Paard slaat op hol na schot van jager

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:44

Varekaj schreef:
Maar jagers gaan toch ook niet rondlopen in een bos waar het druk is met dagjesmensen, wandelaars en dergelijke? En de mensen die net de rustige bossen opzoeken, die weten toch dat je deze tijd van het jaar best een opvallend hesje aan trekt?

Daar weet ik niks van, en ik weet ook niet in welke bossen en weilanden die jagers zich bevinden.

Wanneer boeren hier bezig zijn waardoor allemaal modder op weg komt dan moeten hun altijd gevaren bord bij de weg plaatsen.
Wanneer boswachter aan kappen is, is die verplicht gevaren bord neer te zetten.
Wanneer een schoonmaker heeft gedweild is die verplicht een gevaren bord neer te zetten.

Jager..... :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:57

Geen idee of dat hier in België eigenlijk moet. Er is 1 bos waar je enkel in en uit kan via een breed pad. Wanneer daar gejaagd wordt is het hek aan het begin van dat pad aan beide kanten steeds gesloten met een melding "gesloten wegens jachtseizoen". Dat bos is dan ook privaat domein dat tijdens de rest van het jaar opengesteld is voor het publiek, en is volledig omheind verder. Maar dat is wel het enige, de rest zijn gewone openbare bossen. En daar hoor je gewoon het hele jaar door knallen. Niemand die zich daar vragen bij stelt. We zien net meer uilen dan vroeger, en het aantal gespotte konijnen en fazanten wijzigt ook niet. Het enige dier dat we helaas wel meer en meer aantreffen zijn dikke ratten in de sloot achter stal, maar op stal zelf dan weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:59

ingeb0rg schreef:
Als ik hier kwam om mij of mijn vader te verdedigen wat dus absoluut niet het geval is, neem ik de nare ervaringen hier ook niet serieus.

En die neem ik oprecht wel serieus, al ga ik daar dieper op in doormiddel van een PB. Ik probeer nergens mijn vader of mezelf te verdedigen want dit is niet nodig, aangezien ik weet hoe wij te werk gaan. Ik benadruk alleen dat er ook nette mensen zijn die jagen, en niet de oude garde die op dit moment het grootste probleem vormen. Als in boers gedrag of onbeschoft zijn.

Als het me alleen maar puur om het verdedigen zou gaan, zou ik op geen enkel verhaal hier ingaan. Ik vind het serieus oprecht vervelend dat er zoveel nare ervaringen zijn, die helemaal niet horen notabene.

En ik vat niks persoonlijk op, het zal mij verder worst wezen (en dat bedoel ik serieus) wat jullie verder van mij denken of in dit geval mijn vader die zijn terrein beheerd.

Het enige wat ik hoop te bereiken is dat anti en pro wat dichter bij elkaar komen. En dit werkt niet door vooral niet naar elkaar te luisteren en met oogkleppen op te discussiëren, maar wel open te staan voor de verhalen. In mijn geval zijn dat jullie negatieve ervaringen, en ik probeer zelf uit te leggen dat het ook anders kan. Wellicht en zo sta ik erin, kunnen we elkaar op die manier een dienst bewijzen.

En als mijn woorden voor jouw als mooie muziek klinken [naam], wat ik überhaupt al knap vind aangezien jij daar helemaal niet over kunt oordelen, daar kan ik niets aan doen. Mijn vader heeft op dit moment een goede positie binnen verschillende organisaties, en hier maken wij ook gebruik van. Zodra ik mijn akte heb gehaald wil ik graag kijken of ik meer kan bijdragen. Maar een zwaluw maakt nog geen zomer en het is tijd daar er verjonging in bepaalde organisaties optreed. Ik weet wel dat we al veel voor elkaar hebben gekregen. En of je het gelooft of niet, dat zal mij verder iets wezen. Jammer dat je mij berichten pas serieus gaat nemen als ik wel ergens een hoge positie bekleed mede door jouw nare ervaringen met jagers, die ik ook oprecht jammer vind. Want waarin ik mee bezig ben worden zowel ik als mijn vader intern gewoon erg serieus genomen. Er is onlangs een vergadering geweest met mensen uit een omgeving die meer openheid wilde en informatie. En dat is de eerste stap naar succes. Communicatie. En in mijn ogen maakt het geen drol uit of je daar een officiële positie voor hebt of niet. Als je er maar bij betrokken bent en het intern aan kunt kaarten.

Is zijn terrein zijn eigen aangekochte terrein? Of zijn het percelen die in het bezit zijn van anderen en waarmee hij jachtcontacten met een looptijd van een bepaald aantal jaren heeft afgesloten ?

ingeb0rg

Re: Paard slaat op hol na schot van jager

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:23

Ik snap even niet wat die vraag te maken heeft met wat ik net post? Mag ik misschien weten wat de toegevoegde waarde is van mijn antwoord?

Niet dat het een groot geheim is, maar het is een constructie en ik zou het me zomaar eens kunnen voorstellen dat mijn vader het niet relaxed vindt als ik hier in prijzen ga spreken of hoe dingen bij de notaris geregeld zijn een vijftal jaar geleden :D Anders maar via PB als er een dringende reden achter zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:47

Ik dacht dat er transparantie zou komen. Wat is er zo geheim aan dan? Hier gaat het zo dat een groepje jagers, die in mijn geval bestaat uit een aantal omwonenden, op elkaars grond en omliggende grond mag jagen (een aantal percelen dat uiteindelijk grenst aan het gebied van een andere groep jagers) dmv contracten die met de grondeigenaar worden afgesloten voor een bepaald aantal jaren. Op mijn grond probeerden ze 20 jaar af te dwingen door te zeggen dat dat protocol was en een ander aantal jaren niet mogelijk was. Wanneer zo'n contact wordt ondertekend moeten de jagers ieder jaar een kleine vergoeding aan de grondeigenaar betalen, dat zou hier een paar tientjes per jaar zijn geweest. Dan nog is dat jachtterrein niet "in bezit van" de jagers ( het is dan niet gepacht oid) maar op de één of andere manier hebben de jagers hier daar dan een ander idee over, zij eigenen het zich toe, parkeren onaangekondigd hun auto erop en gaan zitten observeren en bij het spotten van wild ook over tot afschieten van dat wild. Drijfjachten worden ook niet aangekondigd, die herken je vanzelf aan het luide geblaf van hun honden, de grote groep mannen met gele hesjes en de schoten die er vallen.

Ik ben wel benieuwd naar die constructie en waarom daar dan geen openheid over mag bestaan.
Maar het is dus niet eigen grond van je vader? Hij jaagt op de grond van particulieren? Of van staatsbosbeheer? Gewoon interesse hoor, ik ben benieuwd of op particuliere gronden misschien meer boeven rondlopen te knallen dan op staatsgrond bijvoorbeeld.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:48

Tobbes schreef:
Waarmee ik erg zet is dat ik vindt dat het jagen enkel hoort plaats te vinden op een afgezette terrein met meer dan genoeg ruimte er om heen en waarschuwing borden met pas op schiet gevaar. Net als bij leger oefen treinen. Want zijn toch vuur wapens waar die jagers meer rond lopen en ongelukje gebeurt zo.

Als het echt een bosgebied betreft ben ik het wel met je eens en het een goede regeling zou zijn om aan te geven door borden dat er op dat moment gejaagd wordt. Het buitengebied vindt ik dan weer anders omdat je veel meer open terrein hebt en jagers ook veel verder kunnen kijken.
Dat is ook wel de reden dat ik deze tijd doordeweeks niet met het paard de bossen in trek. Op zondag hoef je niet bang te zijn voor jagers. In Nederland dan België mag geloof ik wel gejaagd worden op zondag.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:50

Repelsteel: boeven? Hoezi? Zolang er toestemming is doet niemand iets illegaals?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:52

Maartje1990 schreef:
[naam]: boeven? Hoezi? Zolang er toestemming is doet niemand iets illegaals?

Kalfjes schieten was toch illegaal?
Misschien dat haar vader op staatsbosbeheer grond jaagt? Dat daar de betere jagers jagen?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:01

Ik ken het paard en ben geschrokken van de verwondingen. Arm dier moet zich kapot geschrokken hebben... Stel je voor dat dit gebeurt met je favoriete dier! Ik zou in alle staten zijn. Daarnaast snap ik niet dat mensen jagen kunnen goedpraten. Dieren worden koelbloedig afgeschoten. Walgelijk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:06

Anoniem schreef:
Maartje1990 schreef:
Repelsteel: boeven? Hoezi? Zolang er toestemming is doet niemand iets illegaals?

Misschien dat haar vader op staatsbosbeheer grond jaagt? Dat daar de betere jagers jagen?

Ging je post daar over dan? Ik dacht de locatie waar geschoten wordt?

Xmercury: natuur in balans houden, plus mijn inziens 1 van onze meest natuurlijke manieren om aan voedsel te komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:07

Ik kan nog wel even doorgaan hoor over het wangedrag. Niet lang na dat kalf hadden ze een volwassen ree geschoten. Deze hebben ze in de ingang van mijn wei, waar die dag even geen paarden in stonden omdat ik met de trailer weg was, geslacht. Bloed op de grond van de ingang en bloed over de handvatten en het witte lint van de poort. Toevallig kwam ik net op dat moment met de trailer terug rijden en zag dat één van de jagers zijn mes en handen afspoelde in de waterbak naast de ingang in mijn wei.
Mijn paarden zijn behoorlijk bomproof en van schoten nemen ze hooguit een paar versnelde passen of blijven ze even staan. Maar tegen bloed in hun drinkwater zijn ze denk ik wat minder bestand.
Dat vind ik nogal boeven gedrag, om op zo'n manier met andermans terrein en bezittingen om te gaan. Het is namelijk ondanks een contract nog steeds niet hun terrein.
En omdat ik zo netjes was om eerst mijn auto met trailer op mijn eigen grond te rijden kregen zij de kans om er snel vandoor te gaan. Hun auto's vlogen weg. Ik had beter de hele straat kunnen blokkeren toen.

Edit, typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-15 00:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:10

Maartje1990 schreef:
[naam] schreef:

Ging je post daar over dan? Ik dacht de locatie waar geschoten wordt?

Xmercury: natuur in balans houden, plus mijn inziens 1 van onze meest natuurlijke manieren om aan voedsel te komen

Ging over in het algemeen. Ik vraag me af, gezien haar vader volgens de regels jaagt, of hij dan op staatsgrond jaagt of niet. Of staatsbosbeheer misschien de betere jagers heeft lopen? Of dat het gewoon toeval is en hij ook op grond van particulieren jaagt.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:13

Flauwekul. Er is al een overproductie van vlees uit de veehouderij. Daarnaast zijn er andere effectieve manieren om het beheer te onderhouden, zoals wildbeheer, zorgen voor verkeersveiligheid enzovoorts.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:24

Hier pacht een jager particuliere grond. Dat moet minimaal 40 hectare aan aaneengesloten percelen zijn. Deze jager mag zich laten vergezellen door max 5 jachtvrienden.

Ik weet niet of staatsbosbeheer hun gronden verpachten. Het is eigenlijk geen pacht, maar je verhuurt het jachtrecht dat op ieder stuk land rust. Ik denk eerlijk gezegd dat die het in eigen beheer houden. En eventueel jagers inhuren.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:34

Joh Repelsteelje, ik vind jou nu echt negatief doen, roepen dat er transparantie zou komen op het moment dat iemand niet precies wil vertellen hoe haar vaders contract/financiele overeenkomst in elkaar zit.
Sinds wanneer zijn mensen verplicht om dat uit de doeken te doen onder het motto transparantie?

Jachtrecht, hier zit het zo,(editje, ik woon in Denemarken, dus kan anders zijn) je koopt of land met jachtrecht, en houdt het in eigen hand. Dan kun je jagers uitnodigen om te komen schieten, of je doet het zelf. Heb je geen eigen land, dan huur je het jachtrecht van iemand anders. In beide gevallen moet je je nog steeds aan seizoenen en quota's houden en mag je dus niet zomaar erop los schieten.

Mensen die dat wel doen, zijn geen jagers, maar stropers. En ja, daar zijn er heelveel van, en zoals eerder in dit topic al gezegd zou er meer geld beschikbaar moeten zijn om dit actief tegen te gaan.

@Mercury: Jacht is een onderdeel van wildbeheer, het is nou eenmaal simpel, je kunt niet alles maar lukraak aan laten fokken en er verder niets mee doen.
Overproductie in de veehouderij heeft daar in dat opzicht niets mee te maken.

Nou ben ik geen jager, maar stel dat ik het land en de vergunningen had, dan zou ik tien keer liever een zelf geschoten hert eten dan een koe uit de supermarkt. Juist omdat je precies weet dat dat dier niet geleden heeft, en dat hij een goed leven heeft gehad in de natuur, in plaats van een krap hok om daarna in de rij te moeten staan om te worden geslacht.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:38

Ik kan je wel vertellen hoe het bij mijn vader was. Dat was grond van (bijna allemaal) boeren hier in de buurt. Idd werd daar een aantal jaar afgesproken. Ze jaagden met een vaste ploeg, ongeveer een man of 7 denk ik. Hoogstens 1 hond mee om geschoten wild op te halen. Het ging er gewoon rustig aan toe, geen rare wilde taferelen. Percelen werden volgens mij ook maar 1x per seizoen bejaagd. Jachtseizoen liep van 15 oktober tot 1 januari. Jaarlijks rond de kerst gingen ze de landeigenaren af en brachten ze een taart of een kerstkrans, net wat de mensen wilden. Het was geen kwestie van er geld aan willen verdienen of iets, als ze quite speelden hadden ze 'geluk' . Als er weinig haas was of iets werd er helemaal niet gejaagd, dus niets maar raak schieten voor de lol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:45

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:48

Xmercury: ik eet liever wild dat lekker buiten heeft rondgehuppelt dan vee in een hokje. Dat lijkt mij alleen maar beter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:52

Je hebt ook biologisch vlees. Pure graze. Ik hoef niet iedere dag iets van een ree op mijn bord. Denk dat als heel Nederland liever een stukje wild op zijn bord heeft dan fokvlees, het aantal reeën heel snel terug gaat lopen.
Misschien toch maar beter iets meer geld betalen voor biologisch vlees dat ook niet zo'n slecht leven heeft gehad.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:58

Ik eet het ook niet iedere dag hoor :) maar vee is nog altijd gevangen. Wild niet. Dus in die zin eet ik datliever.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 02:16

Wij eten ook niet de hele week wild. We hebben gisteren niks geschoten, wel onderhoud gepleegd. Er kon niet weidelijk gejaagd worden gister. Het vloog niet op, dus wordt er niet geschoten. Wel de hazen weer eens kunnen bestuderen.

Mijn vader jaagt niet op grond van Staatsbosbeheer. Staatsbosbeheer laat de hoogste bieder voornamelijk jagen. Ik heb niet zo'n hoge pet op van deze organisatie. Al zal deze dat natuurlijk echt niet leuk uitgebreid gaan toegeven.

De grond is in het verleden gepacht, en samen met de eigenaar beheerd. De man is op leeftijd en toen is er een constructie met een notaris afgesproken. Het terrein is nu van mijn vader en mede collega jagers met wie wij al jaren op pad gaan. De oud-eigenaar zou het uiteindelijk over willen dragen aan zijn zoon en schoonzoon en zo is het ook geregeld. Mijn vader is ook de jongste niet meer, en om ervoor te zorgen dat het goede werk wat verricht is niet teniet wordt gedaan is het op deze manier in de wereld gekomen.

Toch Repelsteel, ik ben er nu een beetje klaar mee. Ik vind dat je ontzettend aanvallend blijft reageren. Me meteen weer aanpakt op worden zoals transparantie en dergelijke. Terwijl het jou eigenlijk geen snars aan gaat hoe wij land kopen of beheren. Ik vind het geen enkel probleem om open en eerlijk te zijn. Heb het enkel even nagevraagd net of ik dit mocht delen. Dat was geen probleem als ik het op deze manier zou doen.

Nogmaals ik vind jouw ervaringen heel vervelend, maar misschien is het een optie om je af te reageren op de droeftoeters waar je mee te maken hebt. Wil je me uit mijn tent lokken? Moet ik me verspreken? Denk je echt dat ik me hier beter voordoe als dat ik in werkelijkheid ben? En ook tot de groep met cowboys behoor die jij telkens tegenkomt? Want zo zit het niet.

Ik wil ook geen zoete broodjes bakken. En als je er zo mee zit spreek je rechtsbijstand aan of ga in gesprek met de eigenaar van de grond naast die van jou. Maar laat mij verder buiten je persoonlijke hetze. Ik vind het nu eerlijk wel welletjes. Jij hebt jouw ervaringen en die zijn vreselijk naar, en die verhalen zijn er wel meer. Dat blijkt uit dit topic. Maar nu weet ik het wel en krijg niet de indruk dat we elkaar zo verder helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 02:48

Hmm, jammer. Ik begrijp niet dat je je aangevallen voelt, ik stel toch hele normale vragen hoor over het reilen en zeilen. Waar val ik je op je antwoorden aan dan?
Ik had nog wel graag willen weten gemiddeld hoeveel dagen per jaar jullie op jacht gaan. Jullie zitten vast aan het jachtseizoen maar hoeveel dagen daarvan wordt gemiddeld besteed aan jagen?
Ik wil wel een beeld vormen van wat dan normaal is vergeleken bij de situatie hier. Hoe kan ik anders een beeld vormen van wat normaal is als ik alleen maar abnormaal ken.
Is twintig jaar de enige mogelijkheid voor het afsluiten van een nieuw contract? Heeft iemand daar ooit wat van gehoord?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 09:44

Drifter schreef:
Joh Repelsteelje, ik vind jou nu echt negatief doen, roepen dat er transparantie zou komen op het moment dat iemand niet precies wil vertellen hoe haar vaders contract/financiele overeenkomst in elkaar zit.
Sinds wanneer zijn mensen verplicht om dat uit de doeken te doen onder het motto transparantie?

Jachtrecht, hier zit het zo,(editje, ik woon in Denemarken, dus kan anders zijn) je koopt of land met jachtrecht, en houdt het in eigen hand. Dan kun je jagers uitnodigen om te komen schieten, of je doet het zelf. Heb je geen eigen land, dan huur je het jachtrecht van iemand anders. In beide gevallen moet je je nog steeds aan seizoenen en quota's houden en mag je dus niet zomaar erop los schieten.

Mensen die dat wel doen, zijn geen jagers, maar stropers. En ja, daar zijn er heelveel van, en zoals eerder in dit topic al gezegd zou er meer geld beschikbaar moeten zijn om dit actief tegen te gaan.

@Mercury: Jacht is een onderdeel van wildbeheer, het is nou eenmaal simpel, je kunt niet alles maar lukraak aan laten fokken en er verder niets mee doen.
Overproductie in de veehouderij heeft daar in dat opzicht niets mee te maken.

Nou ben ik geen jager, maar stel dat ik het land en de vergunningen had, dan zou ik tien keer liever een zelf geschoten hert eten dan een koe uit de supermarkt. Juist omdat je precies weet dat dat dier niet geleden heeft, en dat hij een goed leven heeft gehad in de natuur, in plaats van een krap hok om daarna in de rij te moeten staan om te worden geslacht.

Er zijn ook andere manieren om het wildbeheer te onderhouden. Dat heb ik al eerder geschreven. Jagen is onnodig en alle argumenten voor de jacht, zijn stuk voor stuk drogredenen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 09:56

Ja, dan komt er een vos in het gebied, die de zwakke dieren vangt!
Oh nee...die wordt afgeschoten -O-

Roofvogels dan, die de jongen vangen?
Nee, ook dood -O-

Slecht weer?
Weinig voedsel?
Nope...jagers voeren bij -O-

En nee, dat zal ook niet overal gebeuren.
Maar wel op veel plaatsen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:36

Dat hele 'wild eten is beter dan gefokt vlees'..
Ten eerste is veel van het wild wat je in de winkel koopt helemaal niet wild, maar opgegroeid in kooien, en erger nog, vaak uitgezet om daarna afgeschoten te worden 8)7
Maar er is nog een veel en veel betere optie dan te moeten kiezen tussen gefokt vlees en wild vlees.. Namelijk een heerlijke berg groente met aardappel/rijst/pasta, terwijl je naar buiten kijkt en die fazanten, konijnen en hazen nog ziet rondlopen..
Ik kan me echt niet voorstellen hoe iemand uit het raam kan kijken, zo'n prachtige dieren vrolijk ziet rondlopen, en dan denkt 'die heb ik liever dood op mijn bord liggen' :r

Ik heb voor kerst een prachtige gevulde pompoen met poempoenrisotto op tafel staan. Helemaal veganistisch, ziet er geweldig uit, niemand mist het vlees, en het scheelt een hoop dierenleed.