Petitie tegen veterinaire homeopathie in Groot-Brittannië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:40

Shadow0 schreef:
Safina, ik denk niet dat het er duidelijker wordt door het onderwerp zo op te schuiven. Homeopathie willen verbieden is een heel ander soort discussie dan wanneer je wel of niet homeopathie zou willen gebruiken. Het gaat juist zo vaak mis in discussies omdat mensen denken dat 'als ik het niet wil kan het best verboden worden.'
Wat mij betreft moet iets pas verboden worden als er aantoonbaar schade is. Maar niemand kan cijfers noemen. Het willen verbieden gaat puur op gevoel. "Wij weten niet hoe het werkt, dus het moet weg."

Over wie wanneer homeopathie zou gebruiken zou ik een apart topic openen.

Ik denk dat we daarin aardig op één lijn zitten, Shadow. Zoals ik al eerder schreef: Ik ben ook niet voor verbieden. Keuzevrijheid boven alles. En dat het gros van de mensheid wel homeopathie durft te gebruiken bij verkoudheid en niet bij bijvoorbeeld kanker en diabetes, zegt in mijn optiek genoeg: Over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) zijn mensen gelukkig prima in staat om verstandige keuzes te maken. Daarbij: De economie moet ook draaien, mensen worden er gelukkiger van, zijn er tevreden over en de suggestie dat het werkt zou wel eens heel goed bij kunnen dragen aan genezing. Dus waarom verbieden?

Ik vind het alleen niet binnen het vak van veterinair passen, omdat mensen eruit af zouden kunnen leiden dat er veel bewijs is voor de werkzaamheid. En ik vind dat er geen claims gedaan mogen worden waar geen deugdelijk bewijs voor is. Veterinairen zijn wetenschappelijk opgeleid. Een goede veterinair hoort beter te weten. Het is natuurlijk ook niet voor niets dat bijvoorbeeld de faculteit diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht dit ontmoedigt ( http://www.uu.nl/organisatie/faculteit- ... neeswijzen) En dat mijn eigen dierenarts zegt: "ik zou stinkend rijk van die homeopathie kunnen worden, maar ik doe het niet, want er klopt geen donder van."

jato schreef:
Je hebt geen idee waar homeopathie wel en niet bij helpt. zoals zoveel mensen.
Vraag het een geschoolde homeopaat en je zult versteld staan.
Maar dan zul je waarschijnlijk nog zeggen: ik ben het er niet mee eens, oftewel ik geloof het niet (betere uitdrukking).
Het zij zo.

Nee, dan zou ik vragen: hoe weet je dat het werkt? Welk onderzoek wijst dat uit? Een RCT zeg je? Is er in die RCT dan ook vergeleken met een placebo? Hoe groot was de steekproef? Hoe is er geworven? Wat is er gemeten? Welke meetinstrumenten zijn gebruikt? Hoe is er geanalyseerd? Zijn de uitkomsten en conclusies in overeenstemming? Is het onderzoek al eens gerepliceerd? Is het werkingsmechanisme bekend en te onderbouwen? :D :D :D
Ik ben wetenschapper in hart en nieren. Ik sluit nooit uit dat iets zou kunnen werken. Dat is in strijd met de filosofie achter wetenschap. Het is alleen wel zo dat ik dat het pas echt aannemelijk vind dat iets werkt als er gedegen bewijs voor is.

Verder hoef je me niet uit te leggen wat een HTA en een meta-analyse is, Jato. Het enige wat je me hoeft te vertellen bij welke van de aangehaalde RCT's homeopathie vergeleken is met een placebo of een ander medicament. Want daar zat het probleem.

We kunnen allemaal een RCT doen en een groep die een te testen medicament krijgt vergelijken met een groep die helemaal geen medicament krijgt. Geheid dat we dan vinden dat de eerste groep vooruit gaat. Die hebben immers het idee dat ze een medicament hebben gehad en dat heeft op zichzelf al positieve invloed op de klachten.
De vraag is of dat placebo-effect is of dat het medicament echt werkt. Dat weet je nooit met dat zo'n opzet. En als we dan een hele bubs van dat soort onderzoeken samen pakken en er een meta-analyse op doen, weten we nog niets over de werkzaamheid. En als je zo'n meta-analyse vervolgens opneemt in een HTA, zegt dat dus ook heel weinig. Onder meer om die reden voldeed het "Zwitserse" onderzoek dat je noemt niet aan de maatstaven.

Dat soort prutonderzoek, met discutabele onderzoeksopzet en voorbarige en overmatig positieve conclusies, noemen we "sloppy science." Helaas komt dat voor op allerlei wetenschappelijke terreinen, maar dit Zwitserse verhaal laat zien dat die homeopaten hier zeker ook niet vies van waren. En resultaten dan enorm opblazen en uit hun verband trekken om je eigen belang veilig te stellen, noemen we pseudowetenschap.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:45

jato schreef:
Maar dan zul je waarschijnlijk nog zeggen: ik ben het er niet mee eens, oftewel ik geloof het niet (betere uitdrukking).
Het zij zo.

ik ben geen arts en dit is geen medisch forum, dus Ja ik heb hiaten in mijn kennis.
Waar ik mij hard voor maak is dat de patient vertrouwen heeft in zijn behandeling.
Daarvoor moet de patient een keuze kunnen maken, als het om mijzelf gaat wil ik het er ook graag mee eens zijn :). Voor een ander hoop ik dat hij de beste behandeling krijgt.

Ik heb 40 jaar ervaringen met alternatieve geneeswijzen.

Janneke op de zaak van Silvia wil ik alleen zeggen dat ik hoop dat er meer reguliere artsen dezelfde behandeling krijgen als dat door nalatigheid wordt veroorzaakt.
Vaak wordt er veel te lang gewacht en eerst nog via de doofpoot geprobeerd (bv Jansen Steur).
En als er wel wordt gehandeld is het een over reactie. (huisarts Tuitjehorn)

Mijn beste ziekenhuiservaring is een halve medische misser waarbij ik later die dag 2-3 liter bloed bij een inwendige bloeding heb verloren. Afgezien van de eerste 10 minuten waarin niemand mij informeerde. frustraties zijn huisartsen die niet door willen verwijzen en zelf te lang aan het roer staan. In het alternatieve circuit vond ik in ieder geval mensen die meedachten.

Kuggur

Re: Petitie tegen veterinaire homeopathie in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:47

Appels en peren. Fouten van reguliere artsen vergelijken met de normale behandelwijze van het alternatieve circuit?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:49

Kuggur schreef:
Appels en peren. Fouten van reguliere artsen vergelijken met de normale behandelwijze van het alternatieve circuit?

Nee, ik heb die 2 niet vergeleken althans dat is niet de bedoeling

de voorbeelden heb ik genoemd omdat reguliere artsen veel te weinig op hun fouten worden aangesproken, niet om te vergelijken

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:30

Safina, ik moet concluderen dat jij niet weet wat een RCT is.
En gaat over tot de orde van de dag.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:46

Hoe werkt een RCT volgens jou dan?

Want ik lees niks geks in Safina's bericht.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:08

Het is ook nog eens heel grappig.
Eerst zegt ze dat er geen RCT is opgenomen in het onderzoek, en daarom wordt afgewezen.
Want RCT's worden beschouwd als het beste wat er is.
Maar die zitten er wel in.
En nu geeft ze weer af op RCT's.
Waarmee ze ook nog eens de hele reguliere geneeskunde onderuithaalt.

(Zie laatste gedeelte van QUOTE in volgende bericht, beginnend bij het woord NEE)

safina schreef:
Shadow0 schreef:
Safina, ik denk niet dat het er duidelijker wordt door het onderwerp zo op te schuiven. Homeopathie willen verbieden is een heel ander soort discussie dan wanneer je wel of niet homeopathie zou willen gebruiken. Het gaat juist zo vaak mis in discussies omdat mensen denken dat 'als ik het niet wil kan het best verboden worden.'
Wat mij betreft moet iets pas verboden worden als er aantoonbaar schade is. Maar niemand kan cijfers noemen. Het willen verbieden gaat puur op gevoel. "Wij weten niet hoe het werkt, dus het moet weg."

Over wie wanneer homeopathie zou gebruiken zou ik een apart topic openen.

Ik denk dat we daarin aardig op één lijn zitten, Shadow. Zoals ik al eerder schreef: Ik ben ook niet voor verbieden. Keuzevrijheid boven alles. En dat het gros van de mensheid wel homeopathie durft te gebruiken bij verkoudheid en niet bij bijvoorbeeld kanker en diabetes, zegt in mijn optiek genoeg: Over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) zijn mensen gelukkig prima in staat om verstandige keuzes te maken. Daarbij: De economie moet ook draaien, mensen worden er gelukkiger van, zijn er tevreden over en de suggestie dat het werkt zou wel eens heel goed bij kunnen dragen aan genezing. Dus waarom verbieden?

Ik vind het alleen niet binnen het vak van veterinair passen, omdat mensen eruit af zouden kunnen leiden dat er veel bewijs is voor de werkzaamheid. En ik vind dat er geen claims gedaan mogen worden waar geen deugdelijk bewijs voor is. Veterinairen zijn wetenschappelijk opgeleid. Een goede veterinair hoort beter te weten. Het is natuurlijk ook niet voor niets dat bijvoorbeeld de faculteit diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht dit ontmoedigt ( http://www.uu.nl/organisatie/faculteit- ... neeswijzen) En dat mijn eigen dierenarts zegt: "ik zou stinkend rijk van die homeopathie kunnen worden, maar ik doe het niet, want er klopt geen donder van."

jato schreef:
Het zij zo.

Nee, dan zou ik vragen: hoe weet je dat het werkt? Welk onderzoek wijst dat uit? Een RCT zeg je? Is er in die RCT dan ook vergeleken met een placebo? Hoe groot was de steekproef? Hoe is er geworven? Wat is er gemeten? Welke meetinstrumenten zijn gebruikt? Hoe is er geanalyseerd? Zijn de uitkomsten en conclusies in overeenstemming? Is het onderzoek al eens gerepliceerd? Is het werkingsmechanisme bekend en te onderbouwen? :D :D :D
Ik ben wetenschapper in hart en nieren. Ik sluit nooit uit dat iets zou kunnen werken. Dat is in strijd met de filosofie achter wetenschap. Het is alleen wel zo dat ik dat het pas echt aannemelijk vind dat iets werkt als er gedegen bewijs voor is.

Verder hoef je me niet uit te leggen wat een HTA en een meta-analyse is, Jato. Het enige wat je me hoeft te vertellen bij welke van de aangehaalde RCT's homeopathie vergeleken is met een placebo of een ander medicament. Want daar zat het probleem.

We kunnen allemaal een RCT doen en een groep die een te testen medicament krijgt vergelijken met een groep die helemaal geen medicament krijgt. Geheid dat we dan vinden dat de eerste groep vooruit gaat. Die hebben immers het idee dat ze een medicament hebben gehad en dat heeft op zichzelf al positieve invloed op de klachten.
De vraag is of dat placebo-effect is of dat het medicament echt werkt. Dat weet je nooit met dat zo'n opzet. En als we dan een hele bubs van dat soort onderzoeken samen pakken en er een meta-analyse op doen, weten we nog niets over de werkzaamheid. En als je zo'n meta-analyse vervolgens opneemt in een HTA, zegt dat dus ook heel weinig. Onder meer om die reden voldeed het "Zwitserse" onderzoek dat je noemt niet aan de maatstaven.

Dat soort prutonderzoek, met discutabele onderzoeksopzet en voorbarige en overmatig positieve conclusies, noemen we "sloppy science." Helaas komt dat voor op allerlei wetenschappelijke terreinen, maar dit Zwitserse verhaal laat zien dat die homeopaten hier zeker ook niet vies van waren. En resultaten dan enorm opblazen en uit hun verband trekken om je eigen belang veilig te stellen, noemen we pseudowetenschap.
Laatst bijgewerkt door jato op 07-12-15 15:17, in het totaal 2 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:24

jato schreef:
Eerst zegt ze dat er geen RCT is opgenomen in het onderzoek, en daarom wordt afgewezen.

Euh...dat maakt dat ze niet weet wat RCT's zijn?

RCT's zijn een verplicht onderdeel van registratie studies van (recept)geneesmiddelen.

Dat maakt ze echter niet onfeilbaar. Er zijn nu eenmaal ook slecht opgezette studies en slecht uitgevoerde studies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:17

Ik geef niet af op RCT's. Integendeel. Ik zal het nog eens proberen uit te leggen. Ik hoop dat het me lukt het duidelijk op te schrijven.

Een RCT wil niets meer zeggen dat dat het een experiment is, waarbij deelnemers random (door loting dus) worden ingedeeld in een interventiegroep en een controlegroep. De interventiegroep krijgt een medicijn. De controlegroep krijgt het medicijn niet. Daarna wordt de interventiegroep vergeleken met de controlegroep. De bedoeling is dan dat de interventiegroep meer vooruit is gegaan dan de controlegroep.

Waar zit hem nou het knelpunt bij medicijnen? Stel dat we een homeopathisch middel tegen slaapproblemen willen onderzoeken. Je geeft de interventiegroep dat middel tegen slaapproblemen en je geeft de controlegroep niets. En naderhand ga je kijken en zie je dat de interventiegroep inderdaad beter slaapt.
Komt dat dan omdat het middel werkt? Dat weten we niet. Het kan ook zijn dat de mensen uit de interventiegroep beter slapen door de *suggestie* dat ze iets gehad hebben dat werkt en de controlegroep dat niet zo ervaart omdat ze helemaal niets gekregen hebben. En dat het middel op zichzelf helemaal niets doet.

Daarom moet je bij studies naar medicijnen altijd een placebo controlled RCT doen. Dat is gewoon een RCT als hierboven, alleen krijgt de controlegroep dat een placebo. Beide groepen hebben dus iets gehad dat de suggestie wekt dat het zou kunnen werken. Het verschil tussen beide groepen kan dan niet meer veroorzaakt worden door het placebo-effect.

Dat laatste was een probleem bij de studies die Jaro aanhaalde. En daarom vond men de conclusies die de onderzoekers trokken voorbarig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-15 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:21

NatasjavE schreef:
jato schreef:

Euh...dat maakt dat ze niet weet wat RCT's zijn?

RCT's zijn een verplicht onderdeel van registratie studies van (recept)geneesmiddelen.

Dat maakt ze echter niet onfeilbaar. Er zijn nu eenmaal ook slecht opgezette studies en slecht uitgevoerde studies.

Yep. :j

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:24

"Euh...dat maakt dat ze niet weet wat RCT's zijn?"
Nee, dat is nog eens extra.

Het schort hier momenteel erg aan begrijpend lezen.
Non-discussie.
Mooi moment misschien om het hier te beeindigen?

Een RCT waar de controlegroep niets krijgt ????
Dat kan, maar alleen als tweede controlegroep.
Er is altijd een controlegroep die iets krijgt.

Een controlegroep is een vergelijkbare groep proefpersonen of proefdieren met dezelfde klacht of hetzelfde probleem, maar die met een placebo of met een ander middel wordt behandeld. Soms wordt zelfs gebruikgemaakt van drie of meer groepen: bijvoorbeeld naast de testgroep ook groepen die ofwel een placebo, of een vergelijkbaar ander middel of in het geheel geen behandeling krijgen.

Bekijk het maar, zou ik zeggen.
Dit wordt hilarisch.
Stukken proza die nergens op slaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:09

Kuggur schreef:

Waarom niet?
Ik reken beiden even streng aan. Wat me alleen opvalt is dat de heksenjacht bij alternatief zeer snel aanwezig is en dat regulier lang missers kan maken. Zeker in NL kunnen huisartsen heel veel missers maken voordat er een sanctie komt.
In UK heb je veel eerder een probleem (mijn broer was huisarts in UK en maak daar maar geen fout want iedere fout wordt onderzocht en z.n vervolgd).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:44

Serieus, zie je niet in wat voor een zwaktebod dat zou zijn...?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:19

Kuggur schreef:
Serieus, zie je niet in wat voor een zwaktebod dat zou zijn...?

Wat me opvalt Kuggur is dat je met oneliners , vragen aanwezig bent in dit topic. Dat je tegen bent dat weet ik. Dat mag, vind ik echt helemaal prima. Zou wat zijn als iedereen hetzelfde zou moeten denken als ik zelf. Zo zit ik helemaal niet in elkaar. Een interessante discussie daar houd ik van. Helaas lever jij die voor mij helemaal niet in tegenstelling tot Jato die van dit topic een juweeltje heeft gemaakt met haar inhoudelijke posts. Dit topic zal dan ook het tweede topic zijn wat ik zal gaan bewaren en regelmatig terug zal lezen en gaan studeren. Daar heb ik nu nog een tijdje te weinig tijd voor, maar wat in het vat zit verzuurd niet.
Ook zijn er door anderen fijne posts geplaatst en dan heb ik het ook over mensen die tegen homeopathie zijn, waarvoor dank. Want een discussie wordt pas interessant als er echt verschillende goede onderbouwende meningen worden uitgewisseld.

Ik voel me teleurgesteld Kuggur over je zwakke inbreng in dit topic. Van jou als arts had ik veel meer inhoudelijke argumentatie verwacht en veel meer reactie op een vraag die je gesteld is.

Daarmee heb ik zelf ook wel het gevoel dat het meeste in dit topic over dit onderwerp wel gezegd is. Dus waarschijnlijk is het tijd om me weer met andere zaken bezig te gaan houden want ik voel niets tot het afzakken tot een niveau van welles en nietes of op het ingaan van dit soort vragen.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:26

Pien, ik wilde net een reactie plaatsen, maar zag ineens jouw reactie.
Fijn dat je mijn bijdragen waardeert.
Mij lijkt ook dat de discussie eigenlijk wel ten einde is.

Dit was mijn oorspronkelijke reactie:

Pien, Dat geldt ook voor bewijs.
Een eindeloze stroom publicaties vanuit de reguliere hoek zelf dat er zoveel mis is. Worden ze daar op afgerekend? Is dat pseudo-wetenschap?
Nee, we gaan lekker door.

Maar alternatief schijnt aan extreem hoge standaarden te moeten voldoen. Never nooit is een onderzoek goed genoeg.

Hier de klassieker over wat er mis is in de medische wetenschap (een bespreking):
Lies, Damned Lies, and Medical Science
http://www.theatlantic.com/magazine/arc ... ence/8269/

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 01:25

pien_2010 schreef:
Ik voel me teleurgesteld Kuggur over je zwakke inbreng in dit topic. Van jou als arts had ik veel meer inhoudelijke argumentatie verwacht en veel meer reactie op een vraag die je gesteld is.

.

Je hebt veel fantasie. Waar haal je vandaan dat ik arts zou zijn? Eerst een rare aaname over mijn leeftijd en nu dit . Vreemd.

Wat betreft je" teleurstelling" ik heb mijn mening duidelijk genoeg weergegeven. Ik ben min of meer afgehaakt toen het pijnlijk duidelijk werd dat vele posters hier nauwelijks de terminologie van het onderwerp kennen, en vaker niet dan wel enig benul van methodologie hebben.

Geen zin uitentreure hetzelfde uit te leggen. Ja ik heb betere dingen te doen dan daar energie in te steken, ik heb niet de illusie dat ik andermans mening zou veranderen met een paar extra bladzijden tekst en uitleg.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 01:27

Kan mn vorige bericht helaas niet meer wijzigen. Dan maar hier.
Beter het originele artikel nog even toe te voegen (in plosmedicine punt org)
John P. A. Ioannidis - Why Most Published Research Findings Are False
http://tinyurl.com/nbflp3z (verkorte url)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 02:00

pien_2010 schreef:
... Een interessante discussie daar houd ik van. Helaas lever jij die voor mij helemaal niet in tegenstelling tot Jato die van dit topic een juweeltje heeft gemaakt met haar inhoudelijke posts...

Helaas zit Jato aldoor halve waarheden te verkondigen, waardoor die juweeltjes achteraf vooral waardeloze steentjes blijken te zijn.

Als de Zwitserse overheid zelf zegt dat een onderzoek niet voldoet, dan kan je wel aldoor naar andere sites verwijzen die beweren dat Zwitserse overheid zegt dat het wel voldoet, alleen beweert de Zwitserse overheid wat anders en daar gaat ze structureel niet op in.

Hetzelfde is bij de bewering van Safina dat in de aangehaalde RCT geen gebruik gemaakt is van een placebo groep, maar dat de controle groep geen enkele behandeling kreeg. Waardoor je niet kan nagaan of het effect een placebo effect is. Dat wordt niet weersproken door aan te geven waar je in het onderzoek na kan gaan dat er wel met een placebo groep gewerkt is. Nee, er wordt een verhandeling gegeven over hoe RCT's in het algemeen horen te werken en dat Safina er dus niks van snapt.

Dit soort halve waarheden zijn erger dan echte leugens, want het lijkt een heel plausibel verhaal, behalve dat ze nergens op dit soort reacties ingaat, maar er altijd overheen praat, waardoor het lijkt of haar beweringen kloppen.

De tweede drogredenering waar ze gebruik van maakt, is dat ze aldoor verwijst naar het boek van Peter Gotzsche. Alleen gaat dit onderwerp niet over reguliere medicijnen en hebben misstanden in de reguliere medische wetenschap geen enkele invloed op de kwaliteit van homeopatische geneeswijzen. En door naar die misstanden te wijzen gaat de werking van homeopatische middelen echt niet omhoog. En omdat dit topic over de werking van homeopatische middelen gaat, zijn dat soort verwijzingen naar de reguliere geneeskunde vooral een camouflage voor de niet bewezen effecten van homeopathie.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 02:57

Grappig he, dat Zwitserse onderzoek, de tegenstanders kunnen er maar niet over uit. Dat dat zo goed uitpakt. En veel goedkoper (kosteneffectief), en veel minder antibioticagebruik, en veel minder doorverwijzing nodig naar specialisten, en veel minder pijnstillers (dit alles in lijn met alle andere vergelijkbare onderzoeken). Wat een pluspunten.

Je zet een groep gekwalificeerde wetenschappers aan het werk, die onderzoekt grondig, verantwoordt zich voor iedere stap, en dan komt de domper: het pakt heel positief uit. En dus moet het in het basispakket. En dat willen we helemaal niet. Tjonge. Maar daar vinden we wel iets op. Enz

Ik heb nog een heel leuk filmpje, om iedereen op te vrolijken, het staat op Youtube, maar ik geef even deze site, daar heb je minder last van reclame over het filmpje.
http://cleverhthemag.com/2015/11/30/wat ... -just-wet/
Voor een verloren uurtje tijdens kerst

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:21

jato schreef:
Grappig he, dat Zwitserse onderzoek, de tegenstanders kunnen er maar niet over uit. Dat dat zo goed uitpakt. En veel goedkoper (kosteneffectief), en veel minder antibioticagebruik, en veel minder doorverwijzing nodig naar specialisten, en veel minder pijnstillers (dit alles in lijn met alle andere vergelijkbare onderzoeken). Wat een pluspunten.

Je zet een groep gekwalificeerde wetenschappers aan het werk, die onderzoekt grondig, verantwoordt zich voor iedere stap, en dan komt de domper: het pakt heel positief uit. En dus moet het in het basispakket. En dat willen we helemaal niet. Tjonge. Maar daar vinden we wel iets op. Enz

Ik heb nog een heel leuk filmpje, om iedereen op te vrolijken, het staat op Youtube, maar ik geef even deze site, daar heb je minder last van reclame over het filmpje.
http://cleverhthemag.com/2015/11/30/wat ... -just-wet/
Voor een verloren uurtje tijdens kerst

ff een resume van een paar gebeurtenissen, (ik ben een leek als het gaat om medisch wetenschappelijk onderzoek) De onderzoeken zijn gedaan door gekwalificeerde wetenschappers, de beoordeling in Zwitserland is door een gekwalificeert commitee behandeld en afgewezen, Door een referendum is de beslissing van het commitee overruled.
Dus een eerlijk mooi democratisch besluit, dat klopt toch?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:58

Jato, je werpt weer een rookgordijn op ipv inhoudelijk op een reactie in te gaan. Het gaat er namelijk niet om of het goed of slecht uitpakt of dat het goedkoper is. Het gaat erom dat er slecht wetenschappelijk onderzoek is uitgevoerd, waardoor je geen conclusie kan trekken.

En dat is nou net het probleem van homeopathie, er kan geen correct uitgevoerd, peer reviewed, wetenschappelijk onderzoek getoond worden, dat de werking van homeopathie aantoont en reproduceerbare resultaten geeft. Er werd ergens in het begin van deze discussie Pasteur aangehaald en dat is nou net het verschil, hij deed onderzoek naar kraamvrouwenkoorts en daar was dit wel mogelijk.

Het zou prettig zijn als je wel inhoudelijk op de kritiek dat er geen goed onderzoek uitgevoerd wordt in zou gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:14

I
Kuggur schreef:
Je hebt veel fantasie. Waar haal je vandaan dat ik arts zou zijn? Eerst een rare aaname over mijn leeftijd en nu dit . Vreemd.

In 2007 schreef je:

Kuggur schreef:
Nog een voordeel van in IJsland wonen; dan hoef je deze discussie niet steeds weer te voeren. Ik ben 37 jaar,74 kg bij een lengte van 1.85, hier word ik beschouwd als een lichte rijder. Het is wel zo dat op langere afstanden per ruiter meerdere paarden meegaan. "Hoe het er uitziet" is een kwestie van wat je gewend bent; Ik ben hier begonnen , en heb dus geen/weinig ervaring met "normale" grootte paarden, Gevolg is dat ik ruiters op paarden van meer dan 1.60 schoft er belachelijk klein uit vind zien t.o.v. hun paard... :+
[/quote]

Kuggur schreef:
Jullie lezen volgens mij niet goed;de paarden met 5 lendewervels hebben langere heiligbenen, logisch, er is een lendewervel met het sacrum gefuseerd. Dat zou mijns inziens biomechanisch niet zo verstrekkende gevolgen hebben; geen/nauwelijks veranderde totale wervelkolomslengte. Hoogstens een wat stijvere lumbale WK. In deze zouden arabieren(vooropgesteld dat ze die 5 lumbale wervels hebben...) zelfs beter uitkomen als rijpaard, vanwege de grotere stabiliteit die deze configuratie met zich meebrengt.
P.S. Ik ben humaan fysiotherapeut, en theoretiseer slechts wat voor me uit op grond van de beperkte info gegeven in dit topic.

Dus mijn aanname dat je een stuk jonger bent dat ik dat klopt, ook dat je ervaring hebt met de medische wereld, alleen heb ik die info fout opgeslagen en ben je inderdaad geen arts waarvoor excuses.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:50

Nou mensen, ik heb de beoordeling van de commissie nog even doorgelezen. Dank Safina. En ik ben niet onder de indruk.

Ze wijzen alle conclusies van alle rapporten af (er zijn in totaal 5 alternatieve geneeswijzen onderzocht). De onderzoekers zouden te optimistisch en vooringenomen zijn.

In het geval van het rapport over homeopathie zeggen ze nog: vanwege de plausibiliteit moeten er heel hoge eisen worden gesteld. Hoger dan normaal dus.

Ze zeggen er ook bij: Zeer sceptische mensen zouden de eindconclusie afwijzen.

Zie je de grap? Als je vooringenomen bent, en homeopathie niet plausibel vindt, dan verwerp je de eindconclusie.

Dus hou nu maar op met dat gezeur over dat Zwitserse rapport. Het is altijd hetzelfde liedje: al heb je nog zulke goede resultaten, het is niet plausibel, wij geloven het gewoon niet.

Ik zeg: een prachtig rapport waar de homeopathie trots op mag zijn.

En over RCT's. Ze zeggen nog zoiets als dat er wat meer RCT's in hadden kunnen zitten. Maar de onderzoekers motiveren uitgebreid hun keuze. Geschiktheid voor de praktijk, individuele benadering van de homeopathie, en meer.

Ook in de reguliere geneeskunde is er overigens wel kritiek aan het gewicht dat men tegenwoordig aan RCT's geeft. Ze zijn oorspronkelijk vooral bedoeld om medicijnen te testen. Maar voor andere doeleinden niet altijd zo geschikt.

Er is weerstand tegen de opvatting dat gerandomiseerde klinische trials (RCT’s) de beste onderbouwing zouden leveren voor een klinisch beleid. Inderdaad laten niet alle vragen zich beantwoorden in een RCT. Er moet ruimte blijven voor inzichten uit andere typen van studies.

Evidence-based medicine: een bespreking van de meest voorkomende kritiek
https://www.ntvg.nl/artikelen/evidence- ... de-kritiek
Laatst bijgewerkt door Warboel op 08-12-15 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Posts samengevoegd

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:06

Daar waar veel geld en belangen bij komen kijken zijn er altijd mensen die misbruik gaan maken.

Het wordt steeds duidelijker hoe bepaalde machtsgroepen bedreigingen proberen te elimineren door ze te laten verbieden. Dat speelt in de medische wereld een rol, maar ook in de agrarische wereld (ging het laatst niet over zaden van planten in Europa?) met patenten etc.
interessante werking van natuurlijke stoffen, waar geen patent op aangevraagd kan worden, worden genegeerd. Er wordt geen geld in gestoken omdat dat geld niet terugverdiend kan worden middels die "alleenrecht"patenten.

Daarnaast worden bijwerkingen van bepaalde medicijnen en medische hulpmiddelen verzwegen. Laatst uitzending van Tros Radar over de medische matjes die gebruikt worden bij verzakte blaas/baarmoeder. Enorm veel problemen met pijnklachten, littekenweefsel, maar geen eerlijke voorlichting door artsen en de artsen worden ook niet gewaarschuwd door de fabrikant waar de bijwerkingen gemeld zouden moeten worden. Ook het medische onderzoek bleek niet correct uitgevoerd.

Het verheerlijken van de normale geneeskunde alsof daar geen kwakzalvers en bedrog en gesjoemel voorkomt staat mij persoonlijk erg tegen.
Deze kwakzalvers zul je ook tegen komen in de alternatieve geneeskunde.
Een reguliere arts die zegt er even homeopathie naast te kunnen doen omdat hij daarmee zoveel zou kunnen verdienen is daar het voorbeeld van. Die gaat voorbij aan het feit dat ook voor homeopathie een opkeiding van meerdere jaren nodig is waar men werkt met kennis overdracht en waarbij de kwaliteit van de behandeling afhangt van de kennis en kunde van de homeopaat.

Ik ga ook niet naar elke fysiotherapeut. Ze hebben allemaal een basisopleiding gehad, maar in de uitvoering verschilt het effect van de behandeling nogal. Ik kies bewust voor een zeer ervaren fysio die meerdere aanvullend opleidingen heeft gedaan (Manuele Therapie, Dry Needling en McKenzie Therapie.) en de behandelmethode kiest waarvan hij denkt dat het bij die specifieke klachten het beste resultaat zal hebben. Als het te weinig effect heeft geef ik dat ook aan. En met bijvoorbeeld dry needling kun je zelf heel goed onderscheiden of iemand raak prikt of niet...

Juist artsen die regulier opgeleid zijn en aanvullende studies en opleidingen gevolgd hebben kunnen uit ervaring het beste van beide werelden kiezen.

Artsen verbieden de beste combinaties van verschillende behandelmethoden te kiezen die het beste effect hebben voor die patient vind ik een inperking van de mogelijkheden van die arts. Als die arts dan alleen nog alternatief mag behandelen maar niet meer regulier, dan beperk je de mogelijkheden voor de best passende behandeling van die patient, terwijl de arts bewezen heeft middels reguliere opleiding en verplichte bijscholing, dat hij de reguliere geneeskunst voldoende beheerst om ze te kunnen toepassen volgens de eisen die gesteld zijn.

Verder vind ik dat experiment met die elektromagnetische straling erg interessant omdat daarmee min of meer bewezen zou zijn dat met magnetisme/elektromagnetische straling wel degelijk invloed uitgeoefend kan worden op water en op cellen. En daarmee op mensen!

Voorheen niet te bewijzen, en als onzin afgedane klachten van mensen die wonen bij hoogspanningskabels, mensen die last hebben van allerlei elektrische apparaten en zendapparaten, (telefoons, radio en televisie zendmasten, etc. etc. zou je met die wetenschap toch anders kunnen gaan bekijken. Zelfs het "instralen" van water door Jomanda waar we altijd zo belachelijk over hebben gedaan omdat we het zo'n onzin vinden zou je kunnen testen door te meten of de elektromagnetische waarde (lading?/trilling? voor en na "instralen" anders is.

Er is nog zoveel te ontdekken! arrogant om dingen uit te sluiten omdat we nog geen juiste methode hebben gevonden om iets meetbaar te maken... Alleen al als je kijkt naar hoe men nu kunstmatig vlees kan kweken uit cellen en met een drie D printer eetbare worteltjes uit een aparaat kan toveren... Dat was enkele decennia geleden nog science fiction...

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:23

Het boek van Peter Gotzsche (dodelijke medicijnen) over Big Pharma, is ingeslagen als een bom. Ook degenen die al heel kritisch waren en er veel over gelezen hebben, zijn geschrokken. Ik ga er niet over uitweiden, google maar, de kranten stonden er vol van.
Omkoping met gigantische bedragen. Overal zitten ze met hun tengels in. Ook bij de toezichthouders. En dan zouden ze geen geld steken om homeopathie dwars te zitten? Drie keer raden.

Ook nog iets dat opvalt: sommigen menen inderdaad dat regulier de ideale wereld is, waar alles zo mooi bewezen is. Dat lezen ze ook voortdurend op de sites van de tegenstanders van alternatief. Zonder dat ze zich verder oriënteren. Nou vergeet het maar.

Een eerlijk verhaal van deze internist, humoristisch ook nog. In een later filmpje heeft hij ook nog op alternatief afgegeven. Vooruit maar, hij is natuurlijk ook bang om zn reputatie te verliezen, en wil niet bij het kamp van de "kwakzalvers" worden ingedeeld.

Ook als het er helemaal eerlijk aan toe gaat, dan nog, alles bewijzen is gewoon niet mogelijk. Dit filmpje ontneemt je die illusie:
https://www.youtube.com/watch?v=PRiSlU1ucqI