Negenjarig meisje overleden na val van paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Re: Negenjarig meisje overleden na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 01:38

Ze werd gewoon vastgehouden hoor! En had een cap op. Geloof dat meerdere mensen dat wel doen met kinderen...
Maar goed, ga hier niet over discussiëren.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 01:42

R12312: je was er niet eens bij, hoe kun je dan zo oordelen?
Papieren maken het verhaal niet anders, als ze bij wijze van op een eigen pony in een les was blijven hangen had de instructie er gelijk naast kunnen staan?
Bij een paard in paniek door de bak rennend?
Niet dus, dit is gewoon domme pech.

Hier zijn op stal kids die ze gerust op een paard van 1,60 laten rijden, los en wel.
Doodbrave dieren, maar elk dier kan schrikken en dat is het risico van paardrijden.
Er kan altijd wat gebeuren, overal.
Ik ben eind vorig jaar gelanceerd van mijn wagen op het asfalt, mijn pony maakte een misstap in draf en ging volledig onderuit.
Daar kon niemand wat aan doen, maar toch gaat dat echt zo onwijs hard!
Als je met 15 km/h head first op het asfalt gelanceerd wordt kan het ook over zijn.
Een cap maakt niet dat je je nek niet kunt breken.
Toch blijven we rijden en mennen, dit ongeluk is imo niemand te verwijten.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 01:47

Niemand heeft dit aan zien komen of kunnen tegen houden. Anders was dat wel gebeurd :)
Het is inderdaad gewoon stomme pech...

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 02:06

Wat een verschrikkelijk ongeluk.. heel veel sterkte aan alle betrokkenen.

Alle reacties hier over veiligheid zijn heel menselijk.. het is namelijk moeilijk te bevatten dat ongelukken zomaar gebeuren. Dat betekent dat je zelf ook in gevaar bent. Daarom zoeken we graag een reden, om onszelf wat veiliger te voelen. Maar welke maatregelen je ook treft, een ongeluk kan ons allen overkomen. Als de betrokkenen dit ongeluk hadden kunnen voorkomen hadden ze dat idd vast zeker gedaan..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:59

Ik geloof niet dat ik ooit zo veel heb nagedacht over een ongeluk, mijn nichtje is 9 geworden afgelopen week. Ik vind het goed het verhaal te kennen want dan kun je ook uitleggen waarom je zo hamert op veiligheid. En dan nóg kan zoiets gebeuren.

Vreselijk traumatisch voor de mensen die het hebben gezien en waarschijnlijk dolgraag hadden willen helpen maar hulpeloos moesten toezien.... ik wed dat iedere betrokkene denkt "had ik maar" maar dat soort gedachten doen niets af aan het vreselijk verlies.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:13

Celine_Famke schreef:
Ze werd gewoon vastgehouden hoor! En had een cap op. Geloof dat meerdere mensen dat wel doen met kinderen...
Maar goed, ga hier niet over discussiëren.

De reden dat ik het zeg is meer omdat ik het zovaak en zoveel zie gebeuren dat kindjes op wedstrijden bijvoorbeeld een groot paard mogen uitstappen terwijl anderen nog losrijden en dan vaak denk, oh als dat maar goed gaat.....

Het is verschrikkelijk voor iedereen. Dat is absoluut waar.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:45

Het is een vreselijk ongeluk, ik wil iedereen veel sterkte wensen, vooral ook de eigenaresse van de pony.

Waar ik wel een beetje moeite mee heb zijn de veroordelende berichten zonder dat men de exacte toedracht weet. Het meisje wat de pony vast had is een zeer handig, kundig persoon. Ook zonder al de betweterige berichten zal ze voor de rest van haar leven een trauma hebben.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:31

Het feit is gewoon dat hoe kundig degene ook is die het paard vasthoudt, als het paard gaat... Dan gaat ie. Paarden hebben teveel gewicht om wat tegenin te brengen als mens zijnde dus zij kon sowieso niets doen. Behalve hopen op het beste. Helaas in dit geval tevergeefs. Ze zal zeker een levenslang trauma opgelopen hebben. Maar ik hoop wel dat ze beseft dat dit puur ongeluk was en dat zij niks kòn doen. Zij heeft nergens schuld aan. En ik hoop dat zij ook de hulp krijgt die ze nodig heeft om dit een plekje te kunnen geven.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:32

R12312 schreef:
Celine_Famke schreef:
Het was een eigen pony, van de nicht van het slachtoffer. Meisje mocht uitstappen. Werd vastgehouden.
Ga verder niet alle details hier in het openbaar neer zetten, vind ik niet respectvol naar de nabestaande etc.

Bij deze manege is de veiligheid trouwens enorm goed hoor.. Juist heel goed. Instructeurs zijn ook top en goed opgeleid. Maar ja, een ongeluk zit in een klein hoekje.. Pff, zo vreselijk. Blijf er maar aan denken! De overlijdings-advertentie liet weer de rillingen over mijn rug gaan! Bah.

Gelukkig maar, een goede instructeur laat namelijk nooit een 9 jarig meisje in zo bak uitstappen, dat is duidelijk een particuliere zonder kennis actie. Jammer dat het deze gevolgen heeft.

Ga jij je eens kapot schamen.
Rest van de reacties vind ik respectvol en vragend, inderdaad, was het te voorkomen en zo ja, hoe, want hier kunnen we iig proberen lering uit te trekken.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:37

gr_roos schreef:
Waar ik wel een beetje moeite mee heb zijn de veroordelende berichten zonder dat men de exacte toedracht weet. Het meisje wat de pony vast had is een zeer handig, kundig persoon. Ook zonder al de betweterige berichten zal ze voor de rest van haar leven een trauma hebben.

Precies, volkomen mee eens.
Heb het enorm te doen met haar. Dit zal ze haar hele leven met haar meedragen.. Vreselijk..

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:06

Ja wat vreselijk. Je vertrouwd je pony toch en dan dit. Wat zal de begeleider een nachtmerries hebben en trauma hebben opgelopen. Afschuwelijk.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:57

R12312 schreef:
Celine_Famke schreef:
Het was een eigen pony, van de nicht van het slachtoffer. Meisje mocht uitstappen. Werd vastgehouden.
Ga verder niet alle details hier in het openbaar neer zetten, vind ik niet respectvol naar de nabestaande etc.

Bij deze manege is de veiligheid trouwens enorm goed hoor.. Juist heel goed. Instructeurs zijn ook top en goed opgeleid. Maar ja, een ongeluk zit in een klein hoekje.. Pff, zo vreselijk. Blijf er maar aan denken! De overlijdings-advertentie liet weer de rillingen over mijn rug gaan! Bah.

Gelukkig maar, een goede instructeur laat namelijk nooit een 9 jarig meisje in zo bak uitstappen, dat is duidelijk een particuliere zonder kennis actie. Jammer dat het deze gevolgen heeft.

Misschien wat meer respect voor de betrokken? je weet alleen maar half het verhaal wat er gebeurt is en dan allerlei conclusies trekken. Zelfs ik die er geheel niets mee te maken heeft kan daar verdrietig om worden. Dingen denken en posten op een openbaar forum wat door iedereen te vinden is dus ook de direct betrokken zit wel een verschil in.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:14

Ik vind dat hier heftige aannames worden gedaan.
Bedenk dat alles door iedereen terug te lezen is.
En het is al erg genoeg zonder de betweterige reacties.

Ze zeggen niet voor niets een ongeluk zit in een klein hoekje. Het is niet nodig om iemand hiervan de schuld te geven.
Het is al erg genoeg voor alle mensen die erbij betrokken zijn.
Steek ze liever een hart onder de riem i.p.v. speculaties die nergens op slaan.

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:24

vreselijk.. ik heb er geen woorden voor :( zo'n stom ongeluk.
sterkte voor de nabestaanden en mensen die erbij waren Y;(

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:57

Misschien is het handig om een apart topic te openen voor de mensen die toch een discussie willen voeren. dat hoort niet in dit topic thuis :wave:

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 08:51

AnnemiekvM schreef:

Ze zeggen niet voor niets een ongeluk zit in een klein hoekje. Het is niet nodig om iemand hiervan de schuld te geven.

Helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:11

Aileen_Noël schreef:
AnnemiekvM schreef:

Helemaal mee eens!

Ben ik het ook helemaal mee eens.

Aan de andere kant snap ik het wel. Van ongelukken kan je leren. En in dat opzicht vind ik het een goede zaak dat mensen erover praten en nadenken over hoe je zoiets zou kunnen voorkomen. Niet om iemand iets te verwijten of om achteraf te constateren dat het anders had gemoeten, maar omdat je door na te gaan hoe het heeft kunnen gebeuren misschien herhaling kunt voorkomen.
Wat gebeurd is is vreselijk. Geen mens wil dat dit nog een keer gebeurt.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:18

Wat een vreselijk ongeluk :( ik hoop maar dat de manege eigenaars het ook een beetje te boven komen.. Ik denk dat het ongelooflijk moeilijk is om terug te starten na dit alles

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:19

Afschuwelijk |( ik moet er echt ook de hele tijd aan denken. Dat arme kleine meisje, arme ouders, arme manege eigenaren, en ook alle mensen die het hebben zien gebeuren |( Ik denk dat je dan voor de rest van je leven getraumatiseerd bent. Ik kan alleen maar hopen dat het heel snel gebeurd was en ze het niet meer heeft meegekregen allemaal. Als ik er te veel over nadenk word ik er helemaal naar van |( Een ongeluk blijft in een klein hoekje zitten en paardrijden blijft een gevaarlijke sport. Dit is gewoon een heel naar en dom ongeluk wat op een afschuwelijke manier is afgelopen.
Laatst bijgewerkt door Warboel op 02-03-16 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Eerder verwijderde quote uit bericht gehaald

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:25

Het is een verschrikkelijk tragisch ongeluk. Gruwelijk om mee te maken voor iedereen die erbij aanwezig was.
Natuurlijk is het goed om na te denken over wat het eventueel hadden kunnen voorkomen maar laten we daar niet in verzanden. Het feit blijft dat je werkt met levende dieren en hoeveel voorzorgsmaatregelen je ook neemt het ten alle tijden mis kan gaan. En achteraf is het makkelijk oordelen over hoe het anders had gemoeten. Konden we de tijd maar terugdraaien...dat is voor dit meisje helaas te laat...

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:27

en zo is het

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:26

Ik ben zelf manege-juf en dit grijpt me enorm aan. Wat een nachtmerrie om mee te maken.

Ik besef me heel goed dat zoiets zou kunnen gebeuren. Ook als je aan alle veiligheid denkt.

QueenMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:33

Tja, de vraag of een bodyprotector dit had kunnen voorkomen... Een bodyprotector maakt de meeste situaties veiliger, maar als je een goedkope bodyprotector hebt die niet perfect past/gevormd is naar jou kan het juist gevaarlijker zijn. Zo kun je door een niet goedzittende bodyprotector niet goed wegrollen van een paard, terwijl als het een goede bodyprotector is die goed bij je lichaam past dit geen probleem moet zijn.

En veiligheidsbeugels hebben mij al 2 keer gered van meegesleurd worden. Maar voor veiligheidsbeugels geldt ook weer, ze moeten van goede kwaliteit zijn. Veel mensen vergeten om de elastieken te vervangen waardoor ze opeens midden in galop kunnen knapen. En soms zijn de elastieken te strak en sterk bij kleine kinderen omdat die lichter zijn. Dan kan ik klein kind alsnog meegesleurd worden.

Nare ongelukken kunnen altijd gebeuren. Je kunt nog zo veel bescherming hebben en nog gewond raken. Maar in veel situaties kan het helpen. Helaas wordt extra bescherming vaak bestempeld als "niet stoer" of mensen met bescherming als "mensen die niet goed kunnen rijden" of hebben mensen het geld er niet voor over. Dat vind ik zo jammer. Ik denk niet dat een bodyprotector dit meisje veel zou hebben kunnen helpen,maar veiligheidsbeugels zeker.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:44

Met veiligheids beugels was dit nooit gebeurt....ik weet niet of een bodyprotector veel had uitgemaakt...maar zo een simpel plastic kapje om de beugels had in dit geval het verschil gemaakt tussen leven en dood

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:00

geerke schreef:
Met veiligheids beugels was dit nooit gebeurt....ik weet niet of een bodyprotector veel had uitgemaakt...maar zo een simpel plastic kapje om de beugels had in dit geval het verschil gemaakt tussen leven en dood

Weet wat je zegt... als ze voorover gevallen is, kan er ook een slag in de beugel hebben gezeten om haar been. Of wellicht zat ze met haar voet in de beugelriem om even uit te stappen....

Het is verschrikkelijk om te lezen dat dit meisje nog geleefd had als ze dit of dat....