Influenza bij paarden in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:38

Gulpje schreef:
Mijn paard is ook ziek, nu sinds 3 dagen waarvan 2 dagen 40 graden koorts ;( Gisteren was zn temp prima: 37.3. Verder doet hij slechts een beetje hoesten, Bijna geen snot. Dankzij de metacam knapt hij gelukkig tot nu toe goed op. Vanmiddag had hij 40.4 en toen de metacam aansloeg na een paar uur 38.3. Als zijn temp daalt begint hij gelukkig meteen weer met eten. Net kreeg ik een appje van stalgenoten die zo lief waren om even langs te lopen dat het nog steeds goed ging en zijn temp 37.8 was. Ik durf met een gerust hart naar bed te gaan zo dus! Oh ja, de veearts zei dat het wel even kon duren dit.

Rosalie, heel veel sterkte voor jou! Mijn paard staat bij jou in de omgeving...

Metacam bij koorts? Ik kom nog uit de Quadrisol tijd..

Let op dat je het niet teveel afspuit.. zijn eigen lijf moet ook het werk blijven doen.
40.4 is hoog maar als hij nog een beetje slobber wil eten en drinkt dan zou ik niet al te veel medicijnen erin stoppen.
Mijn paard had in het verleden met regelmaat een "griepje" en hoe meer troep ik erin spoot hoe vaker hij ziek werd.
1x zelf een griepje laten oplossen en nog een aanpassing en nooit mee ziek geweest.
Sterkte.. niet leuk als je paard ziek is.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:38

Maar waarom wordt er dan niks concreets verteld? Bij droes en rhino worden er iig nog duidelijk aangegeven waar het is.

In de artikelkoppen staat oa door heel Nederland, op meerdere stallen. Ja leuk maar waar dan? Moet je dan elke stal hermetisch afsluiten en allemaal massaal gaan enten terwijl er überhaupt niks concreets bekend is?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:41

Ik denk zelf ook dat er normaliter veel meer gevallen zijn. Maar dat doordat er nu meer aandacht aan wordt besteed er ook meer benoemd/gemeld wordt. En ik geloof best dat er dit jaar misschien in verhouding meer gevallen zijn, maar vind wel dat er meteen paniek gezaaid wordt terwijl er nog zoveel onduidelijk is en er vooral opgeroepen wordt om extra te enten (als de enting meer dan 5/6 maanden geleden is).

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:58

XRuby_SymmyX schreef:
Ik heb alle reacties gelezen dus letterlijk elke pagina ben ik afgegaan want ja ik zit ook met vraagtekens waar er een lijst is met de stallen waar het heerst. Ik sta op een vrij grote manege/pensionstal in flevoland.

T gooi en weesp is net genoemd vanuit baasjes die zeggen dat hun paarden dat hebben.

Ik zou ook graag willen weten waar het nou ook bevestigd is. Hoge koorts is niet perse influenza, kan ook een ander virus zijn. Mijn paard stond vorig jaar ook ineens met ruim 40 graden koorts, maar geen influenza (of droes, of wat anders wat duidelijk herkenbaar was).

Duplo

Re: Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:07

En welke stallen in t gooi en Weesp zijn dat dan?
Zijn er nog al wat en t gooi is ook nogal ruim genomen

Wat is de reden dat het allemaal zo vaag en geheimzinnig moet zijn?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:07

plutolover schreef:
germie schreef:
Ik doe niets, paard wordt gewoon netjes 1 keer per jaar ingeent en ik laat mezelf ook niet enten tegen griep.
Als ze vaker willen inenten mogen ze eerst de paspoorten wel aanpassen. Ik ben nu toe aan de pagina 'anders dan influenza' en het 'anders dan' moet dus doorgestreept worden.En mijn paard is nog maar 15, elk jaar correct geent. Kennelijk gaan ze er echt van uit dat een paard maar 8 jaar oud wordt. Nieuw paspoort aanvragen hoeft niet volgens mijn veearts, hij mag dat anders dan wegstrepen zegt ie en dan is het prima.

Dat is alleen prima als je niet op wedstrijden gaat. Ga je wel op wedstrijd dan moet t wel aangepast worden. Je kan dan waar t paspoort is uitgeschreven gewone nieuwe pagina`s aanvragen

Mijn haf was de enting pagina ook vol. Heb toen m’n paspoort naar t stamboek gestuurd. 30€ betaald voor nieuwe pagina`s. En heb nu hele stapel erbij. Als hij deze vol krijgt wordt hij wel heel oud.. (hij is nu 20)

mijn paard gaat op wedstrijden en is geen probleem heeft veearts mij verzekerd. En is het tot nu toe ook niet, is immers correct geent en is gewoon te volgen. Volgorde is sowieso al eens verkeerd gelopen omdat een va regels oversloeg en die moesten later weer gevuld worden, dus men moet altijd evne puzzelen. Maar inentingen zijn absoluut correct. Snap niet waarom er niet standaard meer blaadjes in een paspoort komen. Krijg je geen heel nieuw paspoort dan? plakken ze er blaadjes bij?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:12

Ik heb voor mijn merrie er een heel boekje bij gekregen, of eigenlijk is mijn oude boekje in een nieuw boekje gepropt en vast geseald.
Werkt prima hoor...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:32

Oh herkenbaar, mijn paspoort gaan de stempels met entingen ook al verder dan de juiste paginas en ik ent idd ook 'maar' 1x per jaar.

Vind het een hoop heisa voor iets dat zo weinig concreet is. In de zin van; waar heerst het dan??
Wat betreft de heftigheid van het ziek worden, niemand zit er op te wachten en het kan idd heftig zijn en lang duren. Ik heb een luchtwegkneus die er geheid een longontsteking op gaat gooien als ze influenza meepikt. Zit ik niet op te wachten. Maar goed, meer dan voorzichtig zijn, enten en weerstand hoog houden kan je niet. Zeker niet als besmetting zo makkelijk gaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:08

* Wat ik las bij de sectorraad paarden : de enting tegen influenza wordt "na verloop van tijd" minder krachtig, concreet is je paard zo'n 6 maanden volledig beschermd, en na 12 maanden geldt de oude enting als te weinig bescherming. (Waar exact de grens ligt voor een individueel dier weet je pas als het ziek wordt. Die 12 maanden zijn een wedstrijd regel.)
Dat is niets nieuws onder de zon, al geldt voor onze eigen tetanusprik een andere termijn (10 jaar).

* All over the world staat instituten die zich bezighouden met het in de smiezen houden van de verschillende mutaties van de influenza virussen.
Ik weet dat het concreet bij mensen zo is dat de "virus watchers" een soort van "educated guess" doen: waarschijnlijk komen deze 3 virusvarianten onze kant op, dus die drie doen we in de griepprik.
...ik heb net niet de concrete informatie, maar ik verwacht dat het bij paarden niet veel anders gaat.

En paarden die getroffen worden door dit virus worden 'geswabt' - ten behoeve van de diagnose, maar ook om door te geven aan de virus'watchers'.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 27-12-18 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:11

Janneke2 schreef:
* Wat ik las bij de sectorraad paarden : de enting tegen influenza wordt "na verloop van tijd" minder krachtig, concreet is je paard zo'n 6 maanden volledig beschermd, en na 12 maanden geldt de oude enting als te weinig bescherming.
Dat is niets nieuws onder de zon, voor onze eigen tetanusprik geldt een andere termijn (10 jaar).

* All over the world staat instituten die zich bezighouden met het in de smiezen houden van de verschillende mutaties van de influenza virussen.
Ik weet dat het concreet bij mensen zo is dat de "virus watchers" een soort van "educated guess" doen: waarschijnlijk komen deze 3 virusvarianten onze kant op, dus dat doen we in de griepprik.
...ik heb net niet de concrete informatie, maar ik verwacht dat het bij paarden niet veel anders gaat.

En paarden die getroffen worden door dit virus worden 'geswabt' - ten behoeve van de diagnose, maar ook om door te geven aan de virus'watchers'.

https://www.uu.nl/sites/default/files/i ... artsen.pdf

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:12

Babootje schreef:
[

Tessebes schreef:
Ik zie vanuit de UU en de sectorraad ook geen extra vaccinatie aanbevolen worden.

Klopt. Zie ik ook niet. Ik heb het mijn DA gevraagd. Die zegt beter wel enten als de enting meer dan 6 maanden geleden is gegeven. Tegelijkertijd is er ook niet bekend, welk type influenza nu precies circuleert.
Mogelijk de reden waarom UU en Sectorraad nu geen extra entadvies geven bovenop de adviezen die er al zijn (voor 2 x per jaar vaccineren).

Tessebes schreef:
Dat zie ik ook niet geadviseerd worden eigenlijk.

Via info bij de sectorraad paarden waaruit blijkt dat ieder half jaar enten het beste beschermt. En uiteraard via info bij je eigen dierenarts

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:15

Ik lees enkele individuele gevallen, net als ik nu verkouden ben. Niet dat ergens meerdere stallen in 1 regio alle paarden ziek hebben. Dus beetje heisa om niets bijzonders.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:19

Je kunt je kop natuurlijk ook gewoon in t zand steken. Dan zie en hoor je ook niets.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:29

Babootje schreef:
Je kunt je kop natuurlijk ook gewoon in t zand steken. Dan zie en hoor je ook niets.

Dat zie jij verkeerd.

Kom eens met concrete cijfers en locaties.

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:49

Via google research gedaan en daar bij 1 van de artikelen las ik dat ze pas half januari eventueel een lijst hebben. Maar vervelend blijft deze onduidelijkheid wel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:16

Onali schreef:
Babootje schreef:

Dat zie jij verkeerd.

Kom eens met concrete cijfers en locaties.

Volgens SRP heerst het virus op een flink aantal bedrijven in het Zuiden van NL en in mindere mate in het midden. De SRP is de enige instantie die het overzicht daarop heeft en die vond het nodig om een waarschuwing uit te doen gaan.
Dat is in een flink aantal jaren niet gebeurd. Dus neem ik inderdaad aan dat het om een serieus aantal gevallen gaat, anders wordt dat echt niet op deze manier naar buiten gebracht.
Iedereen staat natuurlijk vrij om te doen wat hij/zij wil met de informatie. Kop in het zand steken mag natuurlijk ook, maar net doen of het er niet is, zorgt er niet voor dat het je deur voorbij gaat.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:37

Kelly_Taco schreef:
Gulpje schreef:
Mijn paard is ook ziek, nu sinds 3 dagen waarvan 2 dagen 40 graden koorts ;( Gisteren was zn temp prima: 37.3. Verder doet hij slechts een beetje hoesten, Bijna geen snot. Dankzij de metacam knapt hij gelukkig tot nu toe goed op. Vanmiddag had hij 40.4 en toen de metacam aansloeg na een paar uur 38.3. Als zijn temp daalt begint hij gelukkig meteen weer met eten. Net kreeg ik een appje van stalgenoten die zo lief waren om even langs te lopen dat het nog steeds goed ging en zijn temp 37.8 was. Ik durf met een gerust hart naar bed te gaan zo dus! Oh ja, de veearts zei dat het wel even kon duren dit.

Rosalie, heel veel sterkte voor jou! Mijn paard staat bij jou in de omgeving...

Metacam bij koorts? Ik kom nog uit de Quadrisol tijd..

Let op dat je het niet teveel afspuit.. zijn eigen lijf moet ook het werk blijven doen.
40.4 is hoog maar als hij nog een beetje slobber wil eten en drinkt dan zou ik niet al te veel medicijnen erin stoppen.
Mijn paard had in het verleden met regelmaat een "griepje" en hoe meer troep ik erin spoot hoe vaker hij ziek werd.
1x zelf een griepje laten oplossen en nog een aanpassing en nooit mee ziek geweest.
Sterkte.. niet leuk als je paard ziek is.

Onzin. Metacam is vergelijkbaar met Ibuprofen bij mensen. Daar gaat echt je weerstand niet mee omlaag. Geloof me, als jij écht griep hebt ben je doodberoerd en neem je ook gewoon Ibuprofen of Paracetomol. Dus waarom zou je je paard niet helpen zich een beetje comfortabeler te voelen als hij ziek is?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:41

Calanddra schreef:
Ik denk zelf ook dat er normaliter veel meer gevallen zijn. Maar dat doordat er nu meer aandacht aan wordt besteed er ook meer benoemd/gemeld wordt. En ik geloof best dat er dit jaar misschien in verhouding meer gevallen zijn, maar vind wel dat er meteen paniek gezaaid wordt terwijl er nog zoveel onduidelijk is en er vooral opgeroepen wordt om extra te enten (als de enting meer dan 5/6 maanden geleden is).

Iets 'geloven' is niet bepaald op feiten gebaseerd. De ziektegevallen worden bijgehouden en geregistreerd bij de veeartsen en op basis daarvan wordt er gewaarschuwd. Dus gewoon aantallen en feiten in plaats van jullie onderbuikgevoelens.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:45

Zonder concrete voorbeelden kun je niets he. Er is altijd ergens griep. Dat is niet nieuw. En een hele stal heb ik nog niet van gehoord. Bij droes hoor je de stalnaam wel direct.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:05

germie schreef:
Zonder concrete voorbeelden kun je niets he. Er is altijd ergens griep. Dat is niet nieuw. En een hele stal heb ik nog niet van gehoord. Bij droes hoor je de stalnaam wel direct.

De lijn is dat de dierenartsen registreren en melden aan de SRP. En de SRP vind op basis van die informatie het nodig om een waarschuwing uit te doen gaan voor het zuiden en het midden. Is dat voor jou dan niet concreet genoeg?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:08

DatBenIkNou schreef:
Calanddra schreef:

Iets 'geloven' is niet bepaald op feiten gebaseerd. De ziektegevallen worden bijgehouden en geregistreerd bij de veeartsen en op basis daarvan wordt er gewaarschuwd. Dus gewoon aantallen en feiten in plaats van jullie onderbuikgevoelens.

Maar waar zijn dan die aantallen en feiten van daadwerkelijke bevestigde gevallen van influenza?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:10

Een waarschuwing en meer letten op hygiëne is altijd prima. Maar er wordt nu gedaan alsof stallen zich hermetisch moeten afsluiten, niet naar andere stallen, wedstrijden etc en vooral massaal enten.

Overal op internet en de social media zie je waarschuwingsberichten langskomen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:12

Vooral enten, want dan wordt er weer aan verdiend.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:13

Als er een griep epidemie onder de mensen heerst gaat men toch ook niet melden precies wie en waar!?Wat maakt dat ook uit. Besmetting kan zich overal voordoen. In ene is het daar. Het begint altijd wel ergens en dat kan dus ook bij jou en mij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:27

Calanddra schreef:
Maar waar zijn dan die aantallen en feiten van daadwerkelijke bevestigde gevallen van influenza?

Bij de instantie waar de dierenartsen de gevallen melden, i.c. de sectorraad paarden (SRP).

@Als er een griepepedemie heerst onder mensen wordt dit zeker gemeld (hoe weet je anders dat het om een epidemie gaat :D ?). Huisartsen melden griepgevallen aan de GGD. Er is altijd wel eens griep (in basis 30 gevallen op de 100.000) maar als de griepgevallen de 60 per 100.000 statistisch gezien overschrijdt en men ziet zich dat ook regionaal voordoen dan is er op griepgebied zeker wat aan de hand.

Iets soortgelijks zal gelden voor de paardengriep. De registrerende instantie (SRP) kan dus de conclusie trekken op basis van het aantal gemelde griepgevallen en de regio waar zich dat voordoet dat er sprake is van een griepgolf c.q uitbraak die anders is dan zich normaal gesproken voordoet.
Vandaar dan ook de waarschuwing.