Update Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:39

SophievdV schreef:
Grappig. Misschien heeft het met de huidige dressuur te maken, maar ik zie twee paarden die net niet in verbinding zijn. Ze hikken er als het ware tegen aan, maar ze lopen mij teveel met de neus eruit.

Verbinding zit niet aan de voorkant, de verbinding zit tussen de achterhand en de voorhand. Die neusjes horen er juist zo uit in oprichting. Dit is ultieme lichtheid. De zwaarte van de teugels is voldoende. Prachtig om te zien!
Paarden worden tegenwoordig te rond gereden waarbij niet de nek maar de derde halswervel het hoogste punt is (valse knik). En dat is een fout volgens de regels van de FEI. Maar niemand die hiervoor punten aftrek krijgt.

5. In all the work, even at the halt, the Horse must be “on the bit”. A Horse is said to be “on the
bit” when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and the
extension or collection of the pace, accepting the bridle with a light and consistent soft
submissive contact. The head should remain in a steady position, as a rule slightly in front of
the vertical
, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be
offered to the Athlete.

Oprichting is niet het omhoog halen van het hoofd, maar het naar laten zakken van de achterhand. Kijk maar eens heel goed hoeveel toppers er op de voorhand lopen. In piaffe moet die achterhand naar beneden, paard moet gaan zitten. Maar bij de meeste maakt die achterhand een huppeltje omhoog maar zit het gewicht compleet op de voorhand.

Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 19:40

biancaaaa schreef:
Dat een paard in de (top) sport een middel is, is absoluut waar. Maar ik vraag me af of dat vandaag de dag niet het bestaansrecht van het dier is. Als paarden (top) sport verboden zou worden, hoeveel paarden draaien er dan de worst in? Een paard kiest sowieso niet voor sporten of rijden. En wat valt dan onder paarden (top)sport? Het Grand Prix paard, of ook het ZZ Licht paard? Het paard met een onvoordelige bouw die met hangen en wurgen er een Z1 proef uitperst? De flegmatieke maar brave manege pony die dagelijks 3 lessen loopt? Of de recreatiepony die eens per week een buitenrit van 3 uur maakt en verder in over conditie op de wei staat?

Paardrijden en paarden houden is altijd in het belang van de ruiter of eigenaar, daar heeft geen paard om gevraagd. Is het sportpaard meer een middel voor een doel dan een recreatiepaard / is het recreatiepaard gelukkiger? Ervaart een paard überhaupt geluk? Of is een paard juist in “gevangenschap” gelukkig omdat het zich nooit zorgen hoeft te maken over voldoende eten, vijanden, overleven enz… Ik heb het antwoord niet… Ik vind het werken/houden/sporten met dieren is altijd een lastige ethische kwestie. Maar ik denk dat het paard zich ten opzichte van een veel andere dieren (vlees industrie) gelukkig mag prijzen want ik weet niet wat het alternatief is voor het paard. Wat niet wegneemt dat het goed is om na te denken over welzijn en het verbeteren daarvan en daarbij zeker naar de toppers mag worden gekeken. Maar zolang wij de bovenstaande vragen niet met feiten kunnen beantwoorden vind ik het afbranden van een ander erg jammer.

Bestaansrecht van het paard... hmmm, daar krijg ik toch wel opstaande nekharen van. Je kunt mijns inziens alleen van een goede combinatie spreken als er sprake is van wederzijds vertrouwen en niet van het opleggen van jouw eisen ten opzichte van het paard. Een paard in gevangenschap heeft het echt niet beter met het oog op de voeding. Het zijn beweegdieren die zelf hun eten bij elkaar willen scharrelen en zelf kunnen aanvoelen of iets wel of niet nodig of zelfs overbodig is. De mens blijft ze maar dag in dag uit hetzelfde voeren, zonder beweging. En degene die wel op een land(je) mogen, blijven maar rondjes vreten, omdat er geen variatie is dan alleen maar gras op een (te) kleine oppervlakte. Maar dat terzijde.

Als een paard kon denken als een mens, dan ben ik er zeker van dat er genoeg exemplaren rondlopen die liever in een worst verdwijnen dan de grillen van de (top)sporter moeten verduren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 19:52

liljebo schreef:
Ik weet dat bv dravers hier op enorme schaal worden gefokt, slechts een minimaal deel geschikt is voor de sport en de overigen naar de slacht gaan of als recreatiepaard worden verkocht, maar waarbij veelal problemen ontstaan omdat in de zoektocht naar de fok van goede dravers niet zelden hengsten worden gebruikt die enorm presteren, maar een zeer moeilijk karakter hebben. Karakters die overgeerfd worden. Misschien ligt dat met andere sporten anders. Dat weet ik niet. Maar dan kom ik weer terug bij die eerdere vraag.. waarom is het zo moeilijk om rustige betrouwbare paarden te vinden, geschikt voor de keuken en tuin ruiter, die echt alleen maar wil ontspannen en genieten? Want dat is het.

Dit is gewoon niet waar. Bij ons worden hengsten pas gebruikt voor de fok nadat ze gepresteerd hebben. Dus niet op exterieur of bloedlijnen. Dus pas als bewezen is dat ze goed werkbaar zijn gaan wij fokken. Een die onhandelbaar is wint echt geen miljoenen. Daarom zijn de meeste dravers juist zo meewerkend en slim. Volgens mij staat nou juist dit ras bekend om zijn prettige karakter als recreatiepaard. Lichamelijk kunnen ze alleen nooit Z lopen. En laten we eerlijk zijn, veel mensen willen dat toch.

Ik denk ook niet dat paarden die 'harder' gereden zijn minder gebruikt worden voor de dekdienst? Zou iemand hier een hengst laten staan als hij uitgesloten was op de OS vanwege handelen van de ruiter?

connie64

Re: Update Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:22

r12312 reageer niet zo heftig zeg op mijn post,ben je zelf zo slim ofzo?
hoorde op t nieuws dat vrielings gediskwalificeerd was en daarna de zweep heeft gebruikt,wat is daar nu dom aan??
beetje minderen mag wel hoor,net als justica!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:09

Ik roep trouwens al tijden dat verbieden van een neusriem in de dressuur een goed verschil zal maken.
Dan kun je slechte handen en al de gevolgen daarvan, niet verbloemen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:11

@Lusitana, bedoel je niet de sperriem?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:45

Anders zei ze dat toch wel?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:20

ruitje schreef:
[

Dit is gewoon niet waar. Bij ons worden hengsten pas gebruikt voor de fok nadat ze gepresteerd hebben. Dus niet op exterieur of bloedlijnen. Dus pas als bewezen is dat ze goed werkbaar zijn gaan wij fokken. Een die onhandelbaar is wint echt geen miljoenen. Daarom zijn de meeste dravers juist zo meewerkend en slim. Volgens mij staat nou juist dit ras bekend om zijn prettige karakter als recreatiepaard. Lichamelijk kunnen ze alleen nooit Z lopen. En laten we eerlijk zijn, veel mensen willen dat toch.

Ik denk ook niet dat paarden die 'harder' gereden zijn minder gebruikt worden voor de dekdienst? Zou iemand hier een hengst laten staan als hij uitgesloten was op de OS vanwege handelen van de ruiter?

Ik heb absoluut geen idee hoe het in nederland is. Daarom noemde ik ook zweden. Een paar jaar geleden moest ik voor een artikel gegevens verzamelen over de fok van dravers, welk aandeel van de dravers daadwerkelijk de sport in gingen en hoeveel naar de slacht gingen en hoeveel als rijpaard werden verkocht. Vijfduizend paarden verdwijnen jaarlijks via de achterdeur. (oa buitenlands slachttransport) Exacte cijfers over fok, welk aandeel aan de start verschijnt, en hoeveel daarvan doorgaat in de sport heb ik momenteel niet bij de hand. Het document heb ik niet meer, maar ik kan het opzoeken als je daar interesse in hebt. Ik weet wel nog dat er op dat moment ongeveer 60.000 dravers in zweden waren (zal nu niet zoveel anders zijn) en dat er 10 miljard zweedse kronen per jaar in omgingen. (zal nu ook zeker niet minder zijn)

Wat de hengsten betreft was hier een aantal jaren geleden een goed voorbeeld van een zeer goed presterend paard dat echter met twee mensen uit de wei moest werden gehaald met van die stokken om het op afstand te houden. Ben de naam van de hengst kwijt maar kan wel zoeken of ik hem kan vinden. Ander bekend voorbeeld, maar dan niet in zweden, was nevel pride. Vooral de dochters hadden zijn karakter geerfd. Ik heb overigens zijn kleindochter hier gehad

Een veearts waarmee ik een keer praatte, noemde dat weinig dravers (hier dus) in feite niet erg geschikt zijn als rijpaard, tenzij er de nodige tijd wordt besteed aan omscholing en begrip is voor het feit dat een traver niet dezelfde bouw heeft en derhalve niet met hetzelfde gemak bepaalde oefeningen doet als een dressuurpaard. Helaas gaan dravers hier voor zo'n 200- 500 euro de deur uit, vaak worden ze zelfs gratis weggegeven en dat betekent dat ze vaak in handen komen van goedwillende mensen die een bospaard zoeken voor weinig geld, maar niet de kennis hebben om het dier geschikt te maken als rijpaard. Een gevolg daarvan is veel rugproblemen e.d.

Maar let wel... ik heb het hier over de zweedse situatie waar de drafsport dus echt miljoenen binnen haalt (de zweden zijn gek op wedden) en ik vermoed dat de situatie in nl heel anders is.
'
Hoe dat nu met paarden in andere sporten zit, zoals dressuur en springen, weet ik dus echt niet. Spontaan vermoed ik dat ook daar in verschillende landen verschillende situaties zijn, maar zoals gezegd... daar weet ik echt te weinig van om iets zinnigs over te zeggen

Ik heb overigens zelf een koudbloeddraver die een prima verleden heeft. Acht jaar op de baan gelopen, ( niet bij mij) en ware het niet vanwege een oude blessure (stevige val gemaakt) en slechte ogen, dan was ze wrs nog in prima conditie. Er werden foto's van al haar gewrichten gemaakt, toen die oude blessure werd geconstateerd en die zagen er voor een paard van haar leeftijd perfect uit.Haar eigenaren waren wel erg zorgvuldig. Maar bij koudbloeddravers, waar lang niet zoveel geld in omgaat, ziet het plaatje er hoe dan ook veel beter uit (gunstiger voor de paarden dus)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:52

AlwaysH schreef:

Nee, neusriem. Gewoon helemaal niks om de neus. Nergens voor nodig na de beginfase.
Als je paard werkelijk aan wedstrijden toe is, is een neusriem overbodig.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:00

Lusitana schreef:
AlwaysH schreef:

Nee, neusriem. Gewoon helemaal niks om de neus. Nergens voor nodig na de beginfase.

Geen neusriem maakt een bit vreselijk scherp. Gewoon een neusriem en sperriem op de juiste wijze vastgemaakt en je hebt de meest vriendelijke optoming.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:04

R12312 schreef:
Geen neusriem maakt een bit vreselijk scherp. Gewoon een neusriem en sperriem op de juiste wijze vastgemaakt en je hebt de meest vriendelijke optoming.

Dit zegt mijn gevoel ook..

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:08

pol1 schreef:
R12312 schreef:

Naast mijn gevoel, zegt mijn ervaring het ook :D Als ik paarden ter correctie krijg die vreselijk stug in hun mond zijn rijd ik ze de eerste paar keer zonder sperriem omdat het bit dan sterker inkomt. Zodra ze daar fijn op reageren ga ik weer naar de meest vriendelijke optoming met een sperriem erbij.

En ik vind het heel belangrijk dat een neusriem niet te strak zit, omdat ik graag wil dat ze het bit kunnen afkauwen voor de juiste nageeflijkheid.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:19

Waarom zou een bit scherper inwerken zonder neusriem en een optoming met neusriem en sperriem vriendelijker zijn?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:20

Lusitana schreef:
AlwaysH schreef:

Ik gebruik een neusriem niet om mijn paard onder controle te houden.
Ik ga mijn paard niet pesten door (al) de druk op het bit of alleen de neusriem te zetten.

Overigens wordt de druk meer verdeeld als je beiden gebruikt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:24

pol1 schreef:
R12312 schreef:

Is dit serieus? Snappen jullie het idee achter een bit wel? :') Ruiter trekt: druk op de lagen in de mond van het paard. Neusriem houdt de mond dicht: paard kan niet ontsnappen aan de druk. Geen neusriem: paard kan de mond openen om te ontsnappen aan de overmatige druk op de lagen. Best simpele fysica als je het mij vraagt.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:25

Horseware schreef:
Waarom zou een bit scherper inwerken zonder neusriem en een optoming met neusriem en sperriem vriendelijker zijn?

Zonder neusriem ligt het bit veel minder stil in de mond en kun je deze veel verder doortrekken.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:26

Heleennn schreef:
Is dit serieus? Snappen jullie het idee achter een bit wel? :') Ruiter trekt: druk op de lagen in de mond van het paard. Neusriem houdt de mond dicht: paard kan niet ontsnappen aan de druk. Geen neusriem: paard kan de mond openen om te ontsnappen aan de overmatige druk op de lagen. Best simpele fysica als je het mij vraagt.

:+ :+ :+

Wij wel, maar jij snapt er geen hout van :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:26

R12312 schreef:
Horseware schreef:

Zonder neusriem ligt het bit veel minder stil in de mond en kun je deze veel verder doortrekken.

Niet bij een kneveltrens

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:28

Ook bij een Kneveltrens.......het gaat niet om het zijwaarts trekken, maar het naar achteren trekken.

Bij een fatsoenlijk opgetuigde neusriem waarbij het dier zijn mond kan openen en het bit kan afknabellen kun je deze niet totaal naar achteren trekken.

Bit is zonder neusriem vele malen scherper dan met.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:28

R12312 schreef:
Heleennn schreef:

:+ :+ :+

Wij wel, maar jij snapt er geen hout van :D

Nou, daar verschillen we dan van mening in ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:30

Dan mogen jullie uitleggen hoe een neusriem invloed heeft op een bit?

En is het niet zo dat je dan maar gewoon voorzichtiger moet doen als je het idee hebt dat het scherper inwerkt? Dus nog meer motivatie om vooral geen neusriem te gebruiken naar mate je verder vordert??

De hele opleiding is er juist om een paard op steeds lichtere hulpen te laten gehoorzamen.

Overigens bestaat ook nog het misverstand dat paarden de mond niet mogen openen. Dat mogen ze wel, ze mogen alleen de mond niet overmatig openen.
Dit gebeurt bij slechte handen en daarom is het zo´n goed idee om de neusriem weg te laten zodat je onmiddelijk door het open sperren van de mond kunt zien dat er dingen mis gaan.
Bovendien voorkomt het openen van de mond het boren van de tongvrijheid en enkel gebroken bitten in het verhemelte bij te harde inwerking.
En nu we het daar toch over hebben, een slappe kinketting zorgt voor doorslaande stangen waarbij dus ook de tongboog in het verhemelte kan boren en een en ander in elk geval veel pijnlijker en niet vriendelijker is dan bij een goed afgestelde kinketting.

Voor wie meer wil weten over werking van neusriemen en bitten.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:33

Lusitana, in jouw profiel bijv. heb je al een foto van een paard zonder neusriem maar met bit. Dit bit hangt zo laag dat ie echt op de meest gevoelige plek van de paardenmond zit. JIj denkt dat je vriendelijk bezig bent door het laag te hangen, maar je doet precies het tegenovergestelde.

En als jij niet snapt welke invloed een neusriem heeft, dan zou ik stoppen met iedereen de les te lezen. Ervaring wijst, een neusriem en sperriem op JUISTE wijze bevestigd zorgt voor een stiller bit en daarmee vriendelijker bit in de mond.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:34

Lusitana schreef:
Dan mogen jullie uitleggen hoe een neusriem invloed heeft op een bit?

En is het niet zo dat je dan maar gewoon voorzichtiger moet doen als je het idee hebt dat het scherper inwerkt? Dus nog meer motivatie om vooral geen neusriem te gebruiken naar mate je verder vordert??

De hele opleiding is er juist om een paard op steeds lichtere hulpen te laten gehoorzamen.

Overigens bestaat ook nog het misverstand dat paarden de mond niet mogen openen. Dat mogen ze wel, ze mogen alleen de mond niet overmatig openen.
Dit gebeurt bij slechte handen en daarom is het zo´n goed idee om de neusriem weg te laten zodat je onmiddelijk door het open sperren van de mond kunt zien dat er dingen mis gaan.
Bovendien voorkomt het openen van de mond het boren van de tongvrijheid en enkel gebroken bitten in het verhemelte bij te harde inwerking.

En nu we het daar toch over hebben, een slappe kinketting zorgt voor doorslaande stangen waarbij dus ook de tongboog in het verhemelte kan boren en een en ander in elk geval veel pijnlijker en niet vriendelijker is dan bij een goed afgestelde kinketting.

Voor wie meer wil weten over werking van neusriemen en bitten.

Exact waar ik het over had.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:34

R12312 schreef:
Ook bij een Kneveltrens.......het gaat niet om het zijwaarts trekken, maar het naar achteren trekken.

Bij een fatsoenlijk opgetuigde neusriem waarbij het dier zijn mond kan openen en het bit kan afknabellen kun je deze niet totaal naar achteren trekken.

Bit is zonder neusriem vele malen scherper dan met.

Dat is pas zo als je het bit verder dan tot aan de hoge neusriem zou trekken. Dan trek je al wel heel extreem. Heb ik nog nooit meegemaakt dat ik tot aan dat punt kwam (als dat al fysiek mogelijk is).
Heb je een foto waarbij je kan zien dat een bit niet verder naar achteren getrokken kan worden door begrenzing van de neusriem?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:35

R12312 schreef:
Lusitana, in jouw profiel bijv. heb je al een foto van een paard zonder neusriem maar met bit. Dit bit hangt zo laag dat ie echt op de meest gevoelige plek van de paardenmond zit. JIj denkt dat je vriendelijk bezig bent door het laag te hangen, maar je doet precies het tegenovergestelde.

En als jij niet snapt welke invloed een neusriem heeft, dan zou ik stoppen met iedereen de les te lezen. Ervaring wijst, een neusriem en sperriem op JUISTE wijze bevestigd zorgt voor een stiller bit en daarmee vriendelijker bit in de mond.

Ook mee eens.