Dierethicus Vermaat: "Paardrijden moet verboden worden!"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:00

Arabesk schreef:
Zo'n titel boven een artikel is makkelijk scoren, maar de inhoud van het artikel ligt véél genuanceerder. Hij heeft wel degelijk een punt. En met zo'n kop is het makkelijker scoren met reacties als 'boe dan moet je je paard maar op de poesta zetten'

Herinner jij je mijn site nog? ;)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:11

Foetsji schreef:
Excuus ik heb nergens gezegd dat zelfbeschikkingsrecht het grootste goed is! Dat heeft iemand anders aangehaald. Veiligheid en voedsel staan hoger op prioriteitenlijst. Het is juist daarom dat dieren en ook mensen soms besluiten te schikken naar omstandigheden waarin vrijheid wordt beknot maar ander urgentere levensbehoeften worden voorzien.

Misschien heb je het niet zo bedoeld, maar meer dan de helft van jouw statements gaan over 'eigen keus', invloed op met wie je omgaat, eigen mening, eigen inbreng, zelf een oordeel vormen, zelf kiezen, enz. Dat vat ik samen in zelfbeschikkingsrecht. Maar fijn dat je ook inziet dat andere levensbehoeften belangrijker kunnen zijn dan 'vrijheid'.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:15

Kendra schreef:
Foetsji schreef:
Excuus ik heb nergens gezegd dat zelfbeschikkingsrecht het grootste goed is! Dat heeft iemand anders aangehaald. Veiligheid en voedsel staan hoger op prioriteitenlijst. Het is juist daarom dat dieren en ook mensen soms besluiten te schikken naar omstandigheden waarin vrijheid wordt beknot maar ander urgentere levensbehoeften worden voorzien.

Misschien heb je het niet zo bedoeld, maar meer dan de helft van jouw statements gaan over 'eigen keus', invloed op met wie je omgaat, eigen mening, eigen inbreng, zelf een oordeel vormen, zelf kiezen, enz. Dat vat ik samen in zelfbeschikkingsrecht. Maar fijn dat je ook inziet dat andere levensbehoeften belangrijker kunnen zijn dan 'vrijheid'.

Je haalt toch echt twee mensen door elkaar nu! Ene Josien beweert dat zeker niet ik! Beter lezen graag !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:14

Kendra schreef:
Als jij je verdiept in het natuurlijk gedrag van een paard, zul je zien dat andere eisen fundamenteler en dus belangrijker zijn. Een mooi overzicht vind je bijvoorbeeld hier:
http://horsefulness.be/de-natuurlijke-b ... het-paard/

Naast de behoeftes van een paard, zou je voor dieren ook nog kunnen kijken naar de vijf vrijheden van Brambell. En daar gaan best nog wel wat belangrijke dingen mis in de paardenwereld:

• Vrij zijn van dorst, honger en ondervoeding. --> Deze gaat gelukkig vaak wel goed, uitgezonderd een deel van de paarden dat lange momenten achtereen op stal zonder ruwvoer staat.
  • Vrij zijn van fysiek en fysiologisch ongerief. --> Je vraagt je af hoeveel paarden vrij van fysiek en fysiologisch ongerief zijn, gezien maar weinig mensen de moeite doen hun paard volledig te keuren voor ze er ooit op gaan zitten. Er was ooit een onderzoek naar het ideale ruitergewicht voor een paard, en veel mensen werden boos: daar voldeden maar weinig ruiters aan. Daarnaast kun je je afvragen of iemand op je rug moeten dragen niet uberhaupt een 'ongerief' is.
  • Vrij zijn van pijn, verwondingen en ziektes. --> Deze gaat gelukkig vaak ook goed, los van de vrij stelselmatige trend om paarden die met hun gedrag pijn of ongerief aangeven, als 'stout' te benoemen.
  • Vrij zijn om het normale gedrag te kunnen uitoefenen. --> Dit zie je maar bij weinig stallen, de meeste paarden staan toch echt nog regelmatig op stal, soms zelfs het grootse deel van hun tijd, waar hun grootste contactmoment het ruiken en zien van hun buurman door het traliewerk is.
  • Vrij zijn van angst en chronische stress. --> Ik denk dat met name in de paardensport, zowel in huisvesting als training, angst en stress toch ook een veel voorkomende factor is....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:07

Foetsji schreef:
Je haalt toch echt twee mensen door elkaar nu! Ene Josien beweert dat zeker niet ik! Beter lezen graag !

Sorry!! Klopt helemaal, zijn beweringen van Josien. Ik kan het niet meer wijzigen, als je het erg vervelend vindt vraag ik de mods het bericht te verwijderen.

josien_m_

Re: Dierethicus Vermaat: "Paardrijden moet verboden worden!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:20

Ik, Josien dus, heb een aantal stellingen opgeschreven. Ik geef daar geen mening over, ieder kan erover denken en kijken wat je er zelf van vindt.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:06

NikkiDeKerf schreef:
Kendra schreef:
Als jij je verdiept in het natuurlijk gedrag van een paard, zul je zien dat andere eisen fundamenteler en dus belangrijker zijn. Een mooi overzicht vind je bijvoorbeeld hier:
http://horsefulness.be/de-natuurlijke-b ... het-paard/

Naast de behoeftes van een paard, zou je voor dieren ook nog kunnen kijken naar de vijf vrijheden van Brambell. En daar gaan best nog wel wat belangrijke dingen mis in de paardenwereld:

• Vrij zijn van dorst, honger en ondervoeding. --> Deze gaat gelukkig vaak wel goed, uitgezonderd een deel van de paarden dat lange momenten achtereen op stal zonder ruwvoer staat.
  • Vrij zijn van fysiek en fysiologisch ongerief. --> Je vraagt je af hoeveel paarden vrij van fysiek en fysiologisch ongerief zijn, gezien maar weinig mensen de moeite doen hun paard volledig te keuren voor ze er ooit op gaan zitten. Er was ooit een onderzoek naar het ideale ruitergewicht voor een paard, en veel mensen werden boos: daar voldeden maar weinig ruiters aan. Daarnaast kun je je afvragen of iemand op je rug moeten dragen niet uberhaupt een 'ongerief' is.
  • Vrij zijn van pijn, verwondingen en ziektes. --> Deze gaat gelukkig vaak ook goed, los van de vrij stelselmatige trend om paarden die met hun gedrag pijn of ongerief aangeven, als 'stout' te benoemen.
  • Vrij zijn om het normale gedrag te kunnen uitoefenen. --> Dit zie je maar bij weinig stallen, de meeste paarden staan toch echt nog regelmatig op stal, soms zelfs het grootse deel van hun tijd, waar hun grootste contactmoment het ruiken en zien van hun buurman door het traliewerk is.
  • Vrij zijn van angst en chronische stress. --> Ik denk dat met name in de paardensport, zowel in huisvesting als training, angst en stress toch ook een veel voorkomende factor is....

Ik kan met eer en geweten zeggen dat bovenstaand lijstje bij mij dik in orde is ( daarvoor heb ik wel een paar keer moeten verhuizen van stal hoor want van de mentaliteit van het gros van de pensionstalhouders wordt een paard niet happy...

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:13

farahdiba46 schreef:
NikkiDeKerf schreef:

Ik kan met eer en geweten zeggen dat bovenstaand lijstje bij mij dik in orde is ( daarvoor heb ik wel een paar keer moeten verhuizen van stal hoor want van de mentaliteit van het gros van de pensionstalhouders wordt een paard niet happy...

Bij mij ook, dat durf ik ook te zeggen. Ja, ik rijd wel op mijn paard, maar ik zorg wel dat ik niet te veel weeg en dat zijn harnachement goed zit. En ik merk aan hem, aan zijn gedrag, dat hij geen angst of stress ervaart bij de (endurance)trainingen die we doen. Hij geeft de indruk dat hij het leuk vindt, al kan ik niet in zijn hoofd kijken.

Nu moet ik zeggen dat 'vrij zijn van pijn, verwondingen en ziektes' natuurlijk niet altijd in onze handen is. Ik doe mijn best, maar juist omdat mijn paard in een zo natuurlijk mogelijke omgeving zijn zo natuurlijk mogelijke gedrag kan laten zien (lekker in het land in een kudde van 17 paarden) heeft hij ook weleens een verwonding.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:33

Ik weet niet of je kan zeggen dat op een paard rijden, zeker meerdere keren per week, het dier 'vrij van fysiek en fysiologisch ongerief' houden is. Wellicht zelfs eerder het omgekeerde. Je belast een dier op onnatuurlijke wijze en het lijkt mij juist erg aannemelijk dat dit eerder schade zal geven, dan voorkomen. Uiteraard afhankelijk van hoe veel of hoe lang je het paard belast.

Ik ben mij nu aan het onderdompelen in allerlei artikelen en bevindingen van Sharon May Davis en dat is confronterend maar leerzaam. Het is mij allemaal ook nog nieuw en mijn eerste reactie is uiteraard "het zal toch wel meevallen" of "ja, maar bij mijn (manier van) rijden gebeurt dat niet" etcetera. Maar toch, als je dan kijkt naar de feiten... Zo zou zij bij dissecties van overleden paarden telkens weer een bepaalde artrosevorm tegenkomen - bij praktisch álle gereden paarden (en die voor de wagen), dan wel te verstaan. Maar níet bij onbeleerde dieren. Dat lijkt toch aan te geven dat de belasting van een ruiter of menner en wagen, schade doet aan een paard. Artrose lijkt me ook zeker een vorm van fysiek ongemak te noemen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:40

Maar dat is toch logisch, dat paarden slijten van rijden?
Ik begrijp echt niet waarom dat confronterend is.
Mijn paard van 24 staat van haar oude dag te genieten.
Ze is af. Dat is erg jammer, maar terugkijkend voor mij geen reden om spijt te hebben van al die jaren dat ik gereden heb; en waarvan ik zeker weet dat het paard het meestal ook leuk vond.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:45

josien_m_ schreef:
Maar kun je nog wel spreken van pijnvrij als je kennis hebt genomen van dit onderzoek:
https://www.youtube.com/watch?v=rYmfr-K ... e=youtu.be

Onderzoeksresultaten dienen objectief en neutraal te worden gepresenteerd. Dat kan ik van dit filmpje niet echt zeggen. Tjonge, jonge, wat een ellende... alleen van die stem en de plaatjes word je al verdrietig.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:52

Misschien, maar dat lijkt me nog geen reden om de inhoud niet serieus te nemen.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:56

josien_m_ schreef:
Ik, Josien dus, heb een aantal stellingen opgeschreven. Ik geef daar geen mening over, ieder kan erover denken en kijken wat je er zelf van vindt.

Jammer en erg makkelijk er ineens afstand van te nemen. Je antwoorden wijzen toch wel in de richting dat je het met de door jouw geposte stellingen behoorlijk eens bent.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:58

Kendra schreef:
Foetsji schreef:

Sorry!! Klopt helemaal, zijn beweringen van Josien. Ik kan het niet meer wijzigen, als je het erg vervelend vindt vraag ik de mods het bericht te verwijderen.

Nee hoor hoeft niet. Een hele grote doos bonbons kan het ook prima goed kan maken. Lol

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:07

Ik post de stellingen omdat ik het van belang vind dat mensen blijven nadenken wat ze met paarden doe en hoe ze met ze omgaan. Hoe ik er zelf over denk is niet het belangrijkste. Ook mijn inzichten veranderen weer bij het horen van nieuwe informatie.
Maar ik wil best zeggen dat ik het belangrijk vind om paarden in hun eigen familie te laten opgroeien en ze liefst ook zo hun hele leven te houden. Zoals ik eerder zei, mogen paarden veel eigen inzichten hebben bij mij en veel eigen keuzes maken waarbij ik liefst zo weinig mogelijk train/conditioneer. En ja, ik heb net nog een rondje gereden, maar ben er nog niet uit of ik dat (te?) egoïstisch vind...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:14

NikkiDeKerf schreef:
Ik weet niet of je kan zeggen dat op een paard rijden, zeker meerdere keren per week, het dier 'vrij van fysiek en fysiologisch ongerief' houden is. Wellicht zelfs eerder het omgekeerde. Je belast een dier op onnatuurlijke wijze en het lijkt mij juist erg aannemelijk dat dit eerder schade zal geven, dan voorkomen. Uiteraard afhankelijk van hoe veel of hoe lang je het paard belast.

Ik ben mij nu aan het onderdompelen in allerlei artikelen en bevindingen van Sharon May Davis en dat is confronterend maar leerzaam. Het is mij allemaal ook nog nieuw en mijn eerste reactie is uiteraard "het zal toch wel meevallen" of "ja, maar bij mijn (manier van) rijden gebeurt dat niet" etcetera. Maar toch, als je dan kijkt naar de feiten... Zo zou zij bij dissecties van overleden paarden telkens weer een bepaalde artrosevorm tegenkomen - bij praktisch álle gereden paarden (en die voor de wagen), dan wel te verstaan. Maar níet bij onbeleerde dieren. Dat lijkt toch aan te geven dat de belasting van een ruiter of menner en wagen, schade doet aan een paard. Artrose lijkt me ook zeker een vorm van fysiek ongemak te noemen.

Maar natuurlijk is t zo dat een paard " schade" oploopt Door rijden/ mennen..Aan ons de taak veel en veel meer verstand te krijgen van de biomechanica van een paard en de schade zoveel mogelijk te beperken!
Atrose lijkt mij zeker een lichamelijk ongemak..Wat ik alleen echt niet kan verklaren is dat er ook al 4jarige met Atrose rondlopen? Zou er ook een erfelijke component ten grondslag liggen? Wat mij al jaren opvalt waarom sommige mensen keer op keer " pech" hebben met een paard..Elke x gaat ie weer "stuk".. zolang mensen nog hun kop in t zand steken en stug doorgaan met paarden op een foute manier trainen blijven paarden x op x voortijdig stuk gaan! Gemiddelde Sportpaard wordt geloof ik 8 Jr. .das toch te gek voor woorden!!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:51

Foetsji schreef:
Nee hoor hoeft niet. Een hele grote doos bonbons kan het ook prima goed kan maken. Lol

:D :D

Afbeelding

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:13

Ohhhhh!!! En dat smorgens vroeg al voor je neus krijgen. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:01

Kendra schreef:
Maar dat is toch logisch, dat paarden slijten van rijden?
Ik begrijp echt niet waarom dat confronterend is.
Mijn paard van 24 staat van haar oude dag te genieten.
Ze is af. Dat is erg jammer, maar terugkijkend voor mij geen reden om spijt te hebben van al die jaren dat ik gereden heb; en waarvan ik zeker weet dat het paard het meestal ook leuk vond.

Ik vind het zelf wel confronterend, dat door ons toedoen, voor ons plezier, een dier meer fysiek ongemak of zelfs pijn moet hebben. Het is misschien afhankelijk hoeveel je echt van dieren houdt natuurlijk, of je dat een vervelende gedachte vindt, of niet. %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:03

pol1 schreef:
Maar natuurlijk is t zo dat een paard " schade" oploopt Door rijden/ mennen..Aan ons de taak veel en veel meer verstand te krijgen van de biomechanica van een paard en de schade zoveel mogelijk te beperken!

Als je nou heel eerlijk bent naar jezelf, wat is dan de manier om de schade zoveel mogelijk te beperken?
(De rest van je reactie: zoek de naam waar ik het over heb maar op, dan vind je meer informatie van verschillende dissecties en snap je dat het in dit geval niet om erfelijkheid gaat)

Edit, nouja, voor wie geïnteresseerd is zal ik zelf wel zoeken. Het is natuurlijk nog geen enorm onderzoek geloof ik, als in, geen duizenden paarden, maar verwerp het nou niet meteen op de omvang en zoek er eens verder na, voor wie tenminste écht geintereseerd is hoor..
http://www.equinestudies.nl/wp-content/ ... ROUBLE.pdf
http://thehorsesback.com/equine-arthritis/

Citaat:
So far, 100% of ridden horses exhibit this condition to a varying degree (under dissection).
Horses not ridden and with no abnormalities of the Humerus do not exhibit this condition
(under dissection). Horses in harness also exhibit this condition (under dissection), but to a
lesser extent.

Citaat:
Under dissection, I see the initial stages of this condition within 3 months of being ridden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-09-16 08:32, in het totaal 3 keer bewerkt

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:21

pol1 schreef:
Wat ik alleen echt niet kan verklaren is dat er ook al 4jarige met Atrose rondlopen? Zou er ook een erfelijke component ten grondslag liggen?

Ja die ligt er zeker. Wij mensen gaan deze dieren fokken op exterieur en vergeten daarbij de anatomie. Dus worden er "foutjes" gemaakt. Paard ziet er prachtig uit maar van binnen gaat er vanalles mis.
(Kijk maar naar de hondenfokkerij.. Zijn amper nog rassen die niet iets erfelijks meekrijgen)

Zelf helaas ook mee gemaakt.
Mijn ruin is maar 4,5jaar oud geworden ik heb er misschien totaal 6maand mee gereden, van de 1,5jaar dat ik hem heb mogen houden. de rest vd tijd stond ik bij de kliniek..
Die had toen al atrose in hals, rug, bij de schoft. KS en botvergroeiiing / oplossing..
Dat kon noooit door mijn rijderij ontstaan zijn, ook de DA had dit nog nooit zo gezien op zo'n jonge leeftijd...
Maar bloedmooi was t paard wel ;)

Dat sportpaarden maar 8 jaar worden.. Tja het is ook niet normaal als je op 5 jarige al passages en piaffes en pirouettes moet doen vd baas..
Mijn merrie is met 4 beleerd, als 5 jarige gekocht en werd 2x pw eens gereden. Haar rontgenfoto's waren piekfijn.
Nu is ze 9 jaar en loopt nog steeds b/l nivo. Maar gezond is ze wel :)!

Er gaat gewoon echt iets mis met wat sommige ruiters van hun jonge maar ook volwassen paard vragen.. En de manier waarop. Ja dan rijd je zo een aantal paarden stuk.. Maar het ligt nooit aan hun, altijd aan het paard.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:45

NikkiDeKerf schreef:
pol1 schreef:

Als je nou heel eerlijk bent naar jezelf, wat is dan de manier om de schade zoveel mogelijk te beperken?
(De rest van je reactie: zoek de naam waar ik het over heb maar op, dan vind je meer informatie van verschillende dissecties en snap je dat het in dit geval niet om erfelijkheid gaat)

Edit, nouja, voor wie geïnteresseerd is zal ik zelf wel zoeken. Het is natuurlijk nog geen enorm onderzoek geloof ik, als in, geen duizenden paarden, maar verwerp het nou niet meteen op de omvang en zoek er eens verder na, voor wie tenminste écht geintereseerd is hoor..
http://www.equinestudies.nl/wp-content/ ... ROUBLE.pdf
http://thehorsesback.com/equine-arthritis/

Citaat:
So far, 100% of ridden horses exhibit this condition to a varying degree (under dissection).
Horses not ridden and with no abnormalities of the Humerus do not exhibit this condition
(under dissection). Horses in harness also exhibit this condition (under dissection), but to a
lesser extent.

Citaat:
Under dissection, I see the initial stages of this condition within 3 months of being ridden

Wat ik vervelend vind aan dit soort artikelen is dat martiaal en methode volledig wordt weggelaten. Zonder informatie over de onderzochte paarden kan je dus niet zelf beoordelen of dit onderzoek op de juiste manier is uitgevoerd en moet je deze mevrouw op haar blauwe ogen geloven. En daar doe ik niet aan, tot nu toe lees ik alleen maar een gevonden correlatie en nog geen causatie.
Daarnaast, zijn die onbereden dieren even oud en in dezelfde omstandigheden opgegroeid/geleefd. Want als dat niet zo is kan dat de resultaten eigenlijk al flink beïnvloeden.

Het is natuurlijk wel iets wat beter/meer onderzoek verdiend, want ik vind het wel een probleem.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:48

Hij is afgestudeerd met een master diploma en heeft het afgelopen jaar alleen maar dit soort populaire artikelen (popularising publications) uitgebracht. Volgens mij is dit gewoon onderdeel van een PhD onderzoek (data verzamelen) naar de reacties van mensen op zulke thema's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:01

mooney schreef:
Wat ik vervelend vind aan dit soort artikelen is dat martiaal en methode volledig wordt weggelaten. Zonder informatie over de onderzochte paarden kan je dus niet zelf beoordelen of dit onderzoek op de juiste manier is uitgevoerd en moet je deze mevrouw op haar blauwe ogen geloven. En daar doe ik niet aan, tot nu toe lees ik alleen maar een gevonden correlatie en nog geen causatie.

Daarnaast, zijn die onbereden dieren even oud en in dezelfde omstandigheden opgegroeid/geleefd. Want als dat niet zo is kan dat de resultaten eigenlijk al flink beïnvloeden.

Het is natuurlijk wel iets wat beter/meer onderzoek verdiend, want ik vind het wel een probleem[/u].

Daar heb je helemaal gelijk in, het is ook nog helemaal geen waterdicht onderzoek met keiharde conclusies, maar zeker wel een opzet met bevindingen die (mijn inziens) toch aanleiding geven tot verder en uitgebreider onderzoek en verdieping omtrent deze bevindingen. Helaas stuiten ze (zoals je zelf hier ook wel kan zien) op weinig support vanuit de paardenwereld.

Citaat:
Despite finding and documenting a huge number of dissection cases involving this particular issue, all unaided and unfunded by outside bodies, Sharon has consistently met with brick walls and skeptical responses when she has put the information forward to relevant authorities.

She isn’t looking for funding (although she obviously wouldn’t say no), but would like to have this research taken up for the benefit of all ridden and driven horses. The sooner the problem is recognized and investigated, the sooner that episodic pain in the horse can be recognized, with appropriate joint support or rest given where appropriate.

“In truth, we are still in the dark. Seeing it is one thing, analyzing it and providing a preventative program is something totally different.”