Penelope Leprevost onder vuur na bestraffing paard [video]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:36

Wat wil je er precies mee zeggen dat er ergere dingen gebeuren? Wat betekent die uitspraak?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:39

Maar dit is dus precies wat ik bedoel, het voorbeeld van AlphaDaemon in dit geval, wat iedere dag vast duizenden keren voorkomt. Een ruiter/amazone, die een 'echt harde tik' met de zweep geeft. Waarom is dat in de paardenwereld heel normaal, terwijl we iemand die bijvoorbeeld zijn hond of kat zo'n oplawaai geeft een dierenbeul vinden? Overigens had je ook 2 harde meppen tegen je laars kunnen geven, daar schrikken ze van en dan gaan ze ook vooruit.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:44

@ Nikki Dat ik denk dat de overdreven reactie van Penelope enorm uitvergroot wordt in vergelijk met (in mijn mening) ergere zaken. Zoals langdurige paardenmishandeling.
Ik vind dat er te veel aandacht en negativiteit is over zoiets kleins als dit. Maar dat komt ook omdat dit niet voor mij beïnvloed wat ik vind dan de topsport of mijn kijk op hoe paarden behandeld moeten worden.

@ Kinke En jouw reactie is dus ook precies wat ik bedoel. Jij was daar niet bij. Ik heb ook tikken op mijn laars gegeven, maar dat paard reageert daar niet op (geluid doet hem weinig). Waarom denk jij dat je zo superieur bent over mij dat jij wel betere oplossingen hebt voor een probleem wat je op dit paard nooit hebt meegemaakt? En de reden dat we dit bij paarden "normaal" vinden heeft (volgens mij) met verhouding te maken. Denk jij dat je paard pijn heeft als je het met vlakke hand een tik geeft? In vergelijking met hoe een hond dat ervaart? En wat betreft de schade die je paard je kan aandoen als die niet luistert (rent op een weg af, struikelt en gaat over de kop) in vergelijking met wat een kat je kan aandoen?

Kinke

Re: Penelope Leprevost onder vuur na bestraffing paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:53

Superieur over jou??? Waar zeg ik dat? Er zijn zoveel verschillende manieren om het probleem van een paard wat ergens niet langs wil/durft aan te pakken. Waarom is het in de paardenwereld zo normaal om iets met een pijnprikkel op te lossen? En nu begin je over een gevaarlijke situatie als op een weg afrennen, maar dat zijn de uitzonderingen. En waarom begin je over met een vlakke hand een tik geven, dat was hier toch ook niet het geval? Overigens denk ik wel dat een paard dan ook pijn voelt, zou niet weten waarom niet. Hoeveel pijn dat dan precies is, geen idee, dan zou je dat moeten meten oid.
Ik zou het niet in m'n hoofd halen om m'n paard flink te meppen met een zweep, ik vind dat een zwaktebod van mezelf. Geduld lost vele zaken op en houdt het leuk voor beide partijen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:01

Het geeft te denken waarom mensen die vinden dat Penelope meer nuance had moeten laten zien in haar reactie zelf niet de 60 tinten grijs kunnen zien die zitten tussen dit goedkeuren aan de ene kant en haar verketteren aan de andere kant.

Waarom dat deze mensen wel vinden dat je je als beter mag opstellen tegenover een ander persoon maar niet tegenover een paard.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 31-03-16 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:06

_Zsazsa_ schreef:
Ik vraag me af hoeveel bokkers weten en vooral willen weten wat er in de topsport (helemaal achter de schermen) gebeurd.. Wat denken jullie dat er gebeurd als een paard weigert? Dat ze dan een klopje krijgen en het overnieuw proberen of dat er zweepslagen volgen? Ik kan je vertellen dat het eerste zelden gebeurd. En dat jullie zo over het in die mond rukken vallen, terwijl jullie ze aanmoedigen als ze in een barrage snoeihard over die hindernissen geragd worden met extreem ruk en trekwerk om maar zoveel mogelijk af te snijden en de snelste te zijn. Kijk voor de grap eens naar zo'n derby net als bij indoor Brabant. Hoeveel paarden worden daar correct en eerlijk gestuurd? Dat is een minuut lang trekken en schoppen. Uitzonderingen daar gelaten. Zelfde als iedereen oooh en aaah roept op de hengstenkeuring bij die jonge beesten. Net 3/4 jaar oud en opgericht en al voorbeen zwaaiend binnen komen. Denk je dat dat komt door nette training..

Ik heb veel en veel gezien in de topsport. En geef nu zelf veel les aan kinderen en probeer ze te leren om respect te hebben voor dieren. Helaas denken ze zodra ze tien zijn al anky te kunnen evenaren. En denken dat heel hard aan de mond de truc is. En eerlijk is eerlijk, de topsport bewijst niet dat dat niet de manier is. Strak gereden gestreste paarden is wat je meer en meer gaat zien.
Wat penelope hier doet is niet goed te praten. Maar zij is helaas 1 van de vriendelijkere en betere ruiters. En uit frustratie geeft ze n gemene reactie. Maar als je hier al heel kwaad om word raad ik je aan om achter de schermen weg te blijven. De paardensport is echt hard hoor. Jammer maar waar..

Ik moedig ze dan ook niet aan. Net zo min als op de hengstenkeuringen. Mijn enige grote probleem met de paardensport is de wijze waarop men met die arme dieren omgaat. Dat zij blijkbaar één van de vriendelijkere ruiters is verontrust me en stemt me zelfs triest... Is dat de sport waar we van houden? Is dat de sport die we willen?

IMO zou er eens grondig gepoetst mogen worden in de paardenwereld.
Dat er nog mensen zijn die hier verontwaardigd op reageren kan ik enkel toe juichen. Ik zou het nog meer toejuichen als de héle paardenwereld zich hier tegen zou verzetten. Dat zou een eerste stap zijn naar een schonere sport. Als je niet fatsoenlijk kan doen tegen je paard ga dan fietsen oid.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:14

Drift/boosheid hoort in mijn ogen niet thuis in de omgang met je paard. Het is voor jezelf toch ook veel prettiger om in harmonie te rijden? Dat is toch het doel? Volgens mij is het grote probleem het ego van veel mensen en hun ongeduld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:16

fransje23 schreef:
Is het normaal dat een paard op een bijzonder vlakke ondergrond, zoals daar, zomaar zo struikelt dat hij echt op zijn voorknieen valt en zijn best moet doen om niet helemaal te vallen? Zeker in een wedstrijdring dan verwacht je toch dat ze wat heter en alerter zijn..

Dat baart mij bijna nog meer zorgen dan haar reactie achteraf, dat is gewoon persoonlijke zwakte van de ruiter.

Wilde ik ook zeggen: ben ik nu de enige die het vreemd vind dat het paard op dat moment op die manier struikelt? Het lijkt wel of het dier compleet in slaap valt.
Misschien zit hier meer achter dan wij denken. Ooit van narcolepsie bij paarden gehoord?
Toen ik dit zag moest ik daar eigenlijk meteen aan denken. Paarden met narcolepsie functioneren verder helemaal normaal. Sommigen vallen alleen in de box; anderen moet je met rijden ook goed bezig houden. Misschien heeft Leprevost hem wakker willen "rammelen" en van schrik iets heftiger gereageerd.
Misschien is het niet zo, maar er kan natuurlijk iets anders aan de hand zijn dan zo op het eerste gezicht lijkt.

Narcolepsie
Wat houdt de aandoening in?
Het is een stoornis waarbij het paard niet naar behoren reageert op prikkels van buitenaf waardoor het paard in slaap kan vallen in omstandigheden die voor een paard normaal gesproken niet rustgevend zijn. Een voorbeeld van een dergelijke situatie is wanneer het paard op stal staat waar veel verschillende activiteiten tegelijk aan de gang zijn (er wordt uitgemest, er zijn mensen op stal, de radio staat aan, etc). De aandoening is aangeboren en vaak erfelijk. Kenmerkend is dat wanneer de slaap intreed de knieën beginnen de knikken. Bij sommige paarden treedt hierna volledige ontspanning van de spieren op (zoals bij een diepe slaap) en valt het paard om. In andere gevallen worden paarden weer wakker door het knikken van de knieën.

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:24

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:38

Misschien omdat hij nog niet helemaal wakker was of weer in slaap dreigde te vallen. Mogelijk uit ervaring met dit paard?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:44

Als je een paard op die manier moet rijden is het imo tijd om je af te vragen of je dat dier wel in de sport moet willen.

Seriously? Zijn er mensen die dit goed gaan praten? Als we toch bezig zijn met ver gezochte aannames; Misschien trok zij niet aan zijn mond maar trok hij aan haar handen? :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:02

Als we een camera op jouw bak gaan hangen Ayasha, wat zouden we dan zien? Maakt niet iedereen weleens een stomme inschattingsfout of hebben we allemaal niet eens iets doms gedaan uit frustratie? Niemand praat dit goed, zij zelf ook niet: heeft al excuses gemaakt.... Wat meer moet ze nu nog doen? En nee... ik ken de beste dame niet (heb niet heel veel met de springsport)....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:04

Babootje dit paard heeft echt geen narcolepsie.. En verder kennen wij dit medische geschiedenis niet eens dus eigenlijk heeft die hele speculatie discussie weinig zin.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:06

Veel minder dan je vermoedelijk denkt vrees ik voor jou. :+
Want neen, frustratie heeft niks te zoeken op een paardenrug. En de praktijken die op topsportstallen gebruikt worden om een "net-nietje" een "hij-doet-et-wel'er" te maken zal je al zeker niet zien in mijn bak. Je zou toch denken dat een topruiter daar zeker een stuk verder in staat dan een basis-ruiter of niet dan?

Als er zelfs al narcolepsie als excuus gezocht wordt voor het gedrag dan vind ik dat wel degelijk goed praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:12

Ayasha schreef:
Veel minder dan je vermoedelijk denkt vrees ik voor jou. :+
Want neen, frustratie heeft niks te zoeken op een paardenrug. En de praktijken die op topsportstallen gebruikt worden om een "net-nietje" een "hij-doet-et-wel'er" te maken zal je al zeker niet zien in mijn bak. Je zou toch denken dat een topruiter daar zeker een stuk verder in staat dan een basis-ruiter of niet dan?

Als er zelfs al narcolepsie als excuus gezocht wordt voor het gedrag dan vind ik dat wel degelijk goed praten.

Gefeliciteerd! Ik vermoed helemaal niks trouwens... Vraag me alleen af of we allemaal altijd alles goed doen en nooit eens uit frustratie een stommigheid hebben begaan. Kan daar slecht bij namelijk. Wat de actie van deze franse dame nog steeds niet fraai maakt overigens....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:14

Ayasja, heb je er serously ook wel eens aan gedacht dat een aan bepaalde actie een voor jou niet zichtbare reden ten grondslag kan liggen die je - als je ze zou kennen - wel degelijk zou kunnen begrijpen?
Ik zeg ook niet dat het paard narcolepsie heeft. Ik noem het alleen als voorbeeld.

Dat zit hem in de - zoals Pol013 zo mooi zegt - 60 tinten grijs nuances.
Als ik de situatie zo zie, zie ik een letterlijk in slaap vallend paard met een mogelijk wat overtrokken reactie van de amazone. Opmerkingen over dierenmishandeling vind ik eerlijk gezegd wel wat te ver gaan.
Dat vonden de stewards van de FEI blijkbaar ook, want anders had ze wel een gele kaart gehad.
Nogmaals, je weet niet wat de oorzaak is. Ik vond de struikeling van het paard persoonlijk vreemder dan de reactie van de amazone.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:25

AlphaDaemon schreef:
De volgende dag reed ik samen met een ander stalgenootje wederom langs het mandje en het paard ging weer vol in de ankers (ik reed voorop). Ik had totaal geen zin in weer dit gedoe en vond dat ik de dag ervoor geduldig genoeg was geweest dus gaf echt een harde tik met de zweep. Geen reactie (echt 0.0). Nog een harde tik met de zweep. En vervolgens liep hij er super braaf langs.
Stalgenootje was verbaasd en snapte niet dat ik mijn paard zo afroste. Voor haar leek het uit het niets te vallen. Ik weet zeker dat als dit gefilmd was en miljoenen mensen het zouden zien, ik ook werd uitgemaakt voor dierenmishandelaar. Maar er zat meer achter. Ik wist wat nodig was (misschien hadden 2 zachtere tikken ook genoeg geweest) en paard heeft nooit meer moeilijk gedaan bij het mandje.
Misschien had 1 van jullie dit op kunnen lossen met klopjes en aaien of zijn jullie zo kundig met been (zonder spoor) geven op het juiste moment dat het paard uberhaupt niet stil ging staan. Nou, ik niet.

Ik ben het met je stalgenootje eens, het was een buitensporige reactie vanuit ongeduld en onbegrip voor het paard.
Dat kan je proberen goed te praten, net doen alsof het helemaal niet erg is, maar het is niet goed. Dat het je een keer gebeurd dat je iets doet wat je niet had moeten doen is 1 ding (fouten maken we allemaal), dat je dan niet denkt shit dit was niet goed, dit doen we niet meer zo vind ik best ernstig. Dat je het een prima techniek vindt, het stom vindt dat je daar commentaar op kreeg vind ik best ernstig.

Je zal mij nergens horen zeggen dat ik perfect ben en dit niet had gehad (een paard die overstuur raakt van een sabeltandmandje), maar ik kan wel met zekerheid stellen dat ik die volgende dag gewoon weer het geduld had gehad om het paard zover te krijgen nieuwschierigheid te tonen naar dat mandje ipv hem er maar langs te slaan.
Desnoods was ik op grondwerk over gegaan als het onder het zadel niet goed wilde lukken. Daarom heb ik ook altijd het touwhalster onder het hoofdstel aan bij buitenritten en een leadrope bij me. Een voorbereid mens telt voor 2!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:29

AlphaDaemon schreef:
@ Nikki Dat ik denk dat de overdreven reactie van Penelope enorm uitvergroot wordt in vergelijk met (in mijn mening) ergere zaken. Zoals langdurige paardenmishandeling.
Ik vind dat er te veel aandacht en negativiteit is over zoiets kleins als dit. Maar dat komt ook omdat dit niet voor mij beïnvloed wat ik vind dan de topsport of mijn kijk op hoe paarden behandeld moeten worden.

Het verschil tussen jou en mij is dat ik het niet iets kleins vind als een paard zijn mond overhoop wordt getrokken en er vol met de hakken wordt geramt om sporen erin te krijgen.

Dat dit soort dingen als iets kleins worden gezien vind ik echt heel erg....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:39

Babootje schreef:
Ayasja, heb je er serously ook wel eens aan gedacht dat een aan bepaalde actie een voor jou niet zichtbare reden ten grondslag kan liggen die je - als je ze zou kennen - wel degelijk zou kunnen begrijpen?
Ik zeg ook niet dat het paard narcolepsie heeft. Ik noem het alleen als voorbeeld.

Dat zit hem in de - zoals Pol013 zo mooi zegt - 60 tinten grijs nuances.
Als ik de situatie zo zie, zie ik een letterlijk in slaap vallend paard met een mogelijk wat overtrokken reactie van de amazone. Opmerkingen over dierenmishandeling vind ik eerlijk gezegd wel wat te ver gaan.
Dat vonden de stewards van de FEI blijkbaar ook, want anders had ze wel een gele kaart gehad.
Nogmaals, je weet niet wat de oorzaak is. Ik vond de struikeling van het paard persoonlijk vreemder dan de reactie van de amazone.

Oh geloof me, ik begrijp maar al te goed dat er een reden kan zijn voor, op het eerste zicht, te ruwe acties. Maar in DIT specifieke geval kan ik niks bedenken, zelfs niet met mijn wildste verbeelding, wat aan de grondslag kan liggen. Zij zelf blijkbaar ook niet gezien het excuus.
Paard loopt braaf, wordt niet actief gehouden, struikelt daardoor en ruiter geeft hem nadat ze rustig gekeken heeft of ie niet op 3 benen staat genadeloos op zijn flikker. Tot drie keer toe. Een schrik-reactie volgt meteen, niet nadat je rustig gekeken hebt. Dat is frustratie. De enige die in deze een correctie verdiende was de amazone zelf; zij heeft hem laten indutten. Ipv gefrustreerd te zijn was ze beter dankbaar geweest dat haar fout er niet voor zorgde dat haar levend loontje zich niet serieus bezeerd heeft en nog de proef in kon.

Picasso; ik ben er van overtuigd dat ik veel fouten maak. Fouten zijn er om van te leren. Daarom heb ik een lesgever die me er op wijst als ik niet op tijd los laat enz.. Dat soort fouten maken we allemaal veronderstel ik. Maar bewust een paard drie keer op deze manier aan pakken als topruiter noem ik al geen "oeps momentje" meer maar gewoon frustraties botvieren. En aan die periode zou zij al lang en breed voorbij moeten zijn.
Overigens heb ik paarden die, als je ze op deze manier zou aanpakken, er gewoon mee kappen. Triestig genoeg de reden waarom ze voor de slacht bestemd waren.. Want ze "deden het niet". Die zouden echt niet zo kalm door draven er na als deze. :+ Dat die er zo gelaten onder is geeft mij twee mogelijke ideeën: 1. het is gewoon een erg nuchter beest. 2. hij is het gewend. Als het nummer 1 is mag ze haar twee handjes kussen met 'm. Als het nummer 2 is moet ze zich de ogen uit de kop schamen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:48

Ayasha schreef:
[
Oh geloof me, ik begrijp maar al te goed dat er een reden kan zijn voor, op het eerste zicht, te ruwe acties. Maar in DIT specifieke geval kan ik niks bedenken, zelfs niet met mijn wildste verbeelding, wat aan de grondslag kan liggen. Zij zelf blijkbaar ook niet gezien het excuus.

Geloof me, er lopen veel toppaarden met een gebrek, waarvan de ruiters dat echt niet gaan zeggen.
De reactie van de amazone is idd vreemd. Dat te samen met de toch wel hele rare struikeling van het paard deed me gewoon aan iets anders denken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:53

Jamaar het feit dat we daar zo gelaten onder zijn (het is nu eenmaal zo) is eigenlijk toch gewoon verkeerd babbootje?
Ik denk dat wij twee in wezen niet zo van mening verschillen eigenlijk. Denk alleen dat we het op een andere manier uiten ofzo. Ik ben nog een jonge idealist die de wereld wil verbeteren tegen beter weten in... Jij bent wat realistischer in je reacties (want ja, ik weet ook dat waar geld en dieren gecombineerd worden, de dieren altijd zullen lijden en misbruikt worden. En dat zij wellicht nog de minst erge is van wat in die wereld rond loopt, maar ik wil daar gewoon niet aan toegeven. Zo zou het niet mogen zijn.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:54

Vind het ook geen fraaie actie en er had daar een opmerking gemaakt moeten worden door de stewards ter plaatse. Wat ik ook niet fraai vind, is hoe het paard voor de actie bijna sloffend door de baan gaat... maar dat schijnt een beetje mode te zijn bij sommige springruiters. Amazone heeft excuses aangeboden, men kan zeggen 'damage control', maar geen excuses is helemaal niks.... ik vind het het enige juiste wat ze had kunnen doen.... Wat moet er nog meer gebeuren? Vind een wedstrijd-ban best ver gaan imo.....

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:06

Elk paard heeft een top die hij/zij kan bereiken, kwa nivo.

Een flegmatiek traagachtig paard, is niet gemaakt om snel te zijn. Dus op hoog nivo te springen.

Dan moeten ze juist snelle reflexen hebben.

Maar op elk nivo zie je paarden die ondanks alles, op 200% van hun kunnen worden gereden.

En ja dan krijg je zulke acties, en dan met het commentaar om hem ff op te scherpen.

Dat raakt, mi , kant noch wal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:12

sigrid1182 schreef:
Elk paard heeft een top die hij/zij kan bereiken, kwa nivo.

Een flegmatiek traagachtig paard, is niet gemaakt om snel te zijn. Dus op hoog nivo te springen.

Dan moeten ze juist snelle reflexen hebben.

Maar op elk nivo zie je paarden die ondanks alles, op 200% van hun kunnen worden gereden.

En ja dan krijg je zulke acties, en dan met het commentaar om hem ff op te scherpen.

Dat raakt, mi , kant noch wal!

Hoe rijdt ze normaalgesproken door de baan met dit paard? Hoe presteert deze combi over het algemeen? Wat ik vaker zie bij springruiters (nee niet allemaal, maar wel veel) is dat geslof door de inrijbaan.... Heb dat nooit zo begrepen....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:21

Ayasha schreef:
Jamaar het feit dat we daar zo gelaten onder zijn (het is nu eenmaal zo) is eigenlijk toch gewoon verkeerd babbootje?
Ik denk dat wij twee in wezen niet zo van mening verschillen eigenlijk. Denk alleen dat we het op een andere manier uiten ofzo. Ik ben nog een jonge idealist die de wereld wil verbeteren tegen beter weten in... Jij bent wat realistischer in je reacties (want ja, ik weet ook dat waar geld en dieren gecombineerd worden, de dieren altijd zullen lijden en misbruikt worden. En dat zij wellicht nog de minst erge is van wat in die wereld rond loopt, maar ik wil daar gewoon niet aan toegeven. Zo zou het niet mogen zijn.)

Het is maar wat je gelaten noemt. Ik vind het afranselen van paarden absoluut fout en als ik iets zie wat mijn perken te buiten gaat, zou ik de eerste zijn die er wat van zou zeggen.
Maar ik vind alleen sommige reacties - het verketteren van de amazone - hier ook te ver gaan. Sommigen roepen ook maar wat heb ik het idee.
Want wij kennen hier niet de context waarbinnen iets gebeurt. Daarom ben ik altijd wat meer terughoudend daarmee.
Verder ben ik het wel eens met Picasso. De amazone heeft haar excuus gemaakt. Wat kun je dan nog meer vragen?