarom in stallen houden met hooguit een uitloop ( winter ) als ze ook in groepen op grotere paddocks met schuilstal buiten kunnen staan op dezelfde vierkante meters.
We kunnen wel roeptoeteren dat een paard de ruimte moet hebben maar de realiteit is verre van dat.

Er is nog niet eens een wet die zegt dat een paard geen 24/7 in een stal door mag brengen.
Laat die er eerst komen voordat we gaan discussiëren over hoeveel m2 een paard moet hebben

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:59

Nou dat weet ik niet, we kunnen er toch over discussiëren? Daarvoor zitten we hier toch op een discussie forum? >;)

Ik ben het wel met Gini eens. Tuurlijk, als je het afzet tegen 24/7 op stal is een minipp vast een betere optie. Maar of het dan ook goed is? Waar het om gaat is dat je echt blijft kijken en niet te makkelijk denkt "oh het is een pp dus het is goed"
Sommige pp's zijn geweldig en sommige niet. Zelfde geldt voor stallen. Er komt nog zoveel meer bij kijken.
Ik heb op de Veluwe op een stal gestaan waar de paarden jaarrond van zonsopgang tot zonsondergang op de wei stonden, met mogelijkheid tot 24/7 in de zomer. Daarbij een prachtige, rustige omgeving en na zonsondergang en op zondag rust op stal. Dat soort dingen tellen ook. En zo'n stal heb ik dan liever dan als je bijvoorbeeld een pp aanlegt onder de rook (en stank en herrie) van Schiphol.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:09

Ja maar dat is weer locatie gebonden.
Dan zou je dus in regio Schiphol geen paarden kunnen hebben/houden.
Ook in die regio kan welzijn van bestaande (pension)stallen/maneges geoptimaliseerd worden naar een betere standaard.

Ik zou ook liever op de Veluwe staan maar daar woon ik nou eenmaal niet

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:28

Welke provincie is dan wel geschikt om nog een beetje knap een paard te kunnen houden.
Waar ze s'winters overdag min met de lichte uren buiten staan. Zomers bij voorkeur 24/7.
Beetje leuk buiten kunnen mennen zou dan voor mij leuk zijn.