Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Zsazsa_ schreef:Ik vraag me af hoeveel bokkers weten en vooral willen weten wat er in de topsport (helemaal achter de schermen) gebeurd.. Wat denken jullie dat er gebeurd als een paard weigert? Dat ze dan een klopje krijgen en het overnieuw proberen of dat er zweepslagen volgen? Ik kan je vertellen dat het eerste zelden gebeurd. En dat jullie zo over het in die mond rukken vallen, terwijl jullie ze aanmoedigen als ze in een barrage snoeihard over die hindernissen geragd worden met extreem ruk en trekwerk om maar zoveel mogelijk af te snijden en de snelste te zijn. Kijk voor de grap eens naar zo'n derby net als bij indoor Brabant. Hoeveel paarden worden daar correct en eerlijk gestuurd? Dat is een minuut lang trekken en schoppen. Uitzonderingen daar gelaten. Zelfde als iedereen oooh en aaah roept op de hengstenkeuring bij die jonge beesten. Net 3/4 jaar oud en opgericht en al voorbeen zwaaiend binnen komen. Denk je dat dat komt door nette training..
Ik heb veel en veel gezien in de topsport. En geef nu zelf veel les aan kinderen en probeer ze te leren om respect te hebben voor dieren. Helaas denken ze zodra ze tien zijn al anky te kunnen evenaren. En denken dat heel hard aan de mond de truc is. En eerlijk is eerlijk, de topsport bewijst niet dat dat niet de manier is. Strak gereden gestreste paarden is wat je meer en meer gaat zien.
Wat penelope hier doet is niet goed te praten. Maar zij is helaas 1 van de vriendelijkere en betere ruiters. En uit frustratie geeft ze n gemene reactie. Maar als je hier al heel kwaad om word raad ik je aan om achter de schermen weg te blijven. De paardensport is echt hard hoor. Jammer maar waar..
fransje23 schreef:Is het normaal dat een paard op een bijzonder vlakke ondergrond, zoals daar, zomaar zo struikelt dat hij echt op zijn voorknieen valt en zijn best moet doen om niet helemaal te vallen? Zeker in een wedstrijdring dan verwacht je toch dat ze wat heter en alerter zijn..
Dat baart mij bijna nog meer zorgen dan haar reactie achteraf, dat is gewoon persoonlijke zwakte van de ruiter.
Ayasha schreef:Veel minder dan je vermoedelijk denkt vrees ik voor jou.
Want neen, frustratie heeft niks te zoeken op een paardenrug. En de praktijken die op topsportstallen gebruikt worden om een "net-nietje" een "hij-doet-et-wel'er" te maken zal je al zeker niet zien in mijn bak. Je zou toch denken dat een topruiter daar zeker een stuk verder in staat dan een basis-ruiter of niet dan?
Als er zelfs al narcolepsie als excuus gezocht wordt voor het gedrag dan vind ik dat wel degelijk goed praten.
AlphaDaemon schreef:De volgende dag reed ik samen met een ander stalgenootje wederom langs het mandje en het paard ging weer vol in de ankers (ik reed voorop). Ik had totaal geen zin in weer dit gedoe en vond dat ik de dag ervoor geduldig genoeg was geweest dus gaf echt een harde tik met de zweep. Geen reactie (echt 0.0). Nog een harde tik met de zweep. En vervolgens liep hij er super braaf langs.
Stalgenootje was verbaasd en snapte niet dat ik mijn paard zo afroste. Voor haar leek het uit het niets te vallen. Ik weet zeker dat als dit gefilmd was en miljoenen mensen het zouden zien, ik ook werd uitgemaakt voor dierenmishandelaar. Maar er zat meer achter. Ik wist wat nodig was (misschien hadden 2 zachtere tikken ook genoeg geweest) en paard heeft nooit meer moeilijk gedaan bij het mandje.
Misschien had 1 van jullie dit op kunnen lossen met klopjes en aaien of zijn jullie zo kundig met been (zonder spoor) geven op het juiste moment dat het paard uberhaupt niet stil ging staan. Nou, ik niet.
AlphaDaemon schreef:@ Nikki Dat ik denk dat de overdreven reactie van Penelope enorm uitvergroot wordt in vergelijk met (in mijn mening) ergere zaken. Zoals langdurige paardenmishandeling.
Ik vind dat er te veel aandacht en negativiteit is over zoiets kleins als dit. Maar dat komt ook omdat dit niet voor mij beïnvloed wat ik vind dan de topsport of mijn kijk op hoe paarden behandeld moeten worden.
Babootje schreef:Ayasja, heb je er serously ook wel eens aan gedacht dat een aan bepaalde actie een voor jou niet zichtbare reden ten grondslag kan liggen die je - als je ze zou kennen - wel degelijk zou kunnen begrijpen?
Ik zeg ook niet dat het paard narcolepsie heeft. Ik noem het alleen als voorbeeld.
Dat zit hem in de - zoals Pol013 zo mooi zegt - 60 tinten grijs nuances.
Als ik de situatie zo zie, zie ik een letterlijk in slaap vallend paard met een mogelijk wat overtrokken reactie van de amazone. Opmerkingen over dierenmishandeling vind ik eerlijk gezegd wel wat te ver gaan.
Dat vonden de stewards van de FEI blijkbaar ook, want anders had ze wel een gele kaart gehad.
Nogmaals, je weet niet wat de oorzaak is. Ik vond de struikeling van het paard persoonlijk vreemder dan de reactie van de amazone.
Ayasha schreef:[
Oh geloof me, ik begrijp maar al te goed dat er een reden kan zijn voor, op het eerste zicht, te ruwe acties. Maar in DIT specifieke geval kan ik niks bedenken, zelfs niet met mijn wildste verbeelding, wat aan de grondslag kan liggen. Zij zelf blijkbaar ook niet gezien het excuus.
sigrid1182 schreef:Elk paard heeft een top die hij/zij kan bereiken, kwa nivo.
Een flegmatiek traagachtig paard, is niet gemaakt om snel te zijn. Dus op hoog nivo te springen.
Dan moeten ze juist snelle reflexen hebben.
Maar op elk nivo zie je paarden die ondanks alles, op 200% van hun kunnen worden gereden.
En ja dan krijg je zulke acties, en dan met het commentaar om hem ff op te scherpen.
Dat raakt, mi , kant noch wal!
Ayasha schreef:Jamaar het feit dat we daar zo gelaten onder zijn (het is nu eenmaal zo) is eigenlijk toch gewoon verkeerd babbootje?
Ik denk dat wij twee in wezen niet zo van mening verschillen eigenlijk. Denk alleen dat we het op een andere manier uiten ofzo. Ik ben nog een jonge idealist die de wereld wil verbeteren tegen beter weten in... Jij bent wat realistischer in je reacties (want ja, ik weet ook dat waar geld en dieren gecombineerd worden, de dieren altijd zullen lijden en misbruikt worden. En dat zij wellicht nog de minst erge is van wat in die wereld rond loopt, maar ik wil daar gewoon niet aan toegeven. Zo zou het niet mogen zijn.)