Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:08

Trouwens, dat argument dat balonnen onbestuurbaar zijn is eigenlijk apart. Immers dan zou je ook landende balonnen op de dam in amsterdam verwachten. Dat gebeurt niet, want is nogal link, dus blijkbaar is de richting wel degelijk te bepalen.

balloonrules

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:11

@LindayH :
<<Misschien is het inderdaad wel een idee om de minister eens te vragen de wet te herzie>>
<<Is er geen meldpunt ofzo? Dat zou een eerste stap zijn.>>

-->zeker wel, maar het moet op europees niveau : De European Aviation Safety Agency (EASA) kan u helpen. https://www.easa.europa.eu/

<<Als het écht overmacht zou zijn zou denk ik niemand echt bezwaar hebben. Maar het idee dat balonvaarders bij het opstijgen al weten dat de kans levensgroot is dat ze in iemands land gaan landen waar ze geen toestemming voor hebben, en zich toch beroepen op overmacht, dat stuit mensen tegen de borst.>>

--> daar kan ik u nu alleen maar gelijk in geven. Maar dat zijn dan cowboys van de sektor. Uit de lucht halen, die zotte vliegers.

@paardenfan25 :
<<Als ik de reacties zo hier lees is Nederland misschien wel te volgebouwd voor ballonvaarten. Dat is vragen om ongelukken.
Nederland is ook te vol met vee, maar dat is weer een andere discussie :)>>

-->misschien is dat inderdaad zo. Ik vlieg in België en Duitsland. Nog net iets meer plaats. Er zullen wss toch ook wel in Nederland wat open plaatsen zijn. Limburg of zo?
-->maar vragen om gevallen is te veel gezegd. Luchtvaartballontransport is veiliger dan élke andere vorm van transport, inclusief fietsen, wandelen en zwemmen :).

@damian23 :
<<Ojee, een cowboy. Als je niet bezig bent met opstijgen of landen moet je op minimaal 100 meter hoogte zitten. >>

-->als ik bedoel 'ik ga lager vliegen' dan vlieg ik op 300 meter, onder de 100 wil zeggen dat ik heb gezien waar ik ga landen, dan zijn we ook bijna aan de grond. Da's minder hoog dan pakweg 2 kerktorens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:17

Dus omdat het in de wet staat, vind je dat je het recht hebt om op iemands eigendom te landen?

En niet de richting kunnen bepalen is onzin, dat kun je wel degelijk tot op zekere hoogte. Anders praat je jezelf tegen, want je zegt wel weides met vee te vermijden; dan kun je blijkbaar toch eea sturen/begeleiden.
En meestal zijn stukken land die naast elkaar liggen gewoon van dezelfde eigenaar, dus vind dat ook niet echt een excuus...

balloonrules

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:24

Dus omdat het in de wet staat, vind je dat je het recht hebt om op iemands eigendom te landen?
--> Ja, dat vind ik wel. Daarom is het toch de wet. Als we nog niet mogen wat in de wet staat, wordt het moeilijk :).

dan kun je blijkbaar toch eea sturen/begeleiden.
--> hoger/lager gaat. That's it. Dus inderdaad, plaatsen met vee is vermijden in die zin dat je even kunt wachten met landen.
Ter herinnering: ik ben dus nog nooit in een land met vee geland hee.

Heb hier een beetje het gevoel dat iedereen denkt dat ik in zijn paardenwei plan te landen :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:30

balloonrules schreef:
--> Ja, dat vind ik wel. Daarom is het toch de wet. Als we nog niet mogen wat in de wet staat, wordt het moeilijk :).

dan kun je blijkbaar toch eea sturen/begeleiden.
--> hoger/lager gaat. That's it. Dus inderdaad, plaatsen met vee is vermijden in die zin dat je even kunt wachten met landen.
Ter herinnering: ik ben dus nog nooit in een land met vee geland hee.

Heb hier een beetje het gevoel dat iedereen denkt dat ik in zijn paardenwei plan te landen :).

Geen idee of je dat wil of doet, maar hier vaak genoeg meegemaakt en aangezien je ballonvaarder bent ben ik benieuwd!

Tja, de wet. In de wet staat ook niet dat ik mijn paardenpoep hoef op te ruimen van straat. Ook maar niet meer doen dus?
En ook niet dat ik niet in jouw tuin mag komen, dus ik ben automatisch welkom?
Iets met fatsoensnormen...

Wbt sturen: volgens mij is het zo dat als je op 300 meter vliegt je een iets andere richting hebt dan op 200 of 150 meter. Of heb ik dat mis?

Ik vind het echt héél apart dat dit nog steeds mag en hoop echt dat hier zsm een verbod op komt. Tegenwoordig moet je voor alles een diploma of bewijs voor hebben, maar met een onbestuurbaar ding vliegen mag nog steeds. Raar! Ieder z'n hobby inderdaad, maar dan wel dat niemand er last van heeft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:36

Of Nederland te vol is weet ik niet. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van respect en rekening houden met over en weer.
Zes jaar geleden ben ik uit Nederland geëmigreerd. Ik woonde in Breda. Elk jaar hadden we de feestelijke ballonfiësta's. Hartstikke leuk en prachtig gezicht. Heel, maar dan ook heel vaak heb ik balonnen over zien komen en ook zien landen. Ik kan me geen enkele negatieve reactie herinneren van de mensen in en rond Breda, MAAR zover ik weet hadden we toen in ieder geval ook geen cowboys.
De bedrijven hielden met alles en iedereen rekening.
Zelf meegemaakt met mennen dat een ballon die wilde landen en zag dat mijn aanspanning uit het bos kwam gelijk weer omhoog vertrok. Een man uit de volgauto vroeg of ik ooit wilde meevliegen, hij vond het vervelend ook al reageerde onze Hercule nergens op en bood zijn excuses aan en wilde me compenseren met een balloonvaart. Grapje van mijn kant dat ik hoogte vrees heb (is ook echt zo) en dat dit reden is dat ik daarom voor een klein paard (grapje) ben gegaan want die hoogte kan ik nog net hebben }> dus dank u voor het vriendelijke aanbod. :=
Ik denk dus dat het probleem zoals altijd, bij de asociale mens zit die nergens rekening mee houdt. In dit geval dan een ballon gebruiker. Breda e.o is hartstikke vol, maar in mijn tijd toen, waren er nooit problemen. Ooit één keer een noodlanding en dat is toen allemaal vergoed aan de boer met 1000 excuses. Ook dat was voor niemand een probleem.
Het heeft zoals altijd met fatsoen te maken en elkaar de sport gunnen en rekening houden met, dus tolerantie.

balloonrules

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:40

Hey Myrthe,

Bedankt voor de interesse. Ik zal u graag een keertje meenemen, dan kan ik u dat allemaal haarfijn uitleggen.

Inderdaad: de windrichting wijzigt met de hoogte maar je weet niet op voorhand naar waar. Dus je kan meestal wel iets vermijden (dé bewuste paardenweide) maar niet op voorhand zeggen : in die weide, daarachter, wil ik landen. Dat zie je pas helemaal op het einde.

Diploma / bewijs. Natuurlijk, dat is hier ook nodig. Het kost ongeveer 6000 euro aan vluchten voordat we mogen vliegen en er gaat een theoretisch en een praktisch examen aan vooraf. Daarbij moeten we ook elk jaar een aantal vluchten maken om onze BPL (balloon pilot license) te behouden.

En dat bewijs kan wel degelijk ingehouden worden indien balloonmeisters steeds kwaadwillend continue in paardenweien landen hoor. Het is niet dat ik jullie frustratie niet begrijp. Nu, ik veronderstel dat er niet elke 3 dagen een ballon zich in jullie tuin plant? Als dat 1 keer gebeurt in de tien jaar, moet de tolerantie er dan maar zijn. Dat is mijn mening.

<<Ieder z'n hobby inderdaad, maar dan wel dat niemand er last van heeft.>>
--> dat bestaat niet. Elke hobby veroorzaakt op 1 of andere manier direct of indirect overlast. Challenge me if you are convinced from the contrary:). Het is de kunst van de hobbyuitoefenaar om die overlast zo hard mogelijk te beperken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:41

Pien je hebt helemaal gelijk. Als de ballonvaarders zich aan de regels houden en daadwerkelijk rekening houden met het vee op de grond dan zou dat al enorm schelen. Er vliegen hier regelmatig ballonnen over. Van bepaalde bedrijven heb je totaal geen last maar sommige bedrijven lappen allen regels aan hun laars en houden geen rekening met anderen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:43

balloonrules schreef:
Hey Myrthe,

Bedankt voor de interesse. Ik zal u graag een keertje meenemen, dan kan ik u dat allemaal haarfijn uitleggen.

Inderdaad: de windrichting wijzigt met de hoogte maar je weet niet op voorhand naar waar. Dus je kan meestal wel iets vermijden (dé bewuste paardenweide) maar niet op voorhand zeggen : in die weide, daarachter, wil ik landen. Dat zie je pas helemaal op het einde.

Diploma / bewijs. Natuurlijk, dat is hier ook nodig. Het kost ongeveer 6000 euro aan vluchten voordat we mogen vliegen en er gaat een theoretisch en een praktisch examen aan vooraf. Daarbij moeten we ook elk jaar een aantal vluchten maken om onze BPL (balloon pilot license) te behouden.

En dat bewijs kan wel degelijk ingehouden worden indien balloonmeisters steeds kwaadwillend continue in paardenweien landen hoor. Het is niet dat ik jullie frustratie niet begrijp. Nu, ik veronderstel dat er niet elke 3 dagen een ballon zich in jullie tuin plant? Als dat 1 keer gebeurt in de tien jaar, moet de tolerantie er dan maar zijn. Dat is mijn mening.

<<Ieder z'n hobby inderdaad, maar dan wel dat niemand er last van heeft.>>
--> dat bestaat niet. Elke hobby veroorzaakt op 1 of andere manier direct of indirect overlast. Challenge me if you are convinced from the contrary:). Het is de kunst van de hobbyuitoefenaar om die overlast zo hard mogelijk te beperken.

Jullie moeten duidelijk nogal wat doen voordat je vaarder bent. Wordt er dan ook standaard uitgelegd welke gevolgen laag vliegen/landen kan hebben voor vee/paarden?

Overigens: tolerantie ben ik helemaal voor, maar als dat mijn paard zijn dood wordt (en er zijn voorvallen waarbij paard/vee het leven heeft gelaten), ben ik helaas toch veel minder tolerant.

Als het overlast was zonder gevolgen, of enkel materiele schade, ok.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 27-07-18 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:45

Als ik het nieuwsbericht goed lees Damian23, blijkt het ook altijd om de zelfde te gaan. Zo jammer, die verpesten het voor de anderen.
Zoals in Rijen het ook altijd om de zelfde ruiter ging die overlast bezorgde als het om poep laten liggen ging, asociaal hard rijden waar het niet mocht etc. Zo jammer die mensen verknallen het voor iedereen, want natuurlijk als iemand zijn deur uitstapt en paar keer in de kak heeft getrapt wordt hij boos als ik langs kom met mijn merens die hier niets mee te maken heeft. Ik heb toen de kak van paard van die mevrouw opgeruimd want ik begreep de woede en onmacht van die mensen zo goed.
Ik wist wie het was en toen ik haar met haar gedrag confronteerde en vertelde hoe iedereen van haar baalde (inclusief de ruiters) reageerde ze heel verbaasd dat ze dat niet wist. Misschien was dat ook wel zo...

balloonrules

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:49

Damian, Pien, zo zie ik het ook...

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:51

-->maar vragen om gevallen is te veel gezegd. Luchtvaartballontransport is veiliger dan élke andere vorm van transport, inclusief fietsen, wandelen en zwemmen :).

Voor de ballonvaarder en zijn passagiers wel, maar niet voor het omliggende (lopende) vee . En schade aan vee in het weiland waar geland is, is makkelijker aantoonbaar dan waar de ballonvaarder overheen vaart

balloonrules

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:52

<<Jullie moeten duidelijk nogal wat doen voordat je vaarder bent. Wordt er dan ook standaard uitgelegd welke gevolgen laag vliegen/landen kan hebben voor vee/paarden?>>
--> ja, dat wordt inderdaad gedaan. Vandaar dat ik dat ook niet doe. Want als niet paardenliefhebber was dat niet iets dat ik van nature uit wist.
Dat is zoals met autorijden. Er wordt uitgelegd dat dronken rijden ongevallen veroorzaakt. 98% van de bestuurders rijdt dan verantwoordelijk en die 2% moet eigenlijk uit het verkeer gehaald worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:54

Heb je gelijk in, iedere hobby veroorzaakt overlast. Nee, niet iedere 3 dagen. Wel meerdere keren per jaar! Het is gewoon erg jammer dat het blijkbaar allemaal maar mag en wij met de schade zitten. Heb ik het niet over beesten die de draad in vliegen, wel kale stukken in het grasland omdat de mand over de grond sleept. Ook dat vind ik schade, we missen weer een stuk voer voor onze koeien, kunnen met de roller het land in om vlak te maken etc etc. Maar dan krijgen we als antwoord, het is toch maar gras?!
Dat stukje vind ik totaal asociaal aan ballonvaren. Als we dan een compensatie krijgen, oké. En dan geen flesje wijn maar gewoon 100 euro. Maar dat zit er niet in en dat vind ik niet kunnen.

balloonrules

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:55

@Paardenfan25 : daar heeft u een punt! Vandaar dat ik niet te laag vaar. Ik denk niet dat ik ooit een wild paard heb veroorzaakt. Ben ik daar zéker van? Nee. Ik ga daar vanaf nu nog wat meer op letten...

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:57

balloonrules schreef:
@Paardenfan25 : daar heeft u een punt! Vandaar dat ik niet te laag vaar. Ik denk niet dat ik ooit een wild paard heb veroorzaakt. Ben ik daar zéker van? Nee. Ik ga daar vanaf nu nog wat meer op letten...

Top :)F

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:37

balloonrules schreef:
<<Jullie moeten duidelijk nogal wat doen voordat je vaarder bent. Wordt er dan ook standaard uitgelegd welke gevolgen laag vliegen/landen kan hebben voor vee/paarden?>>
--> ja, dat wordt inderdaad gedaan. Vandaar dat ik dat ook niet doe. Want als niet paardenliefhebber was dat niet iets dat ik van nature uit wist.
Dat is zoals met autorijden. Er wordt uitgelegd dat dronken rijden ongevallen veroorzaakt. 98% van de bestuurders rijdt dan verantwoordelijk en die 2% moet eigenlijk uit het verkeer gehaald worden.

Bedankt voor de uitleg!

Ik wens je veel plezier en veilige tochten. Gelukkig val je onder die 98% die het goed voorhebben.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:59

Nieuwsredactie schreef:
gooi en eemlander
Overige

Twee boeren in Eemnes zijn de landingen van Soester ballonvaarder Rob Wiegers helemaal zat. Paarden raakten maandagavond in paniek door de lawaaierige branders, die werden aangezet van de extreem laag hangende ballon.

Ik volg dit even
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 13-07-23 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:55

Ooooooh Daantj_ wat erg. Heel veel sterkte. Heel erg NAH klachten.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 18:04

Heftig Daantj_
Heb jij nog iets van die ballonvaarder gehoord?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 18:07

Allemachtig, Daantj. :(:) Ik ben ook heel benieuwd of je wat gehoord hebt van die mafketel.

En je leven is toch heel drastisch veranderd, neem ik aan. Er bestaat gewoon geen schadevergoeding die dát dekt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 18:13

Ik heb jaren geleden iets soortgelijks meegemaakt. Gelukkig was ik aan het longeren en zat ik er niet op. Ineens duikt er op 15 meter hoogte een ballon op van achter de windsingel van de buren. Omdat ze bijna in de bomen terecht kwamen gaven ze nog een dot gas. De brandblaren zaten in mijn handen omdat mijn paard helemaal uit zijn panty ging.

Van die ballonvaarders heb ik nooit wat gehoord. Ja, pas toen ik een klacht had ingediend. En toen kreeg ik het domme commentaar...oh we dachten dat het wel goed ging.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 22:56

LindyH schreef:
Mijn paard komt nooit op de openbare weg (oke, soms in een trailer). Ik zou het wel fijn vinden als hij in zijn eigen wei in ieder geval veilig is.

Helemaal mee eens!
Laatst bijgewerkt door Niello op 27-07-18 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 23:11

xyzutu2 schreef:
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een ballonvaarder toestemming vroeg om het land te betreden; dat mandje valt uit de lucht en daarna stapt iedereen toch op zijn dooie gemakje uit?

Op ons land zijn al heel veel luchtballonnen geland. Altijd met toestemming! Ze houden de ballon net zolang rechtop, totdat zich een persoon heeft laten zien aan wie ze toestemming hebben kunnen vragen, eerder gaat de ballon niet plat. Hier wordt veel gevaren, nog nooit problemen meegemaakt. Wanneer ze laag overkomen, dan wordt er nooit gas gegeven, dus de dieren merken niet eens dat er wat over komt.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 23:26

Van de week werden we gebeld door de vakantieoppas dat er weer evens een laag overvliegende ballon over de wei kwam. Ze hadden de paarden net op tijd binnen gelukkig. Ballonvaarders hebben niet in de gaten dat rennende paarden zich zodanig kunnen verwonden dat zij ingeslapen moeten worden of dat ruiters zeer ernstige letsels op kunnen lopen.