Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:57

Wendy schreef:
De perceptie van een talentvol paard is veranderd, dat klopt.
Ik vraag me af of die moderne perceptie wel strookt met de richtlijnen.
Met je de theorie aanpassen of de perceptie (die subjectief is)?

Goed punt! Daar sta ik niet eens bij stil...

Maar een Zonik zal onder een andere ruiter, meer in de smaak van Rien, toch nog steeds idioot goed zijn? (zo niet, beter...)

Met Gal totaal niet mijn smaak, ik denk dat ook Zonik straks kapt met piafferen. Maar goed, dat mag ik niet zeggen op Bokt :P

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:05

Janine1990 schreef:
Clasical schreef:
Kun jij mij uitleggen waarom de hedendaagse paarden niet aan het frame van de plaatsjes zouden kunnen voldoen?

Ik denk eerder andersom... Dat de plaatjes niet meer aan het hedendaagse paard voldoen.

Paarden vandaag de dag hebben veel meer natuurlijke souplesse. Ik vind het moeilijk te geloven dat skelet en spieren, nog steeds in dat oude stramien vallen. En dat met die natuurlijke souplesse, het paard in het beeld dat is geschetst niet correct van achter naar voor kan bewegen, omdat de aanspanning niet haalbaar is door de natuurlijke souplesse van het paard.

Wat mij betreft zou dit silhouette dichter bij het huidige paard passen (qua uitgangspunt)
[ Afbeelding ]

Ik denk dat ik je verkeerd begrijp,
even ter verduidelijking, het plaatje wat je aandraagt, vind je dat een voorbeeld van een paard wat correct van achter naar voor beweegt?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:15

Clasical schreef:
even ter verduidelijking, het plaatje wat je aandraagt, vind je dat een voorbeeld van een paard wat correct van achter naar voor beweegt?

Het silhouette vind ik passender in het rode boekje dan wat is gekozen. (zie m.n. uitgestrekte draf)
Pijpbeen voor en achter gaan parralel, knie komt niet boven de schouder, neus er mooi uit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:25

Janine1990 schreef:
Clasical schreef:

Het silhouette vind ik passender in het rode boekje dan wat is gekozen. (zie m.n. uitgestrekte draf)
Pijpbeen voor en achter gaan parralel, knie komt niet boven de schouder, neus er mooi uit.

Misschien kijk ik verkeerd, maar op jouw geplaatste afbeelding gaan voor en achter niet paralel?

Clasical

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:28

Ja ik denk ook dat ik je nog steeds verkeerd begrijp Janine1990.
Wat wil je precies zeggen met je afbeelding?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:46

Never mind, it was just a thought... Geen statement ofzo.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:52

Afbeelding

Ik zie er geen correcte uitgestrekte draf in nl

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:00

Ik ook niet, achterbeen blijft achter, paard wordt hol achter het zadel ipv bol. Hierdoor is paard in feite in twee stukken.

Wat ik altijd een interessant boek heb gevonden is ruiters en rechters. Het is wel wat ouderwets maar ik voel me fijner bij een paard dat tussen twee teugels en van achter naar voor loopt. Als ik zie hoeveel mensen problemen hebben met paarden die sterk zijn op 1 kant en dat niet opgelost krijgen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:05

Clasical schreef:
[ [url=m/bsKz3c.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien heb ik het mis maar het plaatje zoals je “vroeger” de uitgestrekte draf zag kan nu m.i. niet meer. Dit omdat we een veel langer voorbeen fokken. En die blijft langer aan de grond. En dan wordt volgens mij de beweging anders.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:15

janderegelaa schreef:
Clasical schreef:
[ [url=m/bsKz3c.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien heb ik het mis maar het plaatje zoals je “vroeger” de uitgestrekte draf zag kan nu m.i. niet meer. Dit omdat we een veel langer voorbeen fokken. En die blijft langer aan de grond. En dan wordt volgens mij de beweging anders.

Precies, er worden veel op de voorhand gebouwde paarden gefokt. Paarden die niet in balans zijn en dus ook moeilijk in balans gereden kunnen worden. Zie die maar eens goed bij elkaar te rijden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:18

De foto is wel een ander drafmoment dan het plaatje.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:18

Citaat:

Er zijn mensen die paarden 'berg op' fokken.
Dan LIJKT het of het dier op de achterhand loopt (want daar is het mooi laag) maar zoals elk paard heeft ook zo'n dier tweederde van het gewicht op de voorhand - tot daar correct aan gewerkt is.
Ondertussen heeft het dier het moeilijk: veel gewicht op een langer been.

Dat een langer voorbeen langer aan de grond is - ??
Bij giraffen - bergopwaarts van nature - is dit niet zo.

Ik kan mij wel jargonnees voorstellen waarin 'voorbeen staat langer op de grond' iets anders betekent. (Dier is op de voorhand, bijvoorbeeld.)

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:41

Dus het moderne gefokte dressuurpaard draaft in een uitgestrekte draf zonder ten minste met de achtervoet in de voorvoet te gaan? Ik dacht altijd dat het idee van uitstrekken, meer grond overwinnen was door een langer zweefmoment en langer frame. Dus dat er minder stappen en sprongen worden gemaakt om dezelfde afstand te overwinnen.
Laatst bijgewerkt door Lanoca op 29-08-18 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:46

Vind dit wel een mooi en duidelijk voorbeeld waarbij je het verschil in lengte in het hele frame mooi ziet,
De vos pakt lengte over bodem en in zijn hele frame, de zwarte enkel over de bodem.
Zou niet weten waarom een paard met opwaartse
bouw en lang(er) voorbeen geen ruimte in zijn frame kan maken

Afbeelding

Afbeelding

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 00:30

Janneke2 schreef:
Citaat:

Er zijn mensen die paarden 'berg op' fokken.
Dan LIJKT het of het dier op de achterhand loopt (want daar is het mooi laag) maar zoals elk paard heeft ook zo'n dier tweederde van het gewicht op de voorhand - tot daar correct aan gewerkt is.
Ondertussen heeft het dier het moeilijk: veel gewicht op een langer been.

Dat een langer voorbeen langer aan de grond is - ??
Bij giraffen - bergopwaarts van nature - is dit niet zo.

Ik kan mij wel jargonnees voorstellen waarin 'voorbeen staat langer op de grond' iets anders betekent. (Dier is op de voorhand, bijvoorbeeld.)

Een giraffe is alleen niet opwaarts gebouwd...De giraffe is zelfs heel mooi in het evenwichtsmodel gebouwd. Je moet niet naar de bovenlijn kijken maar naar de onderlijn. Bovenlijn is alleen maar een hoge schoft even heel overdreven gezegd. De onderlijn is keurig in evenwicht, nagenoeg horizontaal.

Afbeelding

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 00:43

Bij een “opwaartse” bouw spreekt men toch over de romp?
De gehele romp van een giraffe heeft wel een opwaardse bouw als je kijkt naar het skelet, los gezien van de optische boven en -onderlijn

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 06:59

Als je een denkbeeldige lijn trekt tussen de gewrichten van het voor en achterheen dan zie je het heel duidelijk;

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 07:10

Clasical schreef:
Vind dit wel een mooi en duidelijk voorbeeld waarbij je het verschil in lengte in het hele frame mooi ziet,
De vos pakt lengte over bodem en in zijn hele frame, de zwarte enkel over de bodem.

[ [url=m/DEdb4Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/q8PriH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze 2 bovenste afbeeldingen zijn compleet verschillend van elkaar. :')
De eerste is een vroeg moment, de tweede een paar seconden later. Kun je echt niet met elkaar vergelijken.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 07:26

Dus jij denkt dat de zwarte er 2 seconde later er net zo uit ziet als de vos?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 07:32

Janine1990 schreef:
Clasical schreef:

Je gaat de fout in dat de pijpbenen gelijk moeten zijn voor en achter, maar het pijpbeen achter moet gelijk zijn met de onderarm voor (het stuk boven de voorknie dus).

Normaal vind ik tientallen voorbeelden met lijnen, maar nu krijg ik ze niet gevonden. :=
En zelf tekenen op telefoon lukt ook niet, maar deze is wel duidelijk. De twee paarse lijnen moeten gelijk zijn:

Afbeelding

Dan zie je dat op jouw voorbeeld het achterbeen ook ver achter blijft.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 07:37

bobje26 schreef:
Clasical schreef:

[ [url=m/DEdb4Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/q8PriH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze 2 bovenste afbeeldingen zijn compleet verschillend van elkaar. :')
De eerste is een vroeg moment, de tweede een paar seconden later. Kun je echt niet met elkaar vergelijken.

Zo dan;

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Clasical op 30-08-18 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:10

Nog steeds zijn de foto's echt te ongelijk om op elkaar te leggen en op die manier te vergelijken.
Buiten dat, op de onderste foto wordt het paard wel erg hard naar voren gereden te zien aan het achterbeen wat hij echt te ver buiten de massa plaatst (hij loopt wijd achter). Is dus ook niet de bedoeling. Dus jouw 'goed' foto is ook niet 'goed' volgens het boekje.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:11

bobje26 schreef:
Nog steeds zijn de foto's echt te ongelijk om op elkaar te leggen en op die manier te vergelijken.
Buiten dat, op de onderste foto wordt het paard wel erg hard naar voren gereden te zien aan het achterbeen wat hij echt te ver buiten de massa plaatst (hij loopt wijd achter). Is dus ook niet de bedoeling. Dus jouw 'goed' foto is ook niet 'goed' volgens het boekje.

Heb nog een skelet plaatje toegevoegd

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:17

Clasical schreef:
Als je een denkbeeldige lijn trekt tussen de gewrichten van het voor en achterheen dan zie je het heel duidelijk;

[ [url=m/J7j0qb.jpg]Afbeelding[/url] ]

De zebra op jouw plaatje is iets opwaarts gebouwd en het paard heeft een neerwaartse romp.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:18

Clasical schreef:
Bij een “opwaartse” bouw spreekt men toch over de romp?
De gehele romp van een giraffe heeft wel een opwaardse bouw als je kijkt naar het skelet, los gezien van de optische boven en -onderlijn

Nee, want dan zou een paard met een hoge schoft opwaarts gebouwd zijn en dat is niet per definitie zo.