Rechtszaak over keuringskampioen Handsome O van start

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Symbeami

Re: Rechtszaak over keuringskampioen Handsome O van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:47

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:54

Symbeami schreef:
Hier staat nog wel een filmpje op.

http://selectsale.kwpn.nl/paard/485-handsome-o/

Janine ik ben ook wel benieuwd naar het artikel uit de pk. Want ik volg het eigenlijk allemaal niet meer.

Je hebt PB.

Uit dit filmpje blijkt ook maar weinig. Behalve het statische bewegen, maar dat heeft volgens mij alles te maken met spanning.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:57

Filmpjes zeggen toch sowieso eigenlijk niets? Op basis daarvan kun je weinig zeggen. Omdat mensen geen filmpjes konden vinden, deze staat er nog.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:06

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:08

Wat een onzin dat je hier nu niets zou mogen zeggen. Je kunt hier roepen wat je wilt en de kunnen je wel benaderen maar als je je verklaring niet wilt laten vastleggen kunnen ze er niets mee.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:11

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:14

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:15

Volgens mij was ze daar juist niet zeker van, maar misschien interpreteer ik de tekst verkeerd? :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:20

Cayenne schreef:
Volgens mij was ze daar juist niet zeker van, maar misschien interpreteer ik de tekst verkeerd? :)

Ze krijgt daar toch antwoord: een krampbeen, tevens wordt het verschil duidelijk uitgelegd tussen een krampbeen en hanentred.

IK heb er een met een krampbeen, dat zie je alleen bij de eerste passen uit de box etc.
en geen/moeilijk achterbeen kunnen geven bij de smid ed.
Krampbeen is het spastisch hoog omhoog trekken van het achterbeen.
In het lopen is dit verder niet waarneembaar.

Hanentred is het in een heftige snelle rukbeweging,
hoog optrekken van één achterbeen richting de buik,
vaak alleen waarneembaar in stap. Een enkele keer in draf.
Dit zie je dus in de beweging.

Verschillende aandoeningen dus, maar het wordt vaak door elkaar gehaald.
Maar beide zijn waarschijnlijk een neurologische afwijking.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 26-01-16 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:24

Hij had toch ook beschadigde nekwervels? Die mogelijk de hanentred zouden veroorzaken?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:27

Moratoetje schreef:
Hij had toch ook beschadigde nekwervels? Die mogelijk de hanentred zouden veroorzaken?

Dat zou kunnen.
Echter denk ik persoonlijk dan eerder aan afwijkende beweging (het beeld van ataxie en krampbeen).

Mijn paard heeft wobbler/ataxie als gevolg van extern trauma (halsbeschadeging aan C6/C7 gebied)
hij heeft daar ook een krampbeen aan over gehouden en cornage aan 1 stemband, tevens lichte ataxie.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:05

Ik dacht dit ergens gelezen te hebben. Het paard zou mogelijk gevallen zijn en daardoor zijn nek/halswervels beschadigd te hebben en daar zou de hanentred mogelijk door veroorzaakt worden. Ik ben erg benieuwd hoe deze zaak gaat aflopen en wat er uiteindelijk met het paard gaat gebeuren.

Ik heb zelf ook een jonge Johnson staan, maar die is (gelukkig) helemaal in orde.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:26

Sammie schreef:
Ik ga het later vandaag lezen...

Er is een insinuatie dat Johnson dit mogelijk vererft.. Er is ook een verwijzing naar Jack Sparrow. Deze (kleine) discussie staat een paar pagina's terug.; Het doet er dus in een bepaalde mate voor de rechtbank (of de aanklager iig) wel toe.

Er is op dit moment geen bewijs dat hanetred erfelijk is. Ook is de exacte oorzaak vaak nog onbekend.
Ik heb mijn twijfel of dit er in de rechtszaak eigenlijk iets toe doet.
De onderbouwing is mede gebaseerd op geruchten, roddels en meningen. Er zijn maar heel weinig echte feiten die haar standpunt onderbouwen.
De enige echte bewijzen lijken de laatste medische onderzoeken te zijn waarbij de kliniek uit Utrecht de conclusies heeft getrokken. Het is voor Handsome O niet in zijn voordeel dat dezelfde kliniek daarvoor hem als geheel gezond heeft getest. Dit ondersteunt nl. ook de verklaring van de verkopende partij.

Om de erfelijke component te bewijzen is niet zo heel eenvoudig.
Als het wel erfelijk is had de Noorse dame dan niet vooraf beter haar huiswerk moeten doen?
Erfelijk is dat een verborgen gebrek? Kan je de koop ongedaan laten maken?
Ik denk het niet, Handsome O is een dekhengst, niet alleen een rijpaard. Dat betekend dat je geen beroep op het consumenten recht kan doen.

als het niet erfelijk is heb je geen nieuwe redenen voor een vergoeding of compensatie.
als het wel erfelijk is, is de verkoper dan op de hoogte geweest en in gebreke gebleven?

Het is wel erfelijk, ouch dit raakt Johnson zijn zonen (en dochters?) en heel erg het KWPN.
maar als meeste de nieuwe eigenarese want Handsome zal nooit meer een dekhengst worden.
Eigenlijk ben ik bang dat door deze rechtszaak dat eigenlijk al is gebeurd.
Hoewel mijn sympatie bij Kristin G. Andresen ligt denk ik niet dat ze veel kans maakt op een positieve beslissing van de rechtbank, ongeacht welke getuigenis dan ook. Alleen een hard bewijs dat ze is besodemieterd met bloedanalyses en een sluitend betoog kan dat voor mijn gevoel veranderen.

bijgaand enige info over kramperigheid/

Citaat:
Bij een krampentrekker kan het zenuwstelsel op verschillende niveaus aangetast zijn.
De belangrijkste locaties zijn:
Hersenniveau
Ruggenmergniveau (hals-, borstregio)
Ruggenmergniveau (lendenregio)
Overgang van zenuw naar spier
referentie: http://paarden.dapbodegraven.nl/hanetre ... gheid.html

Laten we de experts bij het getuigenverhoor (als dat er komt) afwachten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 08:00

anneliesdj schreef:
Wat een onzin dat je hier nu niets zou mogen zeggen. Je kunt hier roepen wat je wilt en de kunnen je wel benaderen maar als je je verklaring niet wilt laten vastleggen kunnen ze er niets mee.

Ze kunnen je toch via de rechter verplichten? Of is dat in Nederland niet mogelijk?

Feit is dat ook advocaten op bokt aanwezig zijn, net zoals de meeste bazen tegenwoordig Facebook checken voor sollicitanten. Sociaal media is groot en laat van een hoop mensen een behoorlijk groot deel van hun privé leven zien.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 08:26

Nee, in dit soort zaken niet echt. waar zou dat volgens jou wel mogelijk zijn?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:24

Ik denk dat ze doelt op de tv series waar men dreigt met hen te vervolgen voor het bemoeilijken vh onderzoek als ze niets zeggen.

Als een rechter je op roept ben je wel verplicht trouwens.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:12

Ayasha schreef:
Ik denk dat ze doelt op de tv series waar men dreigt met hen te vervolgen voor het bemoeilijken vh onderzoek als ze niets zeggen.

Als een rechter je op roept ben je wel verplicht trouwens.

In deze zaak worden de getuigen opgeroepen door de partijen zelf niet door "de rechter".
Bij mijn weten gebeurd dat nooit in Nederland. De Rechter is onpartijdig ook in een strafzaak.
In een strafzaak heb je de aanklager (OM) die deze rol vervuld.

Volgens mij mag je in dit soort zaken je getuigenis wijgeren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:23

Jep, vermoed ik ook. Rechter roept je alleen op als het echt echt echt niet anders kan bij mijn weten en dat gaat dan meestal over andere zaken dan een knol die wel of niet een bewegingsfout had bij verkoop.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 04:17

Nee doelde niet op tv series. In Amerika (misschien niet overal) kan een advocaat via de rechter een bevel krijgen om een getuige te verplichten. Weet niet of dat alleen in bepaalde zaken kan maar het is mogelijk daar(maarja wat is niet mogelijk daar, de McDonalds aanklagen dat je te dik ben b.v en dan nog gelijk krijgen ook).

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:49

Alleen de rechter kan je verplichten om naar de rechtbank te komen.
In deze zaak worden de getuigen niet opgeroepen door de rechter en ben je niet verplicht.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:10

En als je niet verschijnt kan de rechter je evengoed nog oproepen en verplichten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:12

Dat zal een rechter niet doen op basis van een forumberichtje waar veel "ik denk" en "ik heb gehoord van" bij te kijken komt. Want daar begon de discussie mee toch. :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:16

Als een partij jou op z'n getuigenlijst zet. Benaderd (brief stuurt)en je mededeelt dat je verzocht wordt te verschijnen. Dan dien je te verschijnen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:17

En dan zeg je "ik kan niet onder ede verklaren dat.... Ik heb het slechts gehoord van..." en dan krijg je een reisvergoedinkje en dan ben je weer weg.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:19

Veulen84 schreef:
Als een partij jou op z'n getuigenlijst zet. Benaderd (brief stuurt)en je mededeelt dat je verzocht wordt te verschijnen. Dan dien je te verschijnen.

Nee hoor, alleen als de rechter je als getuige wil zien ben je verplicht om te verschijnen.