Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:54

5 jaar geleden probeerde we ook een demonstratie op touw te zetten via FB
We hebben er zelfs te paard aan meegedaan.
Helaas was de opkomst zo klein (rond de 100) dat de TV zenders geen belangstelling hadden om er aandacht aan te besteden..
Als alle mensen die vinden dat er iets moet gebeuren nu daadwerkelijk actie gaan ondernemen door Zondag naar de OVP te komen en te demonstreren kan deze langslepende kwestie/dierenleed eindelijk op gelost worden! _/-\o_

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:58

Mij lijkt het een grote slachtfabriek.
Als er zo’n groot aantal structureel moet worden geschoten om een piepklein aantal te laten leven,
waarom?!
Simpelweg moet je denk ik een gebied hebben van minimaal 100x deze omvang

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:59

Janneke2 schreef:
Citaat:
Het is een dorre vlakte. Geen sprietje groen en er staan een goed aantal vermagerde paarden tussen die het niet gaan redden. Arme beestjes zitten aan takken te eten omdat er niks anders is en komen zelfs dichtbij je, want misschien heb je eten mee.

...veel mensen overvoeren hun paarden.
Veel mensen weten niet, dat paarden GRAAG hout eten (ook overvoerde kwpn'ers) en dat dat goed is voor hun tanden.
Die Serengeti van ons ziet er erg dor uit, maar schijn bedriegt: het is uiterst vruchtbare zeeklei die honderden dieren voedt.
..en Koniks zijn paarden en dus nieuwsgierig.

Heel erg veel zieligs lees ik hier niet. De dieren 'die het niet gaan redden' worden bij gebrek aan roofdieren afgeschoten. (Niet iets waar ik vrolijk van word maar het hoort er wel bij.)

Veel mensen zorgen gewoon goed voor hun paarden
en veel mensen vinden het niet nodig dat er in een uit de hand gelopen dierentuin verzonnen door bioloog Frans Vera elk jaar ca 1500 dieren verhongeren.
Ze schieten pas met conditiescore 1 of 2
Dan is het dier al op sterven na dood.. en nee ze eten geen hout omdat ze het zo lekker vinden maar omdat hun maag om eten schreeuwt en er niets anders te vinden is

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:00

ElineS schreef:
Ik ben er vandaag geweest, ook om te voeren, en ben net thuis, na een lange dag. Helaas konden we niet bij de herten en koeien komen, alleen bij de konikpaarden. De rest is afgesloten en onbereikbaar.. Ik wilde het met eigen ogen zien, of het echt zo erg was, dus we hebben anderhalfuur gereden heen.

Het is echt helaas zo erg.

Het is echt in en in triest. Ik ben nu bezig met de foto's. Ik kan straks vast wel wat posten. Wel gewoon huis tuin en keuken camera.

Het is een dorre vlakte. Geen sprietje groen en er staan een goed aantal vermagerde paarden tussen die het niet gaan redden. Arme beestjes zitten aan takken te eten omdat er niks anders is en komen zelfs dichtbij je, want misschien heb je eten mee.

Wat afschuwelijk. Wat goed dat je bent gaan kijken en wat kon voeren!
Ik ben benieuwd naar je foto's!
Laatst bijgewerkt door Sabri op 26-02-18 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:00

Zondag ben ik erbij! Niks doen levert sowieso niks op. Al sta ik daar maar en bekijk ik de situatie met eigen ogen... Maar thuis blijven is geen optie, recente foto's die rondgaan zeggen genoeg.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:02

unamie schreef:
Janneke2 schreef:
...veel mensen overvoeren hun paarden.
Veel mensen weten niet, dat paarden GRAAG hout eten (ook overvoerde kwpn'ers) en dat dat goed is voor hun tanden.
Die Serengeti van ons ziet er erg dor uit, maar schijn bedriegt: het is uiterst vruchtbare zeeklei die honderden dieren voedt.
..en Koniks zijn paarden en dus nieuwsgierig.

Heel erg veel zieligs lees ik hier niet. De dieren 'die het niet gaan redden' worden bij gebrek aan roofdieren afgeschoten. (Niet iets waar ik vrolijk van word maar het hoort er wel bij.)

Veel mensen zorgen gewoon goed voor hun paarden
en veel mensen vinden het niet nodig dat er in een uit de hand gelopen dierentuin verzonnen door bioloog Frans Vera elk jaar ca 1500 dieren verhongeren.
Ze schieten pas met conditiescore 1 of 2
Dan is het dier al op sterven na dood.. en nee ze eten geen hout omdat ze het zo lekker vinden maar omdat hun maag om eten schreeuwt en er niets anders te vinden is

In het hout eten moet ik het toch met Janneke eens zijn, dan zou mijn paard ook honger lijden, want hij is gek op de krulwilg die hij krijgt.

Wijslander

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:04

Die kaalgeschraapte boombasten komen echt niet doordat al die paarden toevallig zin hadden om bomen te schuren, dat is echt een naïeve gedachte en iets totaal anders dan wilg eten bijvoorbeeld.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:08

Mossel schreef:
In het hout eten moet ik het toch met Janneke eens zijn, dan zou mijn paard ook honger lijden, want hij is gek op de krulwilg die hij krijgt.

Een sappige wilgentak vinden mijn paarden ook lekker
Het is echter geen vergelijking :(

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:09

Ik ga die discussie ook verder helemaal niet aan, ik kan en wil verder geen oordeel geven over de staat van de dieren in de ovp, wat ik wel weet is dat mijn paard ook boombasten eet en dat maakt hem echt niet uit welke boom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:14

Mizora schreef:
MarjanB schreef:

Interessant artikel:
Naar schatting leven er op dit moment rond de 4500 grote grazers in de Oostvaardersplassen. Uitgaande van een graasdruk van 0,4 grootvee-eenheid per hectare zou er in de toekomst ruimte zijn voor in totaal ongeveer 1300 dieren.

Oftewel: het aantal dieren dat goed onderhouden kan worden is zo'n 20-25% van wat er tijdens de herfsttelling dit jaar geteld zijn.

Interessant idee. Een proactiever afschotbeleid dus. Betekent wel dat er heel wat geschoten moeten gaan worden. Maar blijkbaar is hun conclusie wel dat het nodig is.

Maarja...Krijg je vast ook weer allemaal heisa over....

Eens kijken of ik ergens het rapport kan vinden waar het nieuwsbericht op gebaseerd is....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:16

Je hebt hout eten en hout eten. Ja onze paarden knabbelen wel eens aan een stam of tak maar niet omdat ze daarvan moeten leven. Ik heb hier geen bomen zonder bast staan!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:20

Festeropre schreef:
waarom moet dan 99% worden afgeschoten?
De hele intentie is toch een natuurlijke situatie?
Er moet dus 99% worden gedood om 1% “natuurlijk” te kunnen laten leven?
Waanzin

Nee, van de dieren die dat jaar gestorven zijn, is 99% gestorven door afschieten. De rest is een natuurlijke dood gestorven. Daarnaast zijn er natuurlijk nog de dieren die overleven.

Ik moet ook steeds twee keer kijken hoor, met die percentages.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:26

Afbeelding

Het linkerplaatje geeft aan welk percentage van het totaal aantal dieren gestorven is 's winters. Het rechterplaatje geeft aan welk gedeelte van die overleden dieren geschoten is.

De heckrunderen zijn over het algemeen het meest de lul. Ze kunnen bij minder gedeeltes van de edelherten en ze hebben langer gras nodig dan de paarden. Het zijn er ook het minste in het gebied.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:35

Maar er staat wel de "doodstraf" op op uitbreken, wat voor de dieren niet anders is dan aan hun natuurlijke gedragingen te voldoen. Namelijk opzoek naar ander plekken voor voedsel en beschutting.
Winter vorig jaar 2 stuks en winter daarvoor 3. Ook dieren die over het ijs willen "ontsnappen" worden terug gedreven of afgeschoten.
https://jeugdjournaal.nl/artikel/279864 ... ebied.html

Met dit als mooie smoes >;)
Citaat:
Volgens Staatsbosbeheer, die over natuurgebieden in Nederland gaat, hebben de paarden de oversteek niet hebben gemaakt omdat ze honger hebben. Door de sneeuw is het voor de dieren moeilijk te zien waar de grond ophoudt en het ijs begint.

Net als de groep everzwijnen die buiten "hun" terrein kwamen en zonder pardon afgeschoten werden. Ook deze dieren gingen trekken naar ander gebied om daar verder te leven. Mag niet!!!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:08

Filmpjes van vandaag. Geluid uit zou ik zeggen, wind!

Hier wat meer overzicht van de kudde. Is dus maar 1 van de vele kuddes.

Foto's van vandaag door Milou Vogel. Ik was hier zelf bij.

Afbeelding

Afbeelding

Hoog drachtig
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn eigen foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kudde ziet er niet super slecht uit nu, maar dat is ook logisch, want als je geen eten krijgt, duurt het vaak wel even voordat je afvalt.. De zwakkeren zijn helaas nu al wel de pineut en er zitten dan ook een aantal schrijnende gevallen bij. Dan zijn er nog de hoogdrachtige merries. Er is blijkbaar ook nog een veulen geboren deze week, maar die gaat het vast niet redden. Er waren een aantal goed dikke koniks, maar ook heel veel werd verhuld door hun vacht. Je had ook veel koniks met dikke buiken maar toch ingevallen kont en rug.

De herten waren er erger aan toe, maar dat gebied is dicht en onbereikbaar, dus we konden niet naar die kuddes.. De herten hebben het erger dan de koniks, in mijn ogen, maar hoe dan ook is het voor alle dieren, ook de koeien, schrijnend. Zoals je ziet is er geen grasspriet te vinden. Dit betekend dat ze nog maanden zonder eten moeten. Wat nu dik is, is dat straks niet meer.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 07:48

Vacht verhuld veel onderdaad. En als ze er nu nog goed uitzien vallen ze vanzelf in. Er is niets te eten daar.

Wat moet je een bord voor je kop hebben als je bij die organisatie werkt zeg.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 07:50

Hopelijk komen er as. zondag veel mensen demonstreren en komt er (nogmaals) veel aandacht voor deze kwestie. Dit moet een keer stoppen.. .

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 08:46

Dierenleed hoeft gewoon niet meer te bestaan in Nederland, natuur of geen natuur.
Voor een verstrikte eend kan je vandaag de dag al de dierenambulance bellen en dan moeten we dit maar schrijnend toezien?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 08:58

joyce83 schreef:
Het jammere is dat wat ze ook doen het nooit goed is. Schieten ze dieren af krijgen ze tegenstanders, gaan ze bijvoeren dan worden het steeds meer dieren, naar de slacht is ook zielig. Het "natuurlijk" laten sterven van de dieren is ook niet goed.

Mij lijkt de dieren met een goed plan laten rondlopen (alleen vrouwelijke of alleen mannelijke dieren, of zorgen voor beperkte voortplanting) en dan naar de slacht in veel opzichten een goed idee. De dieren die naar de slacht moeten hebben in elk geval lekker rond kunnen lopen en vlees kan gebruikt worden. Afschieten en dan weg gooien van het vlees lijkt me ook zonde (misschien dan naar dierentuinen?).

Het is ook jammer dat ze alleen aan symptoom bestrijding doen en niet aan het probleem oplossen. Maar ja daarvoor moet SBB bekennen dat ze fout waren. Een hoop dieren leed voor het redden van een ego.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:49

Afbeelding

Afbeelding

Deze foto's staan op facebook. Ik weet niet van wanneer ze zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:55

Het maakt niet uit van wanneer ze zijn vind ik.
Als er ergens zoveel kadavers liggen wil het zeggen dat er flink wat mis is.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:02

Dat is ook zo Bruintje. Als er zoveel kadavers bij elkaar liggen dan is er inderdaad flink wat mis.

Vanmiddag schijnt er een grote voeractie te zijn waar Hart van Nederland bij is. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat wel een goed idee is. Een oud boswachter was het er mee eens dat er werd bijgevoerd, maar waarschuwde dat er niet zomaar balen hooi of kuil over het hek gegooid moest worden maar dat alleen arm ruwvoer gevoerd moest worden. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen als een uitgehongerd paard zich gaat volvreten aan een rijke kuil. Die gaat vast buikpijn krijgen en er zal geen DA komen met een prikje buscopan.

Maar SBB moet nu gewoon tot actie worden gedwongen. Of gericht bijvoeren of alles afschieten. Het gras gaat daar de komende weken niet groeien. En vergeet niet dat er ook nog eens duizenden grasvretende ganzen in dat gebied leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:25

damian23 schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Deze foto's staan op facebook. Ik weet niet van wanneer ze zijn.

Die foto circuleert al zeker een jaar. Die is niet van nu.

Hoe zijn deze kadavers omgekomen? Afgeschoten? Hongerdood? En als ze afgeschoten zouden zijn, is dat dan is slechts of juist iets goeds? Want volgens de KNMVD zouden er juist veel meer afgeschoten moeten worden om het welzijn van de rest te waarborgen.....

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:26

Dit hele geneuzel zou niet bestaan als SBB al ging schieten bij bodyscore 3. Preventief. In de herfst. Ipv achter de feiten aanlopen en pas bij score 2 of zelfs 1 schieten. Dan schiet je gezonde dieren, die niet hoeven lijden, maar een heerlijk vrij leven hebben gehad in een gebied met soortgenoten dat niet overbevolkt is.
Het rekensommetje is simpel. Je hebt zoveel hectare. Daarvan is de helft water. Het zijn geen zeekoeien, dus die oppervlakte valt af. Je berekent hoeveel beesten je op die oppervlakte kwijt kunt en hoeveel aanwas en ouderdomssterfte er ieder jaar is. Het verschil tussen die 2 schiet je af (of haal je weg als je tegen schieten bent). In de herfst. Met bodyscore 3. Een beetje boswachter weet precies wat een gezonde groepssamenstelling is en hoeveel veulens/jaarlingen/hengsten/merries er moeten worden weggehaald.

Knoop alle dieren een oormerk in. Dan kan de hele zooi ook de vleesindustrie in. En of dat dan dierentuin, hondenvoer of voor mensen is, maakt niet uit. Je haalt er iets van omzet uit, kun je daar je kogels en boswachters van betalen.

In andere SBB-gebieden zoals bijvoorbeeld lauwersmeer kan het ook. Daar is de verzorging tiptop. Waarom kan dat in ovp niet ook? Wat maakt ovp anders?

Dat gezegd hebbend... het beste idee zag ik hier al langs komen: maak er een vogel reservaat van. Doe reguleren zichzelf en vliegen weg als ze het zat zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:31

OVP als Stelling van de Dag bij de Telegraaf.

Ik heb het net ingevuld en morgen zien we hoe de rest van nederland er over denkt.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1724044 ... -bijvoeren

Maar er kunnen toch best wel wat grote grazers in de ovp lopen ipv alleen een vogel gebied, alleen niet zoveel.
Ik denk juist dat de grote grazers ook een positieve invloed kunnen hebben in een vogelgebied.