Fokmerrie van Dressuurstal van Baalen zwaar mishandeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:43

Ik vind het helemaal niet dom. Het zal ongetwijfeld wel voorgekomen zijn dat mensen paarden verminken. Maar er is nu een soort massahysterie uitgebroken, waarbij iedere verwonding aan de vulva van een merrie wordt toegeschreven aan een paardenbeul. Goddank dat er dierenartsen bestaan die hun nek durven uitsteken om dat beeld te nuanceren. Met een goede, plausibele uitleg erbij waarom ze denken dat het niet allemaal werk is van een paardenbeul.

Anoniem

Re: Fokmerrie van Dressuurstal van Baalen zwaar mishandeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:53

Ik vind het ook een goed verhaal, echt onderbouwd met feiten en duidelijke uitleg :j Is natuurlijk nu wel van belang om dit bij alle gevallen vast te stellen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:53

Waarom zou jij niet blij zijn als dit jouw dierenarts is Terpetijn? Als ik tevreden ben over mijn Veearts, dan boeit het mij absoluut niet wat hij online voor uitspraken doet.

Overigens spreekt hij alleen over de merries die bij hun vulva zijn mishandeld, niet over uit gestoken ogen en dergelijke. Dus dat laatste is een kul argument van degene die dat erbij halen.

Ik ben het met hem eens dat zonder verdoving dit absoluut niet mogelijk is en dat het grootste gedeelte vaak onderling gedaan wordt. De massa histerie volgt alle berichten helaas ook.
Teunissen die ook gevraagd is, doet aan de lopende band merries behandelen, insemineren, drachtigheidsbegeleiding enz enz.

Beide heren met onwijs veel ervaring en expertise.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:05

Maar gesteld dat Greve gelijk heeft, hoe komt het dan dat we vroeger niet dit soort gevallen hadden?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:07

Deze gevallen zijn al jaren lang , alleen hadden we toen nog geen social media. Daarbij belt niet iedereen meteen de krant als zijn dier verwond is.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:07

Desiree schreef:
Maar gesteld dat Greve gelijk heeft, hoe komt het dan dat we vroeger niet dit soort gevallen hadden?

Hadden we wel. Ik ken er meerdere van 20 jaar geleden. Alleen toen werd dat niet gelinkt aan een beul en kwam het niet online.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:09

Relaxed schreef:
Ik vind het ook een goed verhaal, echt onderbouwd met feiten en duidelijke uitleg :j Is natuurlijk nu wel van belang om dit bij alle gevallen vast te stellen.

Helemaal eens.
Laatst bijgewerkt door janouk op 03-02-16 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:12

Toch denk ik wel dat Greve een punt heeft. En dat er in lang niet alle meldingen sprake is van werkelijke toedracht van een beul. En op zich vind ik dat een heel geruststellende gedachte.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:14

Ik geloof ook dat paarden wel degelijk zichzelf in de stal, wei of door andere paarden zwaar gewond kunnen raken.
Nu is de hysterie zo groot dat men bij elke verwonding denkt het een beul geweest kan zijn. Ik vind de arts het verhaal goed onderbouwen.
Ik ken een verhaal van een paardje waarvan ze dachten het in de borst gestoken was op stal. Het gat was echter zo dat het door een stomp voorwerp kwam waar het paard wss in paniek tegen aan gelopen was. Er werd toen ook moord en brand geschreeuwd dat het door een persoon zou zijn gedaan. Dit is al 10 jaar geleden. Toen had niemand ooit nog van een paarden beul gehoord....

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:14

Iedere merrie testen of er verdovende middelen zijn gebruikt is stap 1. Denk dat eruit gaat komen dat Greve en Teunissen voor 95% gelijk hebben en dat maakt het inderdaad Desiree een stuk geruststellender.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:19

Coloured schreef:
Prutsmuts: Ik denk dat het heus wel eens gebeurd dat merries elkaar verwonden. Zeker als ze bijvoorbeeld ijzers onder hebben. Maar daarnaast denk ik dat het merendeel van de verwondingen wel door mensenhand is toegebracht.

En wat terpentijn zegt: het zou je paard maar zijn waarbij aangetoond is dat er door een beul mishandeld is. Er zijn genoeg gevallen bekend waarbij er ook voorwerpen in de vagina zijn gestoken. Dat doen paarden toch echt niet bij elkaar. Of misschien zat er tijdens het trappen een boom tussen? Sorry hoor, kon het even niet laten.
Hoe miskend voel je je dan!

Ik zeg ook nergens dat er geen menselijk handelen in het spel is. Ik bestrijdt alleen jouw verhaal dat jij niet gelooft dat paarden elkaar zo kunnen verwonden.
Ik heb het werk van de beul van Twente met eigen ogen gezien dus weet dondersgoed wat gestoorde mensenhanden aan kunnen richten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:29

Mensen lezen niet: nergens heb ik beweerd dat ALLE gevallen het gevolg zouden zijn van menselijk handelen, er zijn genoeg gevallen (geweest) waarin er gerede twijfel bestond omtrent het feit of een paard dat door een Freak Accident zichzelf zou kunnen hebben aangedaan.
Greve beweert echter dat heel die paardenbeul niet bestaat- als we moeten afgaan op wat de uiteraard graag sensationele berichten plaatsende media moeten geloven).
Dát nu vind ik een brug te ver.
Er zijn namelijk écht wel AANTOONBARE gevallen waarbij menselijk handelen de oorzaak MOET zijn geweest. Ook de politie is die mening toegedaan.
Ík zie ook wel waar Greve vandaan komt in zijn mening: ook ik heb al eerder zelf aangegeven het volkomen ónbegrijpelijk te vinden hoe iemand een merrie zo kan toetakelen zonder dat zij wegloopt/schopt, etc.
Vooralsnog weten we gewoonweg niet of er drogering in het spel is/kan zijn.
Dus het beweren dat álle gevallen aan een soort massahysterie te wijten zijn vind ik nogal kort door de bocht, zo niet ronduit beledigend/kwetsend aan het adres van de getroffen paardenhouders.
En een publicitaire blunder, ook voor verdere onderzoeken naar deze voorvallen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:34

terpentijn schreef:
Mensen lezen niet: nergens heb ik beweerd dat ALLE gevallen het gevolg zouden zijn van menselijk handelen, er zijn genoeg gevallen (geweest) waarin er gerede twijfel bestond omtrent het feit of een paard dat door een Freak Accident zichzelf zou kunnen hebben aangedaan.
Greve beweert echter dat heel die paardenbeul niet bestaat- als we moeten afgaan op wat de uiteraard graag sensationele berichten plaatsende media moeten geloven).
Er zijn namelijk écht wel AANTOONBARE gevallen waarbij menselijk handelen de oorzaak MOET zijn geweest. Ook de politie is die mening toegedaan.
Ík zie ook wel waar Greve vandaan komt in zijn mening: ook ik heb al eerder zelf aangegeven het volkomen ónbegrijpelijk te vinden hoe iemand een merrie zo kan toetakelen zonder dat zij wegloopt/schopt, etc.
Vooralsnog weten we gewoonweg niet of er drogering in het spel is/kan zijn.
Dus het beweren dat álle gevallen aan een soort massahysterie te wijten zijn vind ik nogal kort door de bocht, zo niet ronduit beledigend/kwetsend aan het adres van de getroffen paardenhouders.
En een publicitaire blunder, ook voor verdere onderzoeken naar deze voorvallen.

Niet alleen kwetsend voor de eigenaren van wel mishandelde paarden, maar ook voor zijn collega dierenartsen elders in t land die geconcludeerd hebben na onderzoek van een paard dat het wel door menselijk toedoen is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:40

Dan mogen die dierenartsen ook wel een bloedtest hebben gedaan op verdoving. Maar ja, dat kost geld, en dat wil de eigenaar natuurlijk niet. Maar zonder een dergelijke test kun je het niet met 100% zeker stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:41

terpentijn schreef:

Hij beweert niet dat hij niet bestaat, hij zegt (volgens het bericht) dat hij *denkt* dat die paardenbeul niet bestaat. Daar zit een nuanceverschil in.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:47

Onze merries hadden dit ook al eens.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:49

Ik geloof wel dat paarden de meest stomste raarste dingen kunnen doen waardoor het zo'n verwonding oploopt.

Maar niet dat er geen paardenbeul bestaat, ze bestaan natuurlijk wel.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:51

Desiree schreef:
Dan mogen die dierenartsen ook wel een bloedtest hebben gedaan op verdoving. Maar ja, dat kost geld, en dat wil de eigenaar natuurlijk niet. Maar zonder een dergelijke test kun je het niet met 100% zeker stellen.

Dat kost de eigenaar geen geld,dit word betaald door de dieren politie.
Hier was ook een D.A gebeld door de dierenpolitie,en ik hoefde helemaal niks te betalen.Hij zei dat hun de D.A. belde en dat hun dan de kosten dragen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:52

gohya schreef:
Desiree schreef:

Dat kost de eigenaar geen geld,dit word betaald door de dieren politie.
Hier was ook een D.A gebeld door de dierenpolitie,en ik hoefde helemaal niks te betalen.Hij zei dat hun de D.A. belde en dat hun dan de kosten dragen.

Oke, dit is een belangrijk punt.
Ik vraag me af waarom dit dan nagelaten zou worden. Dit is namelijk zo belangrijk voor de feitenkennis!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:53

safina schreef:
terpentijn schreef:

Hij beweert niet dat hij niet bestaat, hij zegt (volgens het bericht) dat hij *denkt* dat die paardenbeul niet bestaat. Daar zit een nuanceverschil in.

Hij zegt toch echt dat hij niet bestaat.

“De paardenbeul bestaat niet”, vertelde Greve.
http://www.horses.nl/algemeen/collegas- ... lijk-rond/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:06

gohya schreef:
Hij zegt toch echt dat hij niet bestaat.

“De paardenbeul bestaat niet”, vertelde Greve.
http://www.horses.nl/algemeen/collegas- ... lijk-rond/

Hier staat het originele interview: http://www.watermolen.net/index.php?c=N ... e=4&id=384

Daarin zegt hij: "ik snap wel dat ze die paardenbeul niet vinden, ik denk namelijk dat hij niet bestaat." Dus zo zal hij dat dan wel gezegd hebben.

In berichtenkoppen en ongenuanceerde samenvattingen van anderen wordt dat vervolgens net even anders weergegeven.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:06

bij mijn verzorgpaardje op stal hebben bijna alle paarden een fietsenslotje op hun staldeur. maar of dat nou zo veel uit zou maken >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:12

Jeika schreef:
bij mijn verzorgpaardje op stal hebben bijna alle paarden een fietsenslotje op hun staldeur. maar of dat nou zo veel uit zou maken >;)

Fijn ook als er brand uitbreekt... >;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:18

Jeetje Gohya en Terpentijn, jullie blijven er maar op hameren dat hij dat heeft gezegd. Ooit van journalistiek gehoord? Man man man, die gasten kunnen me toch fantasieverhalen opschrijven... En dat heb ik van heel dichtbij op nationaal vlak meegemaakt. Was echt van de zotte.

Waarom kunnen jullie zelf die nuance niet aanbrengen? Waarom willen jullie het stuk op de site van de Watermolen niet lezen?

Ik kan me voorstellen dat het emotioneel is om het stuk te lezen als je er zelf bij betrokken bent geweest en je het je persoonlijk aantrekt, omdat er tegelijk ook staat dat je je eigen paard niet voldoende kent. Dat is niet altijd een leuke uitspraak.
Maar het is toch niet zo moeilijk om te bedenken dat het grotendeels gaat om verwondingen aan het achterste van een merrie die door Greve en collega worden aangehaald.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:22

safina schreef:
Jeika schreef:

Fijn ook als er brand uitbreekt... >;)

oh ja, ook dat nog :roll: ik hoop het niet! gelukkig geen slot op de deur van mijn verzorgpaard zelf :j de eigenaar vindt dat niet nodig