LTO Nederland maakt zich zorgen over wolf in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:36

Misschien ff een bordje plaatsen aan de ingang van het (losloop)gebied? :)*

Las hier toch eerder een bericht van iemand die langs een kudde schapen kwam die door de bosrijke omgeving niet te zien was voordat je er recht voor stond.

Edit: weer zo'n conclusie die je trekt. Communicatie wordt een stuk prettiger als je niet zoveel voor een ander invult.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:36

Nikass:
- Dat was ik.. En ben ze ook eenmaal midden in het bos tegengekomen (ze waren onderweg naar de open plek).. Heb toen een ander pad genomen (met 15 uitlaathonden) vervolgens kwam Paulus de boskabouter melden dat ik daar niet mocht lopen met loslopende honden (langs de bosrand).. Heb hem toen gevraagd of ik dwars door de kudde schapen had moeten lopen.. Hij maakte me voor leugenaar uit.. Heb m'n dochter teruggestuurd naar de herder en z'n telefoonnummer gevraagd.. Had de boetes voor laten komen.. Maar toen droop paulus de boskabouter weer af..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:50

Een bordje van te voren kan idd wel handig zijn. In open gebied zie je wel staan maar ik ben ze dus ook al eens in het bos tegen gekomen. Ze stonden niet in het bos zelf maar op het landgoed er naast, met 1 ronde balk zeg maar als afscheiding. Mijn hond bleef aan de goede kant maar een bordje 100 meter van te voren met pas op u nadert een schaapskudde is dan wel handig zodat mensen op tijd kunnen aanlijnen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:07

Op tijd aanlijnen prima, met een of twee honden, maar met een kudde van 15 uitlaathonden lijkt me dat in de praktijk ietwat onhaalbaar dat snel genoeg te kunnen doen :')

rainbow8 schreef:
Nikass:
- Dat was ik.. En ben ze ook eenmaal midden in het bos tegengekomen (ze waren onderweg naar de open plek).. Heb toen een ander pad genomen (met 15 uitlaathonden) vervolgens kwam Paulus de boskabouter melden dat ik daar niet mocht lopen met loslopende honden (langs de bosrand).. Heb hem toen gevraagd of ik dwars door de kudde schapen had moeten lopen.. Hij maakte me voor leugenaar uit.. Heb m'n dochter teruggestuurd naar de herder en z'n telefoonnummer gevraagd.. Had de boetes voor laten komen.. Maar toen droop paulus de boskabouter weer af..

koend

Re: LTO Nederland maakt zich zorgen over wolf in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:23

OK. Iedereen gelijk voor de wet.
De herder plaatst bordjes op 25 m van waar zijn schapen grazen.
De hondeneigenaar plaatst ook bordjes op de plaats tot waar de honden lopen.

???
Verkeerd bezig!
Wees blij dat er bij jullie grote losloopgebieden zijn en laat je hond alleen los als je hem voldoende onder controle hebt. Met 15 honden moet je niet vrij gaan wandelen. Dat wordt een meute.
En als de schapen al gevaar lopen, wat moet een moeder met "loslopende" kleuter dan wel niet vrezen?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:40

Bij ons gebied staat het aangegeven, maar honden mogen hier niet loslopen.

Waar laat jij de honden uit rainbow?
(gewoon nieuwsgierig naar het gebied en of ik het ken)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:53

Kan de 'horen schapen in een losloopgebied' discussie evt. naar een eigen topic?

troi schreef:
Kuggur schreef:

Als je omheinen of dode schapen als enige 2 mogelijkheden ziet, ja.

Idd ja! Bij ons in de buurt (grunniger platteland) is optie 3 het gesprek van de dag bij de boeren. Probleem zal snel opgelost zijn hier gok ik. En nee ik zou ze niet helpen maar ik ben er ook niet rouwig om..

Joh, laten we illegale dingen als valide optie gaan noemen. XD

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:53

koend schreef:

???
Verkeerd bezig!
Wees blij dat er bij jullie grote losloopgebieden zijn en laat je hond alleen los als je hem voldoende onder controle hebt. Met 15 honden moet je niet vrij gaan wandelen. Dat wordt een meute.
En als de schapen al gevaar lopen, wat moet een moeder met "loslopende" kleuter dan wel niet vrezen?

Wat een onzin, je hebt ook nog zoiets als pups en pubers, moeten die opgevoed geboren worden ofzo? En schapen zijn kwetsbaar, als ze schrikken kunnen ze al een spontane abortus krijgen, daar hoeft een hond niet agressief voor te zijn, dat kunnen ook een paar honden zijn die achter elkaar aan rennen, rakelings langs de schapen. Waarom zouden kinderen dan opeens gevaar lopen?
Krijg niet de indruk dat je zelf veel verstand hebt van honden gedrag.
Waarom moet je als hondeneigenaar altijd maar blij en dankbaar zijn dat er een mini stukje natuur beschikbaar wordt gesteld waar je hond hond mag zijn? Maar wel belasting betalen natuurlijk. Een beetje hondvriendelijker mag wel. Ze doen een hoop goed voor onze samenleving. Maar als dank mogen ze nergens los lopen :roll:

Edit: Julius_Juut je hebt gelijk, deze discussie hoort hier niet. Excuses.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:10

koend schreef:

???
Verkeerd bezig!

Schapen zijn voor honden (en wolven) veel interessanter dan een moeder met kind. Of denk jij dat die lieve kleutertjes straks ook allemaal opgegeten worden door de grote boze wolven? Met honden net zo, ze kunnen getriggerd worden door schapen maar dat betekend niet meteen dat ze ook maar enige interesse in kleuters hebben.
Iedereen zal het met die kleine stukjes grond moeten doen, mensen met honden, mensen met schapen en de wolven en andere roofdieren. Wij mensen kunnen dan nog rekening met elkaar houden en zorgen dat de andere partij op de hoogte is. Een herder weet waar hij zijn schapen neerzet en wat voor gebied dat is, een hondeneigenaar weet niet wanneer de schapen er (weer) staan dus even een waarschuwing kan dan een hoop ellende voorkomen.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 00:04

minikatje schreef:
Bij ons gebied staat het aangegeven, maar honden mogen hier niet loslopen.

Waar laat jij de honden uit rainbow?
(gewoon nieuwsgierig naar het gebied en of ik het ken)

Ik loop in Rhenen achter de dierentuin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:58

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:48

Julius ik heb minishetlanders dus net zo groot als een grote hond. Dus ik denk dat een wolf die wel degelijk als hapje zal zien.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:59

safina schreef:

Als dat laatste bericht klopt, dan zou de vestiging van een (/deze?) territoriale wolf in een gebied, beter nieuws zijn voor schapenhouders dan het regelmatig passeren van doortrekkers, die eerder op zoek zijn naar een snelle hap en niet actief concurrenten weren.

Lijkt heel erg vergelijkbaar met de situatie in Zuid-Limburg, waar de vestiging van (territoriale!) Wilde Katten de lokale predatiedruk door katten (voornamelijk verwilderde huiskatten) juist heeft verjaagd.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:58

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 08:09

Goed stuk ;)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:38