KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:51

Janine1990 schreef:
little_birdy schreef:
Toevallig ben ik ook zo lang
Dan zal je een passend paard moeten hebben die je hoed kan dragen

Verwacht je dat mijn paard dat niet kan? Just curious ;)

Nee hoor :)
Ik zeg alleen net onze lengte moeten we gewoon een paard hebben wat ons goed kan dragen :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:51

Kohtje, als organiserende instantie mag je toch de regels van het spel opstellen. Net zoals bij de endurance een gewicht van onder de 75 kg niet wordt geaccepteerd volgens mij, kan er ook een max gesteld worden. Als ze ook al kunnen zeggen welk bit wel en niet, welke neusriem wel en niet, welke kleur rijbroek...dan kunnen ze die regel ook gewoon opstellen lijkt me.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:06

pff lastig. Als ze 20% gaan aanhouden zou ik nog op diverse paarden mogen stappen met mijn +100 kg. Ikzelf ben nu al 3 jaar niet op een paard gestapt (lees hetzelfde paard regelmatig en intensief rijden) en als ik dan wel even op een paard ging zitten dan was dit een groter, stevig gebouwd paard waar ik maximaal 15 minuutjes op zit. (m niveau dus onbewust in de weg zitten doe ik ze nauwelijks) en dan nog voelde ik me **** dat ik erop was gestapt. Daarbij zie je aan mij wel dat ik wat zwaarder ben, maar het zit vooral aan mijn benen, aan bovenlichaam alleen zie je niks of nauwelijks. Ik krijg nog steeds vraag van mijn klanten of ik niet op hun paard wil stappen om ze door te rijden. Sorry, dat doe ik gewoon niet.

Maar wij hebben hier op de manege een jongeman rondlopen. Ruime 2 meter lang en graatmager en toch weegt hij al ruim 95 kg, nu hebben wij hier ook 20% gewichtmarge maar hij wordt alleen ingedeeld op bepaalde type paarden. Slanke paarden of met een afwijkende rug komt hij niet op. Terwijl hij er wel op mag qua gewicht.

Het is leuk in theorie, maar of het in de praktijk ook echt toepasbaar is? Dat is nog maar de vraag.

(edit ik ben in 2015 30 kg afgevallen maar het afgelopen jaar niet verder gegaan wegens persoonlijke reden, in 2017 wil ik voor de laatste 20 kg gaan)

Janine1990

Re: KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 22:31

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 22:47

Vanuit deze hoek is het wel wat lastig om volledig jouw postuur te zien.
Ik ben heel slecht in gokken :+ maar als ik naar de verhoudingen in de foto kijk ben jij geen kleine vrouw en ga ik even van +1.80 uit. Met het postuur dat ik vanuit deze hoek kan beoordelen gok ik op een gewicht van +- 80 kg. Maar zoals ik al zei, ben ik heel slecht in gokken.
Maar even het belangrijkste, ik vind de combinatie er gewoon goed uit zien.

Heb voor de grap ook even een foto van mij en mijn huidige paard.
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=591FAE13

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 07:40

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:34

little_birdy schreef:
Janine1990 schreef:
Zoals beloofd... ik ben zeer benieuwd wat jullie denken dat ik weeg...
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58EFCB27

Let wel, ik trek hier mijn benen op dus lijk kleiner.

Denk 86 of 87 kg
Je bent iets steviger als mij
En dezelfde lengte

We have a winner...

Maar persoonlijk vind ik het voor dit paard best aan de zware kant als ik eerlijk ben. Er komt nog wat kleding bij, laarzen, cap, zadel...

Nouja, goede reden om er iets aan te doen natuurlijk! Maar veel lichter dan 78 kilo zou ik niet willen zijn denk ik...

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:41

Ik vind 20% ook echt te zwaar, zou betekenen dat mijn paard incl. tuig 120 kg mag dragen. Dat vind ik persoonlijk niet diervriendelijk.
Hier hou ik een max. van 90 kg (15%) excl. tuig aan. Wat ik eigenlijk al veel vindt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:45

Ik vind je eigenlijk vooral aan de lange kant, Janine. Beetje dezelfde verhouding als ik bij mijn fjord.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:49

Nies_ schreef:
Ik vind je eigenlijk vooral aan de lange kant, Janine. Beetje dezelfde verhouding als ik bij mijn fjord.

Tsjah... kan weinig aan mijn lengte doen helaas... En ben niet van plan om een paard op te geven om mijn lengte.

Al vind ik het wel interessant om te horen wat anderen hiervan vinden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:52

Nee, stukje afknippen werkt helaas niet :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:59

Nies_ schreef:
Nee, stukje afknippen werkt helaas niet :')

Hoevaak ik dat in de puberteit heb gewenst en nog steeds af en toe wens...
Nog steeds niet uitgekomen... :P

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:58

Hoe groot is je paard dan janine? Die toont best fors.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:01

Veulen84 schreef:
Hoe groot is je paard dan janine? Die toont best fors.

Hij is 1.68m

Heb ik nog nooit eerder gehoord. Onlangs nog gehoord dat ik zo'n onwijs mooi paard heb. Alleen jammer dat hij zo klein is. Bleek groter te zijn dan het paard van die persoon. Waren ze zeer verrast over. :P Hij heeft een wat neerwaartse romprichting en een te horizontale hals, tel daarbij op dat hij wat weinig bravoure heeft. Dus hij komt doorgaans niet zo groot over.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:11

ik verbaas me over wat mensen hier nog een keurig gewicht vinden :wow:
70kg voor een 12 jarige van 173? dat vind ik zwaar hoor :=
Volgens mij raken we inderdaad veel te veel gewend aan een paar kilotjes teveel

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:29

Janine1990 schreef:
Maar persoonlijk vind ik het voor dit paard best aan de zware kant als ik eerlijk ben. Er komt nog wat kleding bij, laarzen, cap, zadel...

Tuurlijk ben je altijd vrij om je lichaam strak te trainen en wellicht ook nog gewicht te verliezen als jij dat zelf wilt... maar: Jij bent op geen enkele manier te zwaar voor je paard. Zelfs niet een beetje. Wees niet onzeker, dat is echt niet nodig, jij en je paard passen kwa postuur prima bij elkaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:50

Chasingmood schreef:

Heel simpel, dan vind je mij ook zwaar :') Zie bovenstaande, waarin mijn gewicht geraden werd...

Alleen zul je het vanaf mijn foto nooit zeggen. Of ga je nu zeggen: "Ja, maar dat is anders."
Nou, hoe anders is het dan dat een jonge vrouw van 22 1.73m is en 70 kilo?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:54

Dees schreef:
Janine1990 schreef:

Tuurlijk ben je altijd vrij om je lichaam strak te trainen en wellicht ook nog gewicht te verliezen als jij dat zelf wilt... maar: Jij bent op geen enkele manier te zwaar voor je paard. Zelfs niet een beetje. Wees niet onzeker, dat is echt niet nodig, jij en je paard passen kwa postuur prima bij elkaar.

Dat vind ik toch wel fijn om te horen. Neemt niet weg dat ik er wel aan blijf werken en me er bewust van blijf. Iets dat ik wel de kern van dit onderwerp vindt... Je moet je gewoon écht bewust zijn van de invloed die je op je paard hebt. En je moet je ervan bewust zijn dat je de enige bent die hier iets in kan veranderen. En dat niet alles aan het paard ligt. Ook je gewicht kan van grote invloed zijn op de prestaties.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:06

Janine1990 schreef:
Chasingmood schreef:

Heel simpel, dan vind je mij ook zwaar :') Zie bovenstaande, waarin mijn gewicht geraden werd...

Alleen zul je het vanaf mijn foto nooit zeggen. Of ga je nu zeggen: "Ja, maar dat is anders."
Nou, hoe anders is het dan dat een jonge vrouw van 22 1.73m is en 70 kilo?

een vrouw van 22 heeft een volwassen lichaam met vormen, een 12 jarige heeft dat allemaal nog niet. Het is logisch dat een volwassen lichaam zwaarder is dan een kinderlichaam

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:18

Chasingmood schreef:
een vrouw van 22 heeft een volwassen lichaam met vormen, een 12 jarige heeft dat allemaal nog niet. Het is logisch dat een volwassen lichaam zwaarder is dan een kinderlichaam

Dus eigenlijk zeg je nu dat het van meerdere factoren afhangt of iemand zwaar is of niet. Met andere woorden, gewicht alleen is niet altijd een bepalende factor.

Wat je overigens vergeet is dat meisjes steeds vroeger puberen.
http://www.nu.nl/wetenschap/2309168/mei ... erder.html

Dus het is niet reëel om vanaf internet te zeggen dat een meisje van 12 nog geen volwassen lichaam heeft. Vele meiden zijn op die leeftijd al hard op weg met een volwassen lichaam.
Dit artikel geldt overigens niet alleen voor de genoemde etnische groeperingen.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:49

Ik denk niet dat een onderzoek dat in 2010 is uitgevoerd in Amerika heel relevant is. Als ik onze jeugd vergelijk met daar, gaan ze daar véél eerder de puberteit in. Als ik naar mijn stiefzusje en haar vriendinnen kijk, allemaal 12, zien die er nog hetzelfde uit als mijn brugklas 10 jaar terug. Ja de uitschieters zitten er ook wel tussen, maar iemand van 12 hetzelfde lichaam als een 22-jarige... nee. Zeker niet de norm.

Bovendien snap ik niet helemaal wat bouw met deze discussie te maken heeft aangezien het voor een paard toch niet uitmaakt of je 20 kilo buik hebt of ergens anders. Te zwaar = te zwaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:57

Simoonzel schreef:
Ik denk niet dat een onderzoek dat in 2010 is uitgevoerd in Amerika heel relevant is. Als ik onze jeugd vergelijk met daar, gaan ze daar véél eerder de puberteit in. Als ik naar mijn stiefzusje en haar vriendinnen kijk, allemaal 12, zien die er nog hetzelfde uit als mijn brugklas 10 jaar terug. Ja de uitschieters zitten er ook wel tussen, maar iemand van 12 hetzelfde lichaam als een 22-jarige... nee. Zeker niet de norm.

Bovendien snap ik niet helemaal wat bouw met deze discussie te maken heeft aangezien het voor een paard toch niet uitmaakt of je 20 kilo buik hebt of ergens anders. Te zwaar = te zwaar.

http://www.gezondheidenco.nl/184551/hoe ... eit-komen/

Minder dan in Amerika, maar toch zeker wel aanwezig. Amerika kent grotere aandelen in de verschillende etnische groeperingen.

En volgens het verloop van de discussie maakt het kennelijk wel degelijk uit. Als je alle berichten leest, is men het er redelijk over eens dat gewicht nogal verschilt. En wat de invloed is op het paard van iemand die ongetraind zwaar is of iemand die getraind zwaar is (en dus veel controle heeft over eigen lichaam).

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:18

Chasingmood schreef:

Of we overdrijven gewoon graag:
Afbeelding

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:38

Toch is het blijkbaar keurig!

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:55

Laten wij dit ene plaatje wat hoogstwaarschijnlijk op een volwassene is gebaseerd geloven -:)