Eigenaar 'miskleurde' Konikpaarden wijst redding af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:54

Dat was paardenvlees als rundvlees :D

magda_90

Re: Eigenaar 'miskleurde' Konikpaarden wijst redding af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:58

Je snapt mijn punt. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:26

Leprycorn schreef:
Misschien heel simpel Nikass, maar wel hoe ik het zie...

Omdat mensen mensen zijn en dieren zijn dieren. Wij hebben de natuur al zo veranderd dat wij de roofdieren van de paarden zijn in dit verhaal.
Als een leeuw ergens in Afrika een hert dood als voedsel, zeg je dan ook "aah wat zielig"?
Komt eigenlijk op hetzelfde neer... Is de voedselketen. Daar staan wij toch echt bovenaan (uitgezonderd vegetariërs :+ )

Je hebt mij nergens horen zeggen dat ik het zielig vind hoor.
Ik heb me überhaupt nergens uitgesproken over free nature en ook niet over de stichting.
Ik reageer alleen op een aantal opmerkingen van bokkers waaruit weinig respect voor het leven blijkt. En dan stel ik wat vragen.

Het verschil tussen mensen en roofdieren is dat de mens niet neemt wat hij nodig heeft. De mens neemt om er rijk van te worden. De mens verstoort de circle of life, waarin je nooit meer zou moeten némen dan je geeft.
En als intelligente soort aan de top van de voedselketen zou de mens wat meer verantwoordelijkheid mogen voelen voor de keuzes die hij maakt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:26

Als de mens niet ingrijpt krijg je OVP praktijken. Wil je dat dan? In de gebieden in Nederland waar paarden leven zijn géén natuurlijke vijanden dus ja, de mens moet ingrijpen om de populatie gezond te houden. Dan kun je die dieren die overbodig zijn, net zo goed (laten) consumeren. Of een dier al dan niet langzaam opgevreten wordt door parasieten tijdens het verhongeren of de kogel. Ik weet wel wat respectvoller is.

Dat staat niet gelijk aan onrespectvol zijn voor dieren. Het beheer van OVP, zij zijn pas onrespectvol door daar niet in te grijpen en honderden dieren te laten verhongeren, want dat is de natuur...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:52

Ik ga hier geen discussie voeren over de OVP, daar is al een ander topic aan gewijd waarin ik mijn mening kenbaar heb gemaakt.
Ik hoop dat je iig realiseert dat wat jij hierboven beschrijft jouw mening is, en niet iedereen het met je eens is. En het is al helemaal geen feit. (want zo schrijf je het wel op).

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:10

Als je niet ingrijpt, krijg je overdruk in dat natuurgebied: feit.
Aan de hongersnood lijdende dieren kunnen door parasieten worden opgevreten: feit.
Er lopen geen wolven etc rond die het overschot aan paarden kunnen wegvreten: feit.

Het enige wat mogelijk discutabel is wat met het overschot aan dieren gedaan zou kunnen worden. De eigenaar kiest voor slacht en in dit geval dus: feit.
Of de dieren nu door natuurlijke vijanden geconsumeerd wordt, door de mens of diens huisdieren. Tja.

Dus tja wat zie jij als een mening wat eigenlijk gewoon feiten zijn? Of bedoel je alleen maar dat ene mogelijke discutabele punt?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:30

Ik zou zeggen lees het topic `de nieuwe wildernix` en lees dan vooral de reacties van de biologe (bokker JewEmm) die daadwerkelijk objectief en feitelijk zijn. Dan kun je je nogmaals een mening vormen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:10

Als jij blijft geloven dat bovenstaande feiten, meningen zijn, dan ga ik pas verder reageren als je tenminste een biologie boek open geslagen hebt. :(:)
Ik ken overigens het topic, actief mee gelezen. Veranderd niets aan het feit dat jij bovenstaande feiten niet als feit kunt en/of wilt zien. ;)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:32

pff even ontstippen dit ontaard in een welles nietes topic, alles kan niets is fout!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:49

Waar zie jij een welles/nietes discussie? Lees alleen al het studieboek van Frankham en Goodenough (even spieken naar zijn exacte naam) dan weet je dat bovenstaande dingen gewoon feiten zijn, keer op keer beschreven. Ik snap niet dat dit als mening gezien wordt. :?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:20

Je moet niet blijven proberen een discussie aan te gaan over de OVP. Dat is nogal off topic, en ik ga er toch niet op in.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:07

Wáár lees je dat? :')
Lees mijn berichten nu even echt goed.

Wijs eens aan waar ik refereer naar de OVP?

magda_90 schreef:
Als je niet ingrijpt, krijg je overdruk in dat natuurgebied: feit.
Aan de hongersnood lijdende dieren kunnen door parasieten worden opgevreten: feit.
Er lopen geen wolven etc rond die het overschot aan paarden kunnen wegvreten: feit.

Het enige wat mogelijk discutabel is wat met het overschot aan dieren gedaan zou kunnen worden. De eigenaar kiest voor slacht en in dit geval dus: feit.
Of de dieren nu door natuurlijke vijanden geconsumeerd wordt, door de mens of diens huisdieren. Tja.

Dus tja wat zie jij als een mening wat eigenlijk gewoon feiten zijn? Of bedoel je alleen maar dat ene mogelijke discutabele punt?

Of bedoel je de twee keer dat ik het hier benoem? Zo ja, dan raad ik een cursus begrijpend lezen aan.

magda_90 schreef:
Als de mens niet ingrijpt krijg je OVP praktijken. Wil je dat dan? In de gebieden in Nederland waar paarden leven zijn géén natuurlijke vijanden dus ja, de mens moet ingrijpen om de populatie gezond te houden. Dan kun je die dieren die overbodig zijn, net zo goed (laten) consumeren. Of een dier al dan niet langzaam opgevreten wordt door parasieten tijdens het verhongeren of de kogel. Ik weet wel wat respectvoller is.

Dat staat niet gelijk aan onrespectvol zijn voor dieren. Het beheer van OVP, zij zijn pas onrespectvol door daar niet in te grijpen en honderden dieren te laten verhongeren, want dat is de natuur...

Het enige wat ik van jou kant lees is dat je de feiten die ik benoem een mening vindt (dan zullen die decennia oude beschrijvingen ook wel onzin zijn) en nu beweer je dat ik steeds verwijs naar de OVP.

Dus neem een cursus begrijpend lezen en probeer het eens opnieuw.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:18

Tuurlijk joh :O

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:22

Beantwoord nu gewoon eens mijn vragen. :)*

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 06:59

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:43

Tja.. wat moet je hier nu weer van denken :') Blijkbaar zijn die twee dus niet uitgekozen omdat er 'toevallig toch' geslacht moest worden en doe dan die maar.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:54

Komt op mij beetje over alsof dit een afleidingsmanoeuvre is.

Als je je brood oa haalt uit het vlees, dan is dit wel een rare gang van zaken

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:56

Vreemd, maar wel beter voor de paarden dat ze daar oud kunnen worden. Als er natuurlijk niet toevallig een paar paarden 'verdwijnen' tijdens het transport

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:02

Dus die twee met de verkeerde kleur kunnen en mogen daar wel voor nageslacht zorgen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:14

Nee, daar staat niks overin. Dus dat is onbekend.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:42

Di. 8 - 03 - 2016

De afgelopen weken heeft FREE Nature gezocht naar ander onderkomen voor twee jonge paarden (een tweejarige en een jaarling) van de begrazingsweide op de Landtong Rozenburg. De oplossing hiervoor is inmiddels gevonden. Aan het eind van deze zomer of in het begin van de herfst verhuist de complete groep koniks naar een groot natuurgebied bij Atapuerca, Spanje. In dit 'natural grazing'-project kan de groep bij elkaar blijven en oud worden. Voorwaarde is wel dat het lukt om voor de zomer circa € 5000,-- aan donaties binnen te halen om de transportkosten te dekken.

Op de site van FreeNature staat toch echt dat ze gezellig met z'n allen naar Spanje gaan. Oh, wacht, mits er euro 5000 wordt opgehaald, anders smikkelen ze ze alsnog op :D

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:50

Eigenlijk een goei antwoord toch :)

Al diegene die commentaar hadden kunnen nu iets doen om een verandering te maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:09

Die 5000 euro is al in de pocket als een aantal Bokkers hier doneren...

@hoogendroog, maar dat wil niet zeggen dat ze zich ook kunnen voortplanten. Immers wordt de kudde dan nooit oud :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:55

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:21

Wat een ... aparte wending. Die 5.000 is vast snel bij elkaar met al die moraalridders.