Paarden in de blubber in Rijswijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:50

Overdrijf je nou niet een tikkeltje, safina?

Ik zie nergens mensen bedelen om subsidies, paardenbijslag of een voedselbank voor hooi en brokken, alleen de vraag om versoepeling van het beleid, toestemming om een schuilstal te plaatsen op een weiland...

En ja, ook ik ben verhuisd om mijn dieren de nodige zorg en huisvesting te kunnen bieden en heb alles lekker thuis, maar als ik nog wat extra land ergens in de polder had, zou ik er ook flink van balen als ik daarop geen nette schuilstal zou mogen zetten...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 00:02

Maar dat weet je toch vooraf al dat het bestemmings plan geen bebouwing toelaat.

Ik begrijp echt niet wat er zo moeilijk is aan die regel.

Nederland is al zo vol.
Moet het nog maar voller omdat mensen menen dat een paard een eerste levensbehoeften is?

Desiree

Re: Paarden in de blubber in Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 00:04

Is er éindelijk een weitje te vinden voor je paard, mag je er weer geen schuilstal neerzetten. pffffff alsof er weitjes voor het oprapen liggen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 00:08

Ja dus?

Toch maar een paard kopen ondanks je weet dat je hem niet goed neer kunt zetten. En dan gaan zeiken dat er regels zijn?

Vervelend maar je kan niet alles hebben wat je Wilt.

Ben je een ukkie proberen je ouders je dat al mee te geven en je krijgt niet alle speelgoed van de intertoys.
Maar zijn we ouder worden we ineens verwende nesten die denken dat een paard een recht is?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 00:11

bruintje123 schreef:
Ben je een ukkie proberen je ouders je dat al mee te geven en je krijgt niet alle speelgoed van de intertoys.
Maar zijn we ouder worden we ineens verwende nesten die denken dat een paard een recht is?

Zo werkt dat niet. Niemand wordt `ineens` een verwend nest.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 01:06

Ik zal eens een foto msken deze week van een simpele, mooie maar wel degelijke schuilstal die echt de weides in nederland niet lelijker zal maken maar wel zorgt voor schuilgelegenheid voor een paard

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 01:23

Desiree
Het komt anders best verwend over.
Ik moet een paard ook al is mijn wei niet geschikt. En daar ben ik geen schuld aan maar die stomme gemeente.

Maartje.
Ik geloof direct dat jij een mooie stal hebt.
Maar jij zult ook wel beseffen dat neem die nu al zo goedkoop mogelijk willen staan geen mooie stal gaan bouwen.
Ook al zijn er regels.

Als je schrijft moet van hout zijn en in het landschap passen dus bruin of groen van kleur.
Meppen mensen vrolijk wat pallet hout tegen een paar palen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 01:31

Bruintje, wat ben jij toch heerlijk negatief -O-

Wie zegt dat mensen met een wei alleen maar goedkoop uit willen zijn?
En als er soepelere regels komen, zal een ieder zich daar ook aan moeten houden, zo niet, kunnen ze de boel weer afbreken en hun paarden verhuizen naar elders.

Maartje, ik ben benieuwd naar je foto's!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 01:35

Realistisch heet dat.

Ja mensen die nu een wei kopen / huren waar geen stal staat doen dat voor het geld.
Noem me anders een goede andere reden omdat te doen die welzijn niet schaadt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 01:42

Heb jij enig idee wat het kost om een paar hectare land te kopen, te omheinen en te onderhouden?
Dat is echt geen kwestie van goedkoop uit willen zijn...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 01:43

De stal waar ik het over heb is niet van mij. Ikzelf heb een grotere stal maar vind mijn stal ook geen stal die overal maar geplaats mag worden (daarvoor is hij te groot ding is 10x20m :+ ). De stal waar ik het wel over heb (bij mij in de buurt) vind ik, dat voor iets soortgelijks de regels een stuk soepeler mogen. En dus niet een of ander krotje. Kun je dat (dus die simpele maar wel mooie en degelijke stal) niet betalen, (terwijl dat wel mag) denk ik dat het inderdaad ook wijzer is nog even te wachten met het kopen van een paard (als er verder geen natuurlijke beschutting is) en te sparen tot je een dergelijke stal wel kunt betalen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 01:46

Shirley schreef:
Heb jij enig idee wat het kost om een paar hectare land te kopen, te omheinen en te onderhouden?
Dat is echt geen kwestie van goedkoop uit willen zijn...

Ja dat weet ik want dat heb ik zelf.

Maar niet iedereen koopt een paar hectare.
De meeste blubber weides zijn die vsn hooguit 3000m2
En dat laag gelegen kost geen drol.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 01:53

Jij blijft alleen maar uitgaan van het negatieve.
Het zal wel een blubberwei zijn, mensen willen alleen krotten bouwen... :n
Dat is niet realistisch, dat is gewoon drammen.

Ben nog steeds benieuwd naar een positieve bijdrage van Maartje, ook al is het dan niet van jezelf, het kan wel een voorbeeld zijn voor anderen :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 01:56

Wat jij Wilt.
Dan maar drammen. Jou feestje.

Ik zie wat ik zie.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 07:29

Ik heb 4700m2. Kletsnat. Op klei. Heb nu ook alleen enkel modder.
Kunnen uiteraard wel droog staan. Maar ook allesbehalve ideaal.

Wil eventueel graag overwinteren op een pension dus beknabbel niet op geld voor mijn paarden. Mijn weide komt maandelijks een pak duurder uit dus daarbovenop nog pension.
Maarja, dan komen ze er helemaal niet meer uit en dat is voor mijn ruin met een chronisch probleem nog erger. Dan is het kiezen tussen 2 kwaden.

En btw, ik huurde die wei al 2 jaar vooraleer we ze kochten en toen was alles nog te overzien want toen vroor het elke winter dat het kraakte en viel er echt zoveel water niet als dat het de afgelopen 2 a 3 jaar doet. Sindsdien is het echt drama. Deze temperaturen slagen echt helemaal nergens meer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 09:24

Shirley schreef:

Ik zie nergens mensen bedelen om subsidies, paardenbijslag of een voedselbank voor hooi en brokken, alleen de vraag om versoepeling van het beleid, toestemming om een schuilstal te plaatsen op een weiland...

En ja, ook ik ben verhuisd om mijn dieren de nodige zorg en huisvesting te kunnen bieden en heb alles lekker thuis, maar als ik nog wat extra land ergens in de polder had, zou ik er ook flink van balen als ik daarop geen nette schuilstal zou mogen zetten...

Zou ik ook van balen hoor. Maar ik zou er ook begrip voor hebben. Een polder kan werkelijk prachtig zijn. Juist door dat open landschap. Als je dan op elke hectare polder een hok hebt staan, ziet het er niet meer uit. En of dat dat een vijfsterrenstal is of een krot, maakt niets uit. Voor landschappen geldt doorgaans: less is more. Wat dat betreft kan je misschien nog beter hier zitten. Hier kan je je schuilstal nog inpassen in een houtwal, zodat hij wat minder opvalt.

Ach, overdrijven.... Wat mij verbaast is dat mensen het wijten aan de gemeente dat er paarden in de blub staan of geen schuilgelegenheid hebben en daaronder lijden. En vinden dat de gemeente regels moet versoepelen zodat ook mensen met een laag inkomen paarden kunnen houden. Dat gaat me een stapje te ver.
Het balen van geen schuilstal kunnen zetten snap ik best hoor. Maar aantasting van het landschap door allerlei (nette of minder nette) bouwwerken ondergeschikt vinden aan je eigenbelang, dat begrijp ik niet zo goed. Er is nog meer in de wereld dan paarden.
Dat je eigen belang centraal stellen en de verantwoordelijkheid voor welzijn van paarden en de betaalbaarheid van je hobby bij de overheid leggen vind ik dus een beetje verwend. Maar ook wel weer erg tekenend voor de huidige maatschappij.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 09:30

safina schreef:
Shirley schreef:

Zou ik ook van balen hoor. Maar ik zou er ook begrip voor hebben. Een polder kan werkelijk prachtig zijn. Juist door dat open landschap. Als je dan op elke hectare polder een hok hebt staan, ziet het er niet meer uit. En of dat dat een vijfsterrenstal is of een krot, maakt niets uit. Voor landschappen geldt doorgaans: less is more. Wat dat betreft kan je misschien nog beter hier zitten. Hier kan je je schuilstal nog inpassen in een houtwal, zodat hij wat minder opvalt.

Ach, overdrijven.... Wat mij verbaast is dat mensen het wijten aan de gemeente dat er paarden in de blub staan of geen schuilgelegenheid hebben en daaronder lijden. En vinden dat de gemeente regels moet versoepelen zodat ook mensen met een laag inkomen paarden kunnen houden. Dat gaat me een stapje te ver.
Het balen van geen schuilstal kunnen zetten snap ik best hoor. Maar aantasting van het landschap door allerlei (nette of minder nette) bouwwerken ondergeschikt vinden aan je eigenbelang, dat begrijp ik niet zo goed. Er is nog meer in de wereld dan paarden.
Dat je eigen belang centraal stellen en de verantwoordelijkheid voor welzijn van paarden en de betaalbaarheid van je hobby bij de overheid leggen vind ik dus een beetje verwend. Maar ook wel weer erg tekenend voor de huidige maatschappij.

Er is inderdaad meer in de wereld dan paarden. Maar paarden passen in mijn ogen perfect in het landbouwlandschap. Dat ze bij ons in het midden van het natuurgebied geen schuilstallen gaan zetten, akkoord. Dat zou echt misstaan.

Maar een stuk dat is aangeduid als landbouwzone met verschillende kleinere stukken weiland met andere eigenaars, met ieder een eigen visie, creëer je inderdaad zo een omgeving.
Laat ik nu net in zoiets staan en gelukkig stoort niemand zich er aan. Enkel misschien de groenen maar die hebben al meer dan 5000 hectare om voor te zorgen :)

Van mij mogen er gerust voorschriften komen over hoe je de weide mag omheinen en hoe je stallen er uit moeten zien. Zolang het dus maar mag.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 09:42

Weet je wat ook zo krom is,je mag zelfs geen eens wat bomen planten op een weiland.Bomen zijn toch landelijk/natuurlijk?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:07

Dat vind ik ook altijd raar gohya om dat te horen. Je zou zeggen dat elke boom meer een aanwinst voor de natuur is.

Nu moet ik zeggen dat hier weer subsidies zijn geweest voor aanplant van een bomen en struiken singel.
Fijne weet ik er niet van.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:21

gohya schreef:
Weet je wat ook zo krom is,je mag zelfs geen eens wat bomen planten op een weiland.Bomen zijn toch landelijk/natuurlijk?

en wij waren verplicht om bomen aan te planten. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:54

bruintje123 schreef:
Dat vind ik ook altijd raar gohya om dat te horen. Je zou zeggen dat elke boom meer een aanwinst voor de natuur is.

Nu moet ik zeggen dat hier weer subsidies zijn geweest voor aanplant van een bomen en struiken singel.
Fijne weet ik er niet van.

Hier kan je dat ook gesubsidieerd krijgen. Net als andere erfbeplanting. Mits je beplantingsplan matcht met hoe men vroeger erven beplantte. Je krijgt hier dus geen subsidie op een setje leilindes voor de boerderij bijvoorbeeld. Dat is namelijk helemaal niet streekeigen hier. Maar een houtwal weer wel, mits op de juiste plaats op je erf.

Ik kan me voorstellen dat men op bepaalde plaatsen juist geen bomen toestaat. Binnen een molenbiotoop bijvoorbeeld, vanwege de wind en zicht op de molen. Of op stadsweides / dorpsweides die binnen de bebouwde kom of aan de rand van de bebouwde kom liggen. Daar wil men graag het zicht / landschap open houden. Sommige weides hebben zo'n authentiek karakter, dan is het echt zonde om er bomen op te zetten.
Het kan een hele mooie boom zijn of een schitterende stal, maar linksom of rechtsom: op bepaalde plaatsen staat het gewoon niet. Laten we eerlijk zijn: als iemand bijvoorbeeld wat coniferen, sparrenbomen, eiken of een (al dan niet zeer verzorgde) schuilstal neerplempt in onderstaande landschappen, dan is dat toch eeuwig zonde? Laat staan verharding, een mestopslag, witte linten, strakke houten hekken en ander spul waar paardenvolk vaak van houdt.

Afbeelding

Afbeelding

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:58

loulou schreef:
gohya schreef:

Maar waren er geen bomen gekapt dan? want dan moet je idd. bomen herplanten.

Mijn weiland is alweer zo goed als droog,nog maar 1 plasje water staat erop.Mijn paarden drinken graag uit een plas water,miss. dat het daarom zo snel weg is,die plassen water.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:39

gohya schreef:
loulou schreef:

Maar waren er geen bomen gekapt dan? want dan moet je idd. bomen herplanten.

Mijn weiland is alweer zo goed als droog,nog maar 1 plasje water staat erop.Mijn paarden drinken graag uit een plas water,miss. dat het daarom zo snel weg is,die plassen water.

Nee niks gekapt. Bestemmingsplan gewijzigd en dan moet je de natuur compenseren :+ we hebben het grotendeels 'afgekocht' want anders moesten we zoveel aanplanten dat ik een bos zou hebben ipv een weiland. Maar alsnog 2000 stuks beukenhaag. 200 struiken voor een houtsingel, 15 fruitbomen en 11 essen moeten planten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:43

En door het afkopen is de natuur gecompenseerd of de gemeentekas gespekt?
Erg toch _O-

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:05

Ze zeggen dan dat ze het geld op een andere plek binnen de gemeente aan natuur besteden :+

Maar een grote financiële tegenvaller was het voor ons wel, we waren al halverwege de procedure en toen bleek dat ze vergeten waren ons te vertellen dat dit het nieuwe beleid was -O-